پدال شیفتر چیست و چه کاربردی دارد؟

  چهارشنبه، 19 آذر 1399   زمان مطالعه 5 دقیقه
پدال شیفتر چیست و چه کاربردی دارد؟
استفاده از پدال شیفتر مخصوصاً در زمان یدک کشی که نیاز به کنترل وزن توسط پیشرانه و گیربکس است خود را نشان می‌دهد. شما با استفاده از پدال شیفترها می‌توانید معکوس کشیده تا باری که می‌کشید تحت کنترل باشد و در عین حال دست‌های خود را از روی فرمان برندارید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، در گذشته نه چندان دور راننده برای تعویض دنده باید از کلاچ و اهرم تعبیه شده در کنار فرمان یا کنسول میانی استفاده می کرد، اما با ظهور گیربکس های خودکار و نیمه خودکار پیشرفته خودروسازان راه های آسان تر و لذت بخش تری برای این کار ابداع کردند.

پدال های تعویض دنده در پشت فرمان یکی از این ابداعات بودند که ابتدا در خودروهای اسپورت و سریع به کار گرفته شدند، اما امروزه استفاده از آنها در خودروهای عادی مثل فورد اسکیپ و هوندا اودیسه نیز رواج پیدا کرده است.

در خودروهای قدرتمند و سریع امروزی استفاده از پدال شیفتر یا دنده پشت فرمان به منظور ثبت زمان های بهتر نه تنها راهگشا نیست، بلکه باعث از دست رفتن زمان می شود. به گفته آقای هیوشل، بیشتر آمار و ارقام مربوط به خودروهای بخش SRT در حالت اتوماتیک گیربکس ثبت شده اند؛ چرا که به اعتقاد وی اتومبیل های پرفورمنس در حالت دستی شاید بهترین عملکرد خود را نشان ندهند، به همین دلیل پدال های پشت فرمان در پیست یا زمان هایی که به حداکثر توان و شتابگیری خودرو نیاز باشد، چندان مفید نیستند. آقای هیوشل همچنین اظهار کرده در مسابقات درگ که نسخه های SRT Hellcat حکمرانی می کنند، خودروهای حاضر برای دستیابی به بهترین زمان ممکن در حالت اتوماتیک قرار داده می شوند.

در خارج از پیست و در شرایط رانندگی عادی، پدال ها می توانند کارایی بیشتری داشته باشند. برای مثال هنگام یدک کشی یا حمل بار زیاد، راننده با انتخاب دنده های سنگین به صورت دستی می تواند از موتور و گیربکس برای کنترل سرعت استفاده کند؛ این در حالی است که به واسطه پدال ها وی نیازی به برداشتن دست های خود از روی فرمان نداشته و بر هدایت خودرو مسلط تر خواهد بود. علاوه بر این در صورت رسیدن به یک سطح شیب دار راننده خواهد توانست با استفاده از پدال ها با سرعت بیشتری اقدام به کاهش دنده ها و در نهایت کاهش سرعت کند. گیربکس های موجود هر چقدر هم که پیشرفته باشند، نمی توانند همانند راننده مسیر پیش رو را مشاهده نموده و بهترین دنده را انتخاب کنند.

شاید برخی بر این باور باشند که با دخالت راننده در کار گیربکس اتوماتیک و تعویض های اشتباه احتمال دارد مشکلی برای آن پیش بیاید، اما آقای هیوشل می گوید که سازندگان فکر این اشتباهات را کرده اند و در صورت کاهش دنده با دور موتور بالا گیربکس از دستور سرپیچی خواهد کرد. به گفته وی بخش SRT و کمپانی ZF تست ها و آزمایش های زیادی را انجام می دهند تا مطمئن شوند که گیربکس توانایی کنترل شرایط سخت در استفاده روزمره را دارد.

یکی از کارشناسان پیست اتوگاید با نظرات Heuschle در این باره موافق بوده و می گوید:

استفاده از پدال شیفتر مخصوصاً در زمان یدک کشی که نیاز به کنترل وزن توسط پیشرانه و گیربکس است خود را نشان می دهد. شما با استفاده از پدال شیفترها می توانید معکوس کشیده تا باری که می کشید تحت کنترل باشد و در عین حال دست های خود را از روی فرمان برندارید.
مالکان شاسی بلندها یا کراس اوورهایی چون جیپ گرند چروکی یا سوبارو اوت بک که به پدال شیفتر مجهز هستند می توانند در زمان یدک کشی از این پدال ها برای تعویض سریع دنده در زمان رسیدن به یک سربالای یا حفظ شتاب گیری مناسب خود استفاده کنند. البته عکس این قضیه نیز صادق است: آن ها می توانند به صورت دستی از ترمز پیشرانه برای حرکت در سرپایینی یا رسیدن به ترافیک استفاده کنند. گیربکس ها نمی توانند همانند انسان یک سرپایینی را ببینند بنابراین تغییر دنده در زمان روبرو شدن با سربالایی یا سرپایینی می تواند سواری نرم تری را به ارمغان بیاورد.

Heuschle می گوید تعویض های متعدد با استفاده از پدال شیفتر آسیبی به گیربکس نمی رساند:

ما برای استفاده های گوناگون مشتریان از پدال شیفترها آماده هستیم. گیربکس به شما اجازه تعویض دنده در زمانی که دور پیشرانه بالاتر از حد معینی برود را نمی دهد.

او اضافه می کند که بخش SRT و کارخانه ZF تست های زیادی را برای اطمینان از اینکه گیربکس ها می توانند شرایط استفاده سخت را تحمل کنند صورت داده اند. او می گوید مهندسان شرکت و همچنین ZF سخت ترین تست ها را با شدیدترین حالات تعویض دنده ترتیب داده اند تا از دوام گیربکس اطمینان حاصل کنند.

استفاده دیگر و مفید از پدال شیفترها می تواند در زمان بارش برف باشد. اکثر گیربکس های اتوماتیک اجازه شروع به حرکت در دنده دو را خواهند داد که این عمل باعث محدودیت میزان گشتاوری می شود که به چرخ ها فرستاده می شود و همچنین به پیشگیری از هرزگردی چرخ ها و کمبود کشش در شرایط برفی کمک می کند.
اکثر خودروها شاید دارای حالت برفی باشند که به صورت خودکار همین کار را انجام می دهد اما پدال شیفترها به کنترل خودرو با دستان راننده کمک می کنند. مهندس فیات-کرایسلر می گوید پدال ها برای زمانی هستند که شما می خواهید کنترل را به دست گیرید. مهندسان شرکت تلاش های زیادی برای بهترین عملکرد گیربکس های اتوماتیک انجام داده اند اما بسیاری از شرایط وجود دارند که آن ها قادر نبوده اند تست کنند.
و این شرایط معمولاً به عملکرد و ترجیح های راننده بستگی دارد؛ بنابراین اگر از عملکرد خود گیربکس چندان راضی نیستید از فشردن پدال شیفترها و به دست گرفتن کنترل اوضاع هراسی به خود راه ندهید!


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: ما در خانه‌مان دکوراسیون به معنای متداول آن،فرش و پرده‌های قیمتی و مبلمان نداریم (474 نظر) نگاهی به رسم جالب هر شبِ خانواده رهبر معظم انقلاب قبل از خواب (325 نظر) معلم زبان انگلیسی رهبر معظم انقلاب: ایشان در منزلشان با پرده پارچه‌ای قسمت مهمان‌ها و خانواده را از هم جدا کرده+عکس/ همیشه بساط چای رهبر برقراره (106 نظر) سهم پسر سوم رهبر معظم انقلاب از آقازادگی +عکس/ تصویری قابل تامل و تحسین برانگیز (77 نظر) مبل ساده و چوبی رهبر معظم انقلاب که 20 سال است روی آن می نشینند+عکس/ دکوراسیونی که هیچوقت تغییر نمیکند! (52 نظر) نگاهی به میز عزایِ ساده برادر جوان و مجرد مهدی یغمایی در خانه پدری اش که لحظاتی پیش خواننده داغدار منتشر کرد+عکس (16 نظر) رهبر معظم انقلاب: خدا را شکر که آن روزها در منزلمان پنیر نداشتیم! +فیلم (16 نظر) نگاهی به بوفه دکوری خانه پدری رهبر انقلاب؛ بوفه ای چوبی به ظروف چینی گُل سرخ قدیمی (16 نظر) شیلا خداداد: من یک پکیج نیستم همیشه آماده باشم با موهای رنگ شده و ناخن لاک زده+ویدئو/نچرال پسند بودن خانوم بازیگر... (13 نظر) جشن تولد ساده و خلوت نیما شعبان نژاد، بازیگر برنامه "جوکر 2" و خلاقیت عجیبش برای تزئین میز با شمع استوانه‌ای/مبارکا باشه+عکس (11 نظر) سنگ تمام خواهر و همسر آزاده نامداری در برگزاری جشن تولد مجری جوانمرگ+عکس/ از سفارش کیکی درست شبیه آخرین کیک تولدش در خانه تا آوردن گلهای خشک و بی روح تولد 37 سالگی‌اش (9 نظر) خلاقیت منحصر بفرد و نوآورانه شهرداری همدان در نصب مجسمه های شاه و سرباز هخامنشی در حال بیرون آمدن از خاک+ویدیو / احسنت به این ذهن (9 نظر) خوانندگی پراحساس و عاشقانه آهنگ بیا برگرد در کنسرت معرکه رضا گلزار/ قدرت صداش بیستِ بیست+ویدیو (8 نظر) امضای 7 پادشاه قاجار را ببینید /از ناصرالدین شاه تا فتحعلی شاه +عکس (7 نظر) خلاقیت منحصر بفرد یک قناد حرفه ای در پخت کیک سه بعدی با الهام از فرش ایرانی / هنر نزد ایرانیان است و بس... (6 نظر)
تیتر امروز   
مرگ 3 کودک در آتش / پدر، چگونه خانواده‌اش را به آتش کشید
نگاهی به بزرگترین تفریح رهبر معظم انقلاب و فرزندانشان
فرهاد مجیدی : من از علی دایی گران‌تر بودم/ به خاطر گلم به استقلال پدرم با من قهر بود
12 نکته برای انتخاب مناسب‌ترین و بهترین رنگ کاشی برای سرویس بهداشتی
سرنوشت وحشتناک مومیایی دختر جوان مصری
در این شهر آرام قدم بردارید؛ ساکنین آن همگی مردگان هستند!
پیش‌بینی مهم نیویورک‌تایمز از دوره ریاست جمهوری پزشکیان
محمد جواد ظریف چه نقشی در دولت پزشکیان خواهد داشت؟
برادر کوچک رهبر معظم انقلاب: صندلی‌های آشپزخانه منزل رهبری پلاستیکی هست؛ ایشان مبل ندارند+ عکس
فیلم قدیمی از حضور محمد علیزاده در تلویزیون در دهه 80 در برنامه فرزاد حسنی / چقد عوض شده کلا یه آدم دیگه شده نمیشه شناخت😨
(تصاویر) نوعروس سپند امیر سلیمانی چه مانتوهای خنک و شیک برا تابستون پوشیده!/انتخاب شما برای مانتوهای تابستونی چیه؟
(ویدئو) دو عصبانیت پارسا پیروزفر با فاصله 27 سال / از اول کراش همه بوده
(ویدیو) شوخی دلنشین رهبر معظم انقلاب با مهدی فخیم زاده"بازیگر سریال مختارنامه"/ شما طاغوتی هستید؟!
ماجرای ازدواج و مرگ همسر و پسر کوچک مسعود پزشکیان چه بود؟/ گزارشی از زندگی خصوصی مسعود پزشکیان ، از شغل همسر تا مهریه ازدواجشان
پزشکیان، ورزشکارترین رئیس جمهور ایران /حواشی داغ امروز دوشنبه 18 تیر 1403