روش های مقابله با ناامیدی

  دوشنبه، 07 مهر 1399   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش های مقابله با ناامیدی
احساسی که اکنون شما در خود دارید "ناامیدی" است شاید گاهی با کمی ناراحتی و عصبانیت نیز همراه باشد. به شدت بر روی اهداف و پروژه های خود کار می کنید، اما راه به جایی نمی برید و اصلاً دلیلش را هم نمی دانید. تنها چیزی که می دانید این است که ناامید هستید.

رکورد کارهای خود را ثبت کنید

هر کاری را که با موفقیت انجام می دهید، یادداشت کنید. اگر این کار را به صورت ماهانه انجام دهید آن وقت می توانید دریابید که در طول یک ماه تا چه حد پیشرفت کرده اید. خودتان از هم میزان موفقیت هایتان شگفت زده خواهید شد.

اگر هم دیدید که در لیست شما آیتم های زیادی نوشته نشده اند، چشم های تان باز می شود و متوجه می شوید که بیش از آن که کار کنید، وقت گذرانی می کنید و یا انرژی خود را صرف کارهای بی ارزش می کنید و باید حواس خود را بیش از این ها جمع کنید. باید به جایی برسید که لیست تان از آیتم های مختلف پر شود تا بتوانید پیشرفت کنید. با تهیه ی لیست هم چنین می توانید به راحتی تشخیص دهید که در کدام زمینه ها مؤثرتر عمل کرده اید و در کدام قسمت ها کمی ضعیف بوده و نیاز به تلاش بیش تری دارید.

کمی به خودتان استراحت دهید

گاهی باید زندگی و تلاش کردن را متوقف کرد، زیرا هر کسی نیاز به استراحت دارد. پس هر از گاهی هیچ کاری انجام ندهید، به سراغ کار موردعلاقه تان بروید و کاملاً متوقف شوید. انرژی لازم برای طی کردن مسیر را به دست آورید و قدرت خود را به زندگی نشان دهید.

اگر شاغل هستید نیاز است چند روزی مرخصی بگیرید، البته نه زمانی طولانی که باعث از دست دادن کارتان شود. تنها یک یا دو روز برای توجه به خود، آرامش و تمرکز کافی است.

درآمد ثابتی داشته باشید

انسان برای تأمین نیازهای اولیه خود به پول نیاز دارد. شاید در جیب تان پول باشد، اما برای پیشرفت و ایجاد تغییرات مثبت در زندگی، نیازمند درآمد ثابت و مطمئنی هستید.

اگر شغل ثابتی ندارید، در جستجوی کار باشید. شاید نیاز باشد در هر هفته 40 ساعت وقت بگذارید تا شغل مناسبی پیدا کنید. امروزه پیدا کردن شغل مناسب خیلی راحت نیست، اما امکان پذیر است. نباید هیچ فرصتی را از دست دهید، بلکه با هوشیاری تمام گزینه های احتمالی را در نظر بگیرید.

تفکری جدید داشته باشید

وقتی می خواهید شرایطتان را بهبود دهید و زندگی جدیدی داشته باشید، باید تغییراتی در تفکر خود ایجاد کنید. باید همانند یک فرد جدید فکر کنید، همانند یک فرد جدید رفتار کنید، همانند یک فرد جدید لباس بپوشید و با افراد بهتری معاشرت کنید. برای رسیدن به تمام این ها، عزمتان را جزم و تفکرتان را مثبت کنید. پس تمام "نمی توانم" و "اما و اگر" و "شایدها" را رها کنید، زیرا برای شروع یک زندگی بهتر جایی برای این فکرها نیست.

اگر متفاوت فکر کردن را یاد بگیرید، قدرت تغییر هر شرایطی را خواهید داشت. در زندگی به همان چیزی می رسید که فکر می کنید. طرز تفکر مثبت و اعتماد به نفس بالا سبب می شود تا پیمودن مراحل بعدی آسان تر شود.

دقیقا بدانید به دنبال چه شخصیتی هستید

می خواهید چطور دیده شوید، چه لباسی بپوشید، در کجا زندگی کنید، سوار چه خودرویی شوید، چه روابطی داشته باشید؟

تنها 15 دقیقه زمان لازم است تا زندگی و احساسی که می خواهید را تصور کنید. از زندگی ایده آل تان تجسمی ذهنی داشته باشید، تنها کافی است این تصویر را باور کنید، بدون هیچ شک و تردیدی، همانی خواهید شد که تجسم می کردید.

باید دقیقا بدانید در چه جایگاهی قرار دارید، از کجا باید شروع کنید، به کجا می خواهید برسید؟ تمام هدف هایی که دارید را روی کاغذ بنویسید. هیچ کس کامل نیست و نیاز است روی تقویت برخی توانمندی هایمان کار کنیم.

هیاهو را کنار بگذارید و ساده سازی را رواج دهید

زمانی که برای حل مشکلی در حال تلاش هستید، ممکن است آن قدر درگیر یافتن راه حل شوید که ناخواسته کارهای جانبی بسیار زیادی را به آن اضافه کنید و با خودتان هم تصور کنید که ممکن است این موارد به شما کمک کنند. شما همیشه چند حق انتخاب متفاوت دارید. فقط کافی است بر روی راه های مختلف تمرکز کرده و آن ها را در ذهن تجسم کنید. اگر نگاهی به سایت های اینترنتی انداخته باشید پر است از تبلیغاتی نظیر "راه های ساده برای راه اندازی و اداره ی وب سایت" ، "راه های آسان کسب درآمد" و…. این قبیل موارد تنها به عنوان هیاهیو حساب می شوند و باید بدانید که حتی خواندن آن ها هم ممکن است وقت شما را تلف کند.

مثبت باقی بمانید

معمولا" موارد مختلف به آن اندازه ای که آن ها را در ابتدای کار می بینید بد نیستند. گاهی اوقات چیزها بدتر از آن چه هستند به نظر می رسند تنها به این دلیل که ما خودمان خسته هستیم و از نظر ذهنی آمادگی نداریم. کمی استراحت و نگه داشتن حس شوخ طبعی می تواند به شما کمک کند. این گونه احساس ها به سرعت از میان می روند و شما مجددا" به حالت عادی باز می گردید.

یک ذهن باز خیلی راحت تر می تواند راه حل های متفاوت را پیدا کرده و آن ها را به کار ببندد تا یک ذهن کسل و خسته. یک ذهن ناامید به همه چیز این طور نگاه می کند: "فایده اش چیست؟" به هر حال باید هم چنان بدانید که گزینه های مختلف چه هستند و بر طبق برنامه هر یک را امتحان کنید. هدف شما این است که راه حل مناسب را انتخاب کرده، تمام حواس خود را روی آن متمرکز کنید و سپس عکس العمل مناسب نشان دهید.

تغذیه ی سالم داشته باشید

شاید مدت زیادی پشت میز بنشینید و بدون این که توجهی به سلامتی تان داشته باشید مشغول خوردن هله و هوله و غذاهای ناسالم شوید. بعد از پرخوری، احساس بدی دارید اما باز هم مجبورید روی مبل لم دهید و همان غذاهای ناسالم را بخورید.

در این وضعیت هیچ انرژی به دست نمی آورید و رخوت و بی حالی به سراغتان می آید، حتی بعد از آن خودتان را سرزنش می کنید؛ اما بعد از خوردن تغذیه سالم، بدنتان احساس بهتری دارد و در نهایت ذهنتان نیز به حس بهتری می رسد. تغذیه ی سالم سبب می شود ذهنتان از قرار گرفتن در مسیر ناامیدی و کسالت دور شود.

برای خود انگیزه و هیجان به وجود آورید

شما در مسیر پیشرفت قرار دارید، اما حالا باید بتوانید یک هیجان جدید پیدا کنید، چیزی که به شما انگیزه می دهد و از روزهای سخت و چالش برانگیز دورتان می کند. آیا کاری هست که شور زیادی برای آن داشته باشید؟ کمی وقت بگذارید و خلاقیتتان را به کار ببندید تا هدفی پیدا کنید.

خوب بودن در کاری که از انجام آن لذت می برید، بسیار ارزشمند و هیجان برانگیز است. انگیزه و اشتیاق تأثیر زیادی روی احساس شما دارد و در نهایت به جایی می رسید که افسردگی و ناامیدی جایی در زندگی تان نخواهد داشت.

بر روی عملی کردن آرزوهای خود تمرکز کنید هدف اصلیتان را در ذهن خود تجسم کنید

نتیجه مورد علاقه تان چیست؟ گاهی اوقات دور و برمان آنقدر شلوغ می شود و خودمان را سرگرم حل درگیری ها و مشکلات پیش پا افتاده می کنیم که یادمان می رود هدف اصلی زندگی مان چیست.

سعی کنید تا آنجایی که می توانید از پرسیدن این سؤال: "چرا چنین اتفاقی افتاد؟" پرهیز کنید، چرا که پرسیدن این سوال شما را در گذشته نگه داشته و جلوی پیشرفتتان را می گیرد. این سوال هیچ گونه راه حلی برای حل مشکل، به شما معرفی نمی کند.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (690 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (199 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (61 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (26 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (10 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (10 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
(عکس) عزاداری الناز شاکردوست در عاشورا/ پست عاشورایی الناز شاکردوست
(تصاویر) چیدمان شیک و ایرانی پسند سفره حضرت ابوالفضل در منزل باسلیقه علی دایی، با جاشمعی‌ها و مبلمان طلایی و دیزاین زیبای گل در وسط سفره
جدیدترین عکس محمدرضا گلزار در فضای مجازی در روز عاشورا
مسمومیت حدود 800 نفر در گلوگاه / یک مقام مسئول: علت مسمومیت نوشیدن آب یا شربت توزیع شده است
ترامپ: اگر در انتخابات قبلی آمریکا تقلب نمی‌شد یک هفته‌ای با ایران معامله می‌کردم!
شریعتمداری: ظریف جایگاه رسمی ندارد، نباید به صدا و سیما دعوت می‌شد!
از اهدای چفیه رهبری به عزاداران حسینی تا رونمایی تراکتور از بیرانوند در حواشی داغ امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
ظریف در گفتگوی ویژه خبری نحوه انتخاب وزرا در دولت چهاردهم را تشریح کرد
(فیلم) عزاداری امیر قلعه نویی، سام درخشانی و محمدحسین میثاقی در کنار وحید شمسایی در مجلس سلبریتی ها در شب تاسوعا
لباس های مزونی المیرا شریفی مقدم با مانتوی بلند تزئین شده کاردست و روسری نگین دار زیبا/ رعایت کامل حجاب در عین داشتن استایلی جذاب +عکس
بورس دانشجویان سال آخر دکتری برای تأمین نیاز هیئت علمی دانشگاه‌ها
جزئیات تماس تلفنی محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان با مسعود پزشکیان
استایل همسر راجر فدرر قهرمان مسابقات تنیس با لباسی متشکل از پَر/ فکر کنم این حجم از پَر توی دوخت لباس اوج هنرنمایی طراح باشه +عکس
کلید اولیه سوالات نوبت دوم کنکور 1403 منتشر شد
استایل پولداری همسر علی دایی در کنار مولتی میلیاردر فوتبال ایران / مانتو جلو باز با طرح چهارخونه و کیف پر زرق و برق بانو فرخ آذر دیدن داره !
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان