راهنمای خرید ماشین کارکرده یا دست دوم

  سه شنبه، 28 مرداد 1399   زمان مطالعه 4 دقیقه
راهنمای خرید ماشین کارکرده یا دست دوم
بدون توجه به فصلی که در آن خودرو می ‌خرید، بخاری و کولر را تست کنید. ایرادات احتمالی چراغ ها، راهنما، بوق، برف پاک کن و … که به نظر مهم نیستند، گاه مشکلات مهمی ایجاد می کنند، بنابراین همه را چک کنید.

به گزارش سایت خبری ساعد نیوز،آن قدرها هم که فکر می کنید ترسناک نیست. راستش را بخواهید اگر کمی منطقی باشید و حواس تان را جمع کنید، حتی یک ریسک اقتصادی هم محسوب نمی شود. درباره ی خرید یک خودرو دست دوم صحبت می کنیم. خودرویی که پیش تر توسط فرد یا افرادی استفاده شده و حالا بنا به دلایلی به فروش می رسد. درواقع بخش اعظمی از گردش مالی بازار خودرو، مربوط به خریدوفروش همین مدل های دست دوم است. خودروهای کارکرده به دلیل افت قیمتی که دارند اغلب باب میل بسیاری از خانواده ها و البته جوان ترها هستند. اما در این میان بسیاری از افراد متمول نیز دیده می شوند که با توجیهات اقتصادی سراغ این گونه وسایل نقلیه می روند. بهتر است پیش از آنکه راهی مراکز خریدوفروش شوید یا اینکه با فروشنده تماس بگیرید، راهنمای خرید خودروی دست دوم را بخوانید:

از همان ابتدا هدف، قدرت خرید و نوع ماشین مورد نظرتان را بسنجید. به این سه سوال پاسخ دهید تا راحت تر پیش بروید.

  1. هدف شما از خرید یک خودروی دست دوم چیست؟ (نداشتن پول کافی، خرید و فروش، تردد در شهر و انجام کارهای روزمره یا …)
  2. چقدر پول دارید؟ (شاید با همان پول بتوانید یک ماشین صفر کیلومتر مدل دیگر را بخرید)
  3. ماشین مدنظرتان چیست؟ (در نظر بگیرید که مدنظر شما یک خودروی کم تیراژ با رنگ خاص باشد؛ شک نکنید که در زمان فروش مشکلات زیادی دارید)

به سراغ خودروهای پارک شده در آفتاب بروید

گاهی خودروهای تصادفی آنچنان خوب صافکاری می شوند که تشخیص آنها بسیار سخت است. در چنین مواردی زیاد مشاهده شده که خودرو را جایی پارک می کنند که نور کم است؛ زیرا نور آفتاب موج ها را بیشتر نمایان می کند بنابراین به سمت خودروهایی بروید که در آفتاب پارک شده اند و سعی کنید بدنه ی ماشین را از زاویه ای نگاه کنید که نور خورشید به آن می تابد.

توجه به درزها و شکاف های صندوق عقب و یا کاپوت کمک شایانی می کند تا متوجه تصادف خودرو شوید. گاهی این فاصله به قدری زیاد است که انگشتان دست به راحتی در آن قرار می گیرد.

راه تشخیص خوردگی و زنگ زدگی بدنه ماشین، حرکت دادن آهن ربا روی آن است. اگر آهن ربا به قسمت وسیعی از بدنه نچسبد، یعنی این قسمت به خاطر تصادف از بین رفته و با بتونه پر شده است.

درها، پنجره ها، در کاپوت و صندوق عقب را چک کنید. باید به راحتی باز و بسته شده و کلیدها راحت در قفل ها بچرخند.

در نهایت اگر مکانیک یا صافکار مطمئنی می شناسید، حتما با خودتان همراه کنید، مطمئن باشید حضورش بی تاثیر نخواهد بود.

موتور کثیف سالم تر از موتور تمیز!

البته اینکه اگر موتور ماشینی پس زدگی روغن یا رسوب گرفتگی داشته باشد سالم تر از یک موتور تمیز است؛ قطعا یک اصل نیست اما در مورد ماشین های دست دوم این موضوع جور دیگری مطرح می شود.

شست و شوی موتور، کار مرسوم و معمولی نیست، به همین علت اگر موتور بیش از حد تمیز بود، باید شک کنید. برخلاف تصور اکثر افراد، پس زدگی روغن، ترشح مایعات جاری در اتصالات و تغییر رنگ برخی از آلیاژها در محفظه ی موتور طبیعی است. در این مواقع تنها کافی است بگذارید چند دقیقه ای ماشین در حالت ایستا کار کند. بسیار دیده شده که متقلبان در موتور و جعبه دنده، روغن غلیظ می ریزند تا مانع شنیده شدن صداهای غیرمعمول موتور شوند.

لاستیک خوب الزاما یک لاستیک نو نیست

گاه ممکن است لاستیک از لحاظ ظاهری نو باشد و اصطلاحا زیر ۱۰ درصد کار کرده باشد؛ اما اگر همین ماشین به مدت یک سال در پارکینگ خوابیده باشد، باید قید لاستیک و عملکردش را بزنید. هر لاستیکی تاریخ انقضایی دارد. پس حتما لاستیک را دقیق بررسی کرده و به تاریخ آن دقت کنید.

حتما با فرمان کامل و از دو جهت چپ و راست دور بزنید. در صورت نشنیدن صدا، پلوس ها مشکل خاصی ندارند.

روکش چرم و سیستم صوتی مهم نیست!

نه اینکه جزئیات و زیبایی های ظاهری خودرو مهم نباشد اما گاهی تنها دلیل رسیدگی به ظاهر آن، گمراه کردن خریدار و عدم توجهش به مسائل اصلی و مهم تر است؛ بنابراین در وهله اول خودرو را از لحاظ فنی و موتور بررسی کنید.

بدون توجه به فصلی که در آن خودرو می خرید، بخاری و کولر را تست کنید. ایرادات احتمالی چراغ ها، راهنما، بوق، برف پاک کن و … که به نظر مهم نیستند، گاه مشکلات مهمی ایجاد می کنند، بنابراین همه را چک کنید.

و بالاخره دقت کنید خودرو حتما به نام فروشنده باشد. از خرید خودروهایی با پلاک شهرستان های دیگر و وکالتی بپرهیزید. در این خصوص همیشه مسائل و مشکلات زیادی گریبان گیر افراد خریدار می شود.

برخی دلالان، خودروها را با سند باز و پلاک نفر قبلی می فروشند یا مثلا بعضی افراد خودرویی را جای طلبشان از کسی گرفته اند.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (332 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (249 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (248 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (219 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (190 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (187 نظر) نگاهی به حال و هوای اتاق محل بستری رهبر معظم انقلاب هنگام عیادت چهره های سیاسی از ایشان؛ از عرض ارادت دختر و نوه‌های امام خمینی تا بوسیدن پیشانی رهبری توسط روحانی+عکس (168 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (123 نظر) نگاهی به جشن تولد نوه پسری مسعود پزشکیان با کیک خانگی/ چیدمان زیبا و ساده خانه با قندان گل سرخی، ترمه روی میز و روکش پارچه‌ای مبل+عکس (123 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (89 نظر) دارا حیایی: من یه خونه 50 متری رو به یه خونه‌ای 300 متری که پدرم برام گرفته باشه، ترجیح میدم./ جونم را به عنوان مهریه میدم! (87 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (84 نظر) نگاهی به خانه خواهر شاه پهلوی در کرج/ زلم زیمبو خاندان نحس پهلوی از سهم ایتام+عکس (84 نظر) خلاقیت خنده دار اوستا قناد برای تزیین کیک سه بعدی سوسن پرور با تم پسرونه+عکس (67 نظر) توهین کمدین مشهور به حامد آهنگی: مرسی از حامد که با 15 هزارتومن شما رو میخندونه/ صدای شکستن حامد آهنگی تا اینجا اومد!+فیلم (63 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
عروس تهرانی مادربزرگش را بخاطر هزینه عروسی کُشت/ داماد میخواست قاچاقی به ترکیه برود!
دارا حیایی: من رسم و رسوم‌ها رو قبول ندارم مثلاً میگن زن باید جهیزیه بیاره و مرد باید مهریه بده
فال شمع روزانه امروز دوشنبه 9 مهر خرداد 1403
فال روزانه امروز دو شنبه 9 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
کشف ابزار جادوگری از داخل یک کوزه باستانی/ از میخ‌های مسی تا دندان و موهای یک کودک بلوند+عکس
نفیسه روشن: قرار بود مهاجرت کنم برم امارات ولی دیدم پراید این وطن می ارزه به بنز آخرین مدل یک جماعت لجن+عکس
فال انبیاء روزانه دوشنبه 9 مهر 1403
پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: هنوز با اعلیحضرت عقد زناشویی نبسته بودم اما صبح که از خواب بیدار شدم دوران کودکی و دوشیزه‌گی را از دست دادم!
خانه‌داری یک کدبانو؛ استفاده از جاروبرقی برای تازه نگه داشتن گوشت/ با این روش‌ها گوشت را همیشه تازه نگهداری کنید
رسوم عجیب جهان پارت 1 ؛ زندگی قبیله اندونزیایی با مردگان! +عکس
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت
(تصاویر) خانه باغ زیبای ترلان پروانه، طناز سریال "گردن زنی"، به سبک روستیک یا روستایی با دیوارهایی از جنس نی خیزران و گلدان‌های بزرگ سفالی
کشف یک گونه جانور نادر و جدید در دریا؛ کوسه‌های شبح در آبهای تاریک نیوزلند دیده شد!+تصاویر
10 مورد از عجیب ترن آدم های دنیا، که از شنیدنشون شاخ درمیآرید! از حامله بودن یک مرد هندی تا خوردن شیشه!+تصاویر
منتخب روز   
9 روش شگفت انگیز که نمک می تواند پوست شما را بازسازی کند / نمک و آب نمک برای صورت زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس