دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

وزارت بهداشت: آمار مهاجرت پرستاران در فضای مجازی صحت ندارد/ خانه پرستاری: سالانه بیش از 3 هزار پرستار مهاجرت می‌کنند 

دوشنبه، 20 آذر 1402
کد خبر: 366207
ساعدنیوز: مبحث مهاجرت و کمبود پرستار ،مبحث یک بام و دو هوا شده است. وزارت بهداشت آمار مهاجرت را مهم و زیاد نمی داند اما خانه پرستاری کمبود پرستار را جدی دانسته و اعلام می کند بیش از 3 هزار پرستار سالانه از کشور خارج می شوند.

به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی ساعدنیوز به نقل از رکنا، معاون پرستاری وزارت بهداشت روز 19 آذرماه تاکید کرد: آمار مهاجرت پرستاران در فضای مجازی صحت ندارد. مهاجرت صرفاً مختص به حرفه پرستاری نیست، گفت: سایر حرَف نیز با این پدیده مواجه هستند اما آمار مربوط به مهاجرت پرستاران در فضای مجازی صحت ندارد.

فردای این سخنان، یعنی امروز 20 آذرماه ، محمد شریفی مقدم دبیر خانه پرستاری در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد: سالانه بیش از 3 هزار پرستار از کشور مهاجرت می‌کنند اما وزارت بهداشت حتی اندازه همین آمار به کادر درمان اضافه نمی‌کند. طی سال‌های 1399 تا 1402 قرار شده 12 هزار پرستار استخدام شوند که این روند تکمیل نشده و هنوز به جذب سالانه 3 هزار پرستار در سال هم نرسیده‌ایم.

سالانه عده زیادی از پرستاران بازنشسته می‌شوند اما وزارت بهداشت حتی برای بیمارستان‌های تازه تاسیس خود نیز به اندازه کافی پرستار استخدام نمی‌کند و بیمارستان‌هایی که اخیرا تاسیس شده‌اند مانند بیمارستان «مهدی کلینیک یا الغدیر» در تهران با وجود گذشت چندین ماه از زمان تاسیس به علت کمبود پرستار با مشکل مواجه هستند.

شریفی مقدم گفته است: کمبود پرستار اکنون آن‌قدر جدی است که به دلیل این کمبود، برخی بیماران جان خود را از دست می‌دهند. اینکه بیماران چیزی نمی‌گویند به این دلیل است که یا از حقوق خود آگاه نیستند یا مظلوم هستند. در عین حال هیچ پرستاری از وضعیت خود راضی نیست. بیش از 90 درصد پرستاران از کارشان ناراضی هستند،‌ کمتر از 10 درصد هم که شاید رضایتی داشته باشند کسانی هستند که کار بالینی نمی‌کنند و کار مدیریتی دارند مثلا مترون بیمارستان هستند.

دبیرکل خانه پرستار معقد است: فاصله درآمدی و تبعیض بین کادر درمان از جمله پزشکان و پرستاران نیز بر افزایش نارضایتی پرستاران تاثیر دارد. متوسط حقوق یک پرستار تازه استخدام 9 میلیون تومان است که حتی کفاف اجاره خانه را هم نمی‌دهد، در حالی که درآمد یک پزشک متخصص فقط در بخش دولتی بیش از 140 میلیون تومان در ماه است. همه این مسائل روی نارضایتی شغلی، ترک شغل و مهاجرت پرستاران تاثیر دارد.

گفتنی است ، کمبود پرستار در یک کشور می‌تواند به مشکلاتی مانند افزایش بیماری‌ها و مرگ و میر، کاهش کیفیت خدمات بهداشتی و درمانی، افزایش هزینه‌های درمانی برای بیماران، بار بیشتر بر روی خانواده‌ها و دوستان بیماران، کاهش رضایتمندی بیماران و خانواده‌های آنها، کاهش اعتماد عمومی به سیستم بهداشت و درمان، افزایش فقر و بیکاری، افزایش استرس و فشار بر روی پرستاران موجود و... منجر شود.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پربازدید شدن بگو مگوی دو دختر وسط نماز جماعت به امامت رهبرمعظم انقلاب+ویدیو
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هندی بازی‌های عموپورنگ تمومی نداره! / عکس دو نفره داریوش فرضیایی با لباس هندی و امیرمحمد متقیان با کت و شلوار شیک و لاکچری
روسری اصیل و ایرانی بر سر فریبا نادری عروس حشمت فردوس+عکس/ سلیقه بینظیر خانوم بازیگر در انتخاب طرح روسری😍
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
(فیلم) تمرینات سخت و طاقت فرسای هادی چوپان برای پسرش محمد حافظ / تا پسرشو قهرمان مستر المپیا نکنه بیخیال نمیشه!
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
مرگبارترین تلاشهای زنان برای زیبا بودن در اوایل قرن 19/ وحشتناکترین ملاک زیبایی در میان زنان غرب+ عکس
ویراستاری تخصصی مقاله