بیوگرافی نواک جوکوویچ تنیسباز حرفه‌ایِ صربستانی

  دوشنبه، 26 مهر 1400   زمان مطالعه 9 دقیقه
بیوگرافی نواک جوکوویچ تنیسباز حرفه‌ایِ صربستانی
نواک جوکوویچ متولد 22 می 1987 در صربستان، تنیسور است. فارغ التحصیل کالج pilic در مونیخ آلمان می باشد حالا بعنوان قصاب شماره یک تنیس جهان شناخته می شود و در املاک و رستوران داری هم بسیار موفق است.

چکیده بیوگرافی نواک جوکوویچ

  • نام مستعار: نولی
  • کشور : صربستان
  • تاریخ تولد: ۲۲ مهٔ ۱۹۸۷
  • محل تولد: بلگراد، صربستان ( یوگوسلاوی سابق)
  • قد: ۱/۸۸ متر

نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ (به صربی: Новак Ђоковић, Novak Đoković) (زادهٔ ۲۲ مهٔ ۱۹۸۷) در بلگراد، صربستان ،(یوگسلاوی وقت) تنیسباز حرفه ایِ صربستانی و نفر شمارهٔ یک دنیا در حال حاضر است. او موفق شده است دو سال متوالی بازیکن شماره یک دنیا لقب بگیرد. جوکوویچ جزو هفت بازیکنی است که توانسته اند هر چهار گرند اسلم را برنده شوند و تنها بازیکن تاریخ تنیس مدرن است که حداقل دوبار در هر چهار گرند اسلم موفق به ثبت قهرمانی شده است. او همچنین صاحب چندین رکورد مختلف است: دومین بازیکن بعد از رود لاور که موفق شده است چهار گرند اسلم را به صورت پیاپی برنده شود. کسب ۹ قهرمانی در گرند اسلم استرالیا، جوان ترین کسی که به همهٔ نیمه نهایی ۴ گرند اسلم رسیده است و تنها فردی است که که موفق به کسب ۳ عنوان متوالی جام آزاد استرالیا شده است و در طولانی ترین فینال یک گرند اسلم (۵ ساعت و ۵۳ دقیقه) بازی کرده است. از دیگر رکوردهای او می توان به ۳۱ برد متوالی در مسابقات مسترز و نیز قهرمانی در همه مسابقات مسترز اشاره کرد. همچنین او موفق به کسب عنوان قهرمانی در ۲۰ گرند اسلم شده است. وی با ۳۶ قهرمانی در مسابقات مسترز، رکورددار است. افزون براین، وی تنها بازیکنی در تاریخ تنیس است که توانسته بیش از یک بار همهٔ مسابقات مسترز را فتح کند. اسطوره صرب با ۹ قهرمانی در گرند اسلم استرالیا رکورد دار است. از او معمولاً به عنوان کامل ترین بازیکن تمام ادوار یاد می شود. وی بسیار فیکسر کار بلد است.

زندگی شخصی و آغاز تنیس نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ در ۲۲ می ۱۹۸۷ در بلگراد، صربستان (یوگسلاوی سابق)، به دنیا آمد. نام پدرش سردیان و مادرش دیانا است او دو برادر کوچکتر از خود به نام های مارکو و جورجی دارد که هر دو تنیسور هستند نواک از چهار سالگی تنیس را شروع کرد سپس در شش سالگی زیر نظر تنیسور سابق صربستان یلنا گنچیچ تنیس را ادامه داد. (۱۹۹۱۱) نواک شش سال در کنار گنچیچ تنیس را ادامه داد در طول این شش سال استعداد او در تنیس نظر همه را به خود جلب کرد و گنچیچ او را برای ادامه تنیس به نیکولا پیلیچ معرفی کرد و در سال ۱۹۹۹ نواک تنیس خود را در کنار پیلیچ ادامه داد. دو سال بعد جوکوویچ چهارده ساله رقابت در مسابقات جهانی را شروع کرد و توانست در مسابقات قهرمانی اروپا در رقابت های تک نفره-دونفره و تیمی قهرمان شود. بعد از چند سال جوکوویچ و خانواده اش در مونته کارلو-موناکو در فرانسه اقامت گزیدند و در سال ۲۰۰۶ او باتنیسور سابق اسلواکی مارین وایدا شروع به کار کرد. جوکوویچ عضو کلیسای ارتدکس صربی است و برای کمک هایی که به صومعه های زیر نظر کلیسای ارتدکس کرده و کارهای خیریه که در استان خودمختار کوزوو و متوهیا کرده است از سوی کلیسا جوایزی دریافت کرده است. از سوی دیگر گزارش شده که جوکوویچ روزانه یک ساعت در معبد بودایی بوداپادیپا در ویمبلدون، درون پویی می کند.

  • سال ۲۰۰۶: جوکوویچ در سال ۲۰۰۶ با رسیدن دور یک چهارم نهایی گرند اسلم رولند گاروس و دور چهارم در ویمبلدون خود را به جمع چهل تنیسور برتر جهان رساند. سه هفته بعد از ویمبلدون او اولین قهرمانی خود را در مسابقات آمسفورت در هلند با غلبه بر نسکولاس ماسو از هلند جشن گرفت. سپس او دومین قهرمانی خود را در مسابقات متس در فرانسه بدست آورد و توانست به جمع ۲۰ تنیسور برتر جهان ملحق شود.

  • سال ۲۰۰۷: جوکوویچ سال ۲۰۰۷ را با قهرمانی در مسابقات آدلاید در استرالیا آغاز کرد. اما در دور چهارم اوّلین گرند اسلم سال در استرالیا در سه ست پیاپی به فدرر باخت. نتایج او در دو مسترز ایندین ولز و میامی او را در جمع ده نفر اول جهان قرار داد او در اولین مسترز سال در ایالت کالیفرنیا و در شهر ایندین ولز در آمریکا به فینال رسید و مقابل رافائل نادال شکست خورد اما یک هفته بعد در مسترز میامی در آمریکا در دور یک چهارم نهایی نادال را شکست داد سپس توانست به فینال برسد و با پیروزی مقابل گیرمو کانیاس از آرژانتین موفق به کسب اولین جام مسترز خود شد. او در سومین مسترز در زمین های خاکی مونته کارلو در فرانسه در دور سوم به دیوید فرر باخت سپس به پرتغال رفت و در مسابقات استوریل در برابر ریچارد گاسکه ار فرانسه پیروز شد و به قهرمانی رسید. جوکوویچ در دو مسترز بعدی در ایتالیا و آلمان در دور یک چارم نهایی به ترتیب مقابل رافائل نادال و کارلوس مویا شکست خورد. دو هفته بعد در مسابقات گرند اسلم فرانسه برای اولین بار به نیمه نهایی یکی از مسابقات گرند اسلم رسیدو به نادال قهرمان آن مسابقات باخت. یک ماه بعد او در یک چهارم نهایی ویمبلدون در دیداری سخت مقابل مارکوس بغداتیس پیروز شد این دیدار ۵ساعت طول کشید و جوکوویچ توانست در پنج ست با نتایج ۷–۶ ۷–۶ ۶–۷ ۴–۶ ۷–۵ بازی را بسود خود به پایان برساند. در نیمه نهایی به دلیل مصدومیت ناچار به انصراف مقابل نادال شد. در مسترز مونترئال جوکوویچ بعد از بوریس بکر اولین تنیسوری شد که در یک تورنمنت نفرات اول و دوم و سوم را پشت سر هم شکست داد. او در یک چهارم نهایی اندی رادیک نفر سوم جهان در نیمه نهایی رافائل نادال نفر دوم جهان و در فینال فدرر نفر اول جهان را شکست داد و دومین قهرمانی خود را در مسابقات مسترز به دست آورد. در مسترز سینسیناتی جوکوویچ در دور دوم شکست خورد اما دو هفته بعد در گرند اسلم آمریکا به فینال رسیداین اولین فینال گرند اسلم جوکوویچ بود که در سه ست پیاپی به فدرر باخت. در پایان سال او با قهرمانی در جام وین در اتریش مقام سومی خود را در پایان سال مسجل کرد و به مسابقات پایان سال در چین راه یافت.

  • سال ۲۰۰۸: جوکوویچ سال ۲۰۰۸ را در گرند اسلم استرالیا آغاز کرد او تا دیدار نیمه نهایی به سادگی از سد حریفان گذشت و با پیروزی مقابل فدرر در سه ست پیاپی شگفتی بزرگی خلق کرد و به فینال رفت او در فینال مقابل سونگا از فرانسه ست اول را باخت اما در سه ست بعدی پیروز شد و برای اولین بار قهرمان یکی از مسابقات گرند اسلم شد. از فوریهٔ سال ۲۰۰۵ تاکنون این اولین بار بود که یک گرند اسلم را تنیسوری غیر از فدرر و نادال تصاحب می کند. این بزرگترین قهرمانی جوکوویچ در زندگی ورزشی او محسوب می شد. پس از قهرمانی در استرالیا او به دبی رفت اما در دور نیمه نهایی به اندی رادیک باخت. سپس در مسترز ایندین ولز با شکست ماردی فیش نهمین قهرمانی خود را بدست آورد. دهمین قهرمانی او هم در مسترز رم در ایتالیا بود که با شکست واورینکا در فینال جام قهرمانی را بالای سر برد. یک هفته بعد در نیمه نهایی مسترز هامبورگ آلمان به نادال باخت و در نیمه نهایی گرند اسلم فرانسه در برابر نادال شکست خورد سپس در زمین های چمن کوینز در لندن باز هم به نادال باخت و در ویمبلدون در دور دوم بهمارات سافین بازی را واگذار کرد تا بعد از قهرمانیهای پی در پی در ابتدای سال باز هم قهرمانیها را به نادال وفدرر واگذار کند. در مسترز کانادا نتوانست از قهرمانی سال گذشته دفاع کند و در یک چهارم نهایی به اندی ماری باخت سپس در مسترز سینسیناتی به فینال رفت و باز هم نتوانست اندی ماری را ببرد و ۶–۷ ۶–۷ به او باخت. در بازی های المپیک مدال برنز گرفت و در گرند اسلم آمریکا در نیمه نهایی به فدرر باخت. اما بالاخره در مسابقات پایان سال در چین قهرمان شد. وی در ژوئیه سال ۲۰۱۱ در بازی فینال ویمیلدون رافائل نادال تنیسور اسپانیایی و مرد شماره یک تنیس جهان را با نتیجه ۱۱ بر ۱ شکست داد تا با این شکست به نفر اول رده بندی تنیس بازان مرد جهان تبدیل شود. او در ژانویهٔ ۲۰۰۸ نخستین عنوان گرانداسلم خود را در آزاد استرالیا برد. در دور نیمه نهایی جوکوویچ راجر فدرر رتبهٔ یک وقت دنیا و قهرمان دور قبل را در سه سِتِ پیاپی شکست داد. در بازی نهایی هم در مقابل جو-ویفرید تسونگا با بردن سه ست در چهار ست به پیروزی رسید. پس نخستین بازیکن نمایندهٔ صربستان شد که برندهٔ یک عنوان گرانداسلم شده است و نیز جوان ترین بازیکن در عصر آزاد که به دیدار نیمه نهایی هر چهار گرانداسلم رسیده است. جوکوویچ در آزاد آمریکای سال ۲۰۰۷ به مقام دوم رسید. او همچنین به دور نهایی شش سری بزرگان رسیده است و در چهارتای آن ها برنده شده است. به علاوه او به دور نیمه نهایی آزاد فرانسه ۲۰۰۷ و ۲۰۰۸ و نیز آنِ مسابقات قهرمانی ویمبلدون ۲۰۰۷ رسیده است. وی در نخستین حضور خود در بازی های المپیک (پکن ۲۰۰۸) جیمز بلیک نمایندهٔ آمریکا را شکست داد و به مدال برنز دست یافت. نواک جوکوویچ یکی از هوادران پروپاقرص باشگاه میلان ایتالیاست. او در ژوئن ۲۰۱۱ با سفر به ایتالیا پیراهن شماره ۱ را از قهرمان ایتالیا دریافت کرد.

نواک جوکوویچ

ازدواج و همسر نواک جوکوویچ

نواک جوکوویچ در سال 2005 وقتی 18 ساله بود با همسر آینده اش یلینا در دبیرستان آشنا و زندگی مشترکی را تشکیل داد آنها رسما سال 2014 با هم ازدواج کردند ثمره این زندگی یک پسر بنام استفان متولد 2014 و دخترش تارا متولد 2017 می باشد

فعالیت های خیرخواهانه نواک جوکوویچ

جوکوویچ در سال 2007 بنیاد نواک جوکوویچ را تاسیس کرد؛ مأموریت این بنیاد کمک به کودکان جوامع محروم از رشد و توسعه در محيط های امن و تجهیز شده است او از سال 2015 نیز سفیر خیرخواه یونیسف شده است.

نواک جوکوویچ ملقب به جوکر

جوکوویچ به خاطر شیرین کاری هایش در زمین تنیس به جوکر هم مشهور است و نخستین بازیکن تاریخ است که توانسته در چهار بازه زمانی متفاوت در چهار گرند اسلم پیاپی قهرمان شود.از دیگر رکورد های او می توان به 31 برد متوالی در مسابقات مسترز و رسید به فینال همه مسابقات و کسب 15 عنوان قهرمانی در گرند اسلم اشاره کرد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
(عکس) امکانات فوق العاده برج روما رزیدنس، محل زندگی علی دایی / از آمفی تئاتر گرفته تا سونا و جکوزی و سالن بیلیارد! + تصاویری از داخل واحدها (10 نظر) تصاویری جالب و نوستالژیک از دوره دانشجویی مریم میرزاخانی در ایران/ مدال افتخار المپیاد بر گردن بانوی دانشمند (5 نظر) (فیلم) سربازی که صحنه رابطه نامشروع فرح و فریدون جوادی را دید، مغازه هدیه گرفت!!! (3 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) دزدی از غرفه ویتنام و ترکیه در نمایشگاه کتاب تهران / فرهنگی‌ترین رویداد کشور در تیررس دله دزدها! (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍
دیگران می‌خوانند   
ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود روش آسان طرز تهیه ترشی گوجه سبز با رب انار 6 روش فوق العاده برای پرپشت شدن گل حسن یوسف موخوره را با این 6 روغن از بین ببرید! | سلامت و زیبایی مو؛ با این روغن های طبیعی 10 خواص معجزه آسای زردچوبه برای سلامت و شادابی پوست پست عاشقانه علی سرابی برای همسرش مارال بنی آدم و کامنت معنادار سحر دولتشاهی+عکس آموزش کشیدن مرحله به مرحله خط چشم برای تازه کارها واکنش های جالب کودک یک ساله ای که برای اولین بار دنیا را دید! از ذوقش بغضم ترکید+ ویدئو تصویری زیرخاکی از مهدی قایدی در سال 1386
منتخب روز