دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

پس لرزه های سفر زلنسکی به ترکیه؛ پایان ماه عسل اردوغان و پوتین؟ 

یکشنبه، 18 تیر 1402
کد خبر: 347527
علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه در گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز و در تشریح اهداف اردوغان از توسعه روابط با اوکراین گفت: بیش از 70 درصد اقتصاد ترکیه وابسته به غرب است و با ادامه مشکلات اقتصادی، اردوغان چاره ای جز توسعه روابط با غرب ندارد و این مسأله، خشم پوتین را در پی خواهد داشت.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، علی حیدری کارشناس مسائل ترکیه در گفتگوئی اختصاصی با خبرنگار ما درباره سفر جنجالی ولودیمیر زلنسکی به ترکیه و دیدار با اردوغان گفت: ترکیه در این سفر چند اقدام انجام داد که به خیلی به مذاق آقای پوتین خوش نیامده است. یکی بحث تأکید بر پیوستن اوکراین به ناتو بود که در دیدار آقای اردوغان و زلنسکی مطرح شد. موضوع بعدی، بحث دیدار آقای مصطفی کریم اوغلو رهبر ترک های تاتار کریمه بود. بحث بعدی تحویل رهبران گُردان آزوف به آقای زلنسکی بود. این افراد در ترکیه بودند و قرار بر این بود که تا پایان جنگ در ترکیه بمانند، ولی آقای زلنسکی، این افراد را در بازگشت با خودشان بردند. همه این موارد، موضوعاتی بود که باعث ناراحتی و نگرانی کرملین شده بود.

حیدری افزود: کرملین در ابتدای سفر آقای زلنسکی به ترکیه اعلام کرده بود که ما به دقت نتایج این سفر را رصد خواهیم کرد و در پایان این سفر شاهد انتشار یک بیانیه شدیداللحن از سوی کرملین بودیم که در آن، درباره اتفاقات رخ داده در این سفر، ابراز نگرانی شده است. خاطرنشان شده است که موضوع تسلیم اعضای آزوف به اوکراین برخلاف توافقنامه ای بوده است که در استانبول امضاء شده و بر طبق آن، این افراد باید تا پایان جنگ اوکراین و روسیه در ترکیه می ماندند اما ترکیه آنها را تسلیم زلنسکی کرد و آنها به همراه رئیس جمهور اوکراین به کشورشان بازگشتند. این موضوع باعث شد که رسانه ها به صورت غیررسمی اعلام کنند که سفر آقای پوتین به ترکیه لغو شده است.

این کارشناس مسائل ترکیه درباره دلیل تصمیم جنجالی اردوغان مبنی بر توسعه روابط با اوکراین در بحبوحه جنگ با روسیه علیرغم روابط گرم آنکارا و مسکو گفت: ترکیه درگیر مسائل و مشکلات اقتصادی بسیاری است و برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور نیاز به توسعه روابط با غرب دارد و این موضوع طبیعتاً مستلزم بیشتر کردن فاصله خودش با روسیه است. نسبت به دوره گذشته، آن توازنی که آقای اردوغان در حوزه روابط با غرب و شرق به وجود آورده بود، در حال تغییر است و در دوره سوم حضور آقای اردوغان در کسوت ریاست جمهوری ترکیه تمایل به روابط بیشتر با غرب را شاهد خواهیم بود.

حیدری با اشاره به وابستگی بیش از 70 درصد اقتصاد ترکیه به غرب تصریح کرد: طی دو ماه گذشته علیرغم تلاش هایی که در دولت جدید برای بهبود شرایط اقتصادی ترکیه صورت گرفته، ارزش لیره در برابر دلار به 27 رسیده است و احتمالاً به زودی رقم 30 را خواهد داشت. بر این اساس، ترکیه تلاش می کند که علاوه بر جذب سرمایه از کشورهای خلیج فارس، روابط خودش را با غرب بهبود ببخشد و این مسأله به مذاق روسیه خوش نخواهد آمد و احتمالاً شاهد واکنش های بیشتری از سمت روسیه باشیم.


3 پسندیدم 2 دیدگاه

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز پنجشنبه 28 تیر
از سراسر وب
دیدگاه ها
علیرضا
12 ماه پیش

ترکیه واقعا یک کشور نترس با مسولین نترس دمت گرم دیگه کسی برای روسیه تره خورد نمیکنه
پاسخ
دیدگاه خود را ثبت نمایید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
ترجمه تخصصی کتاب
کپسول خودکشی هم ساخته شد+عکس/ وقتی دکمه را فشار دادید دیگر امکان تغییر تصمیم نیست
(تصاویر) 5 تا از پرندگانی که شگفت انگیزترین چشمان جهان را دارند/ احتمالا مژه مصنوعی رو از دومی الهام گرفتن، فقط ببین چه مژه‌هایی داره👌
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
ویراستاری تخصصی مقاله
ویدئو فوق احساسی از سینه زنی شهاب حسینی در هیئت عزاداری امام حسین(ع) در شب عاشورا
دارالترجمه رسمی به زبان انگلیسی
(ویدئو) داستان کوتاه انگلیسی «روباه و کلاغ»/ زیرنویس فارسی چسبیده و یادگیری آسان اصطلاحات خاص