پس انداز کردن در بانک نامعقول است/مردم در کدام بازارها بیشتر سود می کنند؟

  یکشنبه، 04 شهریور 1403 ID  کد خبر 405150
پس انداز کردن در بانک نامعقول است/مردم در کدام بازارها بیشتر سود می کنند؟
ساعدنیوز: از آنجایی که طی سال های اخیر شاهد کاهش ارزش پول ملی بوده ایم و با در نظر گرفتن نرخ بهره بانک ها، باید دید در حال حاضر ورود مردم با حجم نقدینگی بیش از 8300 هزار میلیارد تومان به کدام بازارها می تواند سودآوری و حفظ ارزش دارایی بیشتری را برای شان در پی داشته باشد.

به گزارش پایگاه خبری ساعدنیوز به نقل از تابناک، افراد در صورتی که به حد متوسط مالی در زندگی برسند به سرمایه گذاری برای آینده روی می‌آورند. سرمایه گذاری از گذشته‌های دور بین مردم مختلف غالبا به صورت طلا و سکه بوده و اکنون نیز با توجه به این که طلا به مقادیر اندک نیز قابل معامله است مورد سرمایه گذاری اقشار مختلف جامعه است. بازار دیگری که مردم در صورت توان سرمایه خود را به آن می‌برند ملک و زمین است.

به جز این بازار، در بین بازار‌های موازی، ارز و خودرو نیز مورد توجه سرمایه گذاران است. بازار سرمایه هم که چند سالی است مورد توجه قرار گرفته محلی برای سرمایه گذاری در تمام کشور‌های دنیاست. اما با توجه به اتفاقات چند سال اخیر در کشور مردم را به نوعی فراری و به سمت بازار‌های سنتی همچون طلا و ... سوق داده است.

معمولا افراد برای افزایش ارزش دارایی خود به بازارهای موازی همچون طلا، سکه، دلار، خودرو، ملک، بانک و بورس روی می‌آورند، اما با توجه به افزایش تورم در کشور اکثر مردم که نهایتا توان خرید ارز و طلا، آن هم به صورت اندک اندک را دارند با هدف حفظ ارزش سرمایه و نه افزایش ارزش آن، به معامله می‌پردازند. افزایش تورم و کاهش ارزش پول ملی دلیل اصلی تبدیل سرمایه و پول به کالا به ویژه طلا و دلار است.

کاهش ارزش پول ملی

محمود جام ساز، کارشناس اقتصادی در گفتگویی در این باره با اشاره به اینکه کاهش ارزش پول در ایران بحث جدیدی نیست و بر اساس سیاست گذاری‌های پولی و مالی دولت در سالیان طولانی توسط دولت‌ها و بانک مرکزی ایجاد شده، گفت: روند کاهش ارزش پول که در حقیقت تورم را معنا و تعریف می‌کند بسیار بالاتر از نرخ بهره بانک‌هاست.

وی ادامه داد: کسانی که پول مازادی دارند و می خواهند آن را نگاه دارند با کاهش ارزش پول خود مواجه می‌شوند. بنابراین پول خود را در بانک‌ها می‌گذارند، اما بابت تفاوت نرخ تورم و نرخ بهره بانکی متضرر می‌شوند. به این ترتیب اغلب مردم دنبال بازار‌هایی هستند که بتوانند ارزش پول خود را حفظ کنند که به طور هم زمان سود معقولی هم داشته باشد. بنابراین به بازار‌های غیرمتشکل مثل بازار‌های ارز، طلا روی آورده یا وارد بازار سرمایه می شوند که در بعضی از موارد با توجه به پروپاگاندای دولت که معمولاً هم در زمانی که قصد تامین کسری بودجه دارد، اتفاق می‌افتد.

به گفته این کارشناس اقتصادی، از آنجایی که اطلاعات بورس نامتقارن است، تعداد بسیار اندکی از مافیای بورسی وجود دارند که بورس را هدایت می‌کنند و اطلاعات غلط منتشر کرده و مردم را دچار اشتباه می کنند، بعضی از کارگزاران هم وابسته به آن‌ها هستند و بازار را اداره می‌کنند؛ بنابراین بورس بازار مطمئنی نیست و بسیاری از افراد به ویژه قشر متوسط و ضعیف که پول خود را در بانک‌ها سپرده گذاری می‌کنند با ورود به بورس متضرر می‌شود و دولت نیز در عمل صیانتی نمی‌کند.

جامساز با بیان اینکه افرادی که پس انداز بیشتری دارند وارد ساخت و ساز می‌شوند یا ساخت و ساز گروهی و ... می‌کنند، اظهار داشت: افراد به امید روزی که ساخت ملک تمام شود و سود کنند، وارد این حوزه سرمایه گذاری می شوند. باتوجه به اینکه مسکن هم که کالای غیر مبادله‌ای است بنابراین در زمانی که رکود اقتصادی و بی‌ثباتی است، قیمت ملک بالا می‌رود یعنی قیمت دارایی‌های غیر قابل مبادله‌ای بالا می‌رود، برخی سود و بعضی در برخی موارد به دلیل کلاهبرداری زیان می‌کنند.

رشد 8000 برابری قیمت دلار

به گفته این کارشناس اقتصادی، در رابطه با دلار با توجه به اینکه بازار دلار، بازار بی‌ثبات است و پیش بینی پذیری آینده آن بسیار مشکل است، اما وقتی شما روند سینوسی آن را از ابتدا تا الان بررسی می‌کنیم می‌بینیم که صعودی بوده، از اول سال 57 که دلار 7 تومان بوده الان به حدود 60 هزار تومان رسیده که یعنی بیش از 8000 برابر افزایش قیمت داشته است. به عبارتی می توان گفت ریال ایران که پول ملی است بیش از 8 هزار برابر کاهش ارزش پیدا کرده است.

جام ساز توضیح داد: پس‌انداز کردن پول در بانک‌ها با توجه به نرخ بهره بانک‌ها و تورم، کار غیر معقولی است، این در حالی است که تورم در حال حاضر 52 درصد اعلام شد و نقدینگی نیز 7881 ترلیون دلار بود. آخرین آماری هم که از حجم نقدینگی در تیر ماه منتشر شد بیش از 8300 هزار میلیارد تومان بود. به این ترتیب می توان گفت ورود این میزان نقدینگی به بانک ها منطقی نیست.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
17 اُمین سال تولد امیررضا فرامرزی پسر بچه شیطون سریال « از سرنوشت یک »/ این همه تغییر چهره بعد از 5 سال خیلی جالبه (131 نظر) خلاقیت بی نظیر زوج شاهرودی برای حمایت از سگ ها در سطح شهر حماسه آفرید/ لقب فرشته زمینی برازنده شماست. (118 نظر) نگاهی به جشن تولد رسول خادم در کنار کودکان بی سرپرست / کتاب گینس ، ثبت کن نام پهلوان مان را که رکورد مردانگی را شکست 👏 (75 نظر) خلاقیت خنده دار چوپان خوش ذوق با طراحی صندلی چرخ دار برای الاغ حماسه آفرید +عکس/هنر نزد ایرانیان است و بس (67 نظر) نگاهی به کیک تولد محمد باقر قالیباف در کنار نوه هایش با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیکی به شکل هواپیما /مبارکاا باشه (64 نظر) نیلوفر شهیدی: در پروژه ای مشغول کار بودیم از همسرم خوشم اومد و گفتم قصد ازدواج ندارین خودمم فکرشو نمیکردم اما خواستگاری کردم+عکس (62 نظر) تمرینات سخت و طاقت فرسای شاهین رضایی رقیب تبریزی هادی چوپان+فیلم/ رقابت تنگاتنگ آرنولد تبریزی و گرگ پارسی (55 نظر) جشن تولد عاشقانه داریوش ارجمند درکنار همسر جوان و کم سن و سالش فرشته یغمایی/ ساده و خلوت در عین حال زیبا و شیک+عکس (54 نظر) خلاقیت خنده دار مادر ایرانی برای خشک کردن فرش خیس حماسه آفرید/ اُستاد تمام خانه داری در سطح بین الملل+عکس🤣 (51 نظر) رونمایی از چهره همسر محجبه حسن یزدانی در حرم ثامن الحجج +عکس/ جهان پهلوان جایزه مدال المپیک پاریس را از سلطان خراسان گرفت (47 نظر) دانلود آهنگ جدید «مرور» حامیم +فیلم/ من خاطراتم با تو رو هرشب مرور میکنم میمیرم از دوریت ولی حفظ غرور میکنم… (43 نظر) الهام چرخنده: همکارانم در سینما 10 سال من را بلاک کرده بودند+ویدیو (41 نظر) آماده کردن غذای شبِ "جان" پسر بهرام رادان توسط مامان منظم و با سلیقه‌اش+عکس/ مادر نمونه شمایی مینا خانوم😍 (38 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حامد بهداد، بازیگر معروف ایرانی +عکس/ یکی از یکی معروف تر و جذاب تر و خوشتیپ تر (36 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ترکیه‌ای حدیث میرامینی، روشنک سریال دلنوازان/ یکی از یکی معروف‌تر و هنرمندتر+عکس (36 نظر)
تیتر امروز   
ریشه تاریخی اسم تهران چیست؟ / عمرا اگه معنی تهران رو بدونی!
پس انداز کردن در بانک نامعقول است/مردم در کدام بازارها بیشتر سود می کنند؟
درخواست طلاق همسر بــه خاطـر حسادت / آقای قاضی دیگر نمی‌توانم...
چرا برجام دیگر ممکن نیست؟
پاول دوروف مالک تلگرام دستگیر شد / علت چیست؟
تعطیلی فرودگاه تل‌آویو از ترس حملات حزب‌الله
خیل عظیم جاماندگان اربعین از پایتخت تا حرم عبدالعظیم حسنی(ع)
حزب‌الله: مرحله اول عملیات به پایان رسید، 320 کاتیوشا شلیک کردیم
اولین دیدار وزیر علوم با پیشکسوتان حوزۀ علوم و تحقیقات
درخشش دانشجوی شریف با کسب مدال نقره رتبۀ دوم چهارمین دوره مسابقات بین‌المللی اختراع
شایعه برقراری رابطه با آمریکا در حوالی اتاق عراقچی!
ویدیو/ 7 خورشید در آسمان چین ظاهر شد/ پدیدۀ شکست نور یا نشانه‌های آخرالزمانی!؟
99 درصد افراد در 7 ثانیه پاسخی نمی‌دهند! چند تخم‌مرغ باقی مانده است؟
ویدیو/ خاص‌ترین سلفی گرفته شده در جهان با دستگاه فتوکپی/ شیطنت حماسه‌ساز یک دانش‌آموز برای کشف ناشناخته‌ها
ویدیو/ علم بهتر است یا ثروت؟ این بار ادبیات پاسخ می‌دهد...
منتخب روز   
زندگی کردن عجیب یک زن با اسکلت شوهرش / ماجرای عجیب زوجی که 5 فرزندشان را به پرورشگاه سپردند کبوتر تاج‌دار غربی؛ زیباترین کبوتر جهان که 900 میلیون قیمت دارد! +عکس ویدیویی شوکه‌کننده از پرواز زنبور با وجود قطع شدن سر! +ویدئو عنکبوتی که از «چراغ‌قوۀ طبیعی» برای شکار استفاده می‌کند قاب دو نفره دختر حسن روحانی در کنار کیمیا علیزاده؛ یکی ایستاده و یکی نشسته+عکس خاطره خنده دار مهران مدیری : تو خیابون شریعتی تهران ایست بازرسی نگهت میداره میگه برگرد دست و بذار روی ماشینت شروع میکنه به گشتن میگه این چیه میگم سوئیچمه یکم پایین تر این چیه میگم اینم زانومه نگاهی به چیدمان ساده اتاق کار شخصی هاشمی رفسنجانی +فیلم/ از نقشه ایران با نمایی از خلیج فارس تا تخت خواب و کامپیوتر شخصی خاطره خنده دار مهران مدیری : میگه رفتم کلاس زبان استاد گفت هِلو منم گفتم سلام علیکم گفت زهرمارو سلام حق نداری یه کلمه فارسی حرف بزنی+ویدئو افتادن عینک از دست سیدعباس عراقچی در مجلس همانا و شکار این لحظه توسط عکاس دوربین به دست همانا+عکس شعر خوانی شاعر یزدی در محضر آیت الله خامنه ای و خنده های از ته دل رهبر انقلاب / شاعر : همه را شکل یار می بینم ، پیرزن را نگار می بینم همسر شهید مجبور به فروش روکش دندان شد+ عکس در 27 مرداد سالروز تولد آیت الله آل هاشم؛ یادی کنیم از بوسه پدر امام جمعه شهید بر مزار پسرش+ عکس/ روحش شاد و یادش تا ابد گرامی