ساعدنیوز
ساعدنیوز

راهکار هایی برای غلبه بر وابستگی عاطفی

  یکشنبه، 28 فروردین 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
راهکار هایی برای غلبه بر وابستگی عاطفی
وابستگی عاطفی مسئله‌ای پیچیده و متفاوت از عشق است که درواقع از هیچ قانون مشخصی پیروی نمی‌کند. به‌وجودآمدن وابستگی و باقی‌ماندن آن دو موضوع کاملا متفاوت است و در اغلب موارد حتی آگاهانه نیست. در ادامه وابستگی عاطفی را بررسی و راهکارهایی را به شما معرفی می‌کنیم که در مقابله با وابستگی عاطفی به شما کمک می‌کنند. همراه ما باشید.

آیا انواع وابستگی رامی شناسید؟ وابستگی نوعی باور ذهنی است که طبق آن فرد تصور می کند تمام احساس خوب و آرامش او در زندگی به طور کامل در گرو حضور افراد یا یک سری شرایط و موقعیت های خاص است و بدون داشتن آن عوامل خارجی فرد در ترس و اضطراب دائمی به سر می برد. به وجودآمدن وابستگی و باقی ماندن آن دو موضوع کاملا متفاوت است و در اغلب موارد حتی آگاهانه نیست. فرد مبتلا به وابستگی عاطفی تصور می کند مشکلات ناشی از وابستگی او منشائی خارجی دارد. وابستگی عاطفی انواع مختلفی دارد که هرکدام به شکل خاصی در بخش های مختلف زندگی ما اثرگذارند. تجربه وابستگی در هر شخص ممکن است خفیف یا شدید باشد، در حالت خفیف ممکن است فرد با از دست دادن یک رابطه، شغل، موقعیت یا حتی شیء خاص تا مدت ها احساس ناامیدی و سرخوردگی کند اما در حالت شدیدتر فرد با از دست دادن عاملی که به آن وابسته بوده ، ممکن است به قدری دچار رنجش و حس پوچی شود که به جسم خود آسیب بزند یا حتی بخواهد به زندگی خود پایان دهد.

تفاوت وابستگی با عشق

بر خلاف باورعموم، تعریف وابستگی با عشق بسیار متفاوت است. زمانی که در یک رابطه عاشقانه سالم به سر می برید عشق و علاقه شما نه تنها شما یا طرف مقابل تان را کنترل و محدود نمی کند بلکه باعث رشد هردوی شما خواهد شد. وقتی در یک رابطه سالم هستید عشق شما بی قید و شرط است. برای ارضای نیازهای خودتان دیگری را وسیله قرار نمی دهید. ترسی از نبودن طرف مقابل تان در رابطه ندارید و برای کنترل یا تغییر دادن او تلاشی نمی کنید. او را همان طوری که هست پذیرفته اید. در رابطه سالم هر دو طرف در کمال آزادی و اطمینان خاطر به سر می برند و در عین حال ترسی از از دست رفتن رابطه وجود ندارد.

آن ها تا زمانی که احساس خوبی نسبت به هم دارند کنار هم می مانند و اگر بنا به هر دلیلی یک یا هردو طرف رابطه تمایلی به ادامه دادن نداشته باشد به راحتی می توانند راه خود را از هم جدا کنند چرا که باور دارند برای ادامه زندگی نیازمند همدیگر نیستند و حس آرامش و ارزشمندی خود را به رابطه ای نامناسب که آرامش و امنیتی در آن نباشد ترجیح می دهند. اما در یک رابطه ای که اساس شکل گیری آن وابستگی باشد تمامی موارد گفته شده برعکس است. افراد به دلیل این که احساس ارزشمندی و خوشحالی را دردرون خود پیدا نکرده اند به طرف مقابل خود در رابطه وابسته می شوند و او را تنها منبع تجربه احساس خوب و آرامش خود قلمداد می کنند. بنابراین زمانی که شما احساس ارزشمندی خود و زندگی تان را در یک رابطه جستجو کنید قطعا ترس ازدست دادن آن را داشته و به آن وابسته خواهید شد.

وابستگی دختر به پسر

انواع وابستگی عاطفی

در پس زمینه وابستگی اصولا ترس زیادی نهفته است. فانتزی های بسیاری درباره توانایی یا جایگاه فرد در دنیا وجود دارد. افراد بدون هیچ دلیل خاصی احساس می کنند اگر بندهای عاطفی خود را بگسلند، حتما دچار مشکلات و خطرات زیادی خواهند شد. این نوع وابستگی کاملا مشابه وابستگی به مواد اعتیادآور است؛ به همین دلیل در دسته بندی سندرم استرس قرار می گیرد. وقتی مدتی کوتاه بندهای عاطفی ضعیف شود یا از بین برود، فرد احساس اضطراب و نگرانی می کند. در این مرحله، او احساس می کند نمی تواند وجود خودش را بدون آن بند عاطفی تحمل کند. هرکسی تابه حال از این موضوع آزرده شده باشد، باید بداند که رنج خیلی زیادی را تحمل کرده است. در ادامه انواع وابستگی عاطفی و اثر آن بر زندگی افراد را می خوانید:

۱. وابستگی عاطفی به خانواده

وابستگی عاطفی به خانواده یکی از انواع دشوار وابستگی ازنظر غلبه بر آن است. این موضوع اغلب به ساختار خانواده مرتبط است که در آن، والدین از تنش و اضطراب زیادی رنج می برند و آن را به فرزندان نیز منتقل می کنند. به این ترتیب بچه ها با ترس بسیاری نسبت به دنیای اطراف تربیت می شوند. از دید آنها، هرچیز خارجی خطر محسوب می شود و خانواده پناهگاه است. افرادی که درگیر این نوع وابستگی عاطفی اند، درواقع حمایتی را که از خانواده دریافت می کنند، بیش از اندازه بزرگ جلوه می دهند. اعضای این خانواده ها روابط عاطفی قوی و همبستگی زیادی دارند؛ اما رفتارهای دیوانه واری نیز نشان می دهند؛ مثل این ایده که خطر همیشه در کمین است و هرچه از آن دورتر باشیم، بهتر است. در این نوع خانواده ها، اعتماد به نفس اصلا تقویت نمی شود. نتیجه آن، این باور است که فرد از رویارویی با چالش های بزرگ ناتوان خواهد بود. در این مواقع، خانواده مانند حبابی عمل می کند که علاوه بر اینکه پناهگاه است، زندان نیز محسوب می شود. این روشی اشتباه برای مقابله با استرس است و به نیاز رشد و استقلال فرزندان هم پاسخ درستی نمی دهد.

۲. وابستگی عاطفی زوج ها

وابستگی عاطفی زوجین جزو انواع شایع و بسیار آسیب رسان وابستگی عاطفی است. این وابستگی از باوری اشتباه ناشی می شود که فرض می کند زن و شوهر به زندگی خود معنی می بخشند و از یکدیگر دربرابر تنهایی وحشتناک محافظت می کنند؛ چون زن و مرد خودشان را محور زندگی می دانند. این نوع وابستگی در افرادی ایجاد می شود که بسیار احساس ناامنی می کنند. آنها درباره توانایی خود شک دارند. درواقع تصور می کنند خیلی بی پناه اند. آنها برای ادامه زندگی نیازمند حمایت اند و این حمایت را از شریک زندگی خود انتظار دارند. درواقع فردِ مقابل در زندگی به سپری دفاعی دربرابر رنج و ترس تبدیل می شود؛ به همین دلیل است که وابستگی شدیدی ایجاد می شود. ممکن است در ابتدا این وابستگی عاطفی خوب به نظر برسد؛ اما دیر یا زود باعث رنجش های بسیار خواهد شد. فرد وابسته بسیار وحشت دارد که مبادا شریک زندگی اش را از دست بدهد و این احساس موجب می شود رفتارهای زیان باری مرتکب شود؛ مانند حسادت بیش ازحد یا اطاعت بی چون وچرا. به این ترتیب وابستگی، به جای تحکیم رابطه، آن را ویران می کند.

وابستگی عاطفی زوج‌ها

۳. وابستگی عاطفی به محیط اجتماعی

دلیل اصلی بروز وابستگی عاطفی به محیط اجتماعی نیاز بیش ازحد به تأییدشدن و شناخته شدن در هر محیطی است. اگر نشانه های کافی از قدرشناسی حقیقی و مقبولیت وجود نداشته باشد، فرد به شدت احساس ترس می کند. در این مواقع، فرد هر کاری که لازم بداند، انجام می دهد تا این خلأ روانی را پر کند؛ چون وقتی احساساتش جریحه دار می شود، گویی بدترین اتفاق ممکن رخ داده است. فرد برای به دست آوردن تأیید جمع ممکن است به چاپلوسی روی آورد یا به کلی نامرئی شود. در قدم اول، فرد وابسته احساس می کند مجبور است دیگران را حتی بیش از خودش راضی نگه دارد. این افراد حاضرند هرچیزی را فدا کنند؛ اما با عدم تأیید یا مخالفت دیگران مواجه نشوند. در قدم دوم، فرد حتی حاضر می شود از عقاید خودش صرف نظر کند تا تنش جمع را از بین ببرد. در هر دو مورد، موقعیت بسیار ویرانگر است.

در هر سه نمونه وابستگی عاطفی به خانواده، شریک زندگی و محیط اجتماعی، نداشتن اعتمادبه نفس بیشترین نقش را ایفا می کند. نکته دیگر، ناآگاهی افراد از میزان توانایی خود در انجام دادن امور است. این فکر در ذهن این افراد شکل می گیرد که ارزش زیادی ندارند و به تنهایی نمی توانند به زندگی ادامه دهند. همه این عقاید اشتباه به ترس و نگرانی تبدیل می شوند. بهترین راه غلبه بر ترس هایی که در زندگی تجربه می کنید، رویارویی با آنها است. شاید فقط لازم باشد اولین قدم را بردارید. خطر کنید و از منطقه امن خود خارج شوید. اعتماد به نفس یک شبه ساخته نمی شود؛ اما یک نکته، حتمی است: اگر سعی کنید اعتمادبه نفستان را به دور از وابستگی ها بسازید، بسیار پایدارتر خواهد بود.

آسیب های انواع وابستگی

اکثر افرادی که وابسته می شوند به طور ناخودآگاه گرفتار این آسیب می شوند. و معمولا اطلاعی از آن در وجود خود ندارند. آن ها نمی دانند که دلیل رنج و غم درونی شان در واقع شریک شان یا دیگران نیستند. بلکه این وابستگی است که تمام زندگی و افکار و رفتار آن ها را تحت کنترل گرفته است. واقعیت این است که وابستگی به شدت می تواند به سلامت روان شما آسیب زده. و اثرات منفی در زندگی تان داشته باشد. اکنون دانستید زمانی که به عاملی غیر از خودتان بیش از حد وابسته می شوید تمام تلاش های ذهنی و فیزیکی شما تنها برای حفظ آن در زندگی تان خواهد بود. و چه بسا برای حفظ چیزی در زندگی تان تلاش کنید که حضور آن نه تنها سبب رشد شما نمی شود بلکه به سلامت روانی شما صدمه نیز می زند. بنابراین فراموش می کنید واقعا از زندگی خود چه می خواهید و برای انجام چه کاری به این دنیا امده اید! وابسته شدن به یک فرد یا شرایط خاص معمولا نتیجه ای جز از دست دادن آن ندارد. زیرا احساس اضطراب و ترسی که بر شما مستولی می شود چشم های تان را بر روی حقیقت می بندد. ترس از دست دادن به گونه ای شما را کنترل می کند که دقیقا به دلیل عملکرد و طرز فکر خودتان موهبت های زندگی تان را مفت از دست می دهید. چه موهبتی عظیم از آرامش و احساس ارزشمتدی خودتان.

مرد وابسته به زن

راهکارهای غلبه بر وابستگی

  • خودباوری و حفظ عزت نفس تان را افزایش دهید
  • باور کنید شما برای خوشحال بودن نیازمند هیچ چیز و هیچ کس جز خودتان نیستید
  • ترس های درونی تان را شناسایی و آن ها را رفع کنید. ( به طور مثال ترس از ترک شدن که ریشه در کودکی افراد دارد)
  • برای انجام کارهایی که دوست شان دارید زمان کافی در طول روز اختصاص دهید
  • به تنهایی با خودتان وقت بگذرانید و به لذت بردن از تنهایی را تمرین کنید
  • علایق و آرزوهای تان را کشف کنید
  • مهارت ها و تجربه های جدید در زمینه های مورد علاقه تان کسب کنید
  • برای خود اهداف جدید تعیین کنید و برای رسیدن به ان ها برنامه ریزی کنید
  • با افراد بیشتری ارتباط برقرار کنید و دوستان بیشتری پیدا کنید
  • از رابطه های سمی تان بیرون بیایید. (روابطی که تنها به دلیل وابستگی در ان ها هستید. و خبری از صمیمیت و امنیت و ارامش در ان ها نیست )
  • مسئولیت خوشحالی خودتان را در تمام زندگی تان به طور کامل به عهده بگیرید.
  • در مورد تفاوت وابستگی با عشق تحقیق کنید و باورهای اشتباه تان را در مورد عشق سالم تغییر دهید.

در این مقاله سعی کردیم انواع وابستگی عاطفی و زیان های آنها را برایتان بازگو کنیم. در راستای این موضوع می توانید از مشاوران و روانشناسان در این مورد کمک بگیرید.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
عرض ارادت احساسی و عیادت بازیگران و ورزشکاران از رهبر معظم انقلاب در بیمارستان+ عکس/ از جواد عزتی و علی ضیا تا علی پروین و بهداد سلیمی (441 نظر) تذکر جدی رهبر انقلاب به عکاسان خبری در کرمانشاه/ با کفش وارد نشوید+عکس (296 نظر) واکنش ایران به درخواست عجیب آمریکا برای حمله نمادین اسرائیل (156 نظر) گریم سخت و سنگین شازده مفخم سریال "گیلدخت"، صالح میرزاآقایی، برای بازی در نقش امام خمینی/ بنظرتون شبیه ایشون شدن؟ (89 نظر) پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟ (85 نظر) دیدار بازیگران معروف و محبوب ایرانی با رهبر انقلاب/ از شاهرخ استخری تا مصطفی زمانی و عموپورنگ+عکس (56 نظر) نگاهی به ماشین لوکس و هوش پران حسن یزدانی، قهرمان کشتی ایران/ این ماشین نیست هواپیماست+ویدیو (49 نظر) روایتی جالب از روز دقیق تولد رهبر معظم انقلاب از زبان خودشان در سالگرد 85 سالگی ایشان+عکس شناسنامه (46 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده مشهدی، با نوشته جالب پشت وانت اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (46 نظر) خلاقیت خنده دار یک ایرانی برای دوخت کاپشن با پتو پلنگی حماسه آفرید/ ایرانی پنجه طلا از هر انگشتش هنر میباره😂 (45 نظر) نگاهی به ماشین لاکچری و هوش‌پران محسن تنابنده، نقیِ پایتخت+عکس/ صبر و لبخند در برابر درخواست مردم برای گرفتن عکس سلفی (41 نظر) مراسم عقد شیک و منحصربفرد برادرزاده سامان صفاری، امیر سریال دلدادگان/ ایشالا عروسی خودت+عکس (31 نظر) خلاقیت و هوش بالای نصاب در وصل کردن سینک ظرفشویی حماسه ساز شد +عکس/ اُستاد، برای نکات ریز جزوه میدین یا خودمون بنویسیم؟🤣 (28 نظر) کارت عروسی متفاوت و خاص رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی با یک نوشته منحصر به فرد/ روز عروسی یه تیم بسیج گفتن آدرس شدند!+عکس (29 نظر) نگاهی به کیک تولد 5 سالگی هانا دختر مهران غفوریان با دیزاین خاص/مبارکا باشه +عکس (28 نظر)
دیگران می‌خوانند   
کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس خلاقیت خنده دار پدر ایرانی برای گرفتن اولین عکس نوزادی از فرزندش حماسه آفرید/ کل آتلیه های شهر زیر سوال رفت عکس خنده دار از پشت صحنه بازیگران سریال نون خ/ از سلمان تا... صحبت های عاشقانه محسن کیایی با روح پاک مادرش در برنامه صداتو اشک همه داوران رو درآورد!+فیلم حضور غیرقابل باور عادل فردوسی پور در جشن خانوادگی علی دایی/ عکس مشترک عادل فردوسی پور با همسر علی دایی در یک مجلس خصوصی سناریوهای علمی مختلف برای پایان جهان! هدیه خنده دار سلمان سریال نون خ برای هادی چوپان / پای هادی چوپان به نون خ باز شد+فیلم (ویدئو) درس اخلاق فوق خنده‌دار استاد محسن قرائتی/ وقتی خدا برای وزیر مملکت در مستراح کلاس میذاره! خلاقیت منحصربفرد شهرداری بوشهر برای زیباسازی خونه های قدیمی حماسه آفرید/ این زیبایی رو فقط تو ایران میشه دید😍 آخرین جشن تولدی که حامد سلطانی برای همسر اولش در خانه ابدی او گرفت/ حیف جوونیش که سهم خاک شد درخت میوه حیاط خانه حامد سلطانی با حال و هوای بهاری/ چه عکس خوشگلی انداخته👌😍 ایده های خلاقانه چیدمان میز صبحانه برای یک پذیرایی شیک و دل انگیز+عکس شام مفصل و سفره غذای رنگی خواهر ساره بیات برای خانواده پر جمعیت رضا قوچان نژاد/ چه ضیافتی برای خانواده شوهر به پا کرده فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم حضور جالب خانم معلم همدانی با لباس عروس در کلاس درس/ این لحظه تا ابد برای دانش آموزاش خاطره شد+عکس (تصاویر) معماری استثنایی و تخیلی یک رستوران در ژاپن/ با این ویوی جذاب غذا چه میچسبه! (ویدئو) شوخی بانمک نعیمه نظام‌دوست با سن نیما شعبان‌نژاد (تصاویر) تغییر چهره حیرت انگیز فرزانه سریال "بزنگاه" بعد 16 سال/ کلا یه نفر دیگه شده که! شباهت متحیرکننده و خارق‌العاده آنجلینا جولی و دخترش! (فیلم) آشنایی با یاقوت ارغوانی میلیون دلاری از اعماق تاریخ / سنگ آمتیست 26 تنی ژستهای بی ملاحظه ی زنان حرمسرا همگان گرفتن عکس در حضور ناصرالدین شاه قاجار سوژه کاربران مجازی شد برند خاص و شوکه کننده کیف آرایشی ناصرالدین شاه/ باورت میشه ناصرالدین شاه کیف آرایشی داشته؟ (فیلم) در پشت آبشار نیاگارا چه چیزی پنهان شده؟ / اسرار پشت پنهان آبشار نیاگارا چیست؟! نگاهی به ماشین‌های لوکس و هوش‌پران علی دایی، ثروتمندترین فوتبالیست ایران+عکس/ از لندکروز و پورشه تا بی ام وی😍 ارزانترین خانه در دبی | معرفی 10 گزینه مخصوص ایرانیان (عکس) ماشینهای شیک و مدرن یکتا ناصر و منوچهر هادی/ زوج پرحاشیه و جنجالی اینروزهای سینمای ایران مزیت های استفاده از چراغ های خیابانی در نورپردازی شهری تولد باورنکردنی یک حیوان بامزه به سفیدی برف و 6 گوش صورتی در دریا/ چقدر این موجود ناز و گوگولیه+عکس شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد! 3روش معجزه آسا برای برق انداختن زیورآلات طلا واکنش بانمک احسان علیخانی با یک سلفی زورکی و یوهویی به عکس فتوشاپ شده ای که از او در فضای مجازی منتشر شده نگاهی به ماشین‌های لاکچری و هوش پران امیر قلعه نویی، سرمربی تیم ملی +عکس/ اینا ماشین نیست هواپیماست! مدل مانتو خاص و جذاب گلوریا هاردی، بازیگر سریال کیمیا/ نگاهی به طراحی مانتو همسر فرانسوی ساعد سهیلی+عکس نگاهی به تیپ و استایل لاکچری و درجه یک خانواده محمدرضا گلزار در عروسی آقای بازیگر +عکس/ خوش به حال آیسان خانوم، عروسِ چه خانواده‌یِ باکلاس و مرفه ی شده😍 (عکس) سلفی الناز حبیبی، صبای سریال "فاصله ها" با پدر باحال و پرانرژی اش میز صبحانه رنگی و عاشقانه رضا قوچان نژاد و خواهر ساره بیات در دبی/ ویوو رو ببین😍
تیتر امروز   
کتابی دربارۀ «روح» که با «پوست انسان» جلد شده بود+عکس فال انبیاء روزانه جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال روزانه امروز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال قهوه با نشان روز جمعه 31 فروردین ماه 1403 فال حافظ با تفسیر روز جمعه 31 فروردین 1403 + فیلم فال ابجد روزانه جمعه 31 فروردین 1403 شرط عجیب همسر فریبا متخصص، مادر گلنار سریال گیلدخت برای ازدواج با خانم بازیگر/ قراری که 8 ماه نگذشته فسخ شد! دزدی میلیاردی از خانه 2 مهاجر در برج لاکچری نیاوران! کارت عروسی متفاوت و خاص رضا داوودنژاد و همسرش غزل بدیعی با یک نوشته منحصر به فرد/ روز عروسی یه تیم بسیج گفتن آدرس شدند!+عکس ماجرای جالب کارت عروسی فائزه و حمید که به دست رهبر انقلاب رسید/ حرکت تحسین برانگیز عروس و داماد ایرانی برای خرید سرویس طلا+عکس آیا رهبر معظم انقلاب موبایل دارند؟ دستگیری اراذل و اوباش BMW سوار در بلوار اندرزگو+فیلم رئیس‌جمهور وارد سمنان شد زمزمه های ورود ایران چک های 500هزار تومانی به بازار/ زلزله رشد نقدینگی در راه است؟ پاسخ جالب رهبر معظم انقلاب به یک سوال: حضرت آقا اصلاً شما فکر می‌کردین که رهبر بشین؟