دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

پشت پرده شهر ممنوعه چین و رازهایی که در قلب پکن نهفته‌ است! 

دوشنبه، 07 آبان 1403
کد خبر: 415486
ساعدنیوز: اولین چیزی که با شنیدن نام کشور چین به یاد می‌آورید، چیست؟ احتمالا علاوه‌بر خوراکی‌ها و غذاهای عجیب چینی، معماری خاص بناهای تاریخی این کشور که در فیلم‌ها و سریال‌ها زیاد دیده‌ایم، در ذهن شما تداعی می‌شود.

به گزارش سرویس جامعه ساعدنیوز، شهر ممنوعه چین باستان، یک مجموعه عظیم از کاخ‌های امپراتوری در مرکز پکن، پایتخت چین است. این مجموعه از سال 1420 تا 1912 میلادی محل اقامت امپراتوران نسل‌های مینگ و چینگ بود. شهر ممنوعه پکن شامل 9999 اتاق است و مساحتی بالغ بر 72 هکتار دارد.

ورود مردم به این مجموعه عظیم تا اوایل قرن بیستم ممنوع بود، در نتیجه به شهر ممنوعه مشهور شد. تنها افراد خاص (مثل خانواده سلطنتی، مقامات بلندپایه و خدمه دربار) اجازه ورود به آن را داشتند.

امروزه شهر ممنوعه پکن به‌عنوان یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری چین، میزبان بازدیدکنندگان از سراسر چین و جهان است. مردم چین به این مجموعه کاخ گوگونگ می‌گویند؛ اما عنوان شهر ممنوعه به انگلیسی در میان توریست‌ها جا افتاده است.

گردشگران می‌توانند با تهیه بلیط به این مجموعه تاریخی وارد شوند و از صبح تا بعدازظهر از موزه‌ها، کاخ‌ها و باغ‌های زیبا بازدید کنند؛ همچنین اطراف این شهر باستانی، سایر جاهای دیدنی پکن ازجمله میدان تیان‌آنمن، پارک جینگ‌شان، منطقه دونگ‌چنگ را می‌توان دید که ارزش تاریخی و فرهنگی دارد.

شهر ممنوعه چین کجاست؟

شهر ممنوعه در شهر پکن، منطقه دونگ‌چنگ، خیابان جین‌شان، شماره 4 قرار دارد.

تاریخچه شهر ممنوعه چین

شهر ممنوعه چین باستان بیش از 6 قرن سابقه تاریخی دارد. این بنا از سال 1406 تا 1420 به دستور امپراتور یونگل سلسله مینگ (حکومت 1402 تا 1424) ساخته شد.

این امپراتور تاج و تخت را از برادرزاده‌اش گرفت و به‌منظور تحکیم قدرت امپراتوری و حفاظت از امنیت خود، تصمیم گرفت پایتخت را از نانجینگ به پکن، منتقل کند؛ بنابراین، امپراتور یونگل به کوآی شیانگ دستور داد تا شهر ممنوعه را در پکن طراحی کند.

شهر ممنوعه چین سه آتش‌سوزی را تجربه کرده است؛ بنابراین اکثر کاخ‌های کنونی در دوره سلسله چینگ بازسازی شده‌اند؛ همچنین در طول جنگ افیون دوم (1856 تا 1860)، شهر ممنوعه تحت کنترل نیروهای انگلیسی و فرانسوی قرار گرفته و برای مدتی اشغال شده است.

پویی، آخرین امپراتور چینی است که در شهر ممنوعه چین باستان زندگی می‌کرد تا اینکه در سال 1924 اخراج شد. پس از آن، با تأسیس جمهوری چین، شهر ممنوعه به دولت واگذار شد و به موزه تغییر کاربری داد. از آن زمان تا به امروز، این مکان به عنوان یک جاذبه گردشگری شناخته می‌شود.

شهر ممنوعه پکن بیش از 1.5 میلیون نمایشگاه دارد که اشیا متنوعی از دوران‌ مختلف تاریخ چین را شامل می‌شود و معماری این شهر نمونه‌ای از هنر و فرهنگ باستانی چین است.

راز شهر ممنوعه چین

شهر ممنوعه چین، درخشان‌ترین مجموعه کاخ در چین و جهان به حساب می‌آید. این مجموعه کاخ، به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین و محافظت‌شده‌ترین میراث‌های فرهنگی چین شناخته می‌شود و در میان پنج کاخ بزرگ جهان جای دارد.

جذب گردشگران از سراسر جهان، این مجموعه را به یکی از مقاصد گردشگری محبوب چین تبدیل کرده است؛ اما چه رازهایی در دل این شهر جذاب و مرموز نهفته است؟

دلیل نام‌گذاری شهر ممنوعه چین

آیا تا اینجا حدسی درباره علت نام‌گذاری این مجموعه کاخ‌های تاریخی داشته‌اید؟ اگر فقط یک علت برای نامگذاری شهر ممنوعه چین در ذهن خود دارید، باید بدانید علل مختلفی در انتخاب نام این شهر دخیل بوده است. شهر ممنوعه ترجمه انگلیسی نام چینی Zijincheng 紫禁城))، به معنای شهر ممنوعه بنفش است.

اما چرا شهر ممنوعه، ممنوعه بود؟ امپراتوران چین خود را فرزندان آسمان می‌دانستند. نگهبانان امپراتوری بیرون دروازه‌های کاخ مستقر بودند تا مردم عادی را بیرون نگه دارند و علاوه‌بر حفاظت از امنیت امپراتور و خانواده سلطنتی، قدرت او را هم نشان دهند.

بنابراین، به آن شهر ممنوعه می‌گفتند. همان‌طور که می‌دانید شهر ممنوعه اکنون نه‌تنها ممنوعه نیست؛ بلکه از سال 1925 به موزه کاخ تبدیل شده است.

چرا رنگ بنفش در نام‌گذاری این شهر باستانی به کار رفته است؟ رنگ بنفش یکی از رنگ‌های محبوب محسوب می‌شود؛ اما آیا علت بنفش‌بودن شهر ممنوعه هم علاقه امپراتوران چینی به این رنگ است؟ در جواب این سؤال نه می‌توان گفت بله و نه می‌توان گفت خیر. چون عنوان شهر ممنوعه بنفش به فلسفه و نجوم باستانی چین مرتبط است.

  برچسب ها: چین تاریخ

پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 07 آبان
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
مراحل سابمیت مقاله
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
رجزخوانی سنگین هادی چوپان برای اسرائیل با ادیتی زیبا از مستر المپیا و ترانه اهورایی "ای ایران" +فیلم/ گرگ پارسی: سربلند باشد ایران و فرزندانش
تعرفه استخراج مقاله از پایان نامه
عمو رشید در نقش زن اشکان اشتیاق / چه دلبری میکنه این رشید؛ خیلی تو نقشش فرو رفته + ویدئو
(ویدئو) امین حیایی تندیس طلایی جوکر را با خودش به خانه برد و جایزه مالی را اهدای ساخت مدرسه کرد/ فقط تحسین و تشویق حامد آهنگی و غلامرضا نیکخواه
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
تبدیل پایان نامه به مقاله