ساعدنیوز
ساعدنیوز

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوان

  چهارشنبه، 12 آذر 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوان
نوجوانان باید بیاموزند که شجاعانه صحبت کنند و زمانی که در محافل اجتماعی خواسته‌ای دارند، به جای پنهان شدن، بتوانند جرات مندانه خواسته‌هایشان را مطرح کنند. نوجوانانی که می‌توانند به این شیوه رفتار کنند، معمولا از جانب همسالان خود نیز بیشتر مورد پذیرش قرار می‌گیرند. این مساله به میزان زیادی در افزایش اعتماد به نفس آن‌ها تاثیر خواهد داشت.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز، تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان باید از همان ابتدای نوجوانی یعنی سن ده سالگی انجام شود. نوجوان بعد از دوران کودکی احساس میکند بزرگ شده است ما کمی بزرگ شدن نوجوان را میبینیم اما او در درون خود بزرگتر از آنچه که هست خود را میبیند او دوست دارد دیگران نیز اورا همانقدر بزرگ ببینند که خود میبیند . خیلی از موارد دیده شده که بعد از سالها نوجوانی اطرافیان هنوزبا نوجوان مانند کودک رفتار میکنند تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان به مهارت های زندگی شما باز میگردد که تا چه حد میتوانید اورا یاری کنید

تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان باعث میشود در آینده جوان ما افکار نو و جدیدش را بتواند ارائه دهد به توانائیهایش ایمان و اعتماد داشته باشد. تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان به طور معجزه آسایی به افکار انرژی و قدرت میدهد . جوانان جرقه های ذهنی خود را پرورش داده و آنها را بارور میکنند تقویت اعتماد به نفس در نوجوانان علاوه بر افکار به ابتکار نیز قدرت عمل میبخشد نوجوان با اعتماد به نفس بر افکارش جامه عمل میپوشاند و از آنها بهره میبرد اراده با تقویت اعتماد به نفس نوجوان محکمتر میشود دیده شده کسانی اختراعاتی انجام داده اند ولی به دلیل ضعف شخصیتی هیچگاه به نام خود ثبت نکرده اند نوجوانی که اعتماد به نفس ندارد همیشه حقش در جامعه خورده میشود تقویت اعتماد به نفس نوجوان باعث شکوفایی او میشود و آینده اش را تضمین میکند پس بهوش باشیم و درست عمل کنیم .

راهکارهایی برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوان

کمبود اعتماد به نفس در نوجوان می تواند علل مختلفی داشته باشد. در صورتی که برای افزایش اعتماد به نفس در فرزندتان دچار مشکل هستید؛ بهتر است که یک مشاوره روانشناسی دریافت نمایید و با استفاده از خدمات روان درمانی به ریشه یابی علل و رفع این مشکل نوجوانتان بپردازید. اما به طور کل متخصصان یکسری راهکارهای عمومی را برای افزایش اعتماد به نفس فرززندان به والدین توصیه می کنند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد. توجه داشته باشید که نوجوان در این دوران با چالش های زیادی دست و پنجه نرم می کند و افزایش اعتماد به نفس می تواند در این راه کمک کننده باشد.

1- به جای تاکید بر نتایج کارها از تلاش های فرزندتان قدردانی کنید

هنگامی که فرزندتان برای کاری تلاش می کند، برای مثال زمانی که برای امتحانی سخت درس می خواند، فارغ از این که چه نتیجه ای در آن امتحان می گیرد از تلاش هایی که انجام داده قدردانی کنید. به او بگویید که تلاش های او را می بینید و برای آن ها ارزش قائل هستید.

نگذارید فرزندتان احساس کند که شما تنها در زمان هایی که او موفق است برایش ارزش قائلید. نوجوان شما باید بداند که حتی در صورتی که علی رغم همه تلاش ها شکست بخورد، بازهم برایتان ارزشمند است و شما به داشتن او افتخار می کنید.

2- به فرزندتان مهارت جرات ورزی را آموزش دهید

مهارت های زندگی فرزندانتان در میزان موفقیت و اعتماد به نفس او تاثیر بسیار زیادی دارند. شما به عنوان والدین نقش پررنگی در پرورش این مهارت ها ایفا می کنید. یکی از مهارت های زندگی که پرورش آن به افزایش اعتماد به نفس نوجوانان کمک بسیار زیادی می کند، مهارت جرات مندی است.

نوجوانان باید بیاموزند که شجاعانه صحبت کنند و زمانی که در محافل اجتماعی خواسته ای دارند، به جای پنهان شدن، بتوانند جرات مندانه خواسته هایشان را مطرح کنند. نوجوانانی که می توانند به این شیوه رفتار کنند، معمولا از جانب همسالان خود نیز بیشتر مورد پذیرش قرار می گیرند. این مساله به میزان زیادی در افزایش اعتماد به نفس آن ها تاثیر خواهد داشت.

برای آن که فرزندتان این مهارت ها را داشته باشد، باید به او آموزش بدهید و در موقعیت های مختلف به او فرصت بدهید تا بتواند جرات مندانه خودش را بروز بدهد. استفاده از کلاس های آموزشی، کارگاه های مهارت آموزی و جلسات مشاوره فردی نیز در پرورش مهارت های زندگی تاثیر بسیار زیادی خواهند داشت.

3- برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان الگوی آن ها باشید

فرزندانتان بیشتر اعتماد به نفس خود را، از رفتارهای شما الگو برداری می کنند. اگر شما دائما از شرایط خود ناراضی باشید و همیشه از خود بد بگویید، ناآگاهانه به فرزندانتان می آموزید که آن ها نیز این گونه رفتار کنند.

به آن ها نشان بدهید که چقدر ویژگی های مختلف خود را می پسندید و به ابعاد مختلف وجودی خود عشق می ورزید. این رفتارها باعث می شود که فرزندان یاد بگیرند با خود مهربان باشند و رفتارهای خود تخریبی کمتری انجام دهند تا اعتماد به نفسشان در طول زندگی آسیب کمتری ببیند.

4- افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان با خودگویی های مثبت

گفتار درونی هر فرد، یعنی حرف هایی که به خود می زند یا همان خودگویی هایی که نقش اصلی را در اعتماد به نفس او ایفا می کند. اگر فرزند نوجوانتان دائم با خود فکر کند "من زشتم" یا "کسی مرا دوست ندارد"، در واقع در حال شکل دادن اعتماد به نفسی ضعیف و آسیب دیده است. کمبود اعتماد به نفس در دختران با بد ریخت انگاری بدن بیشتر همایند می شود. به نوجوان خود آموزش دهید که خود گویی های مثبتی داشته باشد. به او کمک کنید تا بتواند شواهدی را خلاف افکار مخرب خود پیدا کند تا بتواند افکار مثبت را جایگزین آن ها کند. برای اطلاع بیشتر درباره بدریخت انگاری بدن کلیک کنید.

5. برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان می توانید از کمک متخصصان استفاده کنید

در برخی موارد ممکن است عدم اعتماد به نفس نوجوان ناشی از مشکلاتی نظیر افسردگی یا تجربه رویدادهای ناخوشایند در گذشته باشد. در این شرایط مراجعه به یک متخصص در حیطه سلامت روان نظیر روانشناس به او کمک می کند تا به بینش درست تری در مورد خود دست یابد. هم چنین روانشناس با آموزش مهارت های بین فردی می تواند به فرزند شما کمک کند تا ارتباطات مثبت تری را شکل دهد و با تجربه موفقیت در این باره احساس کارآمدی و اعتماد به نفس بالاتری را نیز به وجود آورد.

6- از شکست ها فاجعه نسازید

همه والدین دوست دارند فرزندشان در زندگی موفق شود و به دستاوردهای بالایی برسد. با این حال تاکید بیش از حد بر موفقیت ها باعث می شود که افراد هیچ تصوری از شکست نداشته باشند و در ذهن خود از آن فاجعه ای جبران ناپذیر بسازند. تلاش کنید به فرزندتان نشان دهید که موفقیت ها بدون تجربه شکست و زمین خوردن معنایی ندارند و هر انسانی باید خود را برای روزهای سخت نیز آماده کند. همچنین نوجوان باید بداند که هیچ انسانی کامل نیست و هر انسانی در زندگی خود بارها و بارها ممکن است با شکست رو به رو شود.

7- به او کمک کنید نقاط ضعف خود را بپذیرد

هر انسانی مجموعه ای از ویژگی های مثبت و منفی است. در واقع همه ما با وجود تمام خوبی ها نقاط تاریکی در وجود خود داریم که لازم است با آن ها مواجه شده و به عنوان بخشی از وجودمان این ویژگی ها را بپذیریم. برخی از پدر و مادرها دائما تلاش می کنند نوعی خودپنداره کاذب را در فرزندشان پرورش دهند. برای مثال آن ها به جای تلاش برای رفع نقاط ضعف نوجوان تلاش می کنند مشکلات او را به طور کل نادیده بگیرند و به او بگویند که اصلا مشکلی وجود ندارد.

این کار باعث می شود که فرد همواره از درون احساس ضعف کند و نوعی اعتماد به نفس کاذب و غیرکارآمد را در خود شکل دهد. تلاش کنید به فرزندتان کمک کنید در مورد نقاط ضعف خود آزادانه با شما صحبت کند و احساسات و افکارش را با شما در میان بگذارد. به جای قضاوت کردن تلاش کنید به او نشان دهید درکش می کنید و حاضرید برای بهتر شدن اوضاع در کنار او بمانید. با رعایت این نکات می توانید بهترین رفتار را با والدین خود داشته باشید.

8- حمایت اجتماعی نوجوان را افزایش دهید

افراد در دوران نوجوانی بیش از هر زمانی به نظر دیگران در مورد خود اهمیت می دهند و تمایل دارند به جز خانواده به گروه های دیگری به خصوص گروه های هم سن و سال خود بپیوندند. عدم پذیرش از جانب دیگران می تواند تاثیر بسیار منفی روی آن ها بگذارد و اعتماد به نفسشان را تا حد زیادی تخریب نماید. از همین رو تلاش کنید او را به سمت موقعیت هایی هدایت کنید که می تواند دوستان بهتری پیدا کند و فرصت بیشتری برای پرورش و رشد خود داشته باشد. هم چنین در طول دوران نوجوانی همواره به او نشان دهید که در کنارش هستید و در هر موقعیتی که نیاز باشد از او حمایت می کنید.

9- برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان کمی به آنان فضا بدهید

افراد در دوران نوجوانی میل زیادی به استقلال دارند. آن ها می خواهند از والدین خود فاصله بگیرند چرا که نیاز دارند نشان دهند دیگر کودک نیستند. بسیار اهمیت دارد که این میل طبیعی را در آن ها نادیده نگیرید و با کنترل گری بیش از حد نوجوان را در جبهه مخالف خود قرار ندهید. تلاش کنید در این دوران نظارت غیر مستقیم داشته باشید و با رفتارهایتان به نوجوان اطمینان ببخشید که برای استقلال او ارزش و احترام قائل هستید چرا که کنترل بیش از حد به طور غیر مستقیم این پیغام را به فرزندتان می رساند که از توانمندی های او مطمئن نیستید و نمی توانید همانند یک فرد بالغ به او اعتماد کنید. این امر در نهایت باعث می شود که خودپنداره نوجوان آسیب ببیند و اعتماد به نفس او نیز کاهش پیدا کند.

10- برای افزایش اعتماد به نفس در نوجوانان بر ویژگی های اکتسابی او تاکید کنید

برخی از ویژگی های انسان از بدو تولد با او هستند و از همین رو به آن ها ویژگی های انتسابی گفته می شود. برای مثال تمام مشخصه های ظاهری به عنوان ویژگی های انتسابی در نظر گرفته می شوند چرا که از جانب والدین به ارث می رسند و فرد نقشی در به دست آوردن آن ها ندارد. هرگز برای بالا بردن اعتماد به نفس فرد بر این ویژگی ها تمرکز نکنید. چراکه آن ها قابلیت رشد و ارتقا ندارند و جزء توانمندی های فردی محسوب نمی شود. در نتیجه فرزندتان را با مسائلی نظیر زشتی، زیبایی، نژاد و مسائلی از این قبیل ارزش گذاری نکنید. به جای این ها به او نشان دهید که ارزشمندترین ویژگی ها چیزهایی هستند که او با تلاش و به طور اکتسابی در زندگی به آن ها دست می یابد.

پایگاه خبری ساعدنیوز را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
خلاقیت خنده دار اوستا بنا در طراحی پله حماسه آفرید/ وقتی فقط از یه نیم کره مغزت استفاده میکنی😂 (252 نظر) نگاهی به کالسکه ساده و بدون تجملات نوه رهبر انقلاب که هر ساله در راهپیمایی ها از آن استفاده میکنند+عکس (229 نظر) ساده ترین و بی ریاترین جشن تولدی که بچه های روستا برا دوست مریضشون گرفتن+عکس/ چه کیکی هم براش درست کردن😍 (100 نظر) خلاقیت هوشمندانه اُوستا بنّا در ساخت خانه 2 طبقه/ دکترای افتخاری حق توئه +عکس (92 نظر) خلاقیت منحصربفرد بقال تبریزی با نوشته جالب روی شیشه مغازه اش حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا +عکس (74 نظر) سفره غذای ساده و ناهار صمیمانه رهبر معظم انقلاب در دوران نقاهت بعد از ترورشان همراه مهمانانشان+عکس (59 نظر) گشت و گذاری در روستای محل تولد محمود احمدی نژاد؛ از گلایه پسرعموی بقالش تا شغل آهنگری پدرش در روستا (57 نظر) سردار سلیمانی: یک دختر دارم که برای خودش چریک است؛ زمان جنگ خواستگاری رفتم و با همسرم ... (56 نظر) خلاقیت خنده دار راننده کرمانی برای ضد سرقت کردن ماشین اش حماسه ساز شد+عکس/ سلطان امنیت منطقه در سطح خاورمیانه!🤣 (55 نظر) هنرنمایی های شگفت انگیز قناد خوش ذوق در تزیین کیک برای مشتری هایش/ اسمشو باید تو گینش ثبت کرد+ عکس (47 نظر) برنامه عالی صداوسیما که توسط رهبر معظم انقلاب تحسین شد/ خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم+عکس (42 نظر) رخت عزای علی دایی در خانه ابدی پدرش+عکس/ قامت خمیده شهریار ایران در حضور فامیل و آشنایان (39 نظر) صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پلیس یه خانومی رو گرفته که چرا یکطرفه میری گفته به شما ربطی نداره من زن آقای قرائتی ام +ویدئو😂👌 (36 نظر) فاتحه خوانی رهبر معظم انقلاب بر مزار پدر بزرگوارشان در حرم امام رضا+عکس/ تاریخ فوتشون چند روز قبل از تولد رهبری بوده (33 نظر) پاسخهای خنده دار دانش آموز ایرانی به سوالات درس تاریخ مرزهای وقایع تاریخی رو جابجا کرد+عکس/ معلمشون بعد دیدن این جوابها سر به کوه و بیابون گذاشته🤣 (31 نظر)
دیگران می‌خوانند   
اولین عکس از اولین روز پدر شدن مهران غفوریان/ چه ذوقی داره آقای بازیگر +عکس سلفی خاص فرشته حسینی با کیوان سریال مرداب در پشت صحنه جنگل آسفالت/ چقدر جفتشون خوب درخشیدن+عکس نگاهی به بشقاب صبحانه شیک و اروپایی خواهر ساره بیات/ چه کافه لوکس و دلبازی+عکس اولین عکس گرفته شده از مازیار لرستانی بعد از تولد/ چه نوزاد گوگولی و نازی! ماجرای گم‌شدن «یسنا»، دختر چهارساله روستای «یلی‌بدراق» + ویدئو ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی صحبت های خنده دار آقای قرائتی: پیغمبر به پسره گفت مادر پیرتو شوهر بده گفت نمیشه اون حتی نمیتونه راه بره و مادره زد تو سر پسرش که خفه شو تو بهتر میفهمی یا پیغمبر +ویدئو😂👌 تغییر استایل احسان علیخانی در خیابان اصلا قابل شناسایی نبود+ عکس فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس خلاقیت خنده دار راننده ارومیه ای، با نوشته جالب پشت وانت حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... گوشزد رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا درباره اجرایش +عکس شباهت بی حد و اندازه رابعه اسکویی به پدرش/ مگه داریم انقدر شباهت+عکس عکس تازه منتشر شده از داریوش مهرجویی تام هنکس با هوش مصنوعی جنجال به راه انداخت+ عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ شوخی خنده دار احسان علیخانی با لوله‌کش خوش‌ صدا؛ ما آب حوض، شما شیر موز +ویدیو/ سالن رفت رو هوا😂 رونمایی از بازیگر 2 متری سینمای ایران که از بهرام افشاری هم قدبلندتر است+عکس فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 رقص خنده دار دو پرنده وسط جاده با آهنگ شاد ترکی/از سلاطین حرکات منظم😂+ویدئو فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 عاشقانه های جذاب سارا والیانی، آسیه گیلدخت و همسر دومش محسن !+عکس فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! ایده خنده دار یک ایرانی برای احداث برج آزادی روی پشت بوم خونه اش حماسه آفرید/یه پا جاذبه گردشگریه واسه خودش😂+عکس بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی خیابانی کولاک به پا کرد؛ صحبت های بی سابقه جواد خیابانی با وزیر ورزش+ فیلم تعریف و تمجید رهبر معظم انقلاب از طعم کیک خوشمزه مادر شهید ارمنی/هر کجا تو با منی من خوشدلم +ویدئو ضیافت باربیکیو همسر شاهرخ استخری در یک مهمونی دورهمی/ رژیم پَر😂+عکس نگاهی به حیاط بسیار ساده و بدون تجملات خانه مصطفی خمینی، پسر ارشد امام خمینی+ویدیو/ منزلی با بافت قدیمی و سنتی نگاهی به ماشین خوش رنگ امیرمحمد یزدانی ستاره کُشتی/ این ماشینو باید قاب کرد زد به دیوار +عکس خلاقیت خنده دار دانش آموز ایرانی که خودش را به عنوان هدیه به معلمش داد/ خدایا چیه این نسل جدید😂 خلاقیت یک دانش آموز ایرانی برای فرار از مدرسه حماسه آفرید+فیلم/ یعنی آدم میمونه تو کار این بچه ها... خلاقیت زیبا و سنتی طورِ پیرمرد دوره گرد شیرازی در فروش میوه نوبرانه بهاری با اُلاغش +عکس/ با دیدنش انگار به گذشته ها سفر میکنین😍 رونمایی از مادر جوان و کم سن و سال رهام هادیانِ گروه ماکان بند/ چقدرم باکلاس و مهربون+عکس
تیتر امروز   
ماجرای ناپدید شدن مجسمه 5 میلیاردی یک هنرمند تهرانی دانلود آهنگ جدید "قسم» رضا صادقی +فیلم/ شبا بهت فکر میکنم هنوز هنوز عکسات توی خونمونه... گوشزد رهبر انقلاب به نجم الدین شریعتی، مجری برنامه سمت خدا درباره اجرایش +عکس (تصاویر) تنگه قاهان؛ بهشتی چهار فصل در دل کویری قم نفرین شاه باستانی ایران؛ مهمترین یادگار تاریخ فال روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403 روایت جالب رهبر انقلاب از مخفی شدن در یک روستای سرسبز و خوف انگیز در مشهد/ خون دلی که لعل شد+عکس فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 13 اردیبهشت 1403 فال انبیاء روزانه پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 13 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 13 اردیبهشت 1403+فیلم دستگیری قاتل مست 2 زن در عروسی؛ خواهر داماد و خاله عروس/ ماجرای تلخ عروسی هایی که عزا می شوند! بیوگرافی و زندگی خصوصی فرناز رهنما، نازنین سریال ساختمان پزشکان و همسرش+ تصاویر جذاب و دیدنی این مرد بعد دیدن چهره واقعی عروس خودکشی کرد! +عکس
منتخب روز   
کشف کله‌پاچه چهارهزارساله در گورستانی عجیب+ فیلم سیاه خان ، زشت ترین فرد تاریخ ایران+ فیلم (ویدئو) 10 نوع از خطرناک ترین مارهای جهان که در ایران هم دیده شده اند/ کابوس شب یعنی اینا نگاهی به خانه پدری استاد شهریار در روستای خشکناب شهرستان بستان آباد/ شعرهای مشهور استاد برای این روستاست +عکس عکس عروسی امیر جعفری و ریما رامین‌فر، همای سریال پایتخت فیک و تقلبی از آب درآمد / هوش مصنوعی داره وارد مراحل ترسناکی میشه! (عکس) تیپ و استایل فوق‌العاده شیک و لاکچری یاورِ سریال فاصله‌ها بعد از 14 سال در عربستان سعودی / ببینیدش نمی تونید بشناسید! فروش ویلای روف گاردن دار و استخر دار حسن جوهرچی، فرهاد سریال فاصله‌ها توسط دخترش در شمال ! / در منطقه‌ای تهرانی نشین!!! سلفی دونفره نعیمه نظام دوست با سلطان کمدی ایران که یکسال حق نداشت منتشرش کنه! / چه ست آدیداسی پوشیده مهران مدیری ... سلفی آسانسوری علیرضا نیکبخت با همسر دومش که بیشتر از جانش او را دوست دارد / کراش دهه هشتاد فوتبال ایران حالا مرد زندگی شده ... (عکس) تعجب کاربران خارجی فضای مجازی از حجاب کامل همسر ستاره لیورپول / دنیا با حجاب جای زیباتری نیست؟ (عکس) بیتابی همسر و فرزندان شهرام عبدلی، بازیگر نقش مهران در سریال فاصله‌ها، بر سر پیکر بی جان او / تو کاری با دلم کردی که فکرشم نمی کردم ... (عکس) همبازی بودن آقای بیاتی، خواستگار فهیمه در پایتخت 5 با بازیگر معروف در فیلم نوستالژیک دهه شصتی / روحش شاد ...