ساعدنیوز
ساعدنیوز

قاطعیت در تصمیم گیری با راهکارهایی ساده اما موثر

  یکشنبه، 18 اردیبهشت 1401   زمان مطالعه 11 دقیقه
قاطعیت در تصمیم گیری با راهکارهایی ساده اما موثر
همه ما در مراحلی از زندگیمان دچار تردید در تصمیم گیری شده ایم. هر زمان که قرار باشد تصمیمات مهم در دنیای شخصیمان بگیریم قطعا دچار چالش هایی خواهیم شد که قاطعیت در تصمیم گیری به کمکمان خواهد شتافت. در این مطلب قصد داریم که برای شما به طور مفصل درمورد قاطعیت در تصمیم گیری و مهارت تصمیم گیری صحبت نماییم و به شما به گوییم که تصمیم گیری چه مراحلی دارد.

مهارت تصمیم گیری یکی از مهم ترین و اصلی ترین توانایی هایی است که هر فرد لازم است در طول زندگی خود آن را کسب نماید و با راهکارهای نتیجه بخش و سریع بتواند به بهترین دستاوردها دست یابد. برای افرادی که قاطعیت ندارند و آن را در خودشان تقویت نمی کنند، تصمیم گیری عذاب آور است. این افراد زمان و انرژی زیادی را صرف گرفتن تصمیم های نه چندان مهم می کنند و وقتی نیاز دارند تصمیمی مهم بگیرند، حسابی به دردسر می افتند. رای تصمیم گیری کاملا درست به دو ابزار نیاز داریم که هنوز بشر بهشان دست پیدا نکرده است، یعنی همه چیزدانی و ماشین زمان! فقط اگر این ابزار را داشته باشیم می توانیم از نتایج تصمیم هایمان آگاه شویم و درست ترین تصمیم را بگیریم. با خواندن این مقاله متوجه می شوید چگونه می توانید در تمام جوانب زندگی خود فرد قاطعی باشید.

تصمیم گیری چه مراحلی دارد؟

در وهله اول قبل از آنکه بخواهیم درمورد تقویت قاطعیت در تصمیم گیری برایتان صحبت کنیم، باید بدانید که یک تصمیم گیری از چه مراحلی عبور می کند؟ قتی شما به عنوان شخصی که قرار است چیزی را انتخاب نمایید وارد مرحله تصمیم گیری می شوید؛

  1. نیاز به آن موضوع دارید و آن مسئله برایتان امری حیاتی است
  2. آن موضوع برایتان آنقدر اهمیت دارد که می خواهید آن را عملی کنید
  3. شما بین یک دو راهی گیر کرده اید و لازم است یکی از راه ها را انتخاب نمایید
  4. شوق و انگیزه در این مرحله نقش مهمی در تصمیم گیری دارد
  5. که مرحله ای مهم از تصمیم گیری می باشد، این است که شما برای آن موضوع چقدر اولویت قائل هستید.

وقتی بدانید که شما از این مراحل برای انجام یک تصمیم باید عبور کنید، ذهنیت بازتری نسبت به مسائل خواهید داشت و در عین حال توانایی مدیریت هر بخش برایتان ساده تر خواهد بود. به طور مثال درمورد امر مهمی مانند ازدواج شما نیاز دارید که ازدواج کنید(۱)، آنقدر برایتان این امر اهمیت دارد که به دنبال عملی کردن آن هستید(۲)، گاها بین دو راهی عقل و احساس برای انتخابتان می مانید(۳)، شوق رسیدن به معشوق موتور محرکه شما برای ازدواج کردن است(۴) و اولویت اول شما ازدواج است(۵). پس این مراحل در هر زمینه ای می تواند به شما کمک کند که درمورد تصمیماتتان تصویر واضح تری داشته باشید.

تصمیم گیری

تقویت تصمیم گیری

بسیاری از ما در مورد افرادی که قدرت تصمیم گیری ندارند این نظر را داریم که آنها سست عنصر هستند، اما نمی شود به همین راحتی درمورد این موضوع نظر داد. کمال گرایی، اولویت بندی نکردن، هدف نداشتن و ترسو بودن از جمله عوامل مهمی است که تصمیم گیری را برای فرد مشکل می کند. حتما شما هم با افرادی برخورد داشته اید که حتی برای خرید یک لباس چندین بار از دیگران نظر می پرسند و در نهایت از خریدی که داشته اند راضی نیستند. به نظر شما چرا افراد دچار ضعف در تصمیم گیری می شوند؟

قاطعیت در تصمیم گیری با راهکارهایی ساده اما موثر

اولین اصل قاطعیت این است که بدانید هیچ وقت نمی توانید تصمیمی بی نقص بگیرید؛ هرقدر هم گزینه ها را سبک سنگین کنید، در نهایت احتمال اشتباه وجود دارد. وقتی بر این ذهنیت اشتباه غلبه کنید که شما را از عواقب تصمیم گیری می ترساند و وادارتان می کند گزینه ها را بیش ازحد بررسی کنید، گام مهمی در مسیر قاطع بودن برداشته اید. نتیجه این ذهنیت اشتباه فقط اتلاف انرژی، انفعال و حتی فلج تحلیلی است. در ادامه نکاتی را یاد می گیرید که برای افزایش قاطعیت در کار، رفتار، روابط و مدیریت به شما کمک می کنند.

۱. بررسی کنید نتیجه نهایی تصمیم تا چه زمانی تأثیر دارد

اولین گام برای تبدیل شدن به فرد قاطع، بررسی کردن تأثیر نتیجه نهایی تصمیم روی احساس خوب شماست؛ بررسی کنید تصمیم شما در یک هفته، یک ماه و یک سال بعد چه نتایجی خواهد داشت. اگر تأثیر تصمیم در بازه های زمانی مختلف زیاد باشد، حق دارید زمان و انرژی زیادی برای بررسی آن صرف کنید. در غیر این صورت، صرف زمان بیش ازحد ممنوع است! بعضی از افراد حتی برای انتخاب غذا در رستوران هم مشکل دارند، در حالی که واقعا تصمیم مهمی نیست! بسیاری از افراد فقط به خاطر ترس از نتیجه هنگام تصمیم گیری فلج می شوند، اما وقتی نتیجه را در افق زمانی طولانی تری بررسی می کنند، متوجه می شوند حتی بدترین نتیجه ها هم بعد از مدتی آن چنان تأثیر نخواهد داشت.

۲. از آزمون «تنها راه موجود» استفاده کنید

وقتی بین چند گزینه مردد هستید، برای قاطعیت بیشتر تصور کنید که فقط یک راه پیش روی شماست و باید آن را انتخاب کنید، سپس نتیجه را بسنجید. مثلا اگر نمی دانید برای مسافرت تفریحی خود شیراز را انتخاب کنید یا اصفهان را، اول به این فکر کنید که تنها گزینه پیش روی شما شیراز است. اگر شیراز تنها مقصدی بود که می توانستید برای سفر انتخاب کنید، چه احساسی داشتید؟ همین آزمون را برای اصفهان هم انجام بدهید. اگر اصفهان تنها شهری بود که می توانستید برای سفر انتخاب کنید، چه احساسی داشتید؟ اکنون می توانید انتخاب کنید که کدام را ترجیح می دهید. اگر نتیجه بررسی هر دو گزینه یکی بود، یعنی اولویت آنها یکسان است و فرقی ندارد کدام را انتخاب کنید. پس بدون تردید، بلیت خود را بخرید و از سفرتان لذت ببرید!

۳. نتایج تصمیم های مختلف را با هم مقایسه کنید

تصمیم گیری همیشه ساده نیست و حتی قاطع ترین افراد هم نمی توانند هنگام تصمیم گیری های مهم کاملا قاطعیت داشته باشند. یکی از راهکارها برای انتخاب بهترین گزینه، مقایسه نتایج تصمیم های مختلف با هم است. تصور کنید موقعیت شغلی جدیدی به شما پیشنهاد شده است و باید انتخاب کنید که می خواهید شغلتان را عوض کنید یا نه. مزایای شغل فعلی و شغل جدید را بنویسید و آنها را مقایسه کنید. این کار را آن قدر ادامه بدهید که کاملا مطمئن شوید یکی از شغل ها بهتر از دیگری است و پذیرش آن منفعت های بیشتر یا ضررهای کمتری برای شما دارد. البته این مقایسه برای تغییر شغل فرضی است و همه چیز بر اساس احتمالات پیش می رود. همان طور که قبلا گفتیم، ما ماشین زمان نداریم و نمی توانیم کاملا مطمئن باشیم!

۴. اطلاعات بیشتری به دست بیاورید

اگر هنوز نمی توانید گزینه های مختلف را با هم مقایسه کنید، یعنی به اطلاعات بیشتری نیاز دارید. نوع اطلاعاتی که درباره گزینه ها به دست می آورید هم بسیار مهم است. مثلا هنگام انتخاب شغل بررسی اینکه فلان شخص در آن جایگاه موفق بوده یا خیر، اطلاعات درستی نیست. شما کاملا با آن فرد فرق دارید و نتایج متفاوتی به دست می آورید. اطلاعاتی که شما باید بررسی کنید، ویژگی های لازم برای فعالیت در آن سمت شغلی است.

افزایش اطلاعات باید به شما کمک کند گزینه ها را راحت تر بررسی کنید.

۵. امکان اجرای هم زمان چند گزینه را بررسی کنید

یکی از روش های افزایش قاطعیت این است که نیازی به تصمیم گیری نداشته باشید و بتوانید چند گزینه را هم زمان اجرا کنید. هنگام انتخاب رشته، ممکن است به بیشتر از یک حوزه علاقه داشته باشید که شاید ارتباطی به هم نداشته باشند؛ مثلا هم زمان شیمی و نقاشی را دوست داشته باشید. آیا نمی توانید در دانشگاه شیمی بخوانید و هم زمان در دوره های طراحی شرکت کنید؟ یا هنگام انتخاب مقصد مسافرت، آیا نمی توانید طوری برنامه ریزی کنید که هم به شیراز بروید و هم از اصفهان بازدید کنید؟

تصمیم گیری

۶. ارزش هایتان را مشخص کنید

وقتی مقصد مشخص باشد، انتخاب مسیر درست در دوراهی ها ساده می شود. همیشه هنگام تصمیم گیری ارزش ها و مأموریت های خود در زندگی را به خاطر داشته باشید تا گزینه ای را انتخاب کنید که همسو با مقاصد شما باشد. مثلا اگر در محل کارتان بدانید کیفیت محصول ارزش است، به قاطعیت در مدیریت می رسید و با هرگونه پیشنهاد تولید محصول بی کیفیت مخالفت می کنید، حتی اگر هزینه اش کمتر باشد.

۷. از قبل تصمیم گیری کنید

ذهن ما در طول روز ظرفیت مشخصی برای تصمیم گیری دارد و وقتی خسته می شود، قدرت انتخابش به شدت کاهش می یابد. باید برنامه ریزی کنیم که این انرژی را برای چه چیزی صرف می کنیم؛ انتخاب لباس یا تصمیم گیری درباره مسیر توسعه کسب وکار! برای اینکه از قبل تصمیم بگیرید، بهتر است یک ساعت در طول هفته زمان بگذارید و بنویسید که هر روز ناهار و شام چه می خورید یا در آن روز چه لباسی می خواهید بپوشید. یک بار در طول هفته این کار را انجام دهید و خودتان را از درگیری روزمره نجات دهید!

۸. از منطقه امن ذهنی تان خارج شوید

یکی از چالش برانگیزترین تصمیم گیری ها زمانی است که باید بین کاری که قبلا انجام داده اید و کاری جدید و ناشناخته یکی را انتخاب کنید. در این حالت، مغز شما تلاش می کند شما را در محدوده امن و شناخته شده ذهنی نگه دارد. جای تعجب هم نیست؛ وظیفه مغز این است که شما را زنده نگه دارد نه اینکه به شادبودن و موفقیت هایتان اهمیت بدهد! تصور کنید با فردی قرار ملاقات گذاشته اید که تاکنون او را ندیده اید. وقتی زمان ملاقات نزدیک می شود، حس می کنید بهتر است در خانه بمانید و تلویزیون تماشا کنید. احتمالا اگر قرار خوب پیش نرود، بارها به خودتان می گویید کاش در خانه مانده بودم. بدون انتخاب ناشناخته ها و امتحان کردنشان هیچ دستاورد تازه ای نخواهید داشت و همه چیز یا به همین شکل باقی می ماند یا بدتر می شود! مزیت های ورود به ناشناخته ها خیلی بیشتر از دورماندن از آنهاست. به جای اینکه از نتایج منفی تصمیم بترسید، به این فکر کنید که ممکن است چه نتایج مثبتی داشته باشد.

۹. از خودتان بپرسید: بار آخر است که می توانم این تصمیم را بگیرم؟

پاسخ به این سؤال یکی از بهترین راه ها برای افزایش قاطعیت در کار یا رفتار است. بسیاری از تصمیماتی که انرژی ذهنی زیادی برای آنها صرف می کنید، باز هم تکرار می شوند. اگر بدترین نتیجه هم ایجاد شود، می توانید از آن درس بگیرید و دفعات بعد گزینه های بهتر را انتخاب کنید. مثلا اگر در رستوران نمی توانید تصمیم بگیرید که کدام غذا را انتخاب کنید، به این فکر کنید که روزهای دیگر دوباره قدرت انتخاب خواهید داشت و اگر از تصمیمتان پشیمان شدید، می توانید جبرانش کنید.

۱۰. به شم خود اعتماد کنید

برای اینکه یاد بگیرید چطور فرد قاطعی باشید، باید اعتمادبه نفس خودتان را تقویت کنید و به شم خود اعتماد داشته باشید. منطق در زندگی جایگاه ویژه ای دارد، اما مهم ترین تصمیمات بر اساس شم و حس درونی گرفته می شوند. باید ندای درونی خود را احساس کنید و آن را بشنوید. این ندا به شما می گوید که تصمیم درست چیست. البته گاهی شرایط برای شنیدن صدای درون فراهم نیست و آدم آن قدر غرق افکار مختلف و استرس است که کاملا صدای قلبش را فراموش می کند و دنبال فردی بیرونی می گردد که به او بگوید چه کار کند. بهتر است به جای استرس و تنش، کمی استراحت کنید، بخوابید یا پیاده روی کنید. وقتی در آرامش باشید، صدای ندای درونی کاملا واضح به گوش می رسد.

۱۱. برای تصمیم گیری هایتان ضرب الاجل تعیین کنید

وقتی تصمیم گیری درباره موضوعی را بیش ازحد طولانی می کنید، قدرت انتخاب درست را از دست می دهید. بنابراین بهتر است برای تصمیم هایتان ضرب الاجل تعیین کنید. این ترفند برای تصمیمات مهم زندگی هم کاربردی است. مثلا اگر قصد دارید از کار فعلی استعفا بدهید و کسب وکار خودتان را راه بیندازید، احتمالا مدت زیادی مردد خواهید ماند. برای قاطعیت در کار می توانید تعیین کنید که وقتی سرمایه تان به مقدار مشخصی رسید، استعفا می دهید تا کسب وکار خودتان را راه بیندازید.

۱۲. کمتر حسرت بخورید!

یکی از دلایل بسیار مهم نداشتن قاطعیت در رفتار، داشتن حسرت است.

  • کاش این تصمیم را نگرفته بودم.
  • کاش شغل دیگری انتخاب کرده بودم.
  • کاش وارد این رابطه نمی شدم.
  • کاش…

تمام این حسرت ها در تصمیمات جدید همراه ما خواهند بود و مرددمان می کنند. متعهد شوید که حتی اگر نتیجه تصمیمتان خوب نبود، حسرتش را نخورید. چند ساعت را صرف ناراحتی بابت تصمیم اشتباه کنید و صبح روز بعد برای زندگی جدید آماده باشید!

حسرت خوردن

قاطعیت در رابطه، کار یا هر چیز دیگری از درون ما می آید و نمی توانیم منتظر باشیم بعد از اتفاقی اسرارآمیز به فردی قاطع تبدیل شویم. وقتی آگاهانه تمرین کنید که با قاطعیت بیشتر درباره هر مسئله ای تصمیم بگیرید، به مرور زمان این ویژگی جزئی از شخصیت شما می شود و ناخودآگاه به فردی قاطع تبدیل خواهید شد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
مراسم سلام عید نوروز و اهداء سکه توسط فرح پهلوی به همسران مقامات دولتی +عکس/ ولخرجی زن تازه به دوران رسیده زمانی که مردم غرق در فقر و بدبختی بودند! (371 نظر) میزبانی حسن روحانی از سیاستمداران و اقوام در مراسم عید دیدنی در منزل زیبا و ایرانی پسندش+ عکس/ چه مبلمانی، چه فرش هایی، از همه مهمتر چه خونه دلبازی😍 (305 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای گرم کردن آب حماسه ساز شد/ خسته نباشی هم وطن+ عکس (243 نظر) تلاوت زیبا و دلنشین سوره شمس توسط رهبر معظم انقلاب+ویدئو (235 نظر) صبحانه مفصل و رنگارنگ دو نفره رضا گلزار و آیسان خانوم+عکس/از خاویار گرفته تا آواکادو و انار وحشی... (184 نظر) روایتی از هواپیمایی که برای آوردن یک روبان عروسی برای فرح پهلوی از تهران به پاریس رفت! (150 نظر) رونمایی منوچهر هادی از خواهر و شوهر خواهر پزشکش+ عکس/ به قولی مخ خانواده ایشون هستن که پسرش هم دکتره (146 نظر) تصویری از عیادت نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا از رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (143 نظر) خلاقیت منحصر به فرد پسر مشهدی با ساخت تریلی حماسه آفرید/ هیلتر هم مغز اینو نداشت!+عکس (140 نظر) دو پادشاه یکی از ایران (ناصرالدین شاه) و دیگری از ژاپن (میجی) در یک زمان به اروپا رفتند/ تفاوت ها را بنگرید (129 نظر) مراسم تولد جگرسوز آزاده نامداری در خانه ابدی اش و گریه های دلخراش همسر و پدرش/ روحت شاد+ عکس (125 نظر) خواهر یکتا ناصر سکوتش را شکست (120 نظر) استوری معنادار شاهین صمدپور برای یکتا ناصر و منوچهر هادی (104 نظر) خنده های رهبر معظم انقلاب به اشعار شاعر طنزپرداز با موضوع آقازاده+ویدئو/ ای صورت و سیرت تو مطلوب، به‌به به‌به به این ژن خوب (100 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی سانیا سالاری، ارغوانِ سریال دلدادگان با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (98 نظر)
دیگران می‌خوانند   
(عکس) منوی غذای مفصل کافه هنر شهاب حسینی، قباد سریال شهرزاد در لواسان/ از کیک شکلاتی گرفته تا آیس آمریکانو... استعداد و هوش بالای خانمهای شرکت کننده در مسابقه حامد آهنگی و عصبانیت بانمک او از نباختنشون+ویدئو رامین رضائیان ستاره تیم ملی درحال نماز خواندن در اتاقش+عکس علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس نان محلی پختن حرفه‌ای و جالب آزیتا حاجیان با تنور روستایی/ خانم بازیگر رو با این تیپ محاله بشناسید!+عکس (ویدئو) دکتر فیروز نادری اطلاعات مرموز ناسا را فاش کرد خلاقیت خنده دار و اقتصادی پدر ایرانی با هدف صرفه جویی در استفاده از چای کیسه ای حماسه آفرید+عکس/ هنر نزد ایرانیان است و بس! صحبت های شنیدنی هادی چوپان قهرمان جهان در حضور آرنولد/ من یک جنگجو هستم +فیلم روایت خنده دار گاوی که از روی ملیکا شریفی نیا رد شد و عمرش را داد به مهران مدیری/ بیژ بیژ را بیشتر بشناسید+فیلم میز ناهار رنگارنگ مصطفی زمانی و مهتاب کرامتی در یک رستوران شیک چینی+عکس (عکس) کشف شگفت انگیز حلقه طلایی و زیبای کوروش هخامنشی در روسیه/ انگشتری متعلق به 500 سال قبل از میلاد مسیح عکس های دکوراسیون شیک و لاکچری خانه شیلا خداداد و همسر جراحش/ هفت سین جذابش را هم ببینید (تصاویر) حیوانات خانگی عجیب و غریب ملکه الیزابت دوم / باورتون میشه واقعا؟ (عکس) تلاشهای بی وقفه ی زن بریتانیایی برای جلب رضایت همسرش جواب داد و رکوردش در کتاب گینس ثبت شد فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 (عکس) جواد عزتی و علی مردانه در پشت صحنه فصل 3 سریال زخم کاری در رامسر / فصل 3 زخم کاری در راه است رونمایی از سفره افطار مفصل و رنگین 6 کیلومتری در مشهد +عکس 12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست (عکس) خوابیدن محمدرضا گلزار وسط تمرین ورزش / مثل اینکه فشار زندگی متاهلی با آیسان خانم زیاده🤣 جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس مخالفت با بازیگر شدن فریبرز به سبک ژاله صامتی، پریِ سریال زیرخاکی+ویدئو/ اون تیکه معنی کردن چپر چلاغ برا کاوه خیلی خوب بود رونمایی از برادر جوان و قدبلند داریوش فرضیایی، عموپورنگ پرانرژی بچه ها/ جفتشون چقدرم مهربون و خوش استایلن+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران (ویدئو) مظنون فراری از دست پلیس به خودروی در حال حرکت آویزان شد حرکات با مزه گربه وقتی خودش رو توی آینه میبینه/ چه دیوونه بازی هایی درمیاره+ فیلم واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ هم میز شدن امیر قلعه نویی و علی دایی در ضیافت افطاری در آجودانیه+عکس/ چهره بشاش و شاد هر دو سرمربی سابق و فعلی تیم ملی مبتلا شدن ستاره سادات قطبی به بیماری ناشناخته و دست و پنجه نرم کردن با مرگ+ویدئو عروسی مجلل دختر شاه اینجا برگزار شد!+عکس سلفی عجیب و غریب بهرام رادان با سفره هفت سین ساده در دفتر کارش در دوران مجردی+ عکس/ برا همیناست که میگن ازدوج کنی سر و سامون میگیری غوغای خوانندگی و نوازندگی شهاب حسینی با آهنگ ناصر عبداللهی +ویدئو/عجب صدای قشنگی داره! تصاویری از دوقلوهای ریزه میزه و بانمک یاسمین مقبلی در کنار مادر فضانوردشان
تیتر امروز   
12 دروغ شاخداری که پدر و مادرها در بچگی به ما گفتند / خیلی از باورهای کودکیمان حقیقت ندارد و باید با واقعیت رو به رو شد اگر این 10 رفتار را در اولین قرارتان دیدید پا به فرار بگذارید / اگر طرف مقابل این رفتارها را داشت بدون فرد مناسبی برای ازدواج نیست جزئیات مسمومیت شدید یک جوان در پی بلعیدن مواد مخدر علی دایی: زندگی مرفه حق من است، اما پنت هاوس ندارم چهرۀ «خون‌آشام ایتالیایی» بعد از 400 سال بازسازی شد+ عکس دختر گدایی که یه شبه میلیاردر شد! دختری که در خیابان برای پول و غذا گدایی می کرد+عکس امروز آخرین مهلت ثبت‌نام دیدار رمضانی دانشجویان با رهبر معظم انقلاب جایی که ابر‌ها زیر پای‌تان شناورند/ پیشنهادی رویایی برای سفر یک روزه در اطراف تهران فال قهوه با نشان روز جمعه 10 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 10 فروردین 1403 فال حافظ با تفسیر جمعه 10 فروردین 1403 + فیلم فال شمع روزانه امروز جمعه 10 فروردین 1403 واکنش معین به انتشار خبر حضور پنهانی‌اش در ایران/ معین چند بار به ایران آمده؟ فال روزانه امروز جمعه 10 فروردین ماه 1402 عروسی مجلل دختر شاه اینجا برگزار شد!+عکس