نقش پرده ها در دکوراسیون منزل چیست؟

  شنبه، 05 مهر 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
نقش پرده ها در دکوراسیون منزل چیست؟
ساعد نیوز: پرده‌ها یکی از عناصر مهم در دکوراسیون منزل به شمار می‌آیند و به خانه فضایی متفاوت می‌بخشند، از این‌رو انتخاب پرده بسیار حائز اهمیت است. پرده‌ها علاوه بر اینکه یک حریم خصوصی برای شما ایجاد می‌کنند، به فضای پیرامون شما گرما و انرژی نیز می‌بخشد. به همین علت باید پرده را هماهنگ و متقارن با دکوراسیون داخلی منزل (کلاسیک، سنتی، مدرن) انتخاب کرد

اگر از یک طراح داخلی در مورد تاثیر پرده ها بر محیط سوال کنید، به شما خواهد گفت که پرده ها فضای اتاق شما را بزرگ تر نشان می دهند البته به شرطی که درست انتخاب شده باشند. برای انتخاب پرده عوامل و گزینه های زیادی همچون جنس، رنگ، اندازه و طرح آن وجود دارند که می توانند تصمیم گیری و رسیدن به نتیجه مطلوب را دشوار سازند و البته بعد از انتخاب نوع پرده همچنان چالش چگونه نصب کردن آن پیش روی شما خواهد بود. در این بین یک سری اشتباهات رایج وجود دارند که افراد در انتخاب و نصب پرده در دکوراسیون منزل انجام می دهند. در ادامه به بررسی هشت نکته در مورد بایدها و نبایدهای پرده در دکوراسیون منزل می پردازیم. شما با در نظر داشتن این موارد، مشکل زیادی با پرده های منزل خود نخواهید داشت.

استفاده از پرده در دکوراسیون به چند دلیل انجام می شود: مانع نقوذ گرما، سرما و نور خورشید، المانی کاربردی و تزئینی در دکوراسیون و پوشاندن نواقص داخلی دکوراسیون یا پنجره ها

رنگ و جنس پرده

جنس پرده از جمله عوامل کلیدی است چرا که میزان ماندگاری و کارایی پرده را تعیین می کند. اگر پرده بیش از حد ضخیم باشد هنگام جمع بودن جلوه خوبی نخواهد داشت و اگر بیش از حد نازک و سبک باشد، موقع باز بودن آن حالتی را که باید به خود نخواهد گرفت. همچنین در نظر داشته باشید که نور خورشید به مرور زمان بر کاهش کیفیت پرده و ظاهر آن تاثیر می گذارد پس اگر اتاق شما نور طبیعی زیادی دریافت می کند، از انتخاب پرده هایی با رنگ های روشن خودداری کنید چرا که سریع تر تبدیل به پرده هایی رنگ و رو رفته خواهند رنگی که برای پرده های یک منزل استفاده شده است نشانگر حالات روحی و احساسات افراد آن خانه است زیرا میزان نور هر قسمت از خانه بیشتر بوسیله پرده ها کنترل می شود. زیرا نور پردازی بخش بسیار مهمی از دکوراسیون را تشکیل می دهد.

بهتر است برای آرامش بیشتر و حفظ حریم خصوصی در اتاق های خواب از پرده های ضخیم تر با رنگ های تیره تر استفاده می شود. معمولا در انتخاب پرده های اتاق خواب از پرده هایی استفاده میشود که بدوم حلقه بروی میله ی بالای پنجره نصب بطور ثابت نصب می شوند.

نگران پنجره های بزرگ خود نباشید

اغلب افراد از وجود پنجره های بزرگ در اتاق خود استقبال می کنند اما نگرانی ای که ممکن است وجود داشته باشد، در مورد غالب شدن پرده این پنجره در دکوراسیون اتاق است. اگر نمی خواهید چنین اتفاقی بیفتد می توانید از پرده هایی با رنگی مشابه رنگ دیوارهای اتاق استفاده کنید. با این کار تضادی بین پرده و دیوارها ایجاد نخواهد شد و پرده را در دکوراسیون شما تبدیل به عنصری برجسته نمی کند. البته بسیاری از افراد هم به دنبال تبدیل پرده به نقطه کانونی دکوراسیون منزلشان هستند که خب پنجره های بزرگ برای آنها یک فرصت برای رسیدن به این هدف محسوب می شود.

بهتر است برای حفظ سلامت روان در اتاق خواب و اتاق هایی که احتیاج به حریم خصوصی بیشتری دارند از پرده های خاصی استفاده شود که ضخیم ترند و رنگ های تیره تری دارند. دکوراتورها برای اتاق خواب از پرده های رود پاکت استفاده می کنند که بدون حلقه و آویز به طور ثابت روی میله بالای پنجره نصب می شود و حریم خصوصی اتاق خواب را تعیین می کند. برای اتاق های نشیمن و پذیرایی هم می توان از پرده های توری و ابریشمی با رنگ های شاد استفاده کرد که به وسیله حلقه روی میله پرده نصب می شوند و به راحتی می توان برای نورگیری بیشتر اتاق آنها را کنار زد. باید در انتخاب رنگ این نوع پرده ها دقت کرد که مطابقت حداکثری با رنگ دیوارها یا کاغذ دیواری داشته باشد.

اندازه

طول و عرض پرده در نمای کلی آن تاثیر بسیاری دارد. قبل از نصب آن باید مشخص کنید تا چه اندازه میخواهید با کف اتاق فاصله داشته باشد و عرض آن نیز تا چه اندازه باشد. اگر عرض پرده به اندازه ۵ سانتی متر از هر طرف بیشتر از عرض پنجره باشد بسیار زیباتر و شکیل تر به نظر می آید.

طرح پارچه

انتخاب طرح و بافت پرده ارتباط مستقیمی با دکوراسیون داخلی دارد. با توجه به رنگ المان های موجود در دکوراسیون میتوانید رنگ آن را انتخاب کرده و طرح مناسبی که با آن زمینه رنگ در بازار موجود است را خریداری و با دکوراسیون خانه خود ست کنید.

هارمونی بین پرده و دیگر اجزای دکوراسیون

در هر اتاقی چهار بخش اصلی وجود دارد: کف، سقف، دیوارها و وسایل اتاق. اما تنها یکی از این عناصر می تواند تبدیل به نقطه کانونی دکوراسیون شود و همچون ستاره ای در آسمان دکوراسیون اتاق شما بدرخشد. دیگر عناصر، تکمیل کننده این بخش اصلی خواهند بود پس به عنوان مثال اگر پرده ای گل گلی در اتاق خود دارید نمی توانید مبلی با طرح مشابه در آن اتاق داشته باشید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (325 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (106 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (77 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (52 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (16 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (11 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (8 نظر) امضای 7 پادشاه قاجار را ببینید /از ناصرالدین شاه تا فتحعلی شاه +عکس (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر)
تیتر امروز   
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
نگاهی به بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندانشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403