دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

دانشگاه / آموزش / مسائل حقوقی /

رابطه نامشروع پیامکی/مجازات و اثبات آن 

یکشنبه، 17 دی 1402
امروزه افراد جامعه با افزایش روابط آزاد و خارج از چهارچوب ازدواج، در خصوص روابط خصوصی خودبا مشکلات بیشتری مواجه‌ اند.گستردگی روابط نامشروع سبب شده است که این نوع رابطه مصادیق بسیاری پیدا کند.در این مبحث می‌خواهیم تا با این نوع جرم و مجازات در نظر گرفته شده بیشتر آشنا شویم. با ساعدنیوز همراه باشید.

روابط نامشروع پیامکی


همانطور که از عنوان این مطلب برمی‌آید روابط نامشروع پیامکی میان زن و مردی که رابطه زوجیت میان آنها برقرار نیست درواقع از مصادیق رابطه نامشروع بدون زنا است.

تشخیص اینکه ارتباط پیامکی میان زن و مرد نامحرم تا چه حدی رابطه نامشروع تلقی می‌شود به عهده قاضی است.

به عبارت دیگر اینکه در ارتباط پیامکی چه پیام‌هایی میان افراد رد و بدل شود، در ارتکاب این جرم اهمیت دارد.


مجازات جرم روابط نامشروع پیامکی


همانطور که گفته شد روابط نامشروع در یک تقسیم بندی کلی به سه دسته روابط نامشروع همراه با زنا و روابط نامشروع کمتر و دون زنا تقسیم می‌شود، که مجازات آنها نیز متفاوت است. البته وضعیت تاهل و بلوغ مرد و زنی که مرتکب جرم رابطه نامشروع شده‌اند در کیفیت و میزان مجازات تاثیر دارد که این موضوع صرفا در جرم زنا حائز اهمیت است. مجازات جرم روابط نامشروع پیامکی که از جمله روابط نامشروع بدون زنا تلقی می‌شود مطابق قانون مجازات اسلامی تا 99 ضربه شلاق تعزیری است که قابل تبدیل به جریمه نقدی نیز می‌باشد.


انواع روابط نامشروع


  • زنا یا رابطه جنسی همراه با دخول: رابطه نامشروعی که عنوان زنا به آن نسبت داده شده است درواقع ارتباطی است که به همبستر شدن همراه با دخول (مقعدی یا واژینال) منتهی شده است. در نتیجه هر رابطه نامشروعی زنا تلقی نمی‌شود.

  • حداقل یکی از مرتکبین زنا، متاهل باشد: در زنای محصنه حتما می‌بایست یکی از زانیان دارای همسر باشد. به عبارت دیگر زن یا مردی که خودش متاهل و دارای همسر است و هرزمان بخواهد امکان برقراری رابطه جنسی متعارف با همسر خود را دارد و با این وجود با فرد دیگری رابطه جنسی برقرار می‌کند، به موجب قانون مرتکب جرم زنای محصن یا محصنه شده است.

  • روابط نامشروع کمتر و دون زنا: مطابق ماده 637 قانون مجازات اسلامی هرگاه زن و مردی که بین آنها علقه زوجیت نباشد مرتکب رابطه نامشروع یا عمل منافی عفت غیر زنا از قبیل تقبیل (بغل کردن) یا مضاجعه (با هم خوابیدن و همبستر شدن) شوند، به شلاق تا 99 ضربه محکوم خواهند شد و اگر عمل با عنف و اکراه باشد فقط اکراه کننده تعزیر می‌شود.روابط نامشروع به معنای عام کلمه به هرگونه روابط خارج از عرف و شرع اعم از جنسی و غیر جنسی میان زن و مرد نامحرم گفته می‌شود.روابط نامشروع کمتر یا دون زنا نیز به معنای هرگونه تماس و اعمالی که زنا تلقی نشود گفته می‌شود.


چگونه جرم رابطه نامشروع پیامکی را ثابت کنیم


به طور کلی اثبات ارتکاب جرم روابط نامشروع با دشواری ‌های بسیاری همراه است. اثبات روابط نامشروع پیامکی نیز در مواردی امکان‌پذیر نیست و یا بسیار سخت و دشوار است. زیرا در نظام قانونی کشور پیامک جزو ادله اثبات جرم نیست، اما در نظر داشته باشید که ارائه پرینت پیام‌ها به علم قاضی کمک خواهد کرد و قاضی با توجه به آنها ارتکاب جرم را تشخیص داده و حکم صادر می‌کند.

البته گرفتن پرینت پیام‌ها نیاز به دستورقضایی دارد همچنین دریافت پرینت پیام‌های ردوبدل شده در فضای مجازی نیز از طریق پلیس فتا امکان‌پذیر است. اسکرین شات از پیام‌های ردوبدل شده مین زن و مرد نامحرم نیز با توجه به اینکه امکان جعلی و ساختگی بودن آنها وجود دارد، پذیرش یا عدم پذیرش آن بستگی به دادگاه مربوطه و قاضی پرونده دارد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز دوشنبه 11 تیر
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
عکس منتشر شده توسط میکاپ آرتیست اکرم بیرانوند/ تغییرات جادویی چهره همسر علیرضا بیرانوند را ببینید
گشت و گذاری در خانه مجلل و رویایی رضا صادقی، خواننده مشکی پوش و محبوب ایرانی +عکس/ سلیقه بی نظیر همسر آلمانی آقای خواننده در چیدمان و انتخاب دکوری👌
پربازدید شدن بگو مگوی دو دختر وسط نماز جماعت به امامت رهبرمعظم انقلاب+ویدیو
آینه کنسول قهوه ای رنگ و شومینه اُریب، گوشه ای از سبک چیدمان و طراحی خانه لوکسِ سالار عقیلی+ عکس/ علاقه همسر آقای خواننده به حیوان خانگی مشهوده
پشت‌پرده علاقه عجیب ایرانی‌ها به خرید بچه میمون! / دیگر سگ و گربه جواب نمی‌دهد!
مرگبارترین تلاشهای زنان برای زیبا بودن در اوایل قرن 19/ وحشتناکترین ملاک زیبایی در میان زنان غرب+ عکس
(فیلم) تمرینات سخت و طاقت فرسای هادی چوپان برای پسرش محمد حافظ / تا پسرشو قهرمان مستر المپیا نکنه بیخیال نمیشه!
هزینه چاپ یک کتاب
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه