دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

ویدئو/ تالار کهربا، بزرگترین گنج مفقود شدۀ تاریخ 

چهارشنبه، 23 خرداد 1403
ساعدنیوز: تالار کهربا، اتاقی در کاخ کاترین در نزدیکی سن پترزبورگ بود که دیوارهای آن با کهربا، آینه و طلا تزئین شده بود.

به گزارش پایگاه خبری_تحلیلی ساعدنیوز، تزئینات اصلی این اتاق که در قرن هجدهم میلادی در پروس ساخته شده بود، در جریان جنگ جهانی دوم از دیوارها جدا و به محلی دیگر منتقل شد و اطلاعی از سرنوشت آن بعد از جنگ نیست. بازسازی این اتاق مطابق تصاویر قدیمی و با مصالح جدید از سال 1979 آغاز شد و در سال 2003 به اتمام رسید.

کار بر روی تزئینات تالار کهربا در سال 1701 به منظور نصب در کاخ شارلوتنبورگ در برلین آغاز شد اما در نهایت در کاخ شهر نصب شد. طراحی این اتاق توسط آندرئاس شلاوتر، مجسمه‌ساز آلمانی سبک باروک و گوتفرید ولفرام، صنعت‌گر کهرباکار دانمارکی انجام شده بود. شلاوتر و ولفرام تا سال 1707 بر روی این اتاق کار کردند و ادامه کار توسط دو صنعت‌گر اهل گدانسک به نام‌های ارنست شاخت و گوتفرید توراو انجام شد.

پتر کبیر در سال 1716 از برلین دیدار کرد و در جریان این سفر، تالار کهربا را تحسین کرد. بعد از آن فریدریش ویلهلم یکم پروس تزئیات این اتاق را به عنوان هدیه و به منظور تقویت اتحاد پروس و روسیه علیه سوئد، به پتر اهدا کرد. به منظور سازگاری تزئینات با محل جدید، تغییراتی در طراحی آن ایجاد شد و اندازه آن گسترش پیدا کرد. در شکل نهایی مساحت اتاق بیشتر از 55 متر مربع بود و بیشتر از 6 تُن کهربا در آن به کار رفته بود.

در هنگام جنگ جهانی دوم، تزئینات این اتاق توسط گروه ارتش شمال آلمان نازی غارت و به کونیگسبرگ منتقل شد. اطلاعی از سرنوشت و مکان تزئینات این اتاق بعد از جنگ در دست نیست و ممکن از در جریان جنگ به کلی نابود شده باشد. در سال 1979 قرار شد این اتاق در کاخ کاترین بازسازی شود و بعد از سال‌ها کار توسط صنعت‌گران روس و کمک مالی از طرف آلمان، کار بازسازی در سال 2003 به اتمام رسید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
(عکس) سنگ تموم خواهر چشم رنگی علیرضا نیکبخت واحدی به مناسبت تولد برادرش
(عکس) کیک تولد مجلل همسر سالار عقیلی با نقش و نگار پیانو در کنج سنتی و دنج منزلش / مگه چقدر مهمون دارید که کیک به این بزرگی سفارش دادید؟
خاصترین سکانس عاشقانه ی سینمای ایران/ عاشقانه جذاب هدیه تهرانی و بهرام رادان در اولین فیلم مشترکشان / میبینین 25 سال پیش چقدر چهره هاشون فرق داشته؟
(عکس) دراز کشیدن و بازی کردن نوه علیرضا زاکانی در بیت رهبری، خانه پدری همه مردم ایران ...
پشت صحنه خنده دار از سکانس ترساندن المیرا دهقانی، یاسمن سریال لحظه گرگ و میش با شوکر برقی توسط سیروان خسروی+ویدیو
فیلم+ دوبله جذاب و متفاوت آشا محرابی وسط برنامه به همراه مهران غفوریان/ چقدر خوب و حرفه ای دوبله کرد
حضور رهبر انقلاب پای صندوق رأی بدون عصا و ایستاده و سرحال در سن 85 سالگی / چون تو را نوح است کشتیبان، غم مخور
هندی بازی‌های عموپورنگ تمومی نداره! / عکس دو نفره داریوش فرضیایی با لباس هندی و امیرمحمد متقیان با کت و شلوار شیک و لاکچری
بیوگرافی و زندگی نامه شخصی مسعود پزشکیان/روایتی از دنیای پزشکی تا دنیای سیاست+ فیلم و عکس‌های جالب