راهنمای ثبت نام و استفاده از سامانه سخام وزارت علوم sakham.msrt.ir+ آموزش تصویری

  شنبه، 06 آبان 1402   زمان مطالعه 8 دقیقه
راهنمای ثبت نام و استفاده از سامانه سخام وزارت علوم sakham.msrt.ir+ آموزش تصویری
معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با هدف یکپارچه سازی برنامه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های کشور اقدام به راه اندازی سامانه سخام کرده است. این سامانه، پایگاه جامعی برای دانشگاهیان است تا این افراد بتوانند روند ثبت نام دوره آموزشی این معاونت را تکمیل نمایند.

دانشگاه علاوه بر این که محل تحصیل و دانش باشد، محیط مناسبی برای کسب مهارت های فرهنگی و اجتماعی است. از این رو همواره برنامه های فرهنگی و اجتماعی بخش مهمی از فعالیت های هر دانشگاه می باشد و دانشجویان واجدالشرایط می توانند با شرکت در برنامه های فرهنگی و اجتماعی مهارت های جدیدی کسب کنند.

برای ورود به سامانه سخام کلیک کنید.

برای ورود مستقیم به سایت sakham.msrt.ir کلیک کنید.

امروزه شبکه اینترنت در این زمینه بسیار کمک کننده می باشد و معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با راه اندازی سامانه سخام به آدرس sakham.msrt.ir برنامه های یکپارچه ای را برای دانشگاهیان سراسر کشور در نظر گرفته است. این مقاله با هدف آشنا کردن دانشگاهیان با سامانه سخام وزارت علوم، شرایط، امکانات و نحوه ثبت نام دوره های آموزشی آن نوشته شده است.

معرفی سامانه سخام وزارت علوم sakham.msrt.ir

دانشگاه به عنوان یک عنصر بسیار مهم در تقویت رسالت های اجتماعی و فرهنگی جامعه نقش بسیار مهمی دارد چرا که دانشجویان علاوه بر تحصیل بسیاری از مهارت های فرهنگی و اجتماعی خود را از طریق دانشگاه به دست می آورند. به همین دلیل طراحی و اجرای برنامه های آموزشی در این زمینه باید یکی از برنامه های اصلی هر دانشگاه باشد تا دانشجویان بتوانند نیازهای فرهنگی و اجتماعی خود را درون محیط دانشگاه رفع نمایند.

لازم است که دانشگاهیان سراسر کشور به طور یکسان و یکپارچه به برنامه های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم دسترسی داشته باشند. از همین رو شبکه اینترنت به عنوان بستر مناسبی برای ارائه و اجرای این برنامه به کار گرفته شده و سامانه سخام وزارت به آدرس sakham.msrt.ir علوم با همین هدف طراحی و در اختیار دانشگاهیان قرار داده شده است. این افراد می توانند با مراجعه به این سامانه اینترنتی خدمات زیادی را به طور هماهنگ با دانشگاهیان سراسر کشور دریافت کنند. از جمله این خدمات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • برگزاری جشنواره مختلف دانشجویی جهت تقویت امور فرهنگی دانشگاه ها (مانند: جشنواره نشریات، جشنواره قرآن و عترت، جشنواره حرکت، جشنواره ملی رویش و...)

  • پشتیبانی و حمایت از برگزاری برنامه های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه های سراسر کشور

  • برنامه‌ریزی به منظور تحقق اهداف فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای فرهنگ عمومی، مجلس شورای اسلامی، هیأت دولت و سایر نهادهای ذیربط

  • ارائه خدمات اطلاع رسانی و ایجاد پایگاه داده های فرهنگی و اجتماعی برای دانشگاهیان و مؤسسات آموزش عالی

  • کمک به پرورش استعدادها، بروز خلاقیت ها و غنی سازی اوقات فراغت دانشجویان و همچنین ایجاد فضای معنوی در محیط های دانشگاهی از طریق جلب مشارکت و مساعدت مراکز، کانون ها، انجمن ها و تشکل های دانشگاهی و طراحی برنامه های فرهنگی، هنری، اجتماعی و سیاسی برای دانشجویان

  • مشارکت و همکاری با شورای عالی انقلاب فرهنگی در طراحی، تدوین و توسعه فعالیت های فرهنگی در مراکز آموزش عالی و پژوهش کشور براساس سه مؤلفه استاد، دانشجو و کارمند

  • هماهنگی طرح ها و فعالیت های فرهنگی و اجتماعی در دانشگاه ها براساس سه مؤلفه استاد، دانشجو و کارمند و پیگیری فعالیت ها برای اطمینان از حصول نتایج مورد انتظار از آن ها

  • شناخت بازآفرینی و توسعه فرهنگ، معارف و تمدن اسلامی و ایرانی در دانشگاه ها

  • انتقال تجربیات فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در سطوح ملی، منطقه ای و بین المللی با همکاری مرکز همکاری های علمی و بین المللی

  • وظیفه اصلی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم حمایت و پشتیبانی از فعالیت های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و نظارت و ارزیابی آن ها است. خدمات این معاونت پویایی، نشاط و مسئولیت پذیری اجتماعی در میان دانشگاهیان افزایش می دهد و در نهایت سبب تقویت و تحکیم سرمایه اجتماعی در سطح کلان جامعه خواهد شد. در ادامه بیشتر به معرفی سامانه سخام وزارت علوم sakham.msrt.ir و استفاده از خدمات آن پرداخته خواهد شد.

راهنمای ورود به سایت سخام وزارت علوم

همان طور که گفته شد دانشگاهیان سراسر کشور برای اطلاع و شرکت در جشنواره ها و برنامه های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری می توانند از سامانه سخام استفاده کنند. این سامانه به آدرس sakham.msrt.ir پایگاه اینترنتی معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم است و برای دسترسی یکپارچه و یکسان سازی برنامه های فرهنگی و اجتماعی تمامی دانشگاه ها و دانشگاهیان طراحی شده است.

معاونت فرهنگی و اجتماعی با به کارگیری شبکه اینترنت توانسته است دسترسی راحت تر و سریع تری به برنامه های فرهنگی و اجتماعی در اختیار دانشگاهیان قرار دهد و ضمن صرفه جویی در وقت و هزینه افراد، کیفیت خدمات و برنامه های خود را ارتقا دهد. به منظور استفاده از خدمات معاونت فرهنگی و اجتماعی باید با راهنمای ورود به سایت سخام وزارت علوم آشنا باشند.

ورود به سامانه سخام می تواند از طریق لینک مستقیم sakham.msrt.ir انجام شود. همچنین دانشگاهیان می توانند با جستجوی عبارت «سامانه سخام معاونت فرهنگی و اجتماعی» در یکی از موتورهای جستجو و انتخاب سایت «معاونت فرهنگی و اجتماعی - وزارت علوم» وارد سامانه شوند.

راهنمای ورود به سایت سخام وزارت علوم

  • پس از انتخاب سامانه صفحه زیر نمایش داده می شود و دانشجو باید گزینه ورود را انتخاب نماید.

راهنمای ورود به سایت سخام وزارت علوم

  • با انتخاب گزینه «ورود» صفحه زیر نمایش داده می شود و دانشجو باید با وارد کردن نام کاربری و رمز عبور خود و سپس انتخاب گزینه «ورود»، وارد حساب کاربری خود شود.

راهنمای ورود به سایت سخام وزارت علوم

پس از ورود به این سامانه افراد می توانند به راحتی تمام خدمات معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم را در اختیار داشته باشند و از دوره های آموزشی و جشنواره ها از جمله جشنواره ملی حرکت بهره مند شوند. اخبار و اطلاعیه های مرتبط با معاونت فرهنگی و اجتماعی نیز از طریق همین سامانه در اختیار دانشجویان و اساتید قرار می گیرد.

لیست دوره های آموزشی سامانه سخام

معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، با هدف یکپارچه سازی و ایجاد امکان دسترسی یکسان دانشگاهیان سراسر کشور اقدام به راه اندازی سامانه های مختلفی از جمله سامانه سجاد و سخام نموده است. همچنین بخشی از سامانه سخام را به برگزاری دوره های آموزشی اختصاص داده است. افراد می توانند برای مشاهده لیست دوره های آموزشی سامانه سخام و اطلاع از جدیدترین اطلاعیه های آموزشی به این سامانه مراجعه کنند.

  • دانشجو باید برای مشاهده لیست دوره های آموزشی گزینه «برنامه آموزش» را از نوار بالایی سایت انتخاب کند.

لیست دوره های آموزشی سامانه سخام

سپس دانشجو با انتخاب گزینه «دوره های آموزشی»، دوره های در حال برگزار سامانه سخام وزرات علوم را مشاهده کند. در ادامه افراد می توانند با انتخاب و ثبت نام دوره آموزشی مورد نظر شرکت کنند و پس از طی کردن برنامه و آموزش های دوره، با شرکت در آزمون نهایی، دوره را به اتمام رسانده و امتیاز دوره را دریافت کنند. لیست دوره های آموزشی سامانه سخام به شکل زیر است:

دوره آموزشی "مدیریت خشم"

دوره آموزشی "مدیریت زمان"

دوره آموزشی "مهارت قاطعیت ، جرات‌ مندی"

دوره آموزشی "مهارت حل مسئله و تصمیم‌ گیری"

دوره آموزشی "پیشگیری از افسردگی"

دوره آموزشی "پیشگیری از افسردگی"

دوره آموزشی "مدیریت استرس"

دوره آموزشی "مهارت‌های ارتباط موثر"

دوره آموزشی "سلامت روان"

معاونت فرهنگی و اجتماعی در تلاش است تا دوره های آموزشی را متناسب با نیازهای روز دانشگاهیان ارائه دهد و به صورت ماهیانه دوره های آموزشی جدیدی را در اختیار آن ها قرار می دهد. بنابراین لیست دوره های آموزشی سامانه سخام در حال تغییر خواهد بود.

هزینه دوره های سامانه سخام وزارت علوم

معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در نظر دارد که همه دانشگاهیان سراسر کشور بتوانند به طور یکسان به دوره های آموزشی و خدمات این معاونت دسترسی داشته باشند، از این رو، مبلغی برای هزینه دوره های سامانه سخام وزارت علوم در نظر نمی گیرد تا همه دانشگاهیان بتوانند به راحتی در این دوره های آموزشی متنوع از جمله دوره آموزش برنامه نویسی PHP شرکت کنند. در صورتی که دوره آموزشی شامل هزینه باشد، می توان مبلغ دقیق شرکت در دوره در بخش جزئیات دوره آموزشی مشاهده کرد.

برای مشاهده هزینه و جزئیات دوره آموزشی مورد نظر، باید به روش گفته شده وارد بخش لیست دوره های آموزشی شد. سپس با انتخاب آیکون مشخص شده، جزئیات دوره مورد نظر نمایش داده خواهد شد.

هزینه دوره های سامانه سخام وزارت علوم

  • در این مرحله می توان جزئیات دوره آموزشی مورد نظر از جمله مدت دوره، هزینه دوره، نحوه برگزاری دوره و سایر ویژگی های دوره آموزشی را به صورت زیر مشاهده کرد.

هزینه دوره های سامانه سخام وزارت علوم

در صورتی که شرکت در دوره آموزشی شامل هزینه باشد، این هزینه در بخش جزئیات آزمون نمایش داده خواهد شد. در صورتی که شرایط و جزئیات دوره آموزشی برای افراد مناسب باشد، می توانند با شرکت در دوره و آزمون مربوط به آن، گواهی و امتیاز دوره را دریافت نمایند.

نحوه ثبت نام در سایت سخام

سامانه سخام وزات علوم، یک سامانه مخصوص برای دانشگاهیان سراسر کشور است. به همین دلیل ثبت نام در این سامانه و همچنین استفاده از امکانات و دوره های آموزشی این سامانه برای افراد غیر دانشگاهی امکان پذیر نیست. زیرا همان طور که گفته شد برای ورود به سامانه سخام داشتن نام کاربری و رمز عبور الزامی است. دانشگاهیان می توانند نام کاربری و رمز عبور خود را از نهاد مربوطه در دانشگاه خود دریافت کنند تا بتوانند از امکانات آموزشی و فرهنگی سامانه سخام استفاده نمایند.

استفاده از سایت سخام برای تمامی دانشگاهیان سراسر کشور امکان پذیر است و این افراد می توانند با دریافت نام کاربری و رمز عبور خود به راحتی وارد سامانه شوند و از امکانات آموزشی آن استفاده کنند. به همین دلیل نحوه ثبت نام در سایت سخام اینترنتی نیست و دانشگاهیان برای استفاده از این سامانه باید با مسئول فرهنگی و اجتماعی دانشگاه خود در ارتباط باشند.

سایر امکانات سایت سخام وزارت علوم

همان طور که گفته شد سامانه سخام وزارت علوم یک سامانه جامع برای برنامه های فرهنگی و اجتماعی دانشگاه های سراسر کشور است. در این سامانه علاوه بر برگزاری برنامه های فرهنگی و دوره های آموزشی یکپارچه، افراد می توانند از منوی «اخبار» با برنامه های اختصاصی و اخبار فرهنگی هر یک از دانشگاه های سراسر کشور آشنا شوند و رویدادهای فرهنگی و اجتماعی سایر دانشگاه ها را زیر نظر داشته باشند.

از جمله سایر امکانات سایت سخام وزارت علوم می توان به منوی «رابطین آموزش» اشاره کرد که لیست مسئولین برنامه های فرهنگی و اجتماعی معاونت را نمایش می دهد و دانش جویان می توانند با مسئول مربوطه در دانشگاه خود در ارتباط باشند. علاوه بر این بخش «تماس با ما» برای پاسخگویی به سوالات همه افراد طراحی شده است و افراد می توانند در این بخش راه های ارتباط با معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری را مشاهده کنند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
واکنش فرزاد حسنی به شهادت شهدای خدمت: درود بر ابراهیم، نیکوکاران را چنین پاداش می دهیم، در حقیقت او از بندگان با ایمان ما بود (2 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (2 نظر) انا لله و انا الیه راجعون / مرد خدمت آسمانی شد ... (2 نظر) فوری؛ لحظه اعلام خبر شهادت ابراهیم رئیسی در شبکه خبر (2 نظر) اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو (1 نظر) محمدرضا گلزار در استوری قلب عاشقانه نشان داد/ مخاطب این حرکت عاشقانه کیست؟ (1 نظر) ایرانی ربوده شده توسط امریکایی ها در عراق به حبس ابد محکوم شد! + فیلم (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) کیک تولد شیک و باکلاس 43 سالگی بهنوش طباطبایی با قلب های صورتی/مبارکا باشه +عکس (1 نظر) واکنش ها به شهادت آیت الله رئیسی و همراهان/رهبر معظم انقلاب: اینجانب پنج روز عزای عمومی اعلام می‌کنم (1 نظر) فیلمی پربازدید از رئیسی: من زندگی خودم را مرهون حضرت رضا علیه‌السلام می‌دانم... (1 نظر) (فیلم) روضه خوانی سید ابراهیم رئیسی در شب قدر ؛ همه کاره در دو عالم حسین است / الهی بالحسین .... (1 نظر) شهید آیت الله آل هاشم: تنها شهری که دو امام جمعه سید شهید داره تبریزه، ان شاءالله سومی هم به اونها ملحق بشه +ویدئو (1 نظر) لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم پرچم گنبد حرم رضوی به رنگ سیاه درآمد+عکس
دیگران می‌خوانند   
آخرین گفتگوی کمتر دیده شده شهیدان سلیمانی و رئیسی در مضجع شریف امام رضا (ع) +ویدئو/فقط اونجایی که سردار دلها اجازه خوندن دو رکعت نماز میگیره... واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش آخرین زیارت آیت الله رئیسی در حرم امام رضا(ع) 5 روز پیش از شهادت/ دیدم مشهد چرا هی بی قراری میکند...+ویدیو آخرین نماز شهدای راه خدمت به امامت شهید آل هاشم+عکس واکنش شجاع خلیل زاده به شهادت شهدای خدمت/ ای داغ بر دل نشسته +عکس تصویری از حضور علی پروین در حضور سید ابراهیم رئیسی/ پیراهن تیم ملی فوتبال در دستان شهید خادم +عکس جزئیات تماس تلفنی آیت الله آل هاشم با رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور بعد از سقوط بالگرد+فیلم سفر بخیر شهیدی که شدی عاقبت بخیر+ویدئو ابلاغ سلام رهبری به مردم تبریز توسط رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در مراسم تشییع شهدای خدمت+ویدیو گریه های از ته دل و برای ملتِ سیدابراهیم رئیسی در هواپیما که هیچوقت پخش نشد+ ویدیو واکنش غم انگیز بازیگر یوسف پیامبر به شهادت رئیس جمهور و همراهانش در سانحه هوایی+عکس بی‌تابی و گریه های مادربزرگ اردبیلی برای ابراهیم رئیسی+ویدیو اولین فیلم بی پرده از لحظه رسیدن تیم‌های امدادی به بقایای بالگرد رئیس جمهور و همراهان/ حاوی صحنه های دلخراش!🚨 آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت شهید آل هاشم: دعا کنید مرگم، شهادت در راه خدای متعال باشد /سید آذربایجان هم به آرزویش رسید... عکس کمتر دیده شده از امام جمعه محبوب تبریز در خانه استاد شهریار در سال 1363 صحبت های همراه با گریه دانشجوی حسین امیرعبداللهیان درباره هدیه دادن های استاد شهیدش +ویدیو عرض ارادات اشکان دژاگه ستاره فوتبال در دیدار با رئیسی/ تواضع آقای فوتبالیست در حضور سید محرومان +عکس حضور مردم انقلابی تبریز در مراسم وداع با شهیدان راه خدمت+فیلم تصاویر تلخ از پدر سرهنگ محسن دریانوش لحظه دیدن بنر نصب شده از پسرش روی دیوار+عکس ویدئویی از انتقال پیکرهای شهید آیت‌الله رییسی و همراهان از معراج شهدای تبریز آخرین ویدئو از رئیسی و همراهانش در همان هلیکوپتر و همان روز حادثه +ویدئو واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور ادای احترام مردم جمهوری آذربایجان به شهدای حادثه هلیکوپتر رییس‌جمهوری ایران +ویدئو آخرین بوسه پدر شهید آل هاشم بر رخسار پسرش+ویدئو/سلام ای غروب غریبانه ی دل... حال و هوای منزل فوق العاده ساده شهید سیدمهدی موسوی سرتیم حفاظت رئیس‌جمهور +ویدیو/ خانه ای بدون لوستر و سراسر فرش ماشینی! صندلی سیاه پوش مزین شده به قاب عکس رئیس جمهور و آیت الله آل هاشم در مجلس خبرگان+تصاویر نخستین تصویر از تابوت وزیر امورخارجه ایران شهید حسین امیرعبداللهیان+عکس اجتماع امام رضایی‌ها برای شهادت خادم الرضا(ع) : خوشحالم که برای اولین‌بار به یک شهید رأی دادم +ویدئو اجتماع مردمی و عرض تسلیت مردم مشهد مقابل منزل مادر شهید رییسی+ویدیو اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت» اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟ حال و هوای خانواده شهید دریانوش؛ خلبان هلی کوپتر رئیس جمهور+ویدئو/عجب رسمیه رسم زمونه... واکنش داریوش ارجمند بازیگر نقش فردوس در سریال ستایش به شهادت سید ابراهیم رئیسی +عکس پدر شهید سیدمهدی موسوی: «وقتی خم شد و پایم را بوسید فهمیدم دیگر قرار نیست همدیگر را ببینیم...» +ویدئو واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس اولین تک آهنگ ویژه شهادت آیت الله رئیسی منتشر شد تصاویری از لحظه پیدا شدن انگشتر آیت الله رئیسی در محل حادثه/ این انگشتر هدیه رهبری بود +فیلم تنها درخواست شهید رئیسی از تولیت آستان قدس+ ویدئو/خاکسپاری در جوار امام رضا علیه‌السلام...
تیتر امروز   
واکنش خانواده آیت الله هاشمی رفسنجانی به شهادت سید ابراهیم رئیسی و همراهانش
آمریکا شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت
واکنش قلعه‌نویی به خبر شهادت سیدابراهیم رئیسی رئیس جمهور کشور
بیوگرافی خلبانان بالگرد حامل رئیس جمهور
اطلاعیه شماره یک ستاد برگزاری مراسم «شهدای خدمت»
اختصاصی ساعدنیوز: قهرمان عملیات جستجوی هلی‌کوپتر شهیدان خدمت: پهپاد ترکیه‌ای یا موتورسواران تبریزی؟
واکنش متفاوت پوران درخشنده به شهادت رئیس جمهور و همراهان/ حادثه هولناک بود و همه را در شوک فرو برد+عکس
از بی تابی مادر آیت الله رئیسی در سوگ فرزندش تا پیدا شدن انگشتر رهبری در محل حادثه در حواشی داغ امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
دوئل عشقی دو مرد بر سر زن صیغه‌ای/ قتل مرد 40 ساله با شلیک 2 گلوله
فال روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال شمع روزانه امروز سه شنبه 1 خرداد 1403
فال قهوه با نشان روز سه شنبه 1 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز سه شنبه 1 خرداد 1403+فیلم
خاطره دردناک و شنیدنی احمد نجفی از سیدابراهیم رئیسی
کشف راز قدیمی‌ترین تتوی جهان روی بدن «اوتسی مرد یخی»