دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / مجله خودرو / دانستنی های خودرو /

نکاتی مهم درباره صافکاری خودرو  

چهارشنبه، 19 شهریور 1399
در صافکاری عمق و شدت ضربه وارد شده به خودرو و حرفه‌ای بودن صافکار مهم است؛ بنابراین در انتخاب صافکار وسواس به خرج دهید و حساس باشد چراکه مهارت بالای صافکار می‌تواند ظاهر خودرو را به حالت اولیه برگرداند و خوردگی‌های خودرو مشخص نباشد که در این صورت خودرو شما هنگام خرید و فروش در بازار خودرو با قیمت مناسب‌تری به فروش می‌رسد.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،برخورد و تصادف به هر نوعی و با هر شدتی که افراد مختلف نظر خویش را در مورد آن بیان می کنند، قسمتی جدایی ناپذیر از جهان خودرو و مقوله نگه داری آن محسوب می شود. از برخورد های کوچک در اثر حواس پرتی تا تصادف های ناگوار بر اثر عادت های نادرست رانندگی، در نهایت اتومبیل آسیب دیده را به سمت حرفه ای به نام صافکاری می کشاند. حرفه ای که اگر آن را به نوعی هنر بدانیم در موردش اغراق نکرده ایم. صافکاری که اغلب در ایران و بسیاری از کشور ها مسیر تحصیلی آکادمیک نداشته و بر اثر کسب دانش و تجربه در طی مدت های متمادی به دست می آید، هنر و مهارت ترمیم و بازسازی بدنه خودرو به حالت اول است.در صافکاری خودرو همواره سعی بر این بود است تا نقاط آسیب دیده خودرو یا کمترین علامت باقی مانده از آن، ترمیم شود. پیش تر در خصوص نکاتی درباره صافکاری خودرو صحبت شد و در اینجا درباره اصطلاحات رایج در صافکاری به تفضیل می پردازیم.

اگر رنگ خودرو به هر دلیل آسیب ببیند و به بدنه آسیبی وارد نشود نیاز به صافکاری نیست و می توان با پولیش یا نقاشی رنگ خودرو را ترمیم کرد. خودرو زمانی به صافکاری نیاز پیدا می کند که بدنه آسیب دیده باشد که در این صورت صافکار قسمت آسیب دیده را ترمیم می کند و ظاهر خودرو به حالت قبل برمی گردد. صافکاری و نقاشی خودرو روی قیمت آن تاثیرگذار است و داشتن یک خودروی سالم و بدون رنگ یک چالش است. حال این سوال مطرح می شود که صافکاری بدون رنگ بهتر است یا با رنگ و اصلا نحوه تشخیص خودروی تصادفی و یا تعمیری و تشخیص رنگ شدگی خودرو چگونه است؟

صافکاری با رنگ یا بدون رنگ؟

در ابتدا باید بگوییم که همه چیز بستگی به ضربه وارد شده به خودرو دارد. اگر ضربه به شدید نباشد صافکار می تواند قسمت آسیب دیده را بدون اینکه نیاز به رنگ داشته باشد ترمیم کند. هرچه ضربه وارد شده به خودرو شدیدتر و عمیق تر باشد احتمال اینکه خودرو شما پس از صافکاری نیاز به رنگ داشته باشد بیشتر است. گاهی اوقات نیز ممکن است قسمت هایی از خودرو به قدری آسیب دیده باشد که نیاز به تعویض داشته باشد؛ برای مثال ممکن است ضربه وارد شده به درب خودرو تا اندازه ای شدید باشد که امکان ترمیم آن وجود نداشته باشد که در این صورت باید تعویض شود. به یاد داشته باشید که انتخاب صافکار بسیار مهم است؛ اگر صافکار حرفه ای نباشد، ممکن است پس از ترمیم، قسمت آسیب دیده خودش را روی خودرو نشان دهد اما اگر صافکار حرفه ای باشد به احتمال زیاد ظاهر خودرو مانند روز اول می شود.

آشنایی با برخی اصطلاحات صافکاری

شاسی کشی

اگر ضربه وارد شده به بدنه خودرو به قدری شدید باشد که ستون های اصلی بدنه جا به جا شده باشد باید شاسی کشی انجام شود. شاسی کشی برگرداندن شاسی خودرو به محل اولیه است. شاسی کشی با جرثقیل یا جک انجام می شود.

دستگاه مکش

این دستگاه با مکش قسمت های تو رفته را بیرون می کشد که بیشتر برای خودروهایی که طراحی منحنی دارد به کار می رود. اگر صافکاری قصد ترمیم قسمت آسیب دیده با دستگاه مکش را دارد باید دقت کنید که تخصص کافی را دارد اگر مکش قسمت آسیب دیده به صورت حرفه ای انجام نشود ممکن است سبب ریختن رنگ قسمت تو رفته شود.

رنگ کوره ای

رنگ کوره ای در اتاق هایی که مجهز به سیسم پخت رنگ هستند انجام می شود و امکان این نوع رنگ کاری در کارخانه های خودروسازی وجود دارد چراکه هزینه آن برای صافکاری ها بسیار بالا است و امکان فراهم آوردن اتاق رنگ وجود ندارد. صافکاری ها برای سریع تر خشک شدن رنگ از اشعه UV استفاده می کنند. در صورتی که رنگ کوره ای در مجاورت تینر قرار بگیرد حل نمی شود اما رنگی که در صافکاری ها زده می شود ممکن است در تماس با تینر حل شود یا به عبارتی رنگ بلند شود.

پولیش کردن خودرو

بدنه خودرو چندین لایه (معمولا ۸ تا ۱۰ لایه) رنگ دارد. این لایه ها روی هم قرار می گیرند و بدنه خودرو را پوشش می دهند. در پولیش کردن خودرو یک لایه از رنگ را برمی دارند در نتیجه رنگ خودرو براق تر به نظر می رسد. پولیش کردن اگر متعدد انجام شود به رنگ خودرو آسیب می زند.

واکس پولیش

واکس پولیش لایه رنگ را بر نمی دارد و تنها رنگ خودرو را براق می کند. واکس پولیش را برای زیباتر نشان دادن خودرو استفاده می کنند.

بادگیری

اگر ضربه وارد شده به خودرو در حدی باشد که صافکاری به حالت قبل برنگردد، صافکار اقدام به بادگیری می کند در واقع قسمتی که ضربه دیده را با روش های مختلف گرم می کند و با ضرباتی اقدام به صاف کردن بدنه می کند که در اصطلاح به آن بادگیری می گویند.

ویژگی های صافکار حرفه ای

  • صافکاران متخصص تعمیر خودرو را بدون نیاز به رنگ انجام می دهند.
  • در صورت امکان صافکار خوب و حرفه ای سعی می کند که قسمت آسیب دیده را با صافکاری و نقاشی ترمیم کنید نه اینکه قطعه ای را تعویض کند.
  • ضخامت بتونه استفاده شده باید نازک باشد تا در مجاورت نور خورشید ترک نخورد.
  • اگر صافکار حرفه ای باشد، قسمت ضربه دیده را طوری ترمیم می کند که مانند سایر قسمت های خودرو شود و قابل تشخیص نباشد. قسمت صافکاری شده نباید خط یا چین خوردگی داشته باشد.
  • تمام قسمت های باز شده باید مانند قبل در جای خود نصب شود و قطعه ای از خودرو گم نشود و نصب آن نیز به صاحب خودرو سپرده نشود.
  • صافکاری باید به قدری تمیز و حرفه ای باشد که بین قسمت تعمیر شده و سایر قسمت ها قرینه وجود داشته باشد برای مثال در آسیب دیده بیرون زدگی نداشته باشد.

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 17 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
مراحل اکسپت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
استخراج مقاله از پایان نامه ارشد و دکترا + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه