دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

پیروزی لولا داسیلوا در انتخابات ریاست جمهوری برزیل و چشم اندازهای توسعه روابط تهران و برازیلیا 

دوشنبه، 09 آبان 1401
کد خبر: 228740
انتخابات برزیل یکی از سرنوشت سازترین انتخابات های قاره آمریکا با نتیجه ای خلاف میل استکبار جهانی و صهیونیسم به پایان رسید. لولا داسیلوا یک چپگرای مخالف سرمایه داری و مدافع آرمان فلسطین به عنوان رئیس جمهور برزیل انتخاب شد. ساعدنیوز در گفتگو با دکتر محمد حسن قدیری ابیانه به این موضوع پرداخته است.

یقیناً آمریکا از پیروزی داسیلو بسیار عصبانی است. ما باید خوشحال باشیم که مردم برزیل به آقای لولا رأی داده اند.

ساعدنیوز: مرحله دوم انتخابات ریاست جمهوری برزیل در حالی برگزار شد که آقای بولسونارو راست گرا نتوانست علیرغم تمام امکانات دولتی ای که در کمپین انتخاباتی اش در اختیار داشت، حریف آقای لولا داسیلوا شود و با اختلاف نسبتاً کمی رقابت را به حریف واگذار کرد. به نظر حضرتعالی انتخاب آقای لولا در برزیل چه پیامی را به دنیا مخابره می کند؟

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: برزیل بزرگترین کشور آمریکای لاتین هم به لحاظ وسعت، هم به لحاظ جمعیت و هم به لحاظ اقتصادی است. پیروزی آقای لولا داسیلوا در انتخابات برزیل در واقع استمرار پیروزی های اخیر نیروهای ضدآمریکایی در قاره آمریکا است.

یقیناً آمریکا از پیروزی داسیلو بسیار عصبانی است. ما باید خوشحال باشیم که مردم برزیل به آقای لولا رأی داده اند. تصور من این است که روابط اقتصادی ما با برزیل در دوران آقای داسیلوا گسترش پیدا خواهد کرد.

بعد از نتیجه مسرت بخش انتخابات کلمبیا، نتیجه نهایی انتخابات برزیل خبر خوش دیگری بود که به تمام استکبارستیزان جهان مخابره شد.

ساعدنیوز: بعد از پیروزی آقای لولا شاهد موجی از پیام های تبریک از واشنگتن تا لندن و اتحادیه اروپا و حتی نخست وزیر کانادا بودیم. چه نکته ویژه ای در شخصیت آقای داسیلوا وجود دارد که از انتخاب ایشان هم جمهوری اسلامی خوشحال می شود و هم غرب؟

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: طبق عرف دیپلماتیک در عرصه بین الملل، وقتی کسی به عنوان رهبر یک کشور انتخاب می شود، بقیه خودشان را خوشحال نشان می دهند و تبریک می گویند. همین موضوع درباره انتخاب آقای داسیلوا هم رخ داده است. این پیام های تبریک صوری رهبران غربی را نباید به حساب خوشحالی قلبی آنها گذاشت.

من مطمئنم که آمریکا و غرب از انتخاب آقای لولا عصبانی و ناراحت اند ولی نمی توانند این مسأله را به صورت علنی ابراز کنند.

برزیل کشور بزرگی است و نمی توان آن را نادیده گرفت. در کنار پیام های کشور های غربی، نیکاراگوئه، ونزوئلا، ایران و دیگر کشورهای ضداستکباری انتخاب آقای لولا را تبریک گفته اند. آمریکا فکر می کرد که روند طوری پیش خواهد رفت که بولسونارو در قدرت بماند، ولی چنین اتفاقی رخ نداد.

در دوران آقای روحانی اساساً آمریکای لاتین مغفول ماند. اهمیت زیادی به کشورهای آمریکای لاتین داده نمی شد. دولت آقای روحانی دنبال غرب و آمریکا بود و بهای چندانی به کشورهای دیگر از جمله آمریکای لاتین نمی داد.

ساعدنیوز: از زمانی که آقای بولسونارو در سال 2010 سکان ریاست جمهوری را در برزیل به دست گرفتند، تا سال 2022، وی هیچگاه به تهران سفر نکرد و تقریباً روابط سردی میان برزیل و ایران حاکم بود. دلیل این سطح از روابط چه بود؟

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: این اتفاق دو دلیل داشت. یک دلیلش خود آقای بولسونارو بود که شخصاً کسی نبود که جمهوری اسلامی بتواند با او تعامل کند. وی را به عنوان ترامپ برزیل می شناختند. او در زمین آمریکا بازی می کرد و اساساً در هر نوع گفتگو و تعامل را از پیش می بست.

از سوی دیگر، در دوران آقای روحانی اساساً آمریکای لاتین مغفول ماند. اهمیت زیادی به کشورهای آمریکای لاتین داده نمی شد. دولت آقای روحانی دنبال غرب و آمریکا بود و بهای چندانی به کشورهای دیگر از جمله آمریکای لاتین نمی داد.

الان وضعیت فرق کرده است. یک دولت جدید در ایران بر سر کار آمده است و در برزیل هم یک دولت ضدآمریکایی به میدان آمده. بنابراین، شرایط برای گسرش روابط با برزیل بسیار مهیا است. ما در دوران آقای داسیلوا روابط خوبی با برزیل داشتیم و امیدوارم که در این دوره هم همین طور باشد.

ساعدنیوز: به عنوان یکی از دیپلمات های باسابقه جمهوری اسلامی که اتفاقاً سال ها در آمریکای لاتین و در کشور مکزیک سفیر کشورمان بودید، چه توصیه ای به دولت در زمینه بهبود روابط با برزیل در دوران آقای لولا داسیلوا دارید؟

دکتر محمد حسن قدیری ابیانه: توصیه می کنم که توسعه روابط با کشورهای آمریکای لاتین در دستور کار قرار بگیرد. اتفاقی که در برزیل و کلمبیا افتاد، نشان از افول نفوذ ایالات متحده آمریکا در قاره آمریکا دارد.

فضای بسیار مناسبی است برای گسترش روابط با برزیل به عنوان بزرگترین کشور این قاره.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
مراحل اکسپت مقاله
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
سابمیت مقاله چیست؟
چاپ فوری مقالات علمی پژوهشی
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
مراحل سابمیت مقاله