چگونگی ترغیب کودک به استفاده از عینک

  دوشنبه، 17 مرداد 1401   زمان مطالعه 9 دقیقه
چگونگی ترغیب کودک به استفاده از عینک
سلامت چشمان و بینایی فرزندتان یکی از مهم‌ترین عوامل در تامین سلامتی او است. اما کودکان به اندازه شما از تاثیرات آن آگاه نیستند. برای بچه‌ها، تجربیات جدید ترسناک است. استفاده از عینک، یکی از این تجربیات است. اگر به دنبال راهی برای عادت دادن کودک به عینک زدن هستید، پس با ما همراه باشید.

تشویق کودک به عینک زدن وظیفه والدین است. بسیاری از کودکان عینک زدن را دوست دارند. اما برخی دیگر آن را خسته کننده می دانند و از آن متنفرند. وظیفه شما به عنوان پدر یا مادر این است که به کودکانتان بفهمانید، عینک وسیله ای برای مشاهده بهتر پیرامونش است.

بر اساس آمارهای موجود، یک نفر از هر چهار نفر دانش آموز، و یک نفر از هر بیست کودک کوچکتر از سن مدرسه، دارای نوعی مشکل بینایی است. اگر کودکی که به عینک نیاز دارد از کاربرد آن خودداری کند، مشکلات بسیاری سلامت چشمان او را به خطر می اندازد. ممکن است بخواهد عینک را بشکند یا برای همیشه آن را کنار بگذارد. اما در اصل نباید انتخابی برای کودک باقی بماند. هرجا می رود و هر کاری که انجام می دهد، عینک باید همراهش باشد . این یک مسئولیت پراهمیت برای یک کودک خردسال است. در نتیجه شما باید اهمیت عینک زدن را به او بیاموزید و او را به استفاده از آن تشویق کنید.

روش های تشویق کودک به عینک زدن

راه های مختلفی جهت متقاعد کردن بچه ها برای استفاده از عینک وجود دارد. شما به عنوان والدین باید تمام تلاش خود را در این رابطه انجام دهید. زیرا عدم استفاده از عینک در کودکان، موجب بروز مشکلات بیشتری در زمینه بیماری های چشمی می شود. در ادامه برخی از روش های عادت دادن کودک به عینک زدن را برای شما ذکر می کنیم.

بهتر است با کودکان در رابطه با فواید استفاده از عینک و همچنین مضرات عدم عینک زدن صحبت کنید. کودک شما ممکن است فقط جنبه های منفی عینک را در نظر بگیرد. بنابراین، مهم است که در مورد مزایا با آنها صحبت کنید. از فیلم ها و کتاب ها برای تشویق آنها انتخاب کنید.

مادر و کودک عینکی در مغازه عینک فروشی

برای تشویق کودک به عینک زدن ، سطح آگاهی او را افزایش دهید.

اولین قدم تشویق کودکی است که به عینک نیازمند است. چرا که کودک به حمایت و تشویق شما نیاز دارد. همچنین احساس کودک را در مورد این شرایط دریابید. این مساله اهمیت دارد که کودک هنگام استفاده از عینک احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد. تصوری مثبت ایجاد کنید در حالی که هنوز از عینک استفاده نکرده است، آن را به صورت اتفاقی خاص جلوه دهید.

اگر کودک شما در سنی است که به مدرسه می رود، برای تشویق کودک به عینک زدن ، به او تاکید کنید که با استفاده از عینک، کارایی او در مدرسه بالاتر می رود. برای او درباره نزدیک بینی توضیح دهید و اینکه عینک چطور می تواند به شفاف تر دیدن او در کلاس کمک کند. در این سن او به اندازه ای بزرگ است که بفهمد عینک برای او زندگی را آسان تر و بهتر می کند.

چگونگی رفتار با عینک را به او آموزش دهید.

او را برای برخورد با کسانی که ممکن است مسخره اش کنند آماده کنید. برای مقابله با حرف های طعنه آمیز و اجتناب ناپذیر دیگران در مورد عینک، راه حل هایی را به او بیاموزید. موقعیت را بازسازی کنید و درباره پاسخ های دفاعی فکر کنید.

مصاحبت با کودکی همانند خودشان، بحث های کلاسی در مورد فایده های عینک، مطالعه کتاب های مناسب در کلاس یا دعوت از یک چشم پزشک برای سخنرانی در کلاس می تواند راه را هموارتر کند.

اعتماد به نفس کودک خود را افزايش دهيد.

برای عادت دادن کودک به عینک ،به او بگوييد با عينك بسيار زيباتر است. با اينكه ممكن است شانه بالا بياندازد و بگويد تنها شما هستيد كه اين حرف را می زنيد اما او همچنان دوست دارد از زبان شما جملات مثبت بشنود. همچنین به او بگویید كه بقيه همكلاسی هايش ممكن است چنين مشكلی داشته باشند و یا به زودی متوجه شوند که آنها نیز باید از عینک استفاده کنند.

عادت دادن تدریجی

ممکن است بچه های شما از ابتدا با استفاده از عینک موافق نباشند. بنابراین، سوق دادن آنها به سمت استفاده از عینک، ملزم صبر و تحمل است. از کودک خود بخواهید که در روز به مدت ۱۵ دقیقه از عینک استفاده کنند و به تدریج این زمان را افزایش دهید. به زودی خواهید دید که آنها به استفاده از عینک، عادت کرده اند.

ایجاد وابستگی مثبت

تشویق با مجبور کردن کودک برای استفاده از عینک، تفاوت دارد. هیچ گاه در این موضوع زورگویی نکنید و به جای آن سعی در تشویق بیشتر او داشته باشید. کودک را تحسین کنید. به او بگویید از این که به طور مرتب عینک می زند چقدر خوشحال هستید.

استفاده از یک جدول، کودک را تقویت کنید. هر بار که کودک به طور صحیح عینک می زند یک ستاره در جدول بگذارد. منظور از نحوه صحیح عینک زدن آن است که کودک هنگام مطالعه، برای نگاه کردن به تخته سیاه، هنگام تماشای تلویزیون یا همیشه از عینک استفاده کند. یک کودک خردسال می تواند به وسیله برچسب هایی که والدین در اختیارش می گذارند ، خودش در جدول علامت بگذارد و همکاری خود را تقویت کند.

اگر کودک هر روز برای مدت مشخص مرتب عینک بزند. برای تشویق اجازه دهید به سینما برود یا کتاب جدیدی برای خواندن داشته باشد. سعی کنید پاداش را از نوعی انتخاب کنید که به نحوی با بینایی کودک مرتبط باشد.

یادآوری افرادی که از عینک استفاده می کنند.

به بچه های خود نشان دهید که افراد دیگر نیز در صورت لزوم از عینک استفاده می کنند. مثال زدن افرادی که موردعلاقه او است یا شخص مورد نظر را می شناسد، تاثیر بیشتری دارد. علاوه بر آن، نمونه های زیادی از افرادی که عینک می زنند پیدا خواهید کرد.

دوستان و چهره های ورزشی و بازیگران مورد علاقه کودک را كه از عینك استفاده می كنند، به او نشان دهید و به فرزندانتان یادآور شوید كه او هم همانند آنها با گذاشتن عینك جذاب تر و دوست داشتنی تر خواهد شد.

اجازه دهید کودک شما فریم عینک را انتخاب کند.

سعی کنید به سلیقه فرزند خود برای انتخاب فریم موردعلاقه احترام بگذارید. گزینه های زیادی وجود دارد که ممکن است مورد پسند کودک شما قرار گیرد. با انجام این کار، هیجان کودک خود در استفاده از عینک مشاهده خواهید کرد. البته انتظار نداشته باشید که او در ابتدا مشتاق استفاده از آن باشد. اما با تشویق و تکرار، طولی نخواهد کشید که او هر روز عادت به استفاده از عینک داشته باشد.

چشم پزشکی را انتخاب کنید که بتواند به سادگی با کودک ارتباط برقرارکند و احساس خوبی را در مورد اطاعت از دستورات پزشک به او القا کند.

والدین و کودک در حال انتخاب فریم عینک

مطمئن شوید که فریم ها مناسب هستند.

اطمینان حاصل کنید که فریم هایی که کودک انتخاب کرده است مناسب و استفاده از آنها آسان و راحت باشد. اگر فریمی را انتخاب کنند که در هنگام استفاده اذیت شوند کودک احتمالاً در هنگام عینک زدن از آن لذت نخواهد برد. بسته به سن کودک و به دلیل اینکه در حین رشد هستند ممکن است به تنظیم دوره ای فریم هایشان نیاز داشته باشند تا اطمینان حاصل شود که مناسب هستند. زیرا اگر عینک خیلی گشاد یا تنگ باشد، هیچ کودکی تمایلی به استفاده از آن نخواهد داشت.

کمک از پزشک

چشم پزشکی را انتخاب کنید که بتواند به سادگی با کودک ارتباط برقرارکند و احساس خوبی را در مورد اطاعت از دستورات پزشک به او القا کند. برای تشویق کودک به عینک زدن و تشخیص روش های مناسب، بهتر است از متخصص چشم او کمک بگیرید. اگر فریم های آنها مناسب نیست، بهتر است با کمک پزشک نسبت به تعویض آنها اقدام کنید.

با او به تمیز کردن عینک بپردازید.

به او نگهداری تمیز و مناسب از عینک را یاد دهید و برایش یک جا عینکی زیبا و جذاب بخرید. در عادت دادن کودک به عینک زدن، اعمال جمعی نظیر تمیز کردن عینک همراه با او، تاثیر بیشتری خواهد داشت. اگر سعی کنید این کار را به صورت تفریح انجام دهید، ممکن است در علاقه فرزندتان نسبت به عینک زدن تاثیر داشته باشد.

کمک از معلمان

به دلیل اینکه بچه ها بخشی از زمان شبانه روز خود را در مدرسه می گذرانند، پس کمک از معلمان او گزینه مناسبی به نظر می رسد. تشویق کودک به عینک زدن جنبه های مختلفی دارد. ممکن است او از اینکه در بین دوستانش مورد ستایش قرار بگیرد، احساس رضایت کند. همچنین برای اطمینان از عینک زدن کودکتان از معلم او یاری بخواهید.

یک نظام حمایتی خلق کنید. با معلمش در مورد نیازهای احتمالی کودک صحبت کنید. برای مثال ممکن است نزدیک تر نشستن به تخته سیاه برایش مناسب تر باشد. گاهی کمک یک معلم، در مقابله با تمسخر سایر دانش آموزان بسیار مفید خواهد بود. به خصوص در رابطه با کودکانی که عینک می زنند.

بررسی دوره ای

زمانی که کودک شما اقدام به پوشیدن مرتب عینک کرد، بهتر است نسبت به سالم و مناسب بودن عینک اطمینان حاصل کنید. پس از عادت دادن کودک به عینک، ممکن است همیشه از آن استفاده کند. در نتیجه، وجود هرگونه مشکل در عینک، ممکن است بر سلامتی فرزندتان تاثیر بگذارد.

آموزش حفظ و نگهداری از عینک به کودکان

در طول مراحل آموزش، با فرزندتان صحبت کنید و به آنها بگویید ” همیشه موقع زدن عینک از هر دو بازوی آن استفاده کن و هنگام درآوردن عینک با کمک دو دست این کار را انجام بده، طوری که دستانت با لنز عینک در تماس نباشد. ” آموزش دهید، هنگامی که از عینک استفاده نمی کند، آن را در جعبه عینک قرار دهد. این امر باعث می شود که عینک گم نشود و یا خراشیده و شکسته نشود. به کودکان بیاموزید که: “عینک را بر روی بینی خود قرار بده، نه بالای سرت” در هنگام آموزش استفاده از عینک به کودکان ، نحوه تمیز کردن را نیز آموزش دهید. “شما می توانید از دو طریق، صابون و آب و یا استفاده از اسپری ها و دستمال های مخصوص این کار را انجام دهید”.

اگر کودک شما به طور مداوم نیاز به استفاده از عینک داشته باشد، همیشه جعبه عینک را در کیف شان قرار دهید. به او آموزش دهید که، هر روز قبل از رفتن به مدرسه بازبینی کند و مطمئن شود که جعبه در کیف است. این آموزشها در راستای عادت دادن کودک به عینک و حفظ و نگهداری از آن ضرورت دارد.

سخن پایانی

با توجه به آنچه اشاره شد، نباید انتخابی برای کودک باقی بماند. هر کجا که می­ رود و هر کاری که انجام می­ دهد، عینک باید همراهش باشد. این یک مسئولیت مهم برای یک کودک خردسال است. شما باید اهمیت عینک زدن را به کودک بیاموزید و او را به استفاده از آن تحسین نمایید. چشمان کودک باید پس از تولد، سپس در چهار سالگی و پس از آن به طور دوره ای معاینه شود. در طول سال های رشد، نیازهای بینایی یک کودک، در هر 6 ماه تغییر می­ کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (651 نظر) رهبر معظم انقلاب: در ایستگاه منتظر قطار بودم که فردی که اصلا نمی شناختمش شروع کرد به مسخره کردن من+ویدیو (211 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (198 نظر) میزبانی رهبر معظم انقلاب از مهمانش در ضیافتی به صرف شام +عکس/سفره ای که اُملت تنها غذای آن بود... (149 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (67 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (60 نظر) نگاهی به کیک تولد آیتک سلامت کاپیتان چشم آبی تیم ملی والیبال بانوان و رقیب زهرا گونش/ مبارکا باشه (60 نظر) نگاهی به میز عقد ساده و با دیزاین مختصرِ زینب سلیمانی دختر کوچکِ سردار سلیمانی و همسر لبنانی‌اش+عکس/ استندهای اسم و شمع های تک رنگ (49 نظر) در خانه شهید رئیسی به روی همه مردم باز می شود (45 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) خلاقیت هوش پران مغازه دار کاشانی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغزشو باید طلا گرفت+عکس (25 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده تهرانی، با نوشته جالب پشت پژو پارس حماسه آفرین شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا (22 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منظور ظریف از دولت وفاق ملی چیست؟
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان