راهنمای خرید عینک طبی کودکان

  دوشنبه، 17 مرداد 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
راهنمای خرید عینک طبی کودکان
اگر کودکتان به هر دلیلی نیاز به استفاده از عینک طبی دارد ، توجه به برخی نکات برای انتخاب عینک ضروری است. در این مطلب به بررسی این نکات خواهیم پرداخت.

خرید عینک طبی بچه گانه نیازمند رعایت برخی اصول است. کودکان روحیه حساسی دارند و در مقابله با رفتار اطرافیان نمی توانند واکنش های درستی از خود نشان دهند. از آنجا که ممکن است کودکی عینک طبی دوست نداشته باشد اما برای اصلاح عیوب انکساری مجبور به استفاده از عینک باشد، شما به عنوان والدین باید حتما به همه مسایل مربوط به خرید عینک بچه گانه توجه داشته باشید. در ادامه به نکاتی را که در خرید عینک طبی برای کودکان باید به آن ها توجه کنید اشاره می کنیم.

اندازه عینک

فریم عینک نباید در پهنه­ ی بینایی، محدودیت ایجاد کند. اندازه عینک باید متناسب با صورت کودک باشد؛ نه خیلی کوچک و نه خیلی بزرگ.هم از جهت افقی و هم از جهت عمودی، چشم ها باید در مرکز قرار بگیرند: جایی که لنزها در آنجا نصب می­ شوند. همچنین فریم باید ابروها را نیز پوشش دهد و بپوشاند. فریمی که در مرکز صورت قرار نگرفته است، می­ تواند اثرات شکست نور ایجاد کند که این امر می­ تواند قدرت لنز را افزایش و کاهش دهد و از حالت نرمال خارج کند.

پل عینک

90% از وزن عینک بر روی بینی کودکان قرار می­ گیرد. بنابراین بسیار ضروری است که وزن عینک به صورت دقیق توزیع شده باشد. لذا بسیار مهم است که فریمی انتخاب شود که پل آن خیلی بزرگ نباشد تا از سر خوردن عینک از روی بینی به سمت پایین جلوگیری کند یا همچنین خیلی کوچک نباشد؛ چرا که در این صورت قسمت بالای بینی ممکن است تحت تأثیر قرار گرفته و اذیت شود و از رشد طبیعی بینی کودک جلوگیری کند.

بند کش دار عینک

بچه­ ها پرانرژی و همواره در حال تحرک و کنجکاوی هستند؛ یا بازی می­ کنند یا در حال بالا و پایین پریدن هستند. یا ورزش می­ کنند و یا حداقل در حال پرسه زدن به این­ ور و آن­ ور هستند. لذا پیشنهاد می­ شود تا برای نگه داشتن عینک در جای مناسب خودش روی صورت آنها و در نتیجه ثابت و استوار بودن آن روی چشم­ ها از بند کش دار استفاده شود.

بند کشی عینک کودک

دسته عینک

دسته های عینکی که طول آن مناسب باشد، به صورت کودکان فشار نمی­ آورد. اگر دسته­ ها خیلی بلند باشند، عینک بر روی بینی کودک به پایین لیز می­ خورد و اگر دسته ها خیلی کوتاه باشند، مژه­ ها به لنزها کشیده خواهند شد و یا باعث تار کردن دید لنزها می­ شوند. هیچ­ گاه نباید قسمت انتهایی دسته ی عینک که روی انحنای گوش کودک قرار می­ گیرد، به زاویه ی 90 درجه نزدیک شود.

جنس عینک بچه گانه

از مهم ترین مواردی که پیش از خرید عینک طبی بچه گانه باید مورد توجه قرار دهید، جنس فریم آن است. عینک کودکان همچون عینک بزرگسالان در دو جنس فلزی و پلاستیکی عرضه می شود. فریم فلزی فقط زمانی برای کودک مناسب است که پد بینی محکم و باکیفیت داشته باشد و سنگین هم نباشد. اما فریم پلاستیکی، مخصوصا آنهایی که از جنس استات و پلی کربنات هستند برای کودکان بسیار مناسبند. این پلاستیک ها تقریبا نشکن محسوب می شوند و با سبک زندگی بچه ها که پر از جنب وجوش و فعالیت های بدنی است، هم خوانی کامل دارند.

سبک و مدل و رنگ عینک

این موضوع حائز اهمیت است که بپذیریم خود کودکان دارای میزانی از قدرت تصمیم گیری در فرآیند خرید عینک هستند. چراکه آنها استفاده­ کننده ی نهایی عینک هستند و باید از عینکی که انتخاب می­ کنند، راضی باشند و خوششان بیاید. این نکته حائز اهمیت است که آنها باید بتوانند در کنار مشاوره های مشاوران فروش عینک، نظر خود را نیز ابراز کنند. تنها ترکیب مناسب در این رابطه عبارت است از یک عینک خوب و مناسب برای کودک به همراه کودکی خوشنود از انتخابش. در این شرایط است که می توان به استفاده­ ی دائم و بدون مقاومت کودک از عینکش امیدوار بود.

کودک عینکی

انتخاب لنز با دوام و ایمن برای عینک

باید عدسی مقاوم و ایمن که وضوح دید کاملی داشته باشد برای عینک فرزند خود انتخاب کنید. از آنجا که فعالیت کودکان زیاد است، پیشنهاد کارشناسان این است که حتما از عدسی های پلی کربناتی یا ترایوکس برای عینک طبی کودکان استفاده شود. عدسی های پلی کربناتی فشرده ترین و مقاوم ترین نوع عدسی های پلاستیک می باشند. این عدسی ها به دلیل سبکی وزن برای شماره های بالا نیز گزینه مناسبی هستند. عدسی های پلی کربنات دارای لایه ضد خش بوده و از چشم ها در برابر اشعه ماورای بنفش محافظت می کنند و به علت ایمن بودن برای فعالیت های ورزشی کودکان مناسب تر هستند. برای اطلاع شما باید بگوییم که ترایوکس حدود 10 درصد سبک وزن تر از عدسی های پلی کربناتی است.

همچنین، عدسی عینک کودکان باید توانایی مسدود کردن نورهای آبی را هم داشته باشد. محققان ثابت کرده اند که قرار داشتن در معرض نورهای آبی وسایل الکترونیکی برای مدت زمان طولانی می تواند سبب بروز سردرد، تاری دید، خشکی چشم و بی خوابی و بد خوابی شود. بنابراین هنگام خرید عینک طبی بچه گانه حتما به این مساله توجه داشته باشید.

ضد UV بودن عدسی عینک

حتما هنگام خرید عینک برای کودکان به پوشش ضد یو وی آن هم توجه داشته باشید. از آنجا که کودکان بیشتر وقت خود را زیر نور خورشید و در بیرون از خانه سپری می کنند، بسیار مهم است که عینکشان ضد UV باشد تا از چشم آن ها در مقابل نور خورشید محافظت شود.

ایمنی عینک

هنگام بروز حوادث و یا در یک زمین خوردن ساده، عینک نباید به عنوان خطری مضاعف برای کودک به حساب بیاید. ایمنی خردسالان و کودکان مهم ترین ویژگی­ ای است که هنگام خرید عینک باید مورد توجه والدین قرار بگیرد. فریم­ هایی که از قطعات متعدد ساخته شده اند، صرف نظر از مواد تشکیل ­دهنده ی آن و یا به عنوان مثال وجود قطعات فلزی در آنها، می­ توانند برای کودکان خطرساز باشند.

سوالات رایج در مورد خرید عینک طبی بچه گانه

  1. آیا لازم است برای کودک عینک طبی یدک خریداری کنیم؟ از آنجایی که بچه ها معمولا خیلی به عینک خود وابسته می شوند، بهتر است برای آنها یک عینک یدک در نظر بگیرید. به ویژه اگر شماره عینک بالاست و بدون عینک از کارهای روزانه خود باز می مانند.
  2. دسته عینک کودکان با عینک بزرگسالان فرق دارد؟ دسته هایی که ساختار آنها بصورتی است که تا پشت گوش کشیده می شوند برای فیکس شدن بر روی صورت کودک و جلوگیری از افتادن عینک بسیار بهتر است. برای عینک کودک باید به دنبال دسته عینک با لولای فنری و انعطاف پذیر باشید.
  3. آیا کودکان به عینک آفتابی هم نیاز دارند؟ بله آن ها به عینک های آفتابی ضد اشعه های UVA و UVB نیازمندند. استفاده از عینک آفتابی حتی در روزهای ابری که اشعه UV هنوز هم می تواند اثرات مضری داشته باشد، مهم است. کودکان بیرون از خانه در معرض اشعه ماورای بنفش قرار می گیرند که می تواند به صورت عمیقی در چشم نفوذ کرده و مشکلات ناشی از دژنراسیون ماکولا، آب مروارید و بیماری های چشمی را در بزرگسالی افزایش دهد.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (644 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (148 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان