نقد فیلم بره (Lamb)

  پنجشنبه، 11 فروردین 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
نقد فیلم بره (Lamb)
فیلم بره یا Lamb، یک ملودرام خانوادگی را در بستری از فضای وحشت فولکلور و در ترکیب با مفاهیم اسطوره‌، عناصر سورئال و فانتزی تاریک، به تصویر می‌کشد. ترکیبی که حاصل آن یکی از عجیب‌ترین فیلم‌های ۲۰۲۱ است.

فیلم بره یا Lamb به نوعی در ادامه جریانی از فیلم های ترسناک سال های اخیر قرار می گیرد که داستانشان در یک جهان تک افتاده رخ می دهد. چشم اندازهایی که معمولا به دلیل موقعیت جغرافیایی یا بخاطر قوانین و اعتقاداتی خاص، دور از جامعه عادی پیرامون هستند. فانوس دریایی (The Lighthouse) رابرت اگرز و میدسامر (Midsommar) آری استر را می توان به عنوان دو نمونه ی برجسته ی این نوع فیلم ها مثال زد. شخصیت های مذهبی قدرتمند یا رهبران فرقه ای عجیب و غریب، معمولا بر مبنای قوانین اخلاقی و مذهبی سخت گیرانه خود، جهان کوچک این فیلم ها را تعریف می کنند (میدسامر، The Other Lamb و Apostle). اما در برخی دیگر از این نمونه ها، جغرافیای بکر و دورافتاده نقش اصلی را در روایت فیلم به عهده دارد. از این منظر، بره، به دسته ی دوم تعلق دارد. فقدان ارتباط های انسانی و اجتماعی در این فیلم ها معمولا بستری برای آشکار شدن شیاطین درون است. جایی که شخصیت های تنها و تک افتاده این فیلم ها، به تدریج به ورطه جنون سقوط می کنند.

داستان فیلم بره (Lamb)

داستان فیلم Lamb درباره زوجی به نام های ماریا و اینگوار است که در جایی دورافتاده در ایسلند دامداری کوچکی را می گردانند. همه چیز به نظر عادی می آید تا اینکه آنها علاقه شدیدی به یک بره کوچک که تازه به دنیا آمده پیدا می کنند…

نقد فیلم بره (Lamb)

تصویر فیلم بره (Lamb)

فیلم Lamb تمام اِلمان های آشنای یک اثر ایسلندی را دارد. نماهایی از کوهستان و دشت های پهن بی انتها، خانه ای در دل ناکجاآباد و زندگی آرامِ غیرشهری؛ در واقع همه چیز آماده است تا وارد دنیای زوج کشاورز قصه شویم و جهان را از دریچه نگاه آن دو ببینیم.

شروع Lamb با همان ترفندی انجام می شود که از یک اثر فاتتزی انتظار داریم: به تصویرکشیدن وضعیتی غیرقابل توضیح! در همان سکانس ابتدایی که قرار است معرف جهان کلی Lamb باشد و حتی به نظر می رسد صرفا نماهایی از محل زندگی شخصیت های اصلی است، شوک ابتدایی وارد می شود.

همانطور که دوربین در اطراف خانه و آغل گوسفندان پرسه می زند، صداهایی عجیب و غرش مانند به گوش می رسد. طولی نمی کشد که متوجه می شویم گشت و گذارهای دوربین در واقع از دید صاحب این صدای هیولاوار اتفاق می افتد. موجودی که هیبت او را نمی بینیم اما ترس جاری در چشم ها و حرکات حیوانات را احساس می کنیم. بعد از این شروع درگیرکننده به جهانِ ظاهرا عادی خانواده کشاورز پرتاب می شویم.

در Lamb با زن و شوهری همراه می شویم که سخت درگیر وظایف سنگین مزرعه داری و مراقبت از حیوانات هستند و توجه چندانی به همدیگر ندارند. در ابتدا به نظر می رسد مشکل آن ها روزمرگی و زندگی دشوار روستایی باشد اما نشانه های خلاف این موضوع کم کم هویدا می شوند.

در همان اندک گفت و گوهای بین این زوج، مرد از مقاله ای در مورد سفر در زمان صحبت می کند. از اینکه چقدر احتمال دیدن آینده می تواند جالب باشد. زن اما دیدگاه او را ندارد و می گوید که بیشتر علاقمند بازگشت به گذشته است. اینجاست که مخاطب هوشمند متوجه می شود چیزی سرجایش نیست. در فیلمی که شخصیت ها به ندرت حرف می زنند، صحبت از رجوع به گذشته اصلا بی هدف نیست.

شاید انتظار زیادی از بیننده باشد اما اگر دنبال کننده تریلرهای روانشناسانه باشید می توانید حدس هایی در مورد علت این رجوع بزنید. آنچه شخصیت های Lamb را نسبت به هم سرد و خنثی کرده وجود یک فقدان جدی است. چیزی که در گذشته حضور داشته و حالا ترکش های عدم حضورش به جان زندگی این زوج افتاده. و خب چه عنصری مهم تر از مرگ فرزند توانایی چنین تخریبی دارد؟

در همان سکانس های ابتدایی Lamb شاهد تلاش زوج کشاورز در زایمان گوسنفدانشان و به دنیا آوردن بره های زنده هستیم. در یکی از همین تلاش ها، زمانی که نوزاد از بدن گوسفند خارج می شود متوجه واکنش های غیرعادی زوج می شویم.

در حالی که دوربین برخلاف دفعات قبل نوزاد را نشان نمی دهد، نگاه هایی که بین زوج رد و بدل می شود سرشار از تعجب و غافلگیری است. نشانه ی دیگری که حالا پررنگ تر و جدی تر بوده و ما مطمئن می شویم که این بره، تنها یک بره معمولی نیست.

با این وجود باز هم در Lamb همه چیز در هاله ای پوشالی از عادی بودن دنبال می شود. هر بار که بره را درآغوش زن می بینیم با لباس یا محلفه ای پوشیده شده و تنها سرش پیداست. شاید این مراقبت عادی به نظر برسد اما وقتی زوج بره را به خانه می آورند و در گهواره می گذارند دیگری تقریبا مشخص می شود چیزی غیرعادی در جریان است.

وجود گهواره در واقع نقش اثبات نشانه ی اول را دارد. در این خانه فرزندی وجود داشته و این بره کوچک قرار است جای او را در گهواره بگیرد. Lamb آهسته آهسته ما را به سمت علت اصلی وابستگی غیرمنتظره زوج به این موجود می کشاند.

از آنجا که Lamb ساختاری فصل بندی شده دارد، فصل اول محل خودنمایی نشانه هاست؛ چرا که در ظاهر همه چیز عادی بوده و تنها با کمک نشانه ها می توان به حقیقت مخفی شده پی برد. این حقیقت همچنین به ما اخطار می دهد که در عوض کنجکاوی برای موجودیت اصلی این نوزاد، به علت وابستگی زوج به او توجه کنیم.

این وابستگی بسیار عیان و آشکار است. با حضور این موجود کم کم کیفیت زندگی مشترک زوج رو به بهبودی می رود. آن ها به وضوح شادتر و حتی رمانتیک تر می شوند و تمامش هم به لطف وجود بره است. اینجاست که فصل دوم آغاز شده و فیلم Lamb با کنارزدن پرده ها، ماهیت واقعی نوزاد را به تصویر می کشد. او یک حیوان/انسان است!

در نیمه دوم Lamb یک شخصیت دیگر وارد داستان می شود. برادر مرد کشاورز که نماینده دنیای واقع گرای بیرونی است و با دیدن این موجود لب به اعتراض باز کرده و حقیقت تلخ را فریاد می زند. وضعیت غیرعادی و انکار عمیق زوج را به رویشان می آورد و مانند ما به دنبال پاسخی برای این شرایط غیرقابل قبول است. اما جوابی که از سوی برادرش دریافت می کند ضربه نهایی را می زند: اسم این وضع خوشبختیه.

اینجاست که چرخه شگفتی ها کامل می شود و بیننده به درک روشنی از اعمال آن ها می رسد. فقدانی که این زوج در Lamb تجربه کرده بودند عملا گذران زندگی را از آن ها سلب کرده بود. او و همسرش صرفا زنده بودند و در انکاری خفیف به سر می بردند تا اینکه با ورود این موجود شدت انکار بالاتر می رود.

در فیلم سینمایی Lamb تمرکز اصلی بر شخصیت زن است. لحظات زیادی دوربین در اختیار اوست و کوچک ترین حرکات صورت و بدنش را زیرنظر می گیرد. چهره ی منفعل و بی روح او بعد از ورود موجود رفته رفته بازتر می شود. او دوباره به زندگی فراموش شده اش برمی گردد حتی اگر بهای آن انکار موجودیت فرزند جدیدش باشد.

همان طور که در فیلم Inception 2010 شخصیت دیکاپریو آنقدر تشنه ی دیدن فرزندانش است که در نهایت به واقعی بودن حضورشان توجهی نمی کند، در Lamb هم چنین عطشی برای حضور فرزند وجود دارد. زوج کشاورز آن چنان از زندگی بُریده بودند که مهم ترین عنصر این موجود جدید یعنی انسان نبودنش را کنار می گذارند و تمام احساساتِ جمع شده و ابرازنشده ی والدگری شان را نثار موجود دوگانه می کنند.

در فیلم Lamb به خوبی نشان داده می شود که این ته نشینیِ اندوه و رسوبات مسمومی که از نپذیرفتن فقدان به وجود می آید به قدری قدرتمند و ترسناک است که می تواند منطق انسانی را زائل کند. احساسات راکدشده ای که اگر به رسمیت شناخته نشوند، همچون کوه یخی که تنها قله اش پیداست، در ظاهر آرام و در باطل نابودکننده اند.

در یک چهارم پایانی Lamb، این اثر با حضور هیولای ناپیدای اول فیلم به اوج خود می رسد و خرده داستان ها به همدیگر پیوند داده می شوند. اکنون زمانی ست که حقیقت خود را به زن تحمیل می کند و او چاره ای جز نگاه کردن به چشم های خون آلود واقعیت ندارد. او در دنیای فانتزی فیلم محکوم به تسلیم شدن در برابر واقعیت است.

فیلم Lamb از لحاظ فرمی اثری متوسط است. آنچنان که ادعا می کند بر فضای کلی تسلط ندارد، ضرباهنگش قدرتمند نیست و گاهی به بیراهه می رود. فیلمنامه می توانست از اِلمان های وحشت در این داستان فولکلور ایسلندی استفاده ی بهتری داشته باشد و کارگردان هم می توانست وجه روانشناسانه اثر را با پرداخت ماهرانه تری به نمایش بگذارد.

شاید Lamb اثر همه پسندی نباشد، ممکن است احتیاج به تماشای دوباره داشته باشد و حتی صبر غیرمعمولی از بیننده اش طلب کند. اما جای هیچ شکی نیست که فیلمی قابل احترام با درون مایه ای مهم و داستانی جذاب است. از طرفی نباید از مناظر چشم نواز طبیعت بکر ایسلند غافل شد.

قابل قبول ترین وجه Lamb شخصیت پردازی حساب شده و تیم بازیگری قوی است. شخصیت ها سیر منطقی خود را طی می کنند و بازی باورپذیر بازیگران هم به جذابیت آن اضافه می کند. هم چنان که نومی راپاس در مصاحبه ای در ارتباط با سرنوشت نهایی شخصیتش در فیلم گفته است:"او بعد از آمدن موجود دوگانه به زندگی اش دوباره تواند بخندد و نفس بکشد. در انتها، با اینکه اوضاع آزاردهنده و نابودکننده پیش می رود، اما او به نوعی می دانسته که حضور موجود موقتی بوده. در نهایت او دوباره به زندگی برمی گردد"

موجود دوگانه ی عجیبی که با ورودش به زندگی زوج کشاورز به آن ها توهم خوشبختی می دهد در واقع نقش همان قرص های رنگارنگ فیلم مرثیه ای برای یک رویا را دارد؛ مسکنی پرقدرت که در نهایت بلای جان مصرف کنندگانش می شود و عاقبتی جز نابودی ندارد.

شاید سوگواری کردن و گذراندن دورانی دردآور خوشایند هیچ کس نباشد، اما Lamb نشان می دهد که چقدر پذیرش این مرحله برای بازگشت به زندگی ضرورت دارد. برای همین هم تماشای آن به علاقمندان به سینما توصیه می شود. یک تجربه عجیب اما تاثیرگذار.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ (6 نظر) واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) بیوگرافی و زندگی خصوصی کیوان ساکت اف، تازه داماد سینمای ایران و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) نگاهی به دیدارهای مردمی استاندار جوان و شهید آذربایجان شرقی/ روحشان شاد+ویدیو (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم
دیگران می‌خوانند   
آخرین دیدار مردمی سید ابراهیم رئیسی در نمازخانه این شهرستان بود+ویدیو فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 روایت جالب محمدجواد ظریف از تماس تلفنی شهید ابراهیم رئیسی با ایشان بعد از اتمام دوره وزیری‌شان+ویدیو آخرین فاتحه خوانی سید ابراهیم رئیسی بر مزار سردار سلیمانی+عکس ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟ تعریف و تمجید حسین امیرعبداللهیان از محمد جواد ظریف+ویدیو/ ایشون به ما یاد داد که میشه بدون میز هم یک سیاستمدار موفق شد! خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس آل هاشم و حضورش در ورزشگاه برای تماشای فوتبال/ سید همیشه خندان در کنار جوانان +فیلم فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403 فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403 فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم قالیباف: دلتنگی خود را از جای خالی دوست و برادر پرتلاشم، سیدالشهدای خدمت، حضرت آیت‌الله دکتر رئیسی ابراز می‌کنم تکرار عبارت کلیشه‌ای «کار خودشان است» از زبان رسانه‌های معاند + فیلم شهید رئیسی: اگر مشکلات مردم با اهانت به من حل می‌شود، اشکالی ندارد + فیلم نورپردازی سه بعدی در میدان آزادی از چهره شهدای خدمت+ ویدئو نوشته مهدی ترابی به مناسب شهادت رئیسی + عکس/... شاید خسته از طعنه‌ها و زخم زبان‌ها و نامردی‌ها مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند! ماجرای آخرین تماس تلفنی با آیت الله آل هاشم از زبان غلامحسین اسماعیلی/ 3 الی 4 بار تماس گرفتم و تا 4 ساعت در حیات بودند ...+ویدیو روایت هدیه انجیر حاج قاسم به امیر عبداللهیان در بحبوحه جنگ سوریه+ویدئو عکس‌هایی تماشایی از کشور «مصر» در 150 سال قبل شرح حادثه سقوط بالگرد از زبان نزدیک ترین فرد داخل هلی کوپتر از لحظه مفقود شدن تا فرود اضطراری+فیلم فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403 صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید حال آشفته و پریشان وزیر کار در استقبال از رئیس جمهور شهیدش+عکس حضور مقامات ارشد طالبان در مراسم تشییع رئیس‌جمهور آماده‌سازی صحن امام هادی علیه السلام جهت استقبال از شهدا+ویدئو مجری جنجالی صداوسیما برای همیشه از ایران رفت آخرین عکس دونفره و دلنشین سیدابراهیم رئیسی با رهبر معظم انقلاب/ زین پس تا چشم کار میکند جای تو خالیست دلسوزی رئیس جمهورِ شهید برای سربازان ایرانی: به خدا من راضی نیستم جوانانِ سرباز در گرما و سرما بایستند+ویدئو خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه ادای احترام مردم روسیه به شهدای سقوط بالگرد رئیس‌جمهور و گلباران کردن سفارت/ یک دنیا به این سوگ نشسته است+ فیلم مهریه همسر و دختران سیدابراهیم رئیسی چقدر است؟ اشک‌های «محمد طاها»برای شهید جمهور؛ می‌خواستم آقای رییسی را از نزدیک ببینم +ویدئو چگونه جوش های دوران بلوغ را از بین ببریم؟ سنگ‌تمام آذربایجانی‌ها‌ در تشییع «عزیز ایران»/ یک بالگرد و پایان سفری تاریخی+فیلم رونمایی از جدیدترین انواع تاج گل نمایشگاه بین المللی{همراه با عکس} زمانی که بغض عجیب مجری تجمع تهران ترکید +ویدئو سوگواری متفاوت یک زن در مراسم تشییع آیت الله رئیسی: در دفاع از شما فحش خوردیم نوش جانمان+عکس
تیتر امروز   
فال روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز چهارشنبه 2 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز چهارشنبه 2 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر چهارشنبه 2 خرداد 1403 + فیلم
ترفند طلایی برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش/ برای از بین بردن بوی بد شیر چه کنیم؟
مرگ دردناک پسر 10 ساله در استخر ؛ غریق‌نجات‌ها فقط تماشا کردند!
فال ابجد روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
صحبت های سوزناک کارگردان ایرانی از حادثه سقوط بالگرد رئیس جمهور: آن شب هولناک را تا صبح نخوابیدم+فیلم
میرسلیم به مخبر: رسیدگی به خطاهایی که منجر به شهادت رئیسی و همراهانش شد را اولویت دهید
فال انبیاء روزانه چهارشنبه 2 خرداد 1403
خوشحالی و شیرینی پخش کردن مجری تلویزیون با شنیدن خبر شهادت سید ابراهیم رئیسی/ واکنش کارشناس برنامه
خاطرات جالب همکلاسی و همخوابگاهی استاندار جوان و دهه شصتی آذربایجان شرقی قبل از شهادت/ همیشه کت و شلوار میپوشید...+عکس
استاندار آذربایجان شرقی که به شهادت رسید، داماد کیست؟ /او یک دهه شصتی و دانش آموخته دانشگاه امام صادق بود
واکنش غم انگیز هنرمندان ایرانی به شهادت رئیس جمهور و همراهانشان/ از بهنوش بختیاری تا رضا رویگری و بازیگر نون خ+عکس
چهره ماتم زده همسر و فرزندان شهید حسین امیر عبداللهیان در سوگ عزیزشان+عکس /خانه رنگ و بوی غم دارد...