الحاق دونباس به فدراسیون روسیه و سنگین تر شدن سایه شوم جنگ هسته ای

  چهارشنبه، 06 مهر 1401 ID  کد خبر 224566
الحاق دونباس به فدراسیون روسیه و سنگین تر شدن سایه شوم جنگ هسته ای
تحولات جنگ اوکراین حاکی از رادیکالتر شدن رویدادها در پی برگزاری رفراندوم در مناطق اشغالی دونباس است. روس گرایان با شرکت در همه پرسی به الحاق به فدراسیون روسیه رأی دادند. هر نوع اقدام نظامی علیه این مناطق در حکم اعلام جنگ به مسکو خواهد بود! ساعدنیوز در گفتگو با امیرعلی ابوالفتح به این موضوع پرداخته است.

اوکراین باید نگران بخشهای دیگر از خاک خود باشد. امکان دارد که در ادامه، کار به جایی برسد که چنین رفراندوم هایی در بخش های دیگر اوکراین هم برگزار شود!

ساعدنیوز: نیروهای روس گرای جدایی طلب در منطقه دونباس متشکل از چهار استان در شرق اوکراین و غرب روسیه یک رفراندوم بحث برانگیز برای الحاق این بخش از خاک اوکراین به فدراسیون روسیه را برگزار کردند و نتایج رفراندوم هم حاکی از آن است که دونباس به جدایی خود از اوکراین و پیوستن به روسیه رأی داده است. آیا الحاق بخشی از خاک اوکراین به قلمرو روسیه از ابتدا یکی از اهداف آقای پوتین بوده یا شرایط خاصی در جریان جنگ اوکراین باعث روی آوردن مسکو به سمت ضمیمه کردن خاک اوکراین شد؟

امیرعلی ابوالفتح: نمی توانیم به صورت قاطع بگوئیم که ضمیمه کردن بخشی از خاک اوکراین به روسیه از ابتدا در ذهن آقای پوتین بوده یا نبوده است. با این حال، با بررسی روند تحولات در میدان نبرد، می توانیم این نتیجه را بگیریم که اگر اوکراین به شرایط درخواستی روسیه تن می داد، شاید مسکو به سمت الحاق منطقه دونباس به خاک روسیه حرکت نمی کرد.

روسیه خواستار اجرای توافقنامه مینسک بود. به رسمیت شناختن خودمختاری منطقه دونباس یکی از بندهای توافقنامه مینسک بود. به هر صورت، اوکراین از عمل به خواسته های روسیه سرباز زد و در نهایت جنگ میان دو کشور در گرفت.

شاید روس ها انتظار چنین مقاومتی را از سوی اوکراین نداشتند و فکر نمی کردند که چنین اراده ای در اوکراین برای مقاومت در برابر روسیه وجود داشته باشد. از سوی دیگر، حمایت سیل آسای تسلیحاتی غرب از اوکراین زمینه را برای تداوم جنگ مهیا ساخت. شرایط به نحوی رقم خورد که حتی اگر در ابتدا قصدی برای الحاق خاک اوکراین به روسیه در مسکو وجود نداشت، این اتفاق رقم بخورد.

بعد از انقلاب نارنجی در اوکراین در سال 2014 و ساقط کردن دولت مستقر، روسیه منطقه کریمه را به خاک خودش الحاق کرد. بعد از عدم اجرای توافقنامه مینسک و ادامه تهدیدهای ناتو، در سال 2022 روسیه به اوکراین حمله کرد و در نهایت، کار به برگزاری رفراندوم و در نهایت الحاق دونباس به فدراسیون روسیه رخ داد.

واقعیت این است که از این به بعد بحث دیگر بر سر کریمه و دونباس نیست. این مناطق از نظر روسیه دیگر بخشی از خاک این کشور هستند. به نظر من، اوکراین باید نگران بخشهای دیگر از خاک خود باشد. امکان دارد که در ادامه، کار به جایی برسد که چنین رفراندوم هایی در بخش های دیگر اوکراین هم برگزار شود!

چیزی که هست، هیچ نشانه ای از شکست روس ها در میدان وجود ندارد. در مقاطعی شاهد عقب نشینی در مناطقی بودیم ولی این طور نیست که روسیه در میدان جنگ شکست خورده باشد. بنابراین، این اوکراین است که باید دلنگران از دست دادن بخش های دیگری از خاک خود باشد.

تصویر

این یک قمار بزرگ است و خطر استفاده از بمب اتم در صورت موشکباران مناطق الحاقی به روسیه وجود دارد.

ساعدنیوز: برخی تحلیلگران معتقدند که کمک های تسلیحاتی آمریکا و غرب اساساً با همین هدف و ایجاد یک زمینه برای اقدامات رادیکالتر از سوی روسیه انجام گرفته است. خطر استفاده از بمب اتم توسط پوتین در میدان جنگ تشدید شده است و بنابر اظهارنظر اخیر آقای مدودف، روسیه هر آن، احتمال دارد که دست را روی ماشه بگذارد و از بمب هسته ای استفاده کند. تحلیل حضرتعالی در این خصوص چیست؟

امیرعلی ابوالفتح: من معتقدم که آمریکایی ها در قبال اوکراین و تنش در شرق اروپا به گونه ای رفتار کرده اند که روسیه هر اقدامی که صورت دهد، به سمت جنگ اتمی نرود! در این 7 ماه، آمریکا جانب احتیاط را رها نکرده است و هدفش این بوده که بهانه برای حمله اتمی به روسیه داده نشود.

زمانی که زلنسکی عاجزانه از آمریکا و متحدانش خواست که اعلام منطقه پرواز ممنوع بکنند، آمریکا این کار را نکرد! تانک خواست به او ندادند! هواپیمای جنگنده خواست، به او ندادند! موشک خواست به او دادند ولی تعهد گرفتند که بر علیه شهرهای روسیه از این موشک ها استفاده نشود!

آقای بلینکن گفته است که اوکراین می تواند از سلاح های اهدایی آمریکا برای حمله به مناطق اشغالی استفاده کند! اما روس ها اعلام کرده اند که بعد از الحاق این مناطق به روسیه دیگر این مناطق جزویی از خاک روسیه محسوب می شوند.

بنابراین، حمله به ماریوپل فرقی با حمله به سن پترزبورگ برای روس ها ندارد! منطقه دونباس بر اساس رفراندوم برگزار شده که تا 8 مهر به تأئید کرملین خواهد رسید، رسماً از نگاه روس ها جزوی از خاک روسیه است.

هر نوع عملیات نظامی بر علیه این مناطق، در واقع اعلام جنگ به روسیه محسوب می شود و روسیه ممکن است برای دفاع از تمامیت ارضی اش دست به سلاح هسته ای ببرد.

آقای پوتین بارها اعلام کرده است که بلوف نمی زند و مقامات غربی هم این را به خوبی می دانند. این یک قمار بزرگ است و خطر استفاده از بمب اتم در صورت موشکباران مناطق الحاقی به روسیه وجود دارد.

نکته این است که اگر روسیه از بمب اتم استفاده کند، یا آمریکا باید سکوت کند! اگر سکوت کرد، این یک شکست بزرگ راهبردی برای آمریکا خواهد بود. اگر سکوت نکرد، باید پاسخ این بمب اتمی را بدهد و این یعنی آغاز جنگ هسته ای!

چیزی که می دانیم این است که آقای پوتین بلوف نمی زند. وقتی می گوید که به اوکراین حمله می کند، حتی به قیمت انزوای سیاسی و اقتصادی، میلیاردها دلار ضرر به دلیل تحریم ها و مسائل دیگر، حتماً این کار را می کند، چنانکه این کار را کرد. به نظر من، آقای پوتین درباره استفاده از بمب اتم جدی است و این خطر وجود دارد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (406 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (167 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (33 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (32 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (19 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (18 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر) هادی چوپان ریشش را زد و سبیل گذاشت ؛ قهرمان بدن سازی با سبیل دسته دارش قابل شناسایی نیست (7 نظر) سنگ تمام فاطمه گودرزی، توران سریال لحظه گرگ و میش در تبریک تولد عروسش با اشاره به چشمان دریا خانوم+عکس/ تعریف و تمجیدی عروس‌پسند😍 (6 نظر) نگاهی به ورودی خانه ویلایی پوریا پورسرخ در میزبانی از بازیگر معروف ترکیه ای+ویدیو/ میز بیلیارد با پرده هایی خوش رنگ و خاص 😍 (5 نظر) تغییر استایل پاشا رستمی، حامد سریال لحظه گرگ و میش در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس (5 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
با این سبزیجات سالم و مقوی به جنگ چاقی شکم بروید/ با این خوشمزه ها زود لاغر میشی!
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
فال انبیاء روزانه دوشنبه 11 تیر ماه 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس