راهنمای جامع نگارش رزومه شغلی تاثیر گذار

  شنبه، 17 خرداد 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
راهنمای جامع نگارش رزومه شغلی تاثیر گذار
رزومه سندی در رابطه با اطلاعات فردی افرادی می‌باشند که تمایل به یافتن شغل تخصصی و حرفه ای دارند و می‌خواهند در مصاحبه های شرکتی و خصوصی شرکت کنند برای شرکت در مصاحبه باید ویژگی ها و اطلاعات شخصی خود را در قالب رزومه برای کارفرما ارسال کنند تا در صورت تایید صلاحت دعوت به مصاحبه حضوری شود.

رزومه کاری

شرکت ها و کلیه بنگاهها شغلی برای استخدام افراد مناسب برای هر شغل و حرفه نیاز به اطلاعاتی دارند. هر کارفرما برای انتخاب افراد مناسب نیاز به شناخت افراد دارند و یقینا در تلاش برای اینکه بهترین انتخاب را داشته باشند باید ویژگی ها مهارت ها و توانایی های فرد را بشناسند و برحسب آن استخدام را انجام دهند. روشن است که پرسیدن اطلاعات و مراجعه حضوری تک تک کسانی که تمایل به همکاری دارند علنا غیر ممکن است و در یک بازه زمانی کوتاه امکان پذیر نمی باشد. از این رو رزومه بهترین انتخاب برای کارفرما و شخص استخدام شونده می باشد که بتوانند از طریق یک رزومه چند صفحه ای مهارت های فرد را محک بزنند و بهترین گزینه برای استخدام را انتخاب کنند. رزومه از چندین سال پیش به عنوان بهترین معرف برای حوزه های استخدامی عمل می کند و همه کارجویان سعی در تهیه رزومه فوق حرفه ای تاثیر گذار دارند تا بتوانند به راحتی اطلاعات شخصی خود را به کارفرما ارائه کنند. تعدا صفحات رزومه بستگی به سابقه فعالیت و سن افراد دارد که ممکن است یک صفحه یا چند صفحه باشد. تهیه یک رزومه تاثیر گذار که در نگاه اول دید کارفرما را به خود جلب کند کمی دشوار است و باید با دقت و آمادگی کامل رزومه نگارش گردد و کلیه ویژگی ها و اطلاعات مورد نیاز در آن گرد آوری شود.

نحوه آماده سازی رزومه

اولین سوالی که در تهیه رزومه به ذهن افراد می رسد این است که چه اطلاعاتی باید در رزومه ارائه گردد و چه ویژگی هایی برای بهبود رزومه لازم است. اولا باید هدف خود را از ارائه رزومه بشناسید و بدانید که با چه هدفی می خواهید رزومه بنویسید. رزومه ها باید ویژگی های منحصربه فردی داشته باشند که هر شخص با توجه به مهارت ها خود آنرا تکمیل کند برای ارائه بهترین رزومه ابتدا باید هدف خود را بشناسید رزومه های کاری با هدف جذب بهترین کارمند تهیه و تدوین می شوند, که طول آنها اغلب یک تا دو صفحه می باشد رزومه باید مجموع اطلاع شخصی سوابق شغلی و سوابق تحصیلی شما باشد که در قالب یک رزومه گرد آوری و ارائه شده است.

تصویر

بهترین رزومه کاری رزومه ای است که ویژگی های منحصربه فرد داشته باشد که فرصت های شغلی بسیاری برای شما به وجود آورند.

بخش های اصلی رزومه کاری

  • اطلاعات فردی

اطلاعات فردی که در رزومه باید وجود داشته باشد شامل نام و نام خانوادگی و سن ( تذکر: حتماً روز، ماه و سال تولد را ذکر کنید و از نوشتن عدد سن خودداری کنید.) و وضعیت نظام وظیفه برای آقایان باشد.

  • اطلاعات تماس

در رزومه باید حتما آدرس ایمیل و شماره تماس قرار دهید که کارفرما و شرکت مد نظر بتواند در صورت تایید رزومه با شما تماس بگیرد. ایمیل باید به نام خود شخص باشد و ایمیل رسمی باشد.

موارد زیر برای رزومه کاری مناسب الزامی است:

  1. تلفن تماس
  2. آدرس ایمیل
  3. محل سکونت (نام شهر محل سکونت را حتماً بنویسید)
  • اطلاعات تحصیلی
  • مقطع (در صورتی که مشغول به تحصیل هستید حتماً ذکر کنید)
  • رشته تحصیلی
  • دانشگاه
  • معدل

نکته: در مورد معدل می توان گفت که نگاه ها بسیار متفاوت و شخصی است، اما به طور کلی اکثر افرادی که به دنبال نیروی جدید برای شرکت خود هستند چندان به معدل اهمیتی نمی دهند.

اطلاعات تحصیلی بخش مهمی می باشد که حتما باید اشاره به نام کامل دانشگاه و معدل و سال اتمام تحصیل داشته باشد.

  • سوابق کاری

سابقه کاری بخش بسیار مهمی می باشد اما شغلی که مرتبط با حرفه فعلی شما باشد برای مثال اگر رزومه را برای استخدام در شرکت طراحی و توسعه وب نوشته اید و سابقه شغلی قبلی شما در یک حوزه نامرتبط می باشد نیازی نیست اشاره کنید. تنها سوابق شغلی مرتبط با ذکر زمان و مدت همکاری باید نوشته شود. همچنین سابقه بیمه نیز بسیار مهم است که اگر از یک شرکت و یا حوزه تخصصی بیمه برای شما رد شده است باید حتما اشاره به مدت بیمه داشته باشید.

  • مهارت ها

اگر سابقه شغلی درخشانی ندارید نگران نباشید این بخش خود به عنوان بهترین راهنما عمل خواهد کرد و می توانید در این بخش کلیه اطلاعات لازم را ارائه نمایید.

تصویر

رزومه باید با مفیدترین و کاربردی ترین اطلاعات تکمیل گردند و هیچ نکته گنگ و مبهمی نداشته باشند. رزومه ای که با قلمی خوانا و سلیس و روان نوشته شود بیشترین مخاطب را خواهد داشت. رزومه بهتر است در طول بازه های زمانی مختلف اصلاح و به روز رسانی شود تا همه آنچه که ضروری است و جدیدا کسب شده است در متن آن وجود داشته باشد. مهارت ها ممکن است مربوط به آموزش یک نرم افزار خاص باشند و یا مدرک زبان به هر حال مدارک و مهارت هایی که کسب نموده اید بسیار موضوع مهمی می باشند.

  • پروژه ها و تحقیقات

پروژه و تحقیقاتی که تاکنون انجام داده اید را باید در این بخش اشاه کنید. تحقیقات ممکن است به صورت رسمی و ثبت شده باشند و وابسته به یک موسسه یا دانشگاه به هر حال در رزومه شما تاثیر کاملا مثبتی خواهد داشت.

  • علایق و سرگرمی ها

در این قسمت باید علاقه مندی خود را در زمینه هایی مانند ورزش و هنر بیان کنید و اگر در آن زمینه نوآوری داشته اید آن را ذکر کنید اما به گذراندن اوقات فراغت انفرادی خود اشاره نکنید و اگر کتاب می خوانید نام چند مورد از کتاب های مورد علاقه تان را درج کنید.

نکات کلیدی برای تهیه رزومه حرفه ای

  • در تهیه رزومه از هر نوع بزرگنمایی و دروغ پرهیز کنید. عملکر شما در طول بازه زمانی که در شرکت مشغول به کار هستید توسط مدیران کنترل خواهد شد و با عملکرد خود می توانید ماندگاری خود را اثبات کنید اگر در رابطه با مهارت های خود دروغ یا بزرگنمایی داشته باشید ممکن است توقعات کاری از شما بالا باشد و نتوانید از عهده آن برآیید. از طرفی صداقت بهترین و مهمترین حسن یک کارمند می باشد.
  • رزومه باید با توجه به زمینه شغلی و بازه زمان های مختلف به روز رسانی شود و اطلاعات جدید که در طول بازه زمانی کسب می شود به رزومه اضافه شود. بنابر این به رزومه ای که چندین ماه قبل آنرا تهیه کردیه اید اکتفا نکنید و تا حدی که می توانید به روز کنید.
  • یک رزومه خوب بایستی از لحاظ بصری زیبا و جذاب باشد. استفاده از کادر، تصویر یا نقش های گرافیکی در رزومه مناسب نیست. حفظ سادگی و پرداختن به محتوای غنی تر در کنار استفاده مناسب از فونت های خوانا، دسته بندی مطالب و بهره مندی از نگارش جذاب به شما کمک خواهد کرد تا راحت تر دیده شوید.
  • سعی کنید با کم ترین کلمات ممکن، مهم ترین اطلاعات لازم و مرتبط با شغل مورد نظر را ارائه کنید. معمولاً رزومه کاری خوب بیش از ۶۰۰ کلمه نیست. اگر نتوانید تا صفحه دوم توجه مسئول جذب نیرو را جلب کنید، مطمئناً تعداد صفحات بیشتر کمکی نخواهد کرد.
  • رزومه شما لازم نیست پیش زمینه رنگی داشته باشد یا هر قسمت را با یک فونت و رنگ بنویسید تا جلب توجه کند. مرتب بودن، خوانا بودن و سادگی بهترین چیز است. از فونت های رایج استفاده کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (638 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (196 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (147 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (31 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان