دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / کودک /

رفتار بازتابی و غیر ارادی جالب در نوزادان 

چهارشنبه، 23 مهر 1399
تمامی بازتاب‌های نوزادی دارای عملکرد حیاتی برای نوزاد هستند و در طول تکامل برای بقای انسان لازم بوده‌اند. مانند بازتاب مکیدن نوزاد و چنگ زدن نوزاد که به تغذیه و امنیت او کمک می‌کند. اما عملکرد بازتاب کف دستی چانه‌ای نوزاد هنوز برای دانشمندان مشخص نشده است. 

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، بازتاب (reflex) به معنی حرکتی غیر ارادی در انسان است. بازتاب ها نیازی به تصمیم ارادی ندارند و به دلیل اهمیتشان برای بقا، طوری شکل گرفته اند که در سریع ترین حالت ممکن پاسخ دهند.

اغلب بازتاب های نوزادی همچون بازتاب کف دستی چانه ای نوزاد که در بدو تولد وجود دارند، به طور طبیعی در سال اول زندگی از بین می روند. وجود بازتاب های نوزادی در سنین بالاتر نشان دهنده آسیب های عصبی و یا بیماری است. تمامی بازتاب های نوزادی در بدو تولد توسط ماما یا پزشک بررسی می شود تا در صورت وجود مشکلی خاص نوزاد تحت آزمایش های ویژه قرار گیرد.

بازتاب کف دستی چانه ای نوزاد

برای مشاهده بازتاب کف دستی چانه ای نوزاد، کف یکی از دست های نوزاد را بخارانید. این خاراندن باعث می شود فک پایین نوزاد باز و بسته شود.

تمامی بازتاب های نوزادی دارای عملکرد حیاتی برای نوزاد هستند و در طول تکامل برای بقای انسان لازم بوده اند. مانند بازتاب مکیدن نوزاد و چنگ زدن نوزاد که به تغذیه و امنیت او کمک می کند. اما عملکرد بازتاب کف دستی چانه ای نوزاد هنوز برای دانشمندان مشخص نشده است.

سن شروع و پایان کف دستی چانه ای نوزاد

بازتاب کف دستی چانه ای نوزاد نیز مانند دیگر بازتاب های نوزادی از بدو تولد وجود دارد و باید تا حدود سه ماهگی ادامه داشته باشد. پس از سه ماهگی بازتاب کف دستی چانه ای باید محو شود. والدین با آگاهی از روند رشد طبیعی کودک خود می توانند سلامت او را تضمین کنند از آن جا که پیش از یک سالگی بسیاری از اختلالات قابل درمان و پیشگیری است آگاهی از رشد کودک تا یک سالگی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

آسیب های بازتاب کف دستی چانه ای نوزاد

اگر بازتاب کف دستی چانه ای نوزاد در بزرگسالی و به ویژه دوران سالمندی مشاهده شود نشانه آسیب در قشر پیشانی مغز است. این آسیب می تواند ناشی از سکته مغزی و یا بیماری های تحلیل برنده بافت مغز مانند پارکیسنون باشد.

بازتاب کف دستی چانه ای جهت مشکل را می تواند نشان دهد؛ یعنی این که ایجاد بازتاب در نتیجه تحریک کدام دست باشد می تواند پزشک را به محل دقیق آسیب راهنمایی کند. البته این به معنی وجود قطعی بیماری در نوزاد نیست و نشانه های دیگری هم برای تشخیص سلامت نوزاد وجود دارد.

برای امتحان بازتاب کف دستی چانه ای در بزرگسالی، اگر کف دست را فشار دهید و هم زمان به چانه او نگاه کنیم چانه منقبض می شود در حالی که اگر فرد سالم باشد تغییر در حرکت چانه نباید اتفاق بیافتد.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز چهارشنبه 19 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
نگاهی به جشن تولد 93 سالگی پدر حمید معصومی نژاد گوینده خبر از رُم/مبارکا باشه +عکس
طلاق بی سر و صدای آرام جوینده و سپهر حیدری در پی انتشار ویدئوهای مستهجن و غیراخلاقی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
(فیلم) بالکن زیبا و پر از گل سوگل طهماسبی با ویویی ابدی رو به کوه / چقدر خوش سلیقه‌اس ...
ماجرای تسبیح رایگانی که به زائران حج امسال هدیه داده می شود!
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
نگاهی به تغذیه مدرسه ساده و سالم پناه و نبات دخترای شاهرخ استخری در بلژیک+عکس/ مثل همیشه مقوی و مفید
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
عکس قدیمی دیده نشده از جواد نکونام و لیلا اوتادی با یک ژست عجیب و غریب! / واقعا مغز طراح این ژست رو باید تو موزه نگه داشت!
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم