راهنمای ورود و ثبت نام در سامانه شناسایی بازماندگان از تحصیل

  دوشنبه، 08 آبان 1402   زمان مطالعه 6 دقیقه
راهنمای ورود و ثبت نام در سامانه شناسایی بازماندگان از تحصیل
در سال تحصیلی اخیر آموزش و پرورش به شناسایی دانش آموزانی که به دلایل مختلف موفق به تحصیل در مدرسه نشده اند پرداخته است. طبق اعلام این سازمان، اطلاعات دانش آموزان در سامانه شناسایی بازماندگان از تحصیل یا سایت طرح شهید محمودوند ثبت و امکانات لازم برای تحصیل در اختیار آن ها قرار می گیرد.

هرساله دانش آموزان به دلایل مختلفی از جمله مشکلات اقتصادی، فاصله محل سکونت تا مدرسه، عدم دسترسی به معلم، عدم علاقه به تحصیل و یا به دلیل بیماری و معلولیت اقدام به ترک تحصیل می نمایند که در این بین تعداد دانش آموزانی که در مناطق روستایی از تحصیل جا مانده اند بیشتر از مناطق شهری می باشد. این روند علاوه بر تاثیر در موقعیت اجتماعی افراد، بر سطح کیفیت زندگی آن ها تاثیر می گذارد.

آموزش و پرورش به منظور شناسایی دانش آموزان ترک تحصیل کرده، اقدام به راه اندازی سامانه ای تحت عنوان سامانه شناسایی بازماندگان از تحصیل نموده است که با نام سایت طرح شهید محمودوند نیز مطرح شده است. به دلیل جدید بودن این سامانه و عدم آشنایی بسیاری از مدیران مدارس و گروه های جهادی با این طرح، در این مقاله به معرفی سامانه شناسایی بازماندگان از تحصیل پرداخته شده و تمامی جزئیات این طرح مانند راهنمای ورود و ثبت نام در سایت شناسایی بازماندگان از تحصیل به همراه نحوه اجرای این طرح ارائه شده است.

معرفی سامانه شناسایی بازماندگان از تحصیل

آموزش و پرورش به منظور شناسایی دانش آموزان بازمانده از تحصیل اقدام به راه اندازی سامانه ای برای پیگیری این دانش آموزان نموده است. برای معرفی سامانه شناسایی بازماندگان از تحصیل می توان بیان کرد که طبق اعلام وزارت آموزش و پرورش با هماهنگی های صورت گرفته این سازمان با اداره ثبت احوال، گروه های سنی 7 تا 18 سال که نام آن ها در ثبت احوال می باشد اما در سامانه سیدا مدارس ثبت نشده اند شناسایی می شوند.

در مرحله دوم پس از شناسایی این گروه، گروه های جهادی با توجه به کدپستی ثبت شده برای این دانش آموزان می توانند با حضور درب منزل آن ها از دلیل ترک تحصیل آگاه شده و با تکمیل گزارش ارسالی خود به آموزش و پرورش استان مربوطه، اقدام به رفع مشکل تحصیل این دانش آموزان نمایند. در ابتدای امر، اولویت اصلی شناسایی بازماندگان از تحصیل یا طرح شهید محمودوند شناسایی دانش آموزان مقطع ابتدایی در روستاها و عشایر می باشد.

در حال حاضر سامانه یا سایت مشخصی برای این طرح مشخص و اعلام نشده است و تمامی اقدامات در حال حاضر بین اطلاعات ثبت شده در سامانه سیدا و ثبت احوال استان ها می باشد. اما به محض اعلام سامانه دقیق برای ثبت نام متقاضیان تحصیل، در این قسمت اطلاع رسانی های لازمه انجام می شود.

راهنمای ورود به سامانه شناسایی بازماندگان از تحصیل

طبق سند تحول بنیاد آموزش و پرورش که در سال های اخیر تنظیم شده است، یکی از حقوق افراد جامعه برخورداری از موقعیت آموزش رایگان و یکسان می باشد که آموزش و پرورش در این سال ها با راه اندازی سامانه های مختلفی اقدام به هموار کردن راه تحصیل تمامی افراد در کشور نموده است. به طور مثال یکی راه کارهای ارائه شده، ثبت نام مدارس غیر حضوری می باشد. این مدارس برای دانش آموزان به ویژه دانش آموزان روستاهای دور افتاده و یا افرادی که به دلایل مختلف قادر به تحصیل در مدارس حضوری نمی باشند مفید واقع شده است.

با این حال، بسیاری از افراد در گروه های سنی 6 تا 17 سال هستند که هنوز اقدام به ثبت نام در مدارس حضوری و یا غیر حضوری ننموده اند و یا پس از تحصیل در چند پایه، اقدام به ترک تحصیل کرده اند. آموزش و پرورش برای شناسایی این افراد اقدام به راه اندازی سامانه شناسایی بازماندگان از تحصیل و یا طرح شهید محمودوند نموده است. همچنین یکی از دیگر طرح های آموزش و پرورش برای شناسایی دانش آموزان در مناطق کم برخوردار سامانه برپا می باشد که در این طرح گروه های جهادی و معلمان علاقه مند می توانند به دانش آموزان آموزش های لازمه را ارائه دهند.

نحوه ثبت نام در طرح شناسایی بازماندگان از تحصیل

طبق اعلام آموزش و پرورش، طرح شهید محمودوند یا همان شناسایی اطلاعات بازماندگان از تحصیل در حال حاضر تنها توسط آموزش و پرورش استان ها و با توجه به اطلاعات ثبت شده افراد در ثبت احوال صورت می گیرد. اما اطلاعات منتشر شده از این طرح حاکی از آن می باشد که در آینده ای نزدیک، افراد عادی نیز بتوانند اقدام به ثبت نام در این طرح نمایند که به محض اعلام سایت، نحوه ثبت نام در طرح شناسایی بازماندگان از تحصیل نیز در این قسمت ارائه می شود.

در حال حاضر تنها آموزش و پرورش و مدیران مدارس می توانند با توجه به اطلاعات موجود در سامانه سیدا اقدام به معرفی دانش آموزان بازمانده نمایند. همچنین لازم به ذکر است که طی اعلام آموزش و پرورش، قرار است آموزش های مجازی مانند سامانه دانش آموزی شاد و شادینو و ... گسترش پیدا کرده و یا سامانه ای شبیه به این گروه ها برای دانش آموزانی که به دلیل مشکلات جسمی و حرکتی قادر به ادامه تحصیل نبوده و مجبور به ترک تحصیل شده اند محیا و آماده شود تا به صورت آنلاین و غیر حضوری، ادامه تحصیل دهند.

نحوه اجرا طرح شناسایی بازماندگان از تحصیل

نحوه اجرا طرح شناسایی بازماندگان از تحصیل به این صورت می باشد که، آموزش و پرورش استان ها می بایست با توجه به لیست دانش آموزان ثبت شده توسط مدارس در سامانه سیدا، و تطبیق آن با اطلاعات دریافت شده از لیست افراد 7 تا 18 سال ثبت شده در ثبت احوال، به شناسایی دانش آموزان ترک تحصیل کرده و یا آموزش ندیده بپردازند.

در دومین مرحله گروه های جهادی، معلمان روستاها و ... می بایست با حضور درب منزل افراد شناسایی شده، به علت عدم ثبت نام آن ها در مدارس یا ترک تحصیل پی برده و در صدد رفع این مشکل برآیند. آموزش و پرورش برای رفع مشکل تحصیل دانش آموزان در طرح سامانه شناسایی بازماندگان از تحصیل یا سایت طرح شهید محمودوند، راه کارهایی را در نظر گرفته است که در ادامه به برررسی آن ها پرداخته شده است.

دانش آموزان دختر که به دلیل ازدواج از حضور آن ها در مدارس جلوگیری شده است و شرایط تحصیل در مدارس بزرگسال را ندارند و یا مدرسه بزرگسال در نزدیکی محل زندگی آن ها وجود ندارد، می توانند طبق اعلام آموزش و پرورش در خصوص امکان تحصیل دانش آموزان دختر متاهل در مدارس روزانه، به مدارس مراجعه کرده و اقدام به ثبت نام نمایند. در صورت عدم امکان به تحصیل حضوری، راه کار دیگری مانند مطالعه دروس به صورت آنلاین و برگزاری کلاس های رفع اشکال در روز های پنج شنبه و جمعه نیز برای آن ها درنظر گرفته می شود.

شناسایی بازماندگان از تحصیل معلول یا دارای بیماری خاص

طبق اعلام آموزش و پرورش در ادامه طرح شهید محمودوند در سال تحصیلی جاری، قرار بر شناسایی دانش آموزان ابتدایی که به دلیل معلولیت و یا بیماری خاص از تحصیل جا مانده اند با همکاری معاونت ابتدایی استان ها شده است. طبق این طرح دانش آموزان 6 تا 11 ساله که در سال گذشته و سال جاری شناسایی شده اند و علت غیبت و ترک تحصیل آن ها معلولیت اعلام شده است به مشاوران معرفی و امکانات لازمه برای تحصیل آن ها فراهم می شود.

در این طرح برای دانش آموزانی که به دلیل مشکلات ذهنی و یادگیری از تحصیل جامانده اند نیز اقداماتی انجام خواهد گرفت. طبق اعلام آموزش و پرورش، این گروه می توانند با ثبت نام در مدارس استثنایی به یادگیری دروس بپردازند. طبق اعلام رئیس آموزش و پرورش استثنایی، در سال جاری تمامی موارد و بررسی های لازم برای دستیابی به هدف این سازمان که بازجذب دانش آموزان و شناسایی بازماندگان از تحصیل می باشد، از سر گرفته می شود.

همچنین سازمان آموزش و پرورشاستثنایی در نظر دارد با بررسی شرایط و شدت معلولیت در دانش آموزان جامانده از تحصیل، شرایط حضور در مدرسه و تحصیل آن ها را فراهم آورند. اما در حال حاضر سامانه شناسایی بازماندگان از تحصیل معلول و یا سایت طرح شهید محمودوند برای ثبت نام دانش آموزان معرفی نشده و شناسایی تنها از طریق آموزش و پرورش استان ها می باشد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (611 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (107 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (40 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (19 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (12 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (10 نظر) توصیف زیبایِ مژده لواسانی مجری چادری صدا و سیما از امام حسین(ع) با چشمان گریان و صدایی لرزان +ویدیو/ چه تعابیر نابی (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
قولی که رهبر معظم انقلاب برای یک دختر خانم دادند/ کلاه صورتی که رهبری هدیه دادند را قاب کرده‌ام
انتصاب دکتر رضا فلاحت به‌عنوان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی سهند
فال روزانه امروز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز جمعه 29 تیر 1403
فال ابجد روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال انبیاء روزانه جمعه 29 تیر 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 29 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 29 تیر 1403 + فیلم
دردسر بسته معیشتی دکتر پزشکیان، رئیس جمهور منتخب برای مردم
هیئت معروف بازیگران و هنرمندان سرشناس ایرانی در تهران/ پاتوق رضا گلزار، بهرام رادان و علیرضا واحدی نیکبخت لو رفت+عکس
تغییر چهره باورنکردنی فهیمه سریال پایتخت/ نسرین نصرتی از فهیمه تا حکیمه در انتهای شب
بازیگران و هنرمندان مشهوری که در عروسی شاهانه آمبانی حضور داشتند/ از شاهرخ خان و همسرش تا خواهران کارداشیان با لباس های چشم نواز
قاب زیبایی از فریبا کوثری، عمره سریال "مختارنامه"، در کنار برادر و مادر خوش خنده و پرانرژی اش/ گلدوزی های مانتو مجلسی اش چقدر زیبا و خاصه!
(ویدئو) فوت کوزه گری برای خوشمزه ترین نذری ماه محرم!/فرمول «قیمه نذری» با ادویه های مخصوص آشپز هیئت امام حسین
یادی کنیم از آخرین عکس منتشر شده از بازیگران جوان فوت شده در کنار فرزندان ناز و بانمکشان/ واقعا جگر آدم آتش میگیره واسه بچه‌های دل سوختشون
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان