دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

جامعه /

رابطه عجیب گسترش انگور در زمین با انقراض دایناسور‌ها! 

شنبه، 03 شهریور 1403
کد خبر: 405017
ساعدنیوز: پژوهشگران محل دقیق قدیمی‌ترین فسیل دانه انگور شناخته‌شده را در هند و حدود 66 میلیون سال پیش تعیین کردند. قدیمی‌ترین فسیل انگور که دانشمندان در یک بررسی جدید کشف کردند، نشان می‌دهد چگونه انقراض دایناسور‌ها راه را برای گسترش این میوه و گونه‌های مرتبط آن در سراسر جهان هموار کرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ساعدنیوز به نقل از رازبقا، این پژوهش که در مجله نیچر پلنتس (Nature Plants) منتشر شد، دانه‌های فسیل‌شده انگور از 60 تا 19 میلیون سال پیش را در کلمبیا، پاناما و پرو پیدا کرد.

پژوهشگران موزه فیلد شیکاگو می‌گویند یکی از این دانه‌ها نخستین نمونه شناخته‌شده از یک گونه خانواده انگور در نیمکره غربی است.

فابیانی هررا، یکی از مسئولان این موزه، در اظهاراتی گفت: «این کشف مهم است، زیرا نشان می‌دهد گسترش انگور‌ها در سراسر جهان واقعا پس از انقراض دایناسور‌ها شروع شد.»

یافته‌ها نشان می‌دهند که رخداد انقراضی که دایناسور‌ها را از بین برد، نه‌تن‌ها بر حیوانات سیاره تاثیر گذاشت، بلکه به‌طور گسترده‌ای بر گیاهان هم اثر داشت.

دکتر هررا گفت: «ما همیشه به حیوانات، دایناسورها، فکر می‌کنیم، زیرا آن‌ها بزرگ‌ترین چیز‌هایی بودند که تحت تاثیر قرار گرفتند، اما رویداد انقراض بر گیاهان نیز تاثیر بزرگی داشت. جنگل به نوعی خود را دوباره تنظیم کرد که این ترکیب گیاهان را تغییر داد.»

شناخت گیاهان منقرض‌شده ممکن است دشوار باشد، زیرا باقی ماندن بافت‌های نرم مانند میوه‌ها به شکل فسیل نادر است، اما دانه‌ها ممکن است فسیل شوند و راز‌هایی را از گونه‌های باستانی فاش کنند.

پژوهشگران محل دقیق قدیمی‌ترین فسیل دانه انگور شناخته‌شده را در هند و حدود 66 میلیون سال پیش تعیین کردند، زمانی که یک سیارک عظیم به زمین برخورد کرد و انقراضی بزرگ را به وجود آورد که مسیر حیات روی سیاره را تغییر داد.

آن‌ها به این [فرضیه]مظنون‌اند که از بین رفتن دایناسور‌ها احتمالا به تغییر جنگل‌ها کمک کرده است.

دانشمندان می‌گویند از آنجا که تعداد زیادی از دایناسور‌ها غول‌پیکر بودند، آن‌ها احتمالا درختان را می‌شکستند و جنگل‌ها را صاف‌تر و هموارتر از امروز نگه می‌داشتند.

اما این بررسی دریافت پس از اینکه این دایناسور‌های بزرگ از بین رفتند، برخی جنگل‌های گرمسیری مانند آن‌هایی که در آمریکای جنوبی قرار دارند، متراکم‌تر شدند.

این سبب شد جنگل‌ها لایه‌هایی از درختان با یک زیراُشکوب و یک پوشش چتری از سایه درختان متراکم تشکیل دهند.

[توضیح: زیراُشکوب یا زیررُست به پوشش گیاهی در جنگل از جمله درختان و درختچه‌هایی گفته می‌شود که میان تاج جنگل و کف جنگل رشد می‌کنند]دکتر هررا گفت: «ما در سابقه فسیلی در این زمان، گیاهان بیشتری را شاهدیم که از تاک‌ها برای بالا رفتن از درختان استفاده می‌کنند، مانند انگورها.»

رویداد انقراض دایناسور‌ها همچنین به تنوع پرندگان و پستانداران منجر شد که می‌توانستند به پراکندگی دانه‌های انگور کمک کنند.

یافته‌های اخیر به کمک کشف یک فسیل انگور در جریان کار میدانی دکتر هررا در آند کلمبیا در سال 2022 امکان‌پذیر شد.

او گفت: «این فسیل در یک سنگ 60 میلیون ساله بود که نه‌تن‌ها نخستین فسیل انگور آمریکای جنوبی است، بلکه از جمله قدیمی‌ترین فسیل‌های انگور جهان نیز به شمار می‌رود.»

پژوهشگران در همان ابتدا توانستند آن را بر اساس شکل، اندازه و ویژگی‌های مورفولوژیکی دیگر شناسایی کنند.

سپس سی‌تی‌اسکن‌های پرتو ایکس ساختار داخلی آن را مشخص و به تایید ماهیت آن کمک کرد.

دکتر هررا گفت: «سابقه فسیلی به ما می‌گوید که انگور‌ها یک راسته بسیار مقاوم‌اند. آن‌ها گروهی به شمار می‌روند که در منطقه آمریکای مرکزی و جنوبی انقراض‌های بسیاری را پشت سر گذاشته‌اند، اما در عین حال توانسته‌اند در بخش‌های دیگر جهان سازگار شوند و به بقا ادامه دهند.»


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز شنبه 03 شهریور
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
(عکس) رونمایی شیلا خداداد از مادرکم سن و سال و چشم رنگی اش/بیشتر بهشون میاد خواهر باشن تا مادر و دختر😍
نگاهی به مراسم عقد ساده برادر محسن تنابنده با رونمایی از عروس خانم کم سن و سال و عاقد مراسم که نوه امام خمینی بود+عکس/ خوشبخت بشین
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI با بهترین کیفیت
رونمایی از شخصیت کارتونی جذاب و ترسناک محبوب هادی چوپان +فیلم/ چقدر هم ادا و اطوار گرگ پارسی رو درمیاره
بازیگران و هنرمندان ایرانی که تهدید به قتل شدند و یا کشته شدند! از پرونده تراژدی داریوش مهرجویی و تکه تکه شدن بابک خرمدین تا پیام تهدید برای صابر ابر+عکس
محمدجواد ظریف و همسرش به تماشای تئاتر الناز شاکردوست و ساعد سهیلی نشستند+ویدیو/ لبخند رضایت همسر وزیر امورخارجه سابق از حضور در نمایش اصیل ایرانی
سفره غذای مفصل وحید بادپی، رقیب لرستانی هادی چوپان در خانه شخصی برای مهمانان ویژه اش+عکس/ماشاء الله خونه نیس هتل 5 ستاره اس!
مراحل سابمیت مقاله
(عکس) تبریک تولد الهام حمیدی به منوچهر هادی، همسر سابق یکتا ناصر