دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

پوتين اگر تاريخ را يكبار ديگر مي خواند، دستور الحاق دونباس به فدراسیون روسیه را نمی داد! 

شنبه، 09 مهر 1401
کد خبر: 224865
الحاق 20 درصد از خاک اوکراین و زیر سؤال بردن تمامیت ارضی این کشور در شرق اروپا توسط پوتین، بسیاری از معادلات نظام بین الملل را به چالش کشیده است. جهان در آستانه تجربه یک تقابل بنیادفکن در آغاز سومین دهه از بیست و یکمین قرن میلادی است. دکتر حسن بهشتی پور کارشناس روابط بین الملل در مورد این رویداد مهم می گوید.

اين يك سنت تاريخي است كه عامل اصلي شكست همه امپراتوري ها درطول تاريخ توسعه طلبي و تجاوزگري آنها بود.

ساعدنیوز: ولادیمیر پوتین با امضای نهایی الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپروژیا به فدراسیون روسیه عملاً 20 درصد از خاک اوکراین را به قلمرو روسیه ضمیمه کرد. بسیاری از کشورهای غربی این اقدام پوتین را محکوم کردند اما روس گرایان در داخل روسیه و خارج روسیه این اتفاق را جشن گرفتند. نظر حضرتعالی درباره این رویداد چیست؟

دکتر حسن بهشتی پور: در نظام بین الملل قدرت حرف اول را میزند و با احساسات نمی شود تحولات ژئوپویلتیک را تحلیل کرد. اما اطمينان دارم، اشغال خاك كشور همسايه و الحاق آن به روسيه به زیان مردم روس است. دیر یا زود پوتین از این الحاق پشیمان می شود، زيرا این اقدام ضديت با روس ها را در دل اوكرايني ها نهادينه كرد.

اگر تجاوز به خاك همسايه موفق بود، حتما شوروي هم از افغانستان خارج نمي شد، صدام هم مجبور نبود با خفت از ايران و كويت خارج شود. اين يك سنت تاريخي است كه عامل اصلي شكست همه امپراتوري ها درطول تاريخ توسعه طلبي و تجاوزگري آنها بود.

پوتين اگر تاريخ را يكبار ديگر مي خواند چنين دستوري صادر نمي كرد.

آمريكا سالهاي سال دنبال چنين فرصتي بود كه پوتين با تصميم خود در مورد الحاق چهار استان اشغالي اوكراين به خاك روسيه در عمل اين فرصت را به آمريكا داد تا با اتكا به آن، جهان را براي تجزيه روسيه از درون متحد كند تا بازهم آمريكاي توسعه طلب بتواند سياستهاي خود را ضروري جلوه دهد.

همچنین، باید به این سه نکته نیز توجه ویژه شود: اول این که روسیه با این اقدام منطقه شرق اوکراین را جایگزین کل اوکراین کرده است، به این معنی که تاکنون اوکراین همیشه نقش خط حائل بین روسیه و غرب را ایفا می کرد، الان که قرار است اوکراین در عمل متحد غرب باشد، این منطقه همان نقش اوکراین در چند قرن گذشته را ایفا می کند؛ نکته دوم اینکه پوتین با این سیاست تلاش کرد منطقه ای را که اکثر هفت میلیون روس تبار اوکراینی در آنجا زندگی می کنند، به روسیه ملحق کند تا هر گونه حمله اوکراین به این مناطق حمله به خاک روسیه تلقی شود و یک چالش جدید در جنگ بوجود آید . نکته سوم آنکه می تواند پوتین این دسترسی سرزمینی از طریق خشکی به شبه جزیره راهبردی کریمه در شمال دریای سیاه را یک پیروزی بزرگ برای پایان دادن به جنگ در اوکراین تفسیر کند!


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
هزینه استخراج مقاله ISI از پایان نامه