راهکارهای برای پیشگیری از فرسودگی زنان در زندگی

  شنبه، 05 تیر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
راهکارهای برای پیشگیری از فرسودگی زنان در زندگی
فرسودگي زناشويي نشان از بي روح و خسته بودن زوجين از زندگي مشترك است.

فرسودگی زنان

. به عهده داشتن چندین وظایف و نقش موجب می شود فشار و استرس زیادی بر افراد وارد شود . بحث ما در رابطه با زنان خود سرپرست و یا زنانی که در مشاغل سخت و حرفه ای فعالیت می کنند نیست ، بلکه خانم هایی است که چندین نقش و وظیفه را با هم انجام می دهند و در هر سن و سال و هر موقعیت شغلی در معرض خطر می باشند که موجب فرسودگی زنان در زندگی می شود .

تصویر

اثرات استرس بر زنان چگونه نمودار می شود؟

احتمال وقوع اضطراب و افسردگی در زنان، دوبرابر مردان است. این احتمال در تلفیق با نوسانات هورمونی مانند آنچه در حوالی عادت ماهیانه، پس از زایمان یا قبل از یائسگی رخ می دهد هم افزایش پیدا می کند. اختلالات در خلق وخو گاهی اوقات باعث می شوند یک فرد کاملا از پا دربیاید و ناتوان شود؛ مثلا روی عملکرد روزانه زندگی اثر می گذارند و استرس بیشتری را در کنار تغییرات شدیدتر خلق وخو به وجود می آورند. راهکار نجات زنان پرمشغله چیست؟ اینجاست که کمک گرفتن از متخصصان حرفه ای ضرورت پیدا می کند.

به اشتراک گذاشتن و تقسیم حجم زیاد استرس ها با فردی دیگر می تواند راهکاری برای خلاصی از فشار فوق العادۀ آنها باشد؛ اما واقعیت این است که حرف بسیار ساده تر از عمل است؛ یعنی گاهی رفع خستگی ناشی از مشغول بودن به کارهای متنوع، به تلاش های بیشتری نیاز دارد.

پرمشغله بودن دقیقا به چه معناست؟

به طور کلی، زنان به مسئولیت پذیری گرایش دارند. حتی اگر چنین چیزی درباره تمام موضوعات صادق نباشد، در زمینه پذیرش وظایف منزل و مراقبت از دیگران، زنان بسیار راغب تر از مردان هستند. اگر شما هم به عنوان یک زن، این موضوع را قبول دارید، باید از خودتان علتش را بپرسید. یکی از دلایل این میل می تواند رشد یافتن در محیطی سنتی باشد. در محیط های سنتی معمولا انجام چنین وظایف و نقش هایی به زنان دیکته می شود. شاید هم میل به کنترل و مدیریت اوضاع باعث می شود که برخی از زنان در نقش های مختلف به ویژه نقش های مذکور ظاهر شوند.

دلایل مختلفی برای پذیرش مسئولیت های مختلف از سوی زنان وجود دارد. برخی از زنان هم فکر می کنند که هیچ کس نمی تواند به خوبی آنها از عهده مسئولیت های مختلف برآید و آن طور که مایل هستند، کارها را پیش ببرد؛ برای همین ترجیح می دهند خودشان همه نقش ها را ایفا کنند. پذیرش مسئولیت های مختلف، به هر دلیلی که باشد، نهایتا به عصبانیت، آسیب پذیری و نوعی خشم می انجامد. کار و مشغله زیاد می تواند عاملی برای شکل گیری خستگی و بی خوابی باشد؛ ضمن اینکه فرد خسته و بی خواب با کمبود شادی و انگیزه در زندگی رو به رو می شود. اینها تعدادی از نشانه های فرسودگی شغلی هستند.

اگر نشانه های فرسودگی شغلی را کتمان کنید، این مشکل روی روابط تان با کسانی که با آنها زندگی می کنند (مثلا فرزندان و همسر) یا افراد دورتر یعنی دوستان و همکاران اثر می گذارد.

تصویر

راهکارهای مؤثر برای پرهیز از فرسودگی چیست؟

زنان برای پرهیز از فرسودگی شغلی و داشتن جسم و روانی سالم در کنار روابطی مناسب و مطلوب به راهکارهایی نیاز دارند. یکی از این راهکارها، واگذاری مسئولیت ها به دیگران یا تفویض اختیار است. زمانی که کارها و وظایف میان افراد مختلف تقسیم می شود، فشار ناشی از آنها بین همه افراد تقسیم می گردد. باوجودِاین، برخی از زنان از واگذاری مسئولیت ها به دیگران و درخواست مشارکت و کمک از دیگران استقبال نمی کنند.

اگر چنین ویژگی هایی دارید، به این راهکارها عمل کنید:

۱. بله قربان گو نباشید

از «بله» گفتن به تمام درخواست های کاری و مسئولیت های مختلف در زندگی و کارتان خودداری کنید. نباید تمام کارها را بر عهده بگیرید، به ویژه مواردی که اصلا به چشم نمی آیند. بیشتر زنان در طول روز کارهای زیادی انجام می دهند که وقت و انرژی بسیاری را از آنها می گیرد؛ اما درظاهر کسی متوجه آنها نمی شود، مثلا جمع کردن لباس های کثیف، شستن و تا کردن آنها، و هماهنگی های مختلف برای مدیریت امور خانه و بیرون از خانه. اگر به همۀ کارهای ریزودرشت اطراف تان «بله» بگویید، یعنی به آرامش خود یک «نه» به بزرگیِ کره زمین گفته اید! پس هوای خودتان را داشته باشید.

۲. برای خود وقت بگذارید

همان طور که برای دکتر بردن، مراقبت های فردی و امور مختلف اعضای خانه وقت صرف می کنید، برای خودتان هم وقت بگذارید. زنان معمولا رسیدگی به خود را اولویت آخر قرار می دهند؛ این اشتباه است. باید برای ورزش و علائق تان زمانی را در نظر بگیرید و حداقل ۷ ساعت در شب بخوابید.

تصویر

۳. معیارها و استانداردهای بیهوده را دور بیندازید

قبول کنید که هیچ کس نمی تواند از عهده انجام تمام کارها برآید؛ پس زمانی که بقیه اعضای خانواده برای کمک کردن پیش قدم می شوند، باید از پیشنهادشان استقبال کنید و از انتقاد کردن بپرهیزید، مثلا:

  • بگذارید فرزندان تان تخت خواب شان را به روش خودشان مرتب کنند؛
  • بعد از اینکه یکی از اعضای خانه ظرف ها را جمع وجور کرد، دوباره جاظرفی را مرتب نکنید؛
  • اگر همسرتان دقیقا همان اجناسی را که خواسته بودید از فروشگاه نخریده است، عصبانی نشوید و صرفا از او تشکر کنید.

سخن آخر

کمک گرفتن از دیگران نشانه ضعف نیست. شلوغ ترین زندگی ها و پرمشغله ترین افراد هم می توانند با برنامه ریزی در مسیری درست و منطقی به حرکت درآیند؛ اما اگر دوست داشته باشید که تمام امور را به خوبی و به دور از فشار پیش ببرید، باید به فکر دریافت کمک باشید یا دست کم زمانی که به شما پیشنهاد کمک می شود، امتناع نکنید.

یادتان باشد که کمک گرفتن از دیگران نشانه ضعف نیست؛ بلکه نشانه وجود روحیه مدیریت قوی در فردی است که می تواند انجام هم زمان مسئولیت های مختلف را به خوبی مدیریت کند.

تصویر


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (658 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (59 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (41 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
از حضور پزشکیان در بازار تهران تا حضور پسران رهبر انقلاب در یک مراسم خاص در حواشی داغ امروز جمعه 29 تیر 1403
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان