پشت پرده حمله به سفارت آذربایجان در تهران چه بود؟

  شنبه، 08 بهمن 1401 ID  کد خبر 239970
پشت پرده حمله به سفارت آذربایجان در تهران چه بود؟
ساعدنیوز: حمله یک ضارب مسلح به سفارت آذربایجان در تهران منجر به کشته شدن یکی از دیپلمات های باکو در محل این سفارتخانه و زخمی شدن دو دیپلمات دیگر شد. مقامات کشورمان هر نوع گمانه زنی درباره تروریستی بودن این حادثه را رد کرده اند. ساعدنیوز در گفتگویی اختصاصی با دکتر احسان موحدیان به ابعاد مختلف این حادثه پرداخته است.

به گزارش پایگاه خبری-تحلیلی ساعدنیوز، دکتر احسان موحدیان کارشناس مسائل قفقاز در گفتگوئی اختصاصی با خبرنگار ساعدنیوز و در واکنش به حادثه حمله به سفارتخانه جمهوری آذربایجان در تهران گفت: رویدادهایی همچون حمله به سفارت باکو در تهران بیشتر باید از بُعد اثرات اش بر روی روابط کشورها مورد تحلیل قرار بگیرد. طبق اقرار فرد ضارب و اطلاعاتی که توسط نهادهای ذیربط و مسئولین امنیتی و قضایی منتشر شده، می توانیم با اطمینان بگوئیم که این یک انتقام گیری شخصی هست، و مقامات کشور ما بر این موضوع تأکید دارند و برای ما نیز بر اساس اسناد و مصاحبه های منتشر شده، پذیرفته است. منتها مسأله ای که وجود دارد، این است که چنین رویدادی چه نتایجی می تواند داشته باشد؟

موحدیان با اشاره به این که ما باید توجه بکنیم که به خصوص از زمان جنگ دوم قره باغ تا به حال باکو و کشورهای هم پیمان باکو، یک سلسله اهدافی را در منطقه قفقاز پیگیری می کردند افزود: مهمترین هدف در این میان، تلاش برای شکل دادن به کوریدوری از جنوب خاک ارمنستان است، که کارشناسان ایرانی به آن "دالان تورانی ناتو" می گویند. از جمله اهداف اصلی احداث این دالان می توان به محاصره ایران و قطع راه های ارتباطی و دسترسی ایران به اروپا، حذف ایران از مسیرها و کریدورهای انتقال کالا و انرژی، باز کردن پای نیروهای تکفیری و تروریستی و وهابی به منطقه، و تحریک تلاش های تجزیه طلبانه ناتو، ترکیه و اسرائیل اشاره کرد. البته احداث این دالان صرفاً منافع ایران را تهدید نمی کند بلکه منافع روسیه و چین را نیز تهدید می کند.

تصویر

این کارشناس مسائل بین الملل با تأکید بر این که تا حالا هر تلاشی در این راستا انجام گرفت، به جایی نرسید، گفت: با هشیاری و اطلاع رسانی و دلسوزی، و اظهارنظرهای افشاگرانه کارشناسان ایرانی، و همین طور، همدلی و همراهی گروه های مخلص و مذهبی، و کارشناسان مطلع و متعهد مثل گروه حسینیون آذربایجان و نیز اقوام مختلف ایرانی مثل تالشی ها، که در این خصوص فعال هستند و اطلاع رسانی می کنند، و مانووری که نیروهای نظامی ایران برگزار کردند، تلاش های باکو به جایی نرسید. دولت علیف از این بابت ناراحت است، چرا که توسعه طلبی او با شکست مواجه شده است. حتی انسداد اخیر جاده لاچین - که حدود 50 روز است 120 هزار نفر از ساکنان آرتساخ یا قره باغ کوهستانی در محاصره یک سری شبه نظامی باکو هستند - به نتیجه نرسید. هدف از این محاصره هم باجگیری است.

دکتر موحدیان گفت: باکو در تلاش است تا ارمنستان را مجبور به عقب نشینی کند و جنوب این کشور در اختیار ترکیه و باکو قرار بگیرد تا با اشغال آن کریدور مدنظر دو طرف ایجاد شود. تمام این کارها، باجگیری ها و فشارها، به نتیجه نرسیده است و طراحان این توطئه ها شکست خوردند. از سوی دیگر، محدودیت ها و فشارهایی که دولت آذربایجان و رژیم علیف به کارشناسان، اقوام مختلف و حسینیون و شیعیان وارد آوردند، باعث نشده آنها متوقف شوند، و حتی مداخلاتی که توسط گروه های تجزیه طلب پان ترک در شمال و جنوب کشور صورت گرفت - که یک تعدادی از آنها دستگیر شدند، و حتی جنایت شاه چراغ که رسماً ایران اعلام کرد که عامل این حمله از فرودگاه حیدر علیف در باکو پرواز کرده و به ایران آمده - همگی با هدف بی ثبات کردن ایران بود، تا برخی کشورهای همسایه، و برخی قدرت های فرامنطقه ای بتوانند اهداف خودشان را در ایران و منطقه قفقاز پیگیری کنن. با شکست طرح های قبلی اتاق های فکر آشوب طلب مترصد این هستند که از هر رویدادی برای پیگیری مجدد این اهداف، تضعیف ایران، از بین بردنِ فضای دیپلماسی و سوق دادن ایران به سمت تنش، بی ثباتی و ناآرامی و ایجاد فضای جنگی، بهره بگیرند.

کارشناس مسائل قفقاز با اشاره به این که نهایت بهره برداری از این رویداد حمله شخصی به سفارتخانه باکو در تهران نیز به عمل آمد، افزود: صرفنظر از این که این حادثه عمدی بوده یا غیرعمدی، یا هر چیز دیگری، اینها در کمین هستند تا از هر فرصتی برای پیشبرد اهداف و برنامه های خودشان در قبال ایران و منطقه قفقاز استفاده کنند. طبیعتاً ترکیه، رژیم صهیونیستی و انگلیس از این رویداد هم برای افزایش وابستگی باکو به خودشان استفاده می کنند. این سه کشور در تلاش هستند تا از این آب گل آلود ماهی بگیرند. آنها سعی دارند تا روابط سیاسی تهران و باکو قطع شود و تنش بین دو کشور بیشتر شود تا فضای تنفسی بیشتری برای ترکیه، اسرائیل و انگلیس هم در غرب آسیا و هم در قفقاز بر علیه جمهوری اسلامی فراهم شود.

موحدیان ضمن تقدیر از موضع گیری های منطقی مقامات ایرانی و تأکیدشان بر غیرتروریستی بودن این حادثه، و پیگیری ماجرا و تلاش برای روایت سازی رسانه ای مناسب و بیان ابعاد مختلف ماجرا - حتی تأکید بر این که بالاخره از سمت سفارت باکو هم اگر پیگیری های دقیقتری بود و به این فرد که بارها به سفارت مراجعه کرده و جواب درستی دریافت نکرده، اگر جواب درستی داده می شد، یقیناً چنین اتفاقی نمی افتاد - یادآور شد: تلاش های دشمنان و رقبای ایران به نتیجه نرسیده است. به هر صورت، وقتی چنین اتفاقی رخ می دهد باید به صورت ریشه ای، تمام عواملی که باعث آن اتفاق شده بررسی شوند.

این پژوهشگر مسائل اورآسیا تأکید کرد: البته لازم است این نکته را هم ذکر کنیم که اگرچه ایران مدیریت خوب و هوشمندانه این رویداد را در دستور کار قرار داده تا فضا بیش از این تنش آلود نشود، و دیپلماسی بین دو کشور پایدار بماند، اما افراط در موضع گیری های همدلانه و اظهارات غیردقیق و غیرکارشناسی، صحیح نیست. مثلاً الهام علیف در موضع گیری خودش این حادثه را تروریستی دانسته، در حالی که موضع رسمی جمهوری اسلامی ایران این نیست. وقتی که موضع رسمی ما این است که چنین اتفاقی تروریستی نیست، چرا آقای وحید جلال زاده رئیس محترم کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید که "موضع گیری الهام علیف بسیار عالمانه بوده است"؟ این اظهارنظر سنجیده ای نیست و طرف مقابل از آن برداشت به ضعف می کند و گستاخانه تر برخورد می کند.

دکتر موحدیان در پایان گفت: ما نباید تا این حد به دنبال دلجویی باشیم خصوصاً با توجه به این که آقای الهام علیف سابقه موضع گیری های ضدایرانی بسیاری دارد. وی درباره به اصطلاح پایمال شدن حقوق 40 میلیون آذربایجانی حرف زده؛ درباره مداخله ایران در قاچاق مواد مخدر اظهار نظر کرده است؛ ایران را تهدید کرده است که شما نمی توانید ما را بترسانید؛ بارها تهدید کرده که دالان و کریدور زنگزور را علیرغم خواست هر کشوری برپا می کند و موضع گیری های ضدایرانی زیادی داشته است. لزومی ندارد وقتی وی اینگونه برخورد می کند، مثلاً بگوئیم که مواضع ایشان عالمانه است! حتی در مورد این ماجرا، موضع گیری ایشان این است که این رویدادی تروریستی است درصورتی که تروریستی نیست. بنابراین ضروری است مدیریت این رویداد به صورت یکپارچه صورت بگیرد تا جلوی هرگونه سواستفاده از آن توسط کشورهای دیگر گرفته شود و عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران مانند گذشته حفظ شود.

** این مصاحبه توسط دکتر بهرنگ حمیدی سردبیر ساعدنیوز انجام شده است.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
پربازدید شدن نمای بیرونیِ منزل شخصی رهبر معظم انقلاب+عکس/ نمایی سیمانی با آیفونی قدیمی و درب خانه ای ساده و بدون زرق و برق (388 نظر) سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (151 نظر) نوزاد بانمک و خوشگل المیرا شریفی مقدم مجری خوش اخلاق صداوسیما سر سفره ساده عید/ پروفیل یک مادر مهربون+عکس (62 نظر) خلاقیت پدر ایرانی در ثبت اولین عکس متفاوت از پسرش حماسه ساز+عکس/کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت...🤣 (50 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) تدارکات ساده رهبر معظم انقلاب برای پذیرایی کردن از مهمانانش+عکس/از قند و چای گرفته تا بشقاب کوچک از شیرینی نارگیلی برای کسانی که قند دوست ندارند (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (21 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (14 نظر) حضور جذاب بازیگران معروف و مشهور ایرانی در کنسرت رضا گلزار/ از منوچهر هادی تا ترلان پروانه و فرزاد فرزین+عکس (10 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 11 تیر خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز دوشنبه 11 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز دوشنبه 11 تیر 1403 + فیلم
فال ابجد روزانه دوشنبه 11 تیر 1403
ماجرای دیده شدن بازیگر زن سلبریتی با برادر سعید جلیلی در ژاپن‎+عکس
نسبت فامیلی فاطمه گودرزی توران سریال لحظه گرگ و میش و حمید گودرزی نادر سریال دلدادگان/ گودرزی های سینمای ایران را بشناسید
روایت‌هایی تاریخی از قتل فجیع امیرکبیر در کاشان توسط ایرانی‌ها انگلیسی‌ها / جان کندن او چهار ساعت طول کشید ...
همدستی خانم وکیل و پرستار بیمارستان در قتل مرد ثروتمند / پای 24 میلیارد تومان وسط بود
وقتی گریه رضا شاه را خارجی‌ها درآوردند!
نکات مهم درباره نظافت ماشین ظرفشویی که باید بدانید
خواننده معروف لس آنجلسی به ایران بازگشت+عکس خواننده در فرودگاه
فرهنگ عجیب ازدواج زنان با درخت در هند!!
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
بیوگرافی و زندگی خصوصی شبنم قلی خانی، یکتای سریال هشت و نیم دقیقه و همسر جنتلمنش+تصاویر جذاب و دیدنی
منتخب روز   
(عکس) استایل کُت و شلواری محمود احمدی نژاد در خیابان/ ذکر گفتن آقای سیاست مدار در حال پیاده روی بازی های مادرانه مینا مختاری همسر بهرام رادان با پسر تُپُل و مُپلش/ چه شیطون شده جان کوچولو ویدئویی از خانه ابدی آیت الله آل هاشم و گریه های جگر سوز پدر روحانی شهید/ روحش شاد و یادش گرامی مجید واشقانی پرسپولیس را با خاک یکسان کرد/ افشاگری آقای بازیگر از تاکتیک پرسپولیس برای قهرمانی در حضور پورعلی گنجی افشاگری عادل فردوسی پور از گول مالیدن سر خواهر برادر کوچکترش/ از شما خیلی خیلی بعید بود!! شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند سکانس غَش آور از سریال 3 در 4 با هنرنمایی علی صادقی/ ایشون اول نمک بودن بعدا دست و پا در آوردن! زنی که قهرمان زلزله کاشمر شد! / این است زن شجاع ایرانی ... حضور حمید نوری در منزل حسین امیرعبداللهیان برای عرض تسلیت به خانواده ایشان و قدردانی از تلاشهای وزیر شهید برای آزادی وی+عکس