دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

وعده 20 گرم طلا، در سال 500 تن طلا می خواهد، می دانستید؟ 

جمعه، 01 تیر 1403
کد خبر: 393717
ساعدنیوز: حتی اگر تاکید شهردار تهران بر اعتبار طلاست و نه طلای فیزیکی، باز هم باید توجه داشت که هر اعتبار نیازمند پشتوانه است!

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از تجارت نیوز، فضای انتخاباتی کشور این روزها با وعده‌های عجیب برخی از نامزدهای ریاست جمهوری روبرو شده است.

علیرضا زاکانی یکی از افرادی است که وعده عجیب و خظرناکی را مطرح کرده که به گفته کارشناسان، نه تنها سازنده نیست بلکه غیرقابل اجراست. زاکانی گفته است که به هر خانواده سه نفره معادل اعتبار 20 گرم طلا در سال یارانه داده می‌شود. به گفته او، یک خانوار پنج نفره 110 میلیون در سال یارانه دارد و اعتباری به میزان طلا به آن‌ها داده می‌شود که مصون از تورم است. اما چرا وعده زاکانی تخیلی است؟

اکبر ترکان، فعال اقتصادی و سیاستمدار کهنه‌کار ایرانی در مناظره‌ای با حجت عبدالملکی که از قضای روزگار روزی هم بر مسند وزارت تکیه زده بود، یک جمله طلایی را بر زبان آورد که این روزها کاربرد زیادی دارد؛ «عدد نمی‌شناسید!»

مناظره مرحوم ترکان با عبدالملکی، حکایت این روزهای مناظرات انتخاباتی و اظهارات عجیب و غریب برخی کاندیداها درباره وعده‌هاست.

یکی از این وعده‌ها درباره یارانه‌هاست؛ آنجا که علیرضا زاکانی مدعی شد، به هر خانوار بالغ بر 20 گرم یارانه در قالب طلا خواهد داد. آن طور که بررسی اعداد و ارقام نشان می‌دهد، در صورتی که هر خانوار ایرانی به طور استاندارد، بالغ بر 3.3 نفر و جمعیت ایران 88 میلیون نفر فرض شود، دست کم 26.6 میلیون خانوار در کشور وجود دارد.

در صورتی که هر کدام از این خانوارها 20 گرم طلا دریافت کند، کشور سالانه نیازمند 532 تن طلاست؛ این در حالی‌ست که ایران سالانه تنها هشت تن تا 9.8 تن طلا تولید می‌کند و برای تامین 532 تن طلا، محتاج واردات طلا از کشورهای دیگر خواهد بود! حتی اگر تاکید شهردار تهران بر اعتبار طلاست و نه طلای فیزیکی، باز هم باید توجه داشت که هر اعتبار نیازمند پشتوانه است! پشتوانه‌ای که در کشور وجود ندارد و زنگ خطر واردات و ضربه اقتصادی جدیدی را به صدا درمی‌آورد.

به این ترتیب شاید بد نباشد که سوال مرحوم ترکان دوباره تکرار شود؛ آیا زاکانی عددها را نمی‌شناسد؟ واردات طلا، منافع چه کسانی را تامین می‌کند؟


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 09 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(فیلم) چرا قاضی زاده هاشمی سه سال پیش سفره را روی فرش تکاند؟ / به من حتی پیشنهاد بازیگری داده شد!
ترجمه تخصصی متن
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
(عکس) کیک تولد مجلل همسر سالار عقیلی با نقش و نگار پیانو در کنج سنتی و دنج منزلش / مگه چقدر مهمون دارید که کیک به این بزرگی سفارش دادید؟
(ویدئو) تا بحال خیاطی یک پرنده خیاط رو از نزدیک دیده بودید؟! / فقط ببینید چجوری تو طبیعت برگ هارو بهم میدوزه😍
(عکس) دراز کشیدن و بازی کردن نوه علیرضا زاکانی در بیت رهبری، خانه پدری همه مردم ایران ...
نظرسنجی مرکز پژوهش‌های مجلس درباره انتخابات 1403 / کدام نامزد پیشتاز است؟
(تصاویر) استتار حسن یزدانی و ورزشکاران معروف در حرم امام رضا/ باز میثم زارع باکلاس تر استتار کرده/ تشبیه خنده دار ترفندهای استتاریشون به شخصیتهای کارتونی و سریالها🤣
نگاهی به کیک تولد با تم حیواناتِ ساتین پسر نازِ شیلا خداداد+عکس/ لوکیشن مراسم خونه پر زرق و برق و لاکچری شونه😍
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه