دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سبک زندگی / پرورش گل و گیاه /

رایج ترین روش کاشت و پرورش درخت سیب چوبی 

دوشنبه، 21 شهریور 1401
سیب چوبی، میوه کروی شکلی است که از درخت متوسطی به نام " آاِگل مارمِلُس" می روید و از سالها پیش در دشت های خشک هندوستان و سیلان وجود داشته است.در میان برگ های پر پشت این درخت، شاخه هایی به شکل ستون فقرات قرار دارند. در ادامه ساعد نیوز به چگونه کاشت و رشد این میوه میپردازد همراه ما باشید.

درباره سیب چوبی

بائل فروت که به نام های سیب سنگی یا سیب چوبی نیز معروف است از درختان بومی مناطق جنوب شرقی آسیا و هند است. ارتفاع درخت بالغ آن به ۴ تا ۱۳ متر می رسد. میوه های این درخت به شکل کروی، با پوستی سفت و با قطر ۶ تا ۱۲ سانتی متر، در ابتدا سبز رنگ بوده و پس از رسیدن به رنگ زرد تغییر رنگ می دهند. گوشت میوه بائل فروت بسیار معطر و شیرین بوده و حدود ۱۱ ماه زمان لازم است تا میوه به طور کامل برسد و آماده برداشت گردد. این درخت فواید زیادی داشته و علاوه بر میوه، برگ، ­ریشه و حتی پوست آن نیز کاربرد دارویی دارد. از این رو این درخت را در مناطق هند و چین به عنوان درختی مقدس یاد می کنند. نگهداری این گیاه آسان بوده و در تمام مناطقی که در زمستان دمای بالای -۷ درجه سانتی گراد دارند قابل کشت است. سیب چوبی بیشتر در شهر های "راج شاهی" و "کوشتیا " کشت می شود اما چون به عنوان درختی برای فضاهای خانگی شناخته شده،کاشت آن در سراسر آسیای جنوب شرقی،شمال "مالایا" و در جزیره "پنانگ" افزایش یافته است. سیب چوبی که در شهر های ِ" گازی پور" و "راج شاهی" وجود دارد،نسبتا بزرگتر از بقیه است. از پالپ آن برای تهیه بستنی میوه،یک نوع چاشنی غذا و ترشی استفاده می شود و از صمغی که از تنه و شاخه هایش به دست می آید،مانند آدامس استفاده می شود. برگ و پوست این درخت ارزش دارویی دارد.چوب آن برای ابزار کشاورزی و ساختن دستۀ وسایل مختلف استفاده می شود.یکی دیگر از انواع وابسته به این میوه، سیب فیلی است که به شدت مورد علاقه مردم است و در سراسر بنگلادش رشد می کند.

چگونگی کاشت بذر بائل فروت یا سیب چوبی هندی

ابتدا سینی نشاکاری را با خاکی نرم و دارای زهکشی خوب پر کنید. بذر بائل فروت را در عمق نیم تا یک سانتی متری از سطح خاک کاشته و کاملا آبیاری نمایید تا خاک مرطوب شود. سینی نشا کاری را در مکانی با دمای ۲۵ تا ۳۲ درجه سانتی گراد و دارای نور کافی قرار دهید. نیازی نیست که نور مستقیم خورشید به سینی بتابد.تا زمان جوانه زدن بذرها، دقت کنید که خاک سینی خشک نشود. همچنین از آبیاری غرقابی خودداری نمایید. در صورتی که دمای محیطی که سینی شا را در آنجا قرار داده اید بین ۲۵ تا ۳۲ درجه باشد، بذرها در فاصله ۱۵ تا ۳۰ روز جوانه خواهند زد اما اگر دما پایین تر یا بالاتر از این مقدار باشد مدت زمان بیشتری برای جوانه زدن بذر سیب چوبی نیاز خواهد بود. زمانی که نهال های جوان به اندازه مناسبی برای کشت در زمین رسیدند می توانید آنها را با فاصله ۴ تا ۷ متری از یکدیگر در محیط اصلی کشت، بکارید.

  • ارتفاع: بین ۴ تا ۱۳متر.
  • فاصله کاشت بذر: بین ۴ تا ۷ متر .
  • عمق کاشت بذر: بین ۴ تا ۸ میلیمتر .
  • دمای مورد نیاز رشد : بین ۲۰ تا ۳۳ درجه سانتی گراد .
  • طعم میوه : ملس و ترش مزه

شرایط نگهداری از سیب چوبی

  • نور و آبیاری بائل فروت : بائل فروت برای رشد بهینه نیازمند آفتاب کامل روزانه و آبیاری منظم است. دقت داشته باشد که در فصل رشد، خاک گیاه را همواره مرطوب نگاه دارید در فصل های دیگر نیزان آبیاری کمتری مورد نیاز است.
  • کوددهی : این گیاه به کود دهی زیادی نیاز ندارد و تنها کافیست تا در اوایل فصل رشد یک بار از کود حیوانی برای تقویت خاک آن استفاده کنید.
  • گلدهی : گلدهی درخت بائل فروت در فصل بهار بوده و ۱۱ ماه پس از آن میوه ها قابل برداشت خواهند بود.
  • باردهی بائل فروت : بائل فروت حدود دو سال پس از کشت بذر، درخت به بار می نشیند.
  • تکثیر سیب چوبی: درخت سیب چوبی معمولاً از طریق کشت بذرها تکثیر می شود ولی نهال های بذری کمتر از 15 سال پس از کشت به میوه دهی نمی رسند. همچنین تکثیر این گیاه از روش های قلمه ریشه، خوابانیدن هوایی یا پیوند جوانه روی نهال های بذری برای تولید گیاهان پاکوتاه و زودبارده نیز انجام می گیرد.

خواص و کاربردهای دارویی و صنعتی سیب چوبی

درخت سیب چوبی در هندوستان اغلب در حاشیه ی باغ ها یا زمین های کشاورزی و یا کنار خیابان های روستایی کشت می شوند. گاهی اوقات تعداد کمی از درختان نیز در باغ ها کشت می شوند. پالپ میوه ی این درخت بصورت خام و یا مخلوط با شکر خورده می شود. یک شربت خوب نیز از پالپ این میوه تهیه می گردد. پالپ آن همچنین برای ساختن یک نوع ترشی و چاشنی غذا نیز استفاده می شود و نیز دارای مواد خامی است که برای ساختن ژله بسیار مناسب است. این درخت همچنین به عنوان علوفه برای خوراک دام ها نیز کاربرد دارد. چوب این درخت بادوام بوده و برای ساخت برخی اشیا و لوازم استفاده می شود. میوه آن در برخی نواحی به عنوان مقوی، نیروبخش، مقوی قلب، قابض (میوه های نارس) و آنتی اسکوربوتیک (ضد کمبود ویتامین C) مورد مصرف قرار می گیرد. تنه و شاخه های این درخت حاوی یک نواع صمغی می باشد که از نظر خواص بسیار شبیه به صمغ عربی است و می تواند جایگزین بسیار خوبی برای صمغ عربی باشد. میزان تراوش این صمغ پس از فصل بارندگی به بیشترین میزان خود می رسد. این صمغ دارای رنگ های مختلفی از قهوه ای مایل به قرمز تا زرد کمرنگ یا حتی بی رنگ است. صمغ این درخت در آن حل نمی شود و از صمغ عربی چسبناک تر می باشد. آنالیز بخش خوراکی میوه مشخص کرد که هر 100 گرم از بخش خوراکی آن حاوی 69.5 گرم آب، 2.3 گرم اسید، 7.3 گرم پروتئین، 3-5 گرم پکتین، 1.9 گرم مواد معدنی، 5.2 گرم فیبر، 15.5 گرم کربوهیدرات ها، 0.13 گرم کلسیم، 0.11 گرم فسفر، 0.6 میلیگرم آهن، 170 میکروگرم ریبوفلاوین و 2 میلیگرم ویتامین C می باشد.

امیدوارم از محتوای نحوه ی پرورش و نگهداری سیب چوبی نهایت لذت را برده باشید و برای کسانی که گیاه دوست هستند، میتوانید ارسال نمایید. همچنین برای مشاهده ی مطالب پر محتوای دیگر میتوانید به بخش سبک زندگی ساعدنیوز مراجعه نمایید. از همراهی شما بسیار سپاسگزارم.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
مراحل اکسپت مقاله
گام به گام مراحل چاپ کتاب