دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

سیاست /

پشت پرده خبرسازی درباره تغییر مواضع اتحادیه عرب در مواجهه با ایران در نشست جده 

دوشنبه، 01 خرداد 1402
کد خبر: 341189
ساعدنیوز: علیرغم خبرسازی های بی اساس در برخی رسانه ها در کشور درباره حذف بندهای ایران هراسانه در سند اجلاس جده، بررسی ها حاکی از آن است که اعضای اتحادیه عرب همچنان بر مواضع خصمانه خود علیه ایران اصرار دارند. دکتر حسین جابری انصاری در یادداشتی به این موضوع پرداخت.

با پایان برگزاری نشست سران عرب در جده و صدور اسناد اجلاس، خبری با محتوای زیر از سوی برخی رسانه های ایران منتشر و دست مایه برخی تحلیل ها و گمانه زنی ها شد:
"بیانیه پایانی سی و دومین نشست سران اتحادیه عرب در جده بدون نام بردن از ایران و جزایر سه گانه ایرانی منتشر شد."


واقعیت اما با این خبر متفاوت است. مطابق روال معمول این گونه نشست ها، از نشست جده نیز دو سند صادر شد: اول، اعلامیه جده (اعلان جده) و دوم، مصوبات اجلاس (قرارات القمّه). اولی، کوتاه تر و دربرگیرنده رویکردهای کلان است که در 5 صفحه و 12 بند تهیه و صادر شده و موضوع جزایر ایرانی خلیج فارس در آن نیامده است. دومی، بلند تر و جزئی نگر تر و در 110 صفحه و 33 عنوان مستقل، هر یک در چندین بند، تنظیم و صادر شده و با جزئیات به بحران های عربی و همچنین مسائلی مانند جزایر ایرانی و به اصطلاح "مداخله ایران در امور کشورهای عربی"، پرداخته است.


سند پایانی اجلاس جده با عنوان مصوبات نشست سران عرب در جده. موضوع جزایر ایرانی و آنچه "مداخله ایران در امور کشورهای عربی" نامیده شده، به ترتیب در صفحات 71 تا 73 و 74 تا 77 این سند و در 13 و 23 بند (مجموعا 36 بند) آمده است.سند پایانی اجلاس جده با عنوان مصوبات نشست سران عرب در جده. موضوع جزایر ایرانی و آنچه "مداخله ایران در امور کشورهای عربی" نامیده شده، به ترتیب در صفحات 71 تا 73 و 74 تا 77 این سند و در 13 و 23 بند (مجموعا 36 بند) آمده است.


با این توضیح، خبر منتشره در ایران مبنی بر حذف موضوع جزایر از سند اجلاس جده، تحریف واقعیت و نوعی خبرسازی است. متأسفانه بخش مهمی از اخبار تولیدی رسانه های مجازی و حقیقی ما و بالطبع تحلیل های مبتنی بر آن از این قبیل است. با انتشار خبری نادرست، فضیلت ها یا رذیلت هایی برای خود و رقبای خود می سازیم و بر اساس آن تحلیل ها می کنیم در حالی که اصل موضوع، ناشی از یک اشتباهِ دانسته یا ندانسته است.



خبرسازی هایی که به نسبت های متفاوت توسط طرف های مختلف منازعات حیدری و نعمتی جاری در ایران و رسانه های منسوب به آنان انجام شده و نه تنها هیچ خدمتی به اهداف ملی کشور یا حتی اهداف جناح ها و جریان های سیاسی نمی کند، بلکه با روشن شدن زودرسِ حقیقت از سوی جریان های سیاسی و رسانه ای رقیب و دشمن، به مصداقیت و مرجعیت رسانه های ایران صدمات جبران‌ناپذیر وارد می کند. فلیتأمل المتأملون

** این یادداشت توسط دکتر علی پیری دبیر سرویس بین الملل ساعدنیوز تنظیم شده است.


1 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
علی دایی در کنار همسر دوم و دختر کوچک و نازنینش +عکس
رونمایی از فرزند پسر دیده نشده و بزرگ مرحوم مهرداد میناوند/ چقد شبیه پدرشه +عکس
عشق و حال شبانه با خودروی پلاک دولتی کار دست آقای راننده داد! / راننده از صحنه تصادف گریخت + فیلم
(ویدئو) برج آنالما تاور یک آسمان‌خراش معلق با منظره‌های نفس‌گیر!
تماشای بازی تیم استقلال در کنار مزار جوان تازه فوت شده توسط دوستان بامعرفتش+ویدیو/ بامرام شما هستن بقیه اداتون رو درمیارن👌
استخراج مقاله از پایان نامه کارشناسی ارشد و دکتری و چاپ در مجلات isi، علمی پژوهشی، Scopus + پاورپوینت آموزشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(ویدئو) ممانعت از ورود آناهیتا همتی به کلاس چون شهریۀ دانشگاهشو پرداخت نکرده بود
ترجمه تخصصی متن
هزینه چاپ یک کتاب