ساعدنیوز
ساعدنیوز

پایان پاندمی کرونا در ایران نزدیک است؟

  یکشنبه، 11 اردیبهشت 1401   کد خبر 203446
پایان پاندمی کرونا در ایران نزدیک است؟
ساعد نیوز: گفته می‌شود ممکن است ایران در پایان سال میلادی جاری وارد مرحله پایان کرونا شود.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز به نقل از ایسنا، روزنامه همشهری در گفت وگو با متخصصان، احتمال ورود ایران به مرحله پایان شیوع کووید-۱۹ را بررسی کرد: «آمار ابتلا و مرگ به شدت کاهش پیدا کرده است. آیا این نشانه ورود ایران به مرحله پایان پاندمی است؟ اگر هنوز وارد نشده، چه زمانی نوبتش می رسد؟ این پرسشی است که در نتیجه اقدامات برخی کشورها در کاهش محدودیت های کرونایی و برخورد با این بیماری به عنوان یک بیماری فصلی مثل آنفلوآنزا مطرح می شود.

دولت مکزیک اعلام کرده کووید-۱۹ در این کشور از مرحله پاندمی به مرحله آندمی رسیده است. اورزولا فن درلاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا، هم تأکید کرده که پاندمی کرونا از وضعیت اضطراری خارج و وارد مرحله جدید و قابل مدیریت شده است. آنتونی فائوچی، ویروس شناس ارشد ایالات متحده آمریکا هم از بهبود وضعیت کرونا نسبت به سال گذشته در این کشور خبر داده و گفته که آمریکا احتمالا در حال گذار از پاندمی به مرحله آندمی به عنوان یک ویروس قابل مدیریت بومی است. دانمارک هم نخستین کشور جهان است که برنامه واکسیناسیون کووید-۱۹ در جامعه عمومی خود را متوقف و اعلام کرده که این تصمیم ناشی از تحت کنترل بودن ویروس است. اما احتمالاً در پاییز نیاز به واکسیناسیون مجدد علیه کووید-۱۹ وجود خواهد داشت زیرا ویروس همچنان به جهش های خود ادامه می دهد. با این همه اما تدروس آدهانوم، رئیس سازمان جهانی بهداشت، در این باره اعلام نگرانی کرده و گفته: «سطح اطلاعات ارسالی درباره زنجیره های آلودگی و ژنتیک رو به کاهش است. این امر ما را کور می کند و کمتر می توان الگوی انتقال و تغییر شکل ویروس را مشاهده کرد.»

وضعیت شیوع کرونا در کشورهای مختلف، متناقض است. اروپا و آمریکا بیشتر محدودیت ها را کنار گذاشته اند اما چین همچنان در حال اعمال قرنطینه است. در ایران هم با این که رقم خوردن پیک هفتم پیش بینی می شد اما اکنون روند بیماری رو به کاهش است و آمار ابتلا و فوتی ها در کمترین میزان خود از ابتدای شیوع کرونا در کشور قرار دارد؛ به طوری که روز گذشته تنها ۱۱ مورد مرگ در ۲۴ ساعت گزارش شد و موارد بستری ۱۰۹ نفر بود. در همین شرایط است که علیرضا رئیسی، سخنگوی سابق ستاد ملی کرونا، که پیش از این در گفت وگو با همشهری، پایان پاندمی کرونا در پایان سال جاری میلادی را پیش بینی کرده بود، این بار از آغاز ورود به مرحله پایان همه گیری در کشور خبر می دهد و می گوید: «کشورهایی مثل آمریکا یا تعدادی از کشورهای اروپایی و حتی ایران جزو کشورهایی اند که تا پایان سال میلادی جاری به پایان پاندمی نزدیک می شوند و ایران در نهایت تا پایان سال ۱۴۰۱ از مرحله پاندمی عبور خواهد کرد. البته کرونا همچنان وجود خواهد داشت اما به صورت بیماری همه گیر نخواهد بود.»

چند نکته درباره وضعیت کرونا در ایران

بیش از دو سال از شروع پاندمی کرونا در دنیا می گذرد و حالا پاندمی، وضعیت کنترل شده تری دارد؛ آن هم به دلیل تأثیر واکسیناسیون. سخنگوی سابق ستاد ملی کرونا به همین موضوع اشاره می کند و ادامه می دهد: «کشورهای مختلف در حوزه های پیشگیری فعالیت شان را آغاز کردند و پس از به نتیجه رسیدن آن، واکسیناسیون در دنیا آغاز شد. پیش بینی می شد با توجه به سرعت انتقال بیماری، نیاز به واکسیناسیون بیش از ۷۵درصدی مردم باشد تا بیماری به سرعت کنترل شود؛ هر چند که واکسیناسیون در حالی آغاز شد که واکسن ها در مرحله کارآزمایی های بالینی خود بودند.»

به گفته رئیسی از شروع واکسیناسیون به ویژه پس از تزریق دوز دوم ارتفاع موج های بیماری کاهش پیدا کرد و پیک ها سبک تر شدند که نشان دهنده تحت کنترل بودن بیماری بود: «از چند ماه پیش بر اساس بررسی وضعیت جهانی، به این نتیجه رسیدم که تا پایان سال ۲۰۲۲، جهان در مسیر پایان پاندمی قرار می گیرد اما این به معنی رهاشدن از ویروس نیست؛ چرا که این ویروس به صورت هایپرآندمیک در برخی کشورهای آفریقایی، آسیای جنوب شرقی و دیگر کشورهایی که موج و درگیری بیماری در آنها کمتر بوده، وجود خواهد داشت و می تواند افراد زیادی را مبتلا کند.»

او البته تأکید می کند که رفتار ویروس کرونا نسبت به سایر ویروس ها عجیب و موذیانه است و باید آمادگی رفتارهای غیرمنتظره آن را داشت اما دیگر انتظار نمی رود که شرایط گذشته تکرار شود: «بر اساس شرایط پیش آمده در ماه های آینده، کرونا رفتاری مثل آنفلوآنزا خواهد داشت و با این که در دنیا پاندمی نخواهد ماند اما سالانه افراد در معرض خطری خواهیم داشت که باید واکسینه شوند.»

رئیسی می گوید در ارتباط با وضعیت شیوع کرونا در ایران چند نکته وجود دارد که بر اساس الگوی موجود در دنیا می توان آنها را مطرح کرد: «در کشور ما هم قطعا پایان پاندمی رخ می دهد و بیماری دیگر به صورت همه گیر نخواهد بود. وضعیت می تواند به گونه ای باشد که مثلا در یک استان بیماری گزارش شود اما مرگی ثبت نشود. مرگ های کرونا برای کسانی رخ خواهد داد که بیماری های زمینه ای سختی دارند یا واکسن شان را به صورت کامل تزریق نکرده اند. ما حداکثر امسال و سال آینده نیاز داریم که مردم واکسن سالانه کرونا را دریافت کنند.»

معاون بهداشت دولت دوازدهم، تأکید بر تزریق دوز چهارم و دوزهای بعدی کرونا را اشتباه عنوان می کند و می گوید: «بهتر بود به جای این که بگوییم دوز چهارم تزریق شود، اعلام می شد که در سال ۱۴۰۱، افراد صرف نظر از این که چند دوز واکسن زده اند، باید یک دوز دیگر واکسن دریافت کنند. به ویژه اگر چهار تا شش ماه از آخرین واکسیناسیون شان گذشته باشد. در سال ۱۴۰۲ و پایان پاندمی هم نیاز است این کار تکرار شود. بعد از آن هم مثل آنفلوآنزا فقط افراد دارای بیماری زمینه ای، مادران باردار، سالمندان واکسینه شوند.»

او درباره این که آیا بعد از پایان پاندمی، مردم می توانند بدون ماسک و رعایت پروتکل ها به زندگی عادی خودشان برگردند، هم می گوید: «در پایان پاندمی و تزریق واکسن سالانه، سال ۱۴۰۲ می توان به سمت حذف ماسک پیش رفت. تا پیش از این عنوان می شد که تمام افراد در دوران کرونا در خانه بمانند اما پس از پایان پاندمی در کشور توصیه این خواهد بود که فقط افراد مبتلا در خانه بمانند و سایر افراد تردد داشته باشند. البته هشدار برای افرادی که بیماری زمینه ای دارند همچنان وجود دارد که از حضور در جمع به صورت حفاظت نشده خودداری کنند. اما زمانی که واکسن ۱۴۰۲ را زدیم می توان انتظار حذف تدریجی ماسک ها را داشت و حضور در تجمعات راحت تر خواهد بود. این توصیه ها به هیچ عنوان برای الان و تا پایان سال نیست و باید همچنان استفاده از ماسک و رعایت پروتکل ها وجود داشته باشد.»

ویروس در حال تغییر از پاندمی به آندمی است

آن طور که متخصصان می گویند، ویروس در حال به روزرسانی خود با زندگی انسان و تغییر از پاندمی به آندمی است اما نکته مهم این است که اگر جهش تصادفی در ویروس رخ دهد که بیماری زایی بیشتری داشته باشد با توجه به انتقال شدید آن می تواند منجر به فاجعه شود، به همین دلیل نباید اجازه داد ویروس فرصت چندانی برای گردش در جامعه داشته باشد. این نکته ای است که علی میلانی، عضو انجمن ایمنی شناسی و آلرژی ایران، به آن اشاره می کند و به همشهری می گوید: «از میان زیرسویه های امیکرون که همچنان سویه غالب در دنیاست دو زیرسویه BA1 و BA2 اهمیت زیادی برای ما دارد. زیرسویه اول به دلیل تغییرات در اسپایک ویروس قدرت چسبندگی بیشتری در ناحیه تنفسی فوقانی داشتند. در نوع دوم هم ما با فرم بهتری مواجه شدیم به علاوه این که علائم، شدت و قدرت بیماری را هم مانند زیرسویه اولیه داشت. حتی در برخی کشورهای اروپایی از جمله دانمارک محدودیت ها را حذف کردند که بیماری در جامعه چرخش کند. افرادی که به این فرم از بیماری مبتلا می شوند در تزریق دوباره واکسن های mRNA مؤثر هستند.»

به گفته این ایمونولوژیست درباره دیگر واکسن ها مثل آسترازنکا و سینوفارم این مسئله مطرح نیست و نیاز به بروزرسانی نداشتند: «در مدت شیوع امیکرون واکسن های بر پایه ویروس ضعیف شده در کشورهایی از جمله ایران، شیلی، چین و... بسیار مؤثر بودند. مقایسه آمار مرگ ومیر در دو کشور ایران و اسپانیا می تواند به خوبی این وضعیت را نشان دهد که جمعیت دو برابری ایران در مقابل اسپانیا در مواجهه با BA2 آمار مرگ بسیار کمتری داشتند که یکی از دلایل مهم آن واکسیناسیون مردم ایران با واکسن های ویروس ضعیف شده بود.»

میلانی تأکید می کند که نباید فراموش کرد مهم ترین کار واکسن ممانعت از ابتلا به فرم های شدید بیماری است، به همین دلیل باید تزریق دوزهای یادآور انجام شود: «در کنار آن اما رعایت پروتکل های بهداشتی و ماسک ضرورت دارد. ویروس زمانی که در برابر سیستم ایمنی بدن قرار می گیرد جهش می کند و این جهش ها به نفع ما نیست. البته هم اکنون عامل نگرانی درباره زیرسویه های امیکرون وجود ندارد و سرایت بیماری کم شده و این نشان دهنده حرکت بیماری برای خروج از همه گیری است.»

این متخصص درباره قرنطینه های اجباری در کشور چین بر خلاف سایر کشورها هم توضیح می دهد: «این کشور جمعیت بسیار زیادی دارد و با چرخش بیماری احتمال جهش ویروس وجود داشت. بنابراین سیاست قرنطینه با هدف جلوگیری از گردش ویروس، مناسب است. چین دارای تنوع نژادی، تراکم جمعیتی و ارتباط گسترده است و نمی توان آنها را با یک کشور اروپایی مثل دانمارک مقایسه کرد.»

میلانی همچنین به تأثیر مثبت گرم ترشدن هوا درباره بیماری هم اشاره می کند و می گوید: «در فصل های گرم سال وضعیت ما نسبت به بیماری بهتر است؛ چرا که میزان ویتامین D بدن افزایش پیدا می کند که نقش ایمنی زایی بسیار قوی تری دارد. به همین دلیل کشورها می توانند بر اساس شرایط اقلیمی و تراکم جمعیت تصمیمات خاصی را داشته باشند.»

برای اعلام آغاز پایان پاندمی، زود است

حمید سوری، اپیدمیولوژیست و رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا در گفت وگو با همشهری اما نظر دیگری درباره پایان پاندمی کرونا دارد. او می گوید: «در گزارشی که از فائوچی، رئیس مرکز مقابله با بیماری های عفونی آمریکا، درباره وضعیت شیوع کرونا در آمریکا و آغاز پایان پاندمی کرونا منتشر شد یک سوءبرداشتی صورت گرفت و همه تصور کردند که منظور او پایان پاندمی در این کشور است. این سوءبرداشت به دلیل ترجمه اشتباه از صحبت های فائوچی بود.»

بر اساس اعلام سوری، فائوچی در گزارش اش تأکید کرده بود که آمریکا در حال واردشدن به فاز دیگری از بیماری است و این به معنی پایان پاندمی نیست: «این که برخی می گویند در کشور خودمان هم در حال ورود به دوره پایان پاندمی هستیم، درست نیست. برای اعلام این موضوع باید یکسری از عوامل دست به دست هم بدهند، اولا این که باید الگوی اپیدمی از حالت جامعه ای به خوشه ای برسد. یا زنجیره انتقال به طور کامل قطع شود. در کنار آن باید تعداد افراد حساس و پرخطر مستعد ابتلا، آن قدر کم شود که دیگر ویروس میزبانی نداشته باشد. من بر این باور نیستم که ما در مرحله پایان اپیدمی قرار داریم.»

به گفته این اپیدمیولوژیست، هم اکنون واریانت های جدید با زیرسویه هایشان، بیماری زایی بالایی ندارند، به همین دلیل میزان مرگ، بستری و ابتلا کاهش پیدا کرده، اما نگاهی به کشورهای دیگر نشان می دهد که اخیرا موارد ابتلا روبه افزایش بوده است؛ به طوری که در دو - سه روز گذشته، تعداد کشورهایی که دچار خیزش بیماری شده اند به ۲۵ کشور رسیده، در حالی که تعداد این کشورها در هفته گذشته، ۱۹ کشور بوده است.

سوری معتقد است که در کشور اقدام جامعی برای پایان اپیدمی صورت نگرفته که بتوان پایان پاندمی را اعلام کرد: «یکی از مهم ترین نشانه ها برای ورود به دوره پایان پاندمی این است که در دوره بیماری، یعنی ۱۴ روز، هیچ مورد ابتلای جدیدی ثبت نشود. نمی توان تنها بر اساس تعداد مرگ و بستری شرایط را سنجید؛ اقدامی که هم اکنون در کشور در حال انجام است. در جهان زیرسویه های BA4 و BA5 دیده شده و در ایران BA3 هم گزارش شده است، ممکن است این سویه ها ما را به خیزش بعدی برساند. به هر حال ماهیت اپیدمی به این صورت است؛ مگر این که ویروس به صورت ذاتی، به مرحله ای برسد که قدرت بیماری زایی آن پایین بیاید؛ چرا که ما هم اکنون شاهد جهش های جدی و جدیدی هستیم که منجر به خیزشی در کشورها شده است.»

سوری تأکید می کند که نباید مشوق عادی انگاری در جامعه بود: «خیلی زود است برای این که بگوییم وارد پایان پاندمی شده ایم. بخشی از این صحبت ها، برداشت های شخصی است. ما در کشور نظام بیماریابی فعالی نداریم، بسیاری از بیماران بدون علامت اند یا به دلیل خفیف بودن بیماری، مراجعه نمی کنند.»

او از نبود نظام بیماریابی فعال در کشور انتقاد می کند و می گوید: «هم اکنون میزان مولد پایه در کشور بر اساس اعلام مجامع بین المللی ۱.۵ است و تا زمانی که به زیر یک نرسد نمی توان گفت که در حال ورود به دوره پایان پاندمی هستیم. شاخص میزان مولد پایه، شاخص مهمی است که نشان دهنده سرعت گسترس اپیدمی در جامعه است، اگر این شاخص معادل یک باشد، یعنی سرعت افزایش موارد ابتلا کم شده، اگر به زیر یک برسد، یعنی موارد ابتلا کاهش پیدا کرده است. زمانی که می گوییم این شاخص برای کشور ما ۱.۵ است، یعنی سرعت چرخش ویروس بالاست و تعداد مبتلایان جدید نسبت به قبل زیاد است، اما خیلی ها بی علامت اند.»

او به میزان واکسیناسیون در کشور و تأثیر آن در ایمن شدن جامعه هم اشاره می کند: «گفته می شود در ایران ۷۵ درصد جامعه دو دوز واکسن را تزریق کرده اند، این عدد نشان می دهد که از کل جمعیت، ۲۵درصد هنوز واکسیناسیون شان کامل نشده است. همچنین اعلام می شود که میزان اثربخشی واکسن های موجود در کشور، حدود ۷۰درصد است، بنابراین از جمعیتی که واکسینه شده اند، ۵۰ میلیون نفر ایمن شده اند و ۳۵ میلیون نفر همچنان در گروه افراد پرخطر قرار دارند که می توانند میزبان های جدید ویروس باشند. مسئله اینجاست که ما در ارتباط با ویروس کرونا نمی دانیم که حملات دشمن کم شده یا این که برای همیشه ضعیف شده است.»

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (362 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (235 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (224 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (223 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (177 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (143 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (139 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (135 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (119 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (120 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (117 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (116 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (98 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی سانیا سالاری، ارغوانِ سریال دلدادگان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (97 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (87 نظر)
دیگران می‌خوانند   
عروسی مجلل دختر شاه اینجا برگزار شد!+عکس سلفی عجیب و غریب بهرام رادان با سفره هفت سین ساده در دفتر کارش در دوران مجردی+ عکس/ برا همیناست که میگن ازدوج کنی سر و سامون میگیری غوغای خوانندگی و نوازندگی شهاب حسینی با آهنگ ناصر عبداللهی +ویدئو/عجب صدای قشنگی داره! تصاویری از دوقلوهای ریزه میزه و بانمک یاسمین مقبلی در کنار مادر فضانوردشان (ویدیو) رقصی این چنین در میانه میدانم آرزوست!/ واکنش ماده شیمیایی با اشعه‌ی فرابنفش (عکس) ماجرای ازدواج جنجالی ژیلا صادقی با بازیگر سریال "رستگاری" و "بچه مهندس3"، کاوه سماک باشی، چه بود و به کجا رسید مدیتیشن بهاری الناز شاکردوست با ظاهر عجیب و شال پیچی شده در کرمانشاه/ بیستون کعبه عشاق جهان است هنوز+عکس کتک کاری و بزن بزن در مراسم عروسی دختر قلعه نویی/شوخی بی جا کار دست مهمان داد (فیلم) همخوانی هلیا امامی در کنسرت مسعود صادقلو / تعطیلات عید خانم بازیگر از مشهد تا کنسرت صادقلو (عکس) وقتی شاهرخ استخری دختراشو سر صبحی میبره مدرسه / نبات چه غری میزنه 🤣 خلاقیت منحصر به فرد باغبان خوش ذوق با پرورش میوه های قلبی شکل حماسه ساز شد +ویدئو/مغز تو رو باید طلا گرفت! (عکس) گشت و گذار بهاری دمت اوزدمیر با ظاهری متفاوت در یک جای بهشتی تصویری از عبادت خالصانه رهبر انقلاب، آیت الله خامنه ای در حیاط با صفا و سرسبز/ قبول حق باشه حضور سحر دولتشاهی در مراسم تدفین محمدرضا شجریان به عنوان عروس خانواده+عکس/ از این مراسم به بعد ازدواجش با همایون رو علنی کرد خلاقیت خنده دار راننده شمالی، با نوشته جالب پشت کامیون حمل جوجه حماسه آفرین شد/ آخه لامصب جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (فیلم) سپهر حیدری اولین بار این طور عاشق آرام جوینده شد و از او خواستگاری کرد/ عجب جرئتی داشته این مرد پرسپولیسی🙂 خلاقیت بی نظیر یک مادر ایرانی با پختن یک نان منحصر به فرد برای تزئین سفره افطار/ چقدر شیک و مجلسی+عکس سفره افطاری رنگین و مفصل امیر قلعه نویی در یک رستوران مجلل/ ماشالله چه جایی هم انتخاب کردن👌 بیوگرافی و زندگینامۀ شهید محسن فخری‌زادۀ مهابادی، فیزیکدان هسته‌ای ایران مهم ترین مراقبت های لازم بعد از کراتینه مو استوری معناداری که منوچهر هادی منتشر کرد همه چیز درباره‌ی هزینه نگارش CV برای اپلای پادشاهی که فقط 20 دقیقه سلطنت کرد+عکس ساعت دیواری خاص و معنادار منزل منوچهر هادی که بخاطر عشق زیادش به سوفیا اینگونه طراحی شده+عکس/ چقد جالبه 👌 نگاهی به حیاط باصفا و دلباز ویلای زیبای حسن جوهرچی +عکس/ دارندگی و برازندگی یعنی این! بغض بهروز رهبری فرد به یاد زنده یاد مهرداد میناوند و زنده یاد علی انصاریان +فیلم شغل و تحصیلات دختر و پسر مهران مدیری/ ماشالا جفتشون مثل پدر هنرمندن!+عکس بیوگرافی محمدرضا گلزار، مجری برنامه پانتولیگ! ناگفته های زندگی خصوصی اش+ فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی (عکس) 2تا مهربون و آدم حسابی و محبوب دلها در یک قاب/ شهریار فوتبال ایران، علی دایی در کنار شخصیت محبوب بچه های دیروز و بزرگسالان امروز😍 (عکس) مادر شوهر مهربون و خوش چهره ریما رامین فر همای سریال پایتخت/ معلومه عروسش رو خیلی دوست داره تعطیلات رؤیایی حسین ماهینی و همسر به همراه دو فرزندش در سواحل نیلگون خلیج فارس در جنوب/ پرسپولیسیا لایکش کنن خاطره شیرین و دلنشین رهبر معظم انقلاب از بافتن موی دخترشان قبل از رفتن به عید دیدنی/من بافتن موی سر را خیلی خوب بلدم اما با یک دست نمیشود +عکس عکسی از خانه ابدی آزاده نامدای و مادرش که سنگ قبرشان مشترک است/سومین سالگرد تلخ خانوم مجری! این تست شخصیت رو انجام بده و ببین چقدر آدم تنهایی هستی!! 15 توصیه طلایی برای کسانی که رژیم خود را در سفر می‌شکنند / لازم نیست دور رفتن به رستوران را خط بکشید دانلود آهنگ جدید «این هوا میطلبه» علی عبدالمالکی+فیلم/ این هوا میطلبه بزنیم تو دل خیابون ... شلوار زاپ دار احمد نوراللهی در دوبی در یک عکس دونفره با بشار رسن با کپشن: حبیبی! تلاش جالب و بامزه علیرضا جهانبخش برای پختن نان درکنار مادرش/ کدبانوی تیم ملی ایشونه+عکس تصویری زیرخاکی و دیده نشده از کودکی اشکان دژاگه گلادیاتور تیم تراکتور تبریز در آلمان/ آقا از بچگی گنگش بالا بوده موافقید؟ ایده تزئین آش پشت پایِ مادرشوهر، توسط عروس خوش سلیقه‌اش مرزهای خلاقیت را جابجا کرد + عکس/ عروس نگو، هنرمند بگو😍
تیتر امروز   
عروسی مجلل دختر شاه اینجا برگزار شد!+عکس کتک کاری و بزن بزن در مراسم عروسی دختر قلعه نویی/شوخی بی جا کار دست مهمان داد پادشاهی که فقط 20 دقیقه سلطنت کرد+عکس شغل و تحصیلات دختر و پسر مهران مدیری/ ماشالا جفتشون مثل پدر هنرمندن!+عکس بیوگرافی محمدرضا گلزار، مجری برنامه پانتولیگ! ناگفته های زندگی خصوصی اش+ فیلم و عکس‌های جذاب و دیدنی خاطره شیرین و دلنشین رهبر معظم انقلاب از بافتن موی دخترشان قبل از رفتن به عید دیدنی/من بافتن موی سر را خیلی خوب بلدم اما با یک دست نمیشود +عکس این تست شخصیت رو انجام بده و ببین چقدر آدم تنهایی هستی!! 15 توصیه طلایی برای کسانی که رژیم خود را در سفر می‌شکنند / لازم نیست دور رفتن به رستوران را خط بکشید دانلود آهنگ جدید «این هوا میطلبه» علی عبدالمالکی+فیلم/ این هوا میطلبه بزنیم تو دل خیابون ... جومونگ و سوسانو اگه ایرانی بودن اسمشون چی بود؟ آموزش ساخت رژلب های طبیعی و گیاهی در خانه / خداحافظی با رژلب های سرب دار بهترین رنگ رژ لب برای پوست های روشن و سفید راهکارهای خانگی برای داشتن لب هایی خوش رنگ و زیبا چرا لباس سردار آزمون ستاره تیم ملی قرض داده شد؟+عکس هوش مصنوعی اختراعی بسیار تأثیرگذار‌تر از آتش، برق یا حتی اینترنت