دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

پدر همسر زینب سلیمانی جانشین شهید نصرالله می‌شود؟ 

یکشنبه، 08 مهر 1403
کد خبر: 410614
ساعدنیوز: با تائید خبر شهادت مظلومانه سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان، در حمله هوایی رژِیم صهیونیستی به بیروت در روز جمعه - 6 مهر ماه 1403 - ، پس از 32 سال رهبری، سوالات زیادی درباره جانشین احتمالی او مطرح شده است.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از تابناک، اگرچه فرایند انتخاب رهبران در گروه‌هایی مشابه حزب‌الله به شدت محرمانه است، اما شیخ سید «هاشم صفی‌الدین» پسرعموی مادر سید حسن نصرالله و پدر داماد سردار شهید قاسم سلیمانی، فرمانده پیشین نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، به عنوان یکی از نامزد‌های اصلی برای رهبری این تشکل شناخته می‌شود.

صفی‌الدین از نظر ظاهر و ماهیت تا حد زیادی شبیه شهید نصرالله است و از سال 1994 به عنوان جانشین بالقوه او مورد توجه قرار گرفت. او از قم به بیروت رفت و ریاست شورای اجرایی حزب‌الله را بر عهده گرفت. او تحت نظارت عماد مغنیه، فرمانده امنیتی پیشین حزب‌الله، فعالیت‌های خود را ساماندهی کرد.

صفی‌الدین «مرد سایه» حزب الله !

صفی‌الدین به‌عنوان «سایه» نصرالله و دومین مرد مهم در حزب الله به شمار می‌آید. او در طول سه دهه، تمامی امور حساس روزمره، از مدیریت مؤسسات حزب تا مدیریت مالی آن را بر عهده داشته است.

در گزارش الشرق الاوسط آمده است: صفی‌الدین، که از سال 2017 در لیست ترور آمریکا قرار دارد، یکی از شخصیت‌های مهم حزب‌الله است که روابط نزدیکی با جناح نظامی و اجرایی حزب الله دارد. همچنین او روابط بسیار خوبی با تهران دارد و سال‌ها در حوزه علمیه قم تحصیل کرده است. پسر او، رضا، در سال 2020 با زینب سلیمانی، دختر شهید حاج قاسم سلیمانی، ازدواج کرد.

کار شیخ صفی‌الدین در حزب‌الله چه بود؟

شیخ صفی الدین 16 سال پیش از سوی یک روزنامه ایرانی به عنوان جانشین شهید سید حسن نصرالله مطرح شد. اما به گفته برخی کارشناسان، این تصمیم مدت‌ها قبل از آن اتخاذ شده بود. یک مقام سابق حزب‌الله در سال 2011 بیان کرده بود که انتخاب صفی‌الدین حدود دو سال پس از انتخاب نصرالله به‌عنوان دبیرکل در سال 1992 انجام شده است.

تاریخ انتخاب او به زمانی برمی‌گردد که شهید شیخ حسن نصرالله در سال 1994 صفی‌الدین را از قم به بیروت فراخواند تا به‌عنوان مدیر اجرایی حزب‌الله فعالیت کند و کنترل کامل بر تمامی جنبه‌های مدیریتی حزب الله را به‌دست آورد.

لاعات کمی درباره شیخ صفی‌الدین وجود دارد؛ او مدت زیادی در سیاست لبنان ناشناخته باقی مانده بود تا اینکه به دلیل تدابیر امنیتی اطراف شهید سید حسن نصرالله، او به‌عنوان نماینده نصرالله در مراسم‌های حزب، به‌ویژه در تشییع پیکر شهدای حزب الله که در لبنان یا در جنگ‌های سوریه به شهادت رسیدند، ظاهر شد.

براساس اطلاعات محدود موجود، صفی‌الدین در سال 1964 در جنوب لبنان به دنیا آمده است. او از خانواده‌ای با نفوذ اجتماعی است و یکی از مشهورترین نمایندگان منطقه در دهه‌های 60 و 70 به نام محمد صفی‌الدین از این خانواده برخاسته است.

صفی‌الدین قبل از رفتن به قم برای تحصیل علوم دینی، از دختری در یک خانواده‌ای مذهبی خواستگاری کرد. او در نهایت با دختر سید محمد علی امین، عضو هیئت شرعی در شورای اسلامی شیعه لبنان، ازدواج کرد.

پس از ازدواج صفی‌الدین به قم رفت. برخی از آشنایان خانواده اش می‌گویند که او یکی از سه نفر مورد توجه عماد مغنیه، مسئول امنیتی حزب‌الله، بوده که در سال 2008 در دمشق به شهادت رسید. این سه نفر شامل سید حسن نصرالله، نبیل فاروق و خود صفی‌الدین بودند.

3 چهره مهم در حزب‌الله

این سه نفر قرار بود از رهبران برجسته حزب‌الله در اوایل دهه 90 میلادی شوند. شهید سید حسن نصرالله دبیرکل شد، صفی‌الدین به‌عنوان مدیر اجرایی حزب عمل کرد و فاروق به‌عنوان فرمانده عملیاتی منطقه جنوبی، که برای حزب بسیار مهم است، منصوب شد. صفی‌الدین مدیریت شورای اجرایی حزب را بر عهده دارد.

نگاه شیخ صفی‌الدین به تاثیر حوزه‌های نجف و قم در لبنان

سال‌های اقامت صفی‌الدین در قم تأثیر زیادی بر افکار سیاسی او گذاشته است. او یکی از حامیان نظریه ولایت فقیه است. او در نوشته‌هایش به تجارب روحانیون شیعه در قم و تأثیر آن بر تفکر سیاسی شیعیان در لبنان اشاره کرده و می‌گوید: «فضای فکری اسلامی شیعه لبنان به‌طور کلی به محصولات فکری نجف تمایل داشته و از ویژگی‌های قم کم‌تر بهره‌مند بوده است، اما پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره)، موفقیتی بزرگ برای اندیشه اسلامی به شمار می‌رود».

او همچنین اظهار می‌دارد: «نظریه ولایت فقیه یکی از مهم‌ترین نظریه‌هایی است که امام خمینی با دلایل شرعی و عقلانی ارائه داد و می‌تواند به‌عنوان راه‌حلی جامع برای مشکلاتی که جنبش‌های اسلامی با آن مواجه‌اند، مطرح شود».

پیشتر، رادیو ارتش رژیم صهیونیستی اعلام کرد که برآوردهای صورت گرفته حاکی از آن است که «هاشم صفی الدین» رئیس شورای اجرایی حزب‌الله لبنان در تجاوز وحشیانه این رژیم به ضاحیه جنوبی بیروت به شهادت نرسیده است.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 08 مهر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله
احسان علیخانی خطاب به پریناز ایزدیار: شما کجای تلویزیون و سینما رقصیدی و خوندی که من ندیدم؛ خیلی جلوی خودمو گرفتم که بهش زنگ نزنم و چیزی بهش نگم+ویدیو
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
نفیسه روشن در راه بازگشت از دُبی: من ایران رو به هیچ جا نمیفروشم لااقل میشه توش ناموس و انسانیت رو پیدا کرد+عکس
هزینه تبدیل پایان نامه به کتاب + ویدئو آموزشی
نگاهی به حلقه ازدواج ظریف و مینمیال اما اَلماس نشان مینا مختاری +عکس/ خاص و باکلاس
بهترین ترجمه با بهترین مترجم آنلاین + معرفی 8 پلتفرم برتر ترجمه
ویدیوی خاطره‌انگیز از تمام آنچه بچه‌های دهه 50 و 60 باهاش تجربش کردند و دیگر هرگز برای هیچ نسلی تکرار نشد
(ویدیو) تیتراژ پایانی جذاب و متفاوت جوکر بانوان/ اینجا جوکر خانم‌هاست😌 طبقه 21 یو یو
(عکس) تصاویری از دیدارهای خصوصی سید حسن نصرالله با رهبر معظم انقلاب در کتابخانه شخصی ولی ساده حضرت آقا