راهنمای خرید و استفاده از شارژر بی‌سیم

  سه شنبه، 08 مهر 1399   زمان مطالعه 9 دقیقه
راهنمای خرید و استفاده از شارژر بی‌سیم
وسايل الکترونيکي براي روشن شدن و انجام فعاليت به برق نياز دارند برخي از اين وسايل به طور مستقيما به برق متصل مي شوند و برخي ديگر نيز از طريق باتري انرژي مورد نيازشان را تامين مي کنند شارژکردن دستگاه هاي الکترونيکي قابل حمل به ويژه تلفن هاي همراه از دغدغه هاي مهم کاربران به شمار مي رود در این مطلب نحوه شارژ با شارژرهای بی سیم را آموزش خواهیم داد.

شارژ بی سیم چیست؟

در تعریف مختصر شارژ بی سیم باید بگوییم این فناوری درواقع فرآیندی برای شارژ وسایل مجهز به باتری بدون نیاز به هیچ سیم یا کابل است و انتقال بی سیم جریان برق به دستگاه گیرنده را امکان پذیر می کند. شارژ بی سیم به شارژ القایی هم شهرت دارد؛ البته شارژ القایی یکی از انواع شارژ بی سیم نیز محسوب می شود.

تاریخچه

تاریخ آغاز انتقال بی سیم نیرو به سال ۱۸۹۱ بازمی گردد. نیکو تسلا، مخترع سرشناس آمریکایی، در سال ۱۸۹۱ موفق به ساخت یک سیم پیچ به نام سیم پیچ تسلا و ایجاد میدان مغناطیسی و انتقال بی سیم جریان برق در هوا برای نخستین بار شد.

در چه مکان هایی قادر به استفاده از شارژ بی سیم Qi هستیم؟

درست همانند نقاط اتصال وای فای در اکثر مکان های عمومی یافت می شود، به تدریج شاهد فراگیر شدن امکان استفاده از قابلیت شارژ بی سیم Qi در هتل ها، فرودگاه ها، ایستگاه های قطار و از این قبیل اماکن خواهیم بود. شارژر های بی سیم Qi برای مصارف خانگی نیز می توانند مورد استفاده قرار گیرند. یکی از شارژر هایی که در این زمینه کاربرد زیادی دارد، شارژر بی سیم و فوق باریک شرکت EC Technology است که هم اکنون با قیمت ۷٫۹۹ یورو در سایت آمازون قابل خرید است.

آیا از هر نوع شارژر Qi می توانم استفاده کنیم؟

بله. اگر گوشی هوشمند شما از فناوری شارژ بی سیم Qi پشتیبانی کند، نه تنها می توانید از شارژر بی سیم اختصاصی و پیش فرضی که به عنوان لوازم جانبی اصلی دستگاه عرضه می شود استفاده کنید بلکه می توانید از انواع دیگر این نوع شارژر ها نیز بهره بگیرید؛ بنابراین با وجود این موضوع شما می توانید با صرف هزینه کمتری نسبت به خرید یک شارژر بی سیم ارزان تر و سازگار با گوشی خود نیز اقدام کنید.

قدرت شارژ بی سیم Qi چقدر است؟

شارژ بی سیم Qi نوع کم مصرف قادر به انتقال ۵ وات انرژی است و شارژ بی سیم Qi با مصرف متعادل قادر به انتقال قدرتی تا حدود ۱۲ وات است. فناوری شارژ بی سیم Qi کم مصرف یا کم قدرت تا شعاع ۴ سانتیمتری قابلیت استفاده دارد. در آزمایش های انجام شده با گوشی نوکیا لومیا ۷۳۵، شارژر بی سیم شرکت EC Technology موفق شد تا شعاع ۲ سانتی متر بالاتر از پد همچنان به شارژ کردن باتری ادامه دهد. هرچند انجام این کار راحت یا کاربردی نخواهد بود.

چه مدت زمان طول می کشد تا گوشی یا تبلت به صورت بی سیم شارژ شود؟

شارژ های بی سیم در مقایسه با شارژر های کابلی به مراتب کندتر عمل می کنند. شارژر بی سیم Qi شرکت EC Technology جریانی معادل یک آمپر را از خود عبور می دهد که تقریبا استاندارد بوده و برای گوشی های هوشمند مناسب محسوب می شود. اما اگر از تبلت هایی مانند نکسوس ۷ استفاده می کنید به طور واضح متوجه سرعت بالاتر شارژ با استفاده از شارژر ۲ آمپری نسبت به نوع ۱ آمپری خواهید شد.

تصویر

مزایای استفاده از شارژر بی سیم

اولین مزیت استفاده از شارژرهای بی سیم که کاملا آشکار است، سهولت استفاده از آنها است. از آنجایی که می بایست برای استفاده از شارژرهای معمولی، به دنبال نزدیک ترین منبع برق بود، شارژرهای بی سیم به کاربر این امکان را می دهند که به راحتی گوشی خود را روی یک استند و یا مت گذاشته و عملیات شارژ فورا آغاز شود. کاربر می تواند در صورت نیاز، نوتفیکیشن های گوشی را به راحتی چک کرده و یا پیام ارسال کند و مجددا گوشی خود را روی استند شارژر قرار دهد بدون آنکه نیاز باشد برای انجام هر کاری، کابل شارژ را از گوشی خود جدا کند.

علاوه براین شارژر بی سیم اجازه می دهد که پورت کابل گوشی کاربر، آزاد بماند. از آنجا که اخیرا تقریبا اکثر گوشی های هوشمند بدون جک هدفون عرضه می شوند معمولا کاربران دغدغه دارند که بین شارژ گوشی و یا اتصال دانگل برای هدفون خود، یکی را انتخاب کنند. در این حالت استفاده از یک شارژر بی سیم می تواند به کاربر این اجازه را بدهد که در حین شارژ شدن گوشی، دانگل مربوط به هدفون را وصل کرده و از هدفون نیز به راحتی استفاده کند.

این درحالی است که برخی از شارژرهای بی سیم به صورت یک استند عرضه می شوند که در این حالت کاربر می تواند در حین شارژ شدن گوشی، به راحتی ویدیو تماشا کرده با دوستان خود به صورت ویدیویی چت کرده و یا تنها نوتفیکیشن های خود را بررسی کند.

معایب استفاده از شارژر بی سیم

یکی از تفاوت های آشکار بین شارژرهای معمولی و بی سیم، مدت زمانی است که یک دستگاه طول می کشد تا شارژ شود. از آنجا که این ویژگی به میزان وات آداپتور خروجی شما بستگی دارد، شارژرهای بی سیم معمولا کندتر از شارژرهای معمولی عمل می کنند. درواقع تکنولوژی شارژ بی سیم آنچنان که می بایست به اندازه کافی کارآمد نیست. با وجود آنکه برخی از شارژرهای بی سیم به واسطه بهره مندی از آداپتوری با خروجی میزان وات بیشتر از تکنولوژی شارژ سریع پشتیبانی می کنند اما باز هم این سرعت در مقایسه با سیستم شارژ سریع یک شارژر معمولی و سیم دار، کمتر است.

علاوه براین کاربر در استفاده از یک شارژر بی سیم، آزادی تحرک خود را از دست می دهد. درواقع همان طور که کاربر در استفاده از شارژر سیم دار، محدود به کابل شارژر است در هنگام استفاده از شارژر بی سیم نیز کاربر به مکان قرارگیری پد شارژر محدود می شود. معمولا اکثر کاربران پد شارژر بی سیم گوشی خود را در کنار تختخواب و یا میز کار خود می گذارند که بتوانند راحت تر به آن دسترسی داشته باشند.

معیارهای انتخاب بهترین شارژر بی سیم

با استقبال کمپانی های صاحب نامی نظیر سامسونگ، ال جی، اپل و هواوی از فناوری مذکور و ارائه گوشی های سازگار با آن، این روزها شاهد عرضه انواع و اقسام شارژر بی سیم به بازار هستیم که انتخاب مدل مناسب را سخت کرده است. در این راهنما بهترین شارژر بی سیم بر اساس معیارهایی نظیر سرعت شارژ، منبع تغذیه، قیمت، طراحی، سازنده معتبر و تاییدیه WPC انتخاب شده که در ادامه به توضیح هر یک پرداخته ایم.

تاییدیه WPC

شاید گاهی اوقات قیمت پایین شما را به خرید یک شارژر بی سیم وسوسه کند اما فراموش نکنید که هرگونه نقص در این ابزارها می تواند خسارت قابل توجهی روی دست شما بگذارد. مدل هایی که در این فهرست معرفی شده اند همگی تحت استاندارد WPC قرار داشته و علاوه بر سازگاری با استاندارد Qi، تست های ایمنی متعددی را هم با موفقیت پشت سر گذاشته اند.

سرعت شارژ

در این فهرست مدل های کم توان حذف و صرفا روی شارژرهایی که با اکثر موبایل ها سازگاری دارند تمرکز شده است. استاندارد Qi 1.2 از سرعت شارژر تا ۱۵ وات (۹ ولت ۱.۶۷ آمپر) پشتیبانی می کند اما فعلا مدل های با توان ۵، ۷.۵ و ۱۰ وات بر بازار سیطره دارند.

طراحی

شارژهای بی سیم معمولا در دو مدل پد یا استند تولید می شوند. هریک از این مدل ها طرفداران خاص خود را دارند اما ما استندها را توصیه می کنیم چون حین شارژر امکان تعامل با گوشی و کار با آن را نیز فراهم می کنند. هرچند تنوع چندانی در بازار مورد بحث جود ندارد اما در انتخاب بهترین شارژر بی سیم علاوه بر زیبایی بصری، به ساختار سطح پد یا استند برای ثابت نگه داشتن گوشی و وجود چراغ شارژر هم توجه شده است.

نویز

برخی شارژرهای بی سیم صدای آزار دهنده و نویزی تولد می کنند که به سرعت غیرقابل تحمل می شود. بنابرین حین خرید حضوری حتما از فروشنده بخواهید شارژر بی سیم را امتحان کند.

منبع تغذیه

در این فهرست مدل های با آداپتورAC و کانکتور جک، Micro-USB یا USB-C بررسی شده اند چرا که شارژهای با کانکتورهای اختصاصی چندان رایج نبوده و معمولا قیمت بالایی دارند. تنها مورد استثنا مدل هایی است که همزمان قادر به شارژر اپل واچ و موبایل هستند. آداپتورهای کم توان روی خروجی شارژر تاثیر می گذارند تا جایی که گاهی اوقات پد اصلا قادر به شارژر گجت نیست.

سازنده

همانطور که گفتیم ممکن است قیمت پایین شما را به سوی خرید مدل هایی با برند بی نام و نشان سوق دهد اما فراموش نکنید حتی برخی برندهای ناشناخته اما با تاییدیه WPC هم ممکن است به خاطر چند ده هزار تومان قیمت پایین تر، ضرر زیادی روی دستتان بگذارند.

قیمت

در این بررسی از مدل های با قیمت گزاف و لوکس صرف نظر شده و در عوض دستگاه هایی با قیمت های متنوع معرفی شده اند که از ۲۰ تا ۱۰۰ دلار را شامل می شود. گفتنی است برخی ایستگاه های شارژر سازمانی و اداری قیمتی بالای ۲۵ میلیون دارند و حتی در بازار داخل هم عرضه شده اند.

حالا که با معیارهای انتخاب بهترین شارژر بی سیم آشنا شدیم وقت آنرا رسیده که سراغ معرفی بهترین مدل هایی برویم که در بازار ایران هم عرضه شده اند.

تصویر

چگونگی استفاده از شارژر بی سیم Qi

۱- اگرچه به منظور شارژ بی سیم گوشی هایی که از قابلیت شارژ Qi پشتیبانی می کنند نیازی به اتصال مستقیم دستگاه به منبع انرژی وجود ندارد، اما برای استفاده از این قابلیت، خود شارژر EC Technology باید به منبع تغذیه متصل شود. به همین منظور این شارژر دارای یک کابل میکرو یواس بی است که از طریق آن می توانید شارژر را به منبع تغذیه متصل کنید. همچنین امکان اتصال کابل میکرو یواس بی به پورت کامپیوتر نیز وجود دارد. در صورتی که شارژر بی سیم شما ثابت نبوده و در حال حرکت است، می توانید از پاوربانک (Power bank) استفاده کنید. هنگامی که شارژر به منبع تغذیه متصل شود، چراغ LED آن به رنگ سبز در خواهد آمد.

۲- با مراجعه به لیست مشخصات گوشی مطمئن شوید که گوشی شما از قابلیت شارژ Qi پشتیبانی می کند. در بعضی از گوشی ها مانند نوکیا لومیا ۷۳۵ با برداشتن پنل پشتی گوشی نیز قادر به مشاهده این فناوری خواهید بود. برای گوشی هایی که از این قابلیت پشتیبانی نمی کنند امکان اضافه کردن این عملکرد در صورت تعویض پنل پشت گوشی وجود دارد، اما انجام این کار هزینه زیادی را در بر دارد.

۳- به سادگی گوشی خود را روی پد شارژر قرار دهید. در این لحظه لرزش آن را احساس خواهید کرد. سپس چراغ LED شارژر به رنگ آبی درخواهد آمد و شروع به شارژ شدن می کند. پس از اتمام شارژ، گوشی را از پد جدا کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (671 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (33 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (18 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان