دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / سلامت خانواده / پوست و مو /

روش‌های خانگی برای درمان خشکی پوست سر نوزادان 

یکشنبه، 28 دی 1399
کودک شما ارزشمند است و سلامتی او موجب نگرانی شماست ، مسئولیت کودک با شما است، و حتی پوسته سر کودک شما را نگران میکند. با این حال، پوسته سر در واقع یک مسئله جدی برای نگرانی نیست و به راحتی با روش های خانگی درمان میشود.

کودک شما ارزشمند است و سلامتی او موجب نگرانی شماست ، مسئولیت کودک با شما است، و حتی پوسته سر کودک شما را نگران میکند. با این حال، پوسته سر در واقع یک مسئله جدی برای نگرانی نیست و به راحتی با روش های خانگی درمان میشود. پوسته سر زرد رنگ، ضخیم، چرب و ظاهر پوست پوستی دارد که روی سر نوزاد ایجاد میشود این بسیار رایج است و گاهی ممکن است خارش داشته باشد.

نوزاد تا 3 ماه ممکن است ریزش پوست سر را داشته باشد اما به تدریج ناپدید می شود، اما در بعضی موارد ممکن است دو سال طول بکشد. اما شما می توانید راه های امن، موثر و طبیعی خود را برای خلاص شدن از پوسته سر استفاده کنید.دلیل اصلی پوسته سر ناشناخته است. و هیچ ارتباطی با بهداشت ندارد. هورمون ها از مادر به نوزاد منتقل می شود و یا آنتی بیوتیک هایی که در هنگام حاملگی به مادر داده می شود ممکن است مسئول باشد.

آب و هوای، تمیز کردن نادرست پوست، صابون های آرایشی نیز ممکن است باعث این موضوع شوند ، پوسته سر در کودکان در اندازه های معمولی بروز می کند که به تدریج در اندازه افزایش می یابد و تیره می شود. گاهی اوقات نیز به ابرو، مژه و پیشانی می رسد.داروهای خانگی برای خلاص شدن از این معضل باعث می شود کودک شما با خیال راحت از پوسته خلاص شود.

بیشتر کودکان و نوزادانی که دچار خارش پوست سر می شوند اگزما دارند. اگزما پوست سر را خشک و حساس می کند و یک پوست خشک به راحتی دچار شوره می‏شود، بنابراین در کودکانی که اگزمای سر دارند شوره هم دیده می شود. اگزمای کف سر یا سبورئیک درماتیت در نقاطی از بدن اتفاق می‏افتد که غدد چربی زیادی دارند، نقاطی مثل کف سر، بینی و پشت کمر. در نوزادان این عارضه بیشتر در سر دیده می ‏شود. وقتی سن نوزاد بالاتر برود، علائم اگزمای سر معمولا به شوره خلاصه می شوند. دلیل دقیق اگزمای کف سر در نوزادان و کودکان مشخص نیست اما خیلی از متخصصان می گویند که ترکیبی از ژنتیک، مخمرهای طبیعی بدن، عوامل محرک شیمیایی مثل شامپو یا صابون و هوای سرد و خشک باعث ایجاد این بیماری (در پی ترشح بیش از اندازه غدد چربی) می‏شود. در نوزادان خیلی کم سن و سال، ممکن است هورمون ‏های بدن مادر موجب ایجاد اگزما روی پوست سر بشوند.

روش های خانگی برای درمان خشکی پوست سر نوزادان

زمانی که علت خشکی پوست سر نوزادتان را تشخیص دادید، معمولا می توانید آن را با روش های خانگی درمان کنید. در ادامه به ۹ روش خانگی برای درمان خشکی پوست سر نوزادان می پردازیم.

۱. پوست سر نوزادتان را با توجه به وضعیتی که دارد، بشویید

شست وشوی موی سر نه تنها کثیفی و چربی را از تار موهای نازک نوزاد برطرف می کند، بلکه به از بین رفتن کثیفی و چربی اضافی پوست سر او هم کمک می کند. تعداد دفعاتی که باید پوست سر نوزادتان را بشویید، می تواند با توجه به وضعیت نوزادتان تغییر کند. برای نوزادی که به کلاه گهواره مبتلا است، شست وشوی روزانه ی پوست سر می تواند به برطرف کردن چربی و نرم و سست شدن پوسته های روی پوست سر کمک کند. شست وشوی یک روز در میان هم برای اجتناب از خشکی شدید پوست سر مفید است.

۲. از شامپوهای درمانی استفاده کنید

اگر شست وشوی پوست سر نوزاد به بهبود وضعیت او کمکی نکرد، می توانید از شامپوهای درمانی بدون نسخه ی پزشک استفاده کنید. به دنبال شامپوهایی باشید که برای نوزادان طراحی شده اند. اگر نوزادتان به شوره ی سر یا اگزما مبتلا است، به دنبال شامپوهای ضد شوره ای باشید که حاوی «پیریتیون زینک یا سلنیوم سولفاید» هستند. پوسته های سمج مرتبط با کلاه گهواره، به شامپوهای ضدشوره قوی تر، مثل شامپوهایی که حاوی «قطران زغال سنگ یا سالیسیلیک اسید» هستند، نیاز دارند.

پزشک نوزادتان می تواند به شما در انتخاب بهترین شامپو کمک کند. فرقی نمی کند از چه شامپوی پزشکی ای استفاده می کنید . نکته ی کلیدی این است که اجازه دهید شامپو دست کم دو دقیقه روی پوست سر نوزادتان بماند. اگر نوزادتان به کلاه گهواره مبتلا است، ممکن است نیاز شود فرآیند شست وشو را بیش از یک بار انجام دهید. شامپوی پزشکی را دو تا هفت بار در هفته و تا زمانی که علائم نوزادتان بهبود یابند، استفاده کنید. ممکن است یک ماه طول بکشد تا علائم برطرف شوند.

۳. پوست سر نوزاد را نخراشید

اگرچه ممکن است برای خراشاندن پوست سر نوزاد برای جدا کردن پوسته ها تحریک شوید، اما باید از انجام این کار خودداری کنید. خراشاندن پوست سر نوزاد ممکن است در طول زمان عوارضی همچون موارد زیر داشته باشد؛

  • جراحت، بریدگی و جای خراش بر اثر کشیدن ناخن ها روی پوست سر
  • عفونت؛ به علت وجود باکتری های موجود در زیر ناخن
  • زخم شدن و باقی ماندن جای زخم؛ در صورت خراشیدن عمیق یا بسیار محکم سر

۴. به آرامی پوست سر نوزاد را ماساژ دهید

ماساژ پوست سر می تواند در درمان خشکی سر در نوزادان مفید باشد. این روش نسبت به استفاده از ناخن، یک روش ملایم تر برای جدا کردن پوسته ها به حساب می آید. هنگام استفاده از شامپو و نرم کننده باید آن ها را روی پوست سر نوزاد ماساژ دهید. با ماساژ دادن پوست سر نوزاد می توانید اطمینان حاصل پیدا کنید که شامپو و نرم کننده، به طور کامل در تمامی نقاط پخش می شوند. یکی دیگر از مزایای ماساژ این است که می تواند باعث ایجاد احساس راحتی در نوزاد شود. هنگام ماساژ دادن، به پوست سر نوزاد فشار نیاورید و این کار را به آرامی انجام دهید.


پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز جمعه 14 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
مراحل سابمیت مقاله
تبدیل پایان نامه به مقاله !
مراحل تالیف کتاب و به چاپ رساندن آن
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات علمی پژوهشی داخلی
چاپ مقاله در مجله (ISI, SCOPUS, ISC, PUBMED و علمی پژوهشی) معتبر+ صفر تا صد+ ویدئو آموزشی
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب در چند ثانیه
تعرفه نگارش مقاله از پایان نامه
پذیرش و چاپ مقاله علمی پژوهشی در کمترین زمان