دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

پادشاهی که از ترس مردم جنازه اش سال‌ها به ایران بازنگشت 

سه شنبه، 25 اردیبهشت 1403
کد خبر: 388703
ساعدنیوز: دوران حاکمیت او آئینه ای نمایان از زورمداری، قتل های آشکار و پنهان معترضان، زمین خواری های گسترده و کم بدیل بود. با این همه تجدد تحمیلی رضاخانی، تنها تا ساعتی در ایران برقرار ماند، که او همچنان بر تخت سلطنت جلوس داشت.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از مشرق، سوم اسفندماه 1399، آغازی بر رویکرد نوین استعمار انگلیس در تهران بود. آنان که رضاخان سواد کوهی را اندک اندک به تخت سلطنت نزدیک کردند، می دانستند که شیوه های گذشته استعمارِ کشور ایران دیگر نمیتواند کارآیی داشته باشد، از این روی بر آن شدند که با ظاهری فریبنده از مدرنیسم و خشونتی که تنها از یک قزاق خشن و بی سواد برمی آید، همچنان نفوذ دولت فخیمه راحفظ کنند.
رضاخان که در دوران جوانی سوابقی چون دلاکی در حمام، حمالی در برابر بازار سید اسماعیل تهران، شرارت و چاقوکشی در محلات این شهر و مهتری اصطبل قزاق خانه و نیز پاره ای سفارتخانه های خارجی را در کارنامه خویش داشت، انتخاب شده بود که عقب ماندگی صنعتی ایران را دستمایه ای برای استعماری نوین سازد و مظاهر تمدنی غرب را به زور سر نیزه بر ملت تحمیل کند.

دوران حاکمیت او آئینه ای نمایان از زورمداری، قتل های آشکار و پنهان معترضان، زمین خواری های گسترده و کم بدیل بود. با این همه تجدد تحمیلی رضاخانی، تنها تا ساعتی در ایران برقرار ماند، که او همچنان بر تخت سلطنت جلوس داشت، چه اینکه با رفتن او، ارتشی که این همه بدان میبالید، حتی تاب ساعتی مقاومت در برابر اشغالگران را نیافت و در عرصه فرهنگ نیز بسیاری از مردم، با از بین بردن تحمیلات رضاخان، به ریشه و اصالت خویش باز گشتند.

قزاق آلاشتی نیز، سرنوشتی بهتر از سایر خادمان دولت انگلیس نیافت و در محلی دور افتاده در جهان، در مرداب جنون و تنهایی روی از جهان برگرفت. نفرت عمومی از او در ایران، موجب شد که تا سالها، خانواده وی، به فکر آوردن پیکر او به ایران نیفتند.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 10 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
اولین عکس از فیلم جدید رامبد جوان با گریم فوق‌العاده خنده دار محسن تنابنده و نوید محمدزاده / فقط فوکول و پشت موهاشون😁
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
گشت و گذاری در خانه مجلل و رویایی رضا صادقی، خواننده مشکی پوش و محبوب ایرانی +عکس/ سلیقه بی نظیر همسر آلمانی آقای خواننده در چیدمان و انتخاب دکوری👌
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
گشت و گذار کوچه به کوچه پورتو با همسر علی علیپور / استایل مونوکروم زهرا بانو هوش از سر مردم پورتو برد 😍
هندی بازی‌های عموپورنگ تمومی نداره! / عکس دو نفره داریوش فرضیایی با لباس هندی و امیرمحمد متقیان با کت و شلوار شیک و لاکچری
پربازدید شدن بگو مگوی دو دختر وسط نماز جماعت به امامت رهبرمعظم انقلاب+ویدیو
(فیلم) تمرینات سخت و طاقت فرسای هادی چوپان برای پسرش محمد حافظ / تا پسرشو قهرمان مستر المپیا نکنه بیخیال نمیشه!