روش پخت باقالی پلو با گردن

  پنجشنبه، 25 آذر 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
روش پخت باقالی پلو با گردن
باقالی پلو با گردن یکی از انواع غذاهای بسیار خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که در مجالس خاص سرو می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با ما همراه باشید.

باقالی پلو با گردن یا باقالی پلو با گوشت سر دست یکی از پلوهای سنتی ایرانی می باشد که بسیار قدیمی بوده و از گذشته تا به امروز همچنان بین همه ایرانی ها محبوب است، باقالی پلو با گردن یک غذای بسیار مجلسی است که می توانید برای مهمانی ها و دورهمی های خود تهیه کنید و می توان گفت باقالی پلو با گردن یکی از غذاهای لاکچری ما ایرانی ها می باشد که مختص ایران است اما برای تهیه یک باقالی پلو با گردن خوشمزه استفاده از گوشت تازه و تفت دادن آن با پیاز و سیر فراوان یکی از اصل های پخت خوب گوشت است و باید این غذا روی حرارت بسیار کم پخته شود تا گوشت نرم و پنبه ای شود.

مواد مورد نیاز برای تهیه باقالی پلو با گردن

  • باقالی:2 پیمانه
  • گردن گوسفند:1 عدد
  • برنج:2 پیمانه
  • چوب دارچین:1 تکه
  • شوید خشک:یک و نیم پیمانه
  • زعفران دم کرده:1/2 پیمانه
  • پیاز:3 عدد
  • سیب زمینی برای ته دیگ:در صورت تمایل
  • نمک و فلفل و زردچوبه:به میزان لازم
  • روغن:به میزان لازم

طرز تهیه باقالی پلو با گردن

اگر دوست دارید یک باقالی پلوی مجلسی با ته دیگ زعفرانی داشته باشید زعفران را از قبل دم کرده و داخل کاسه ای بریزید، سیب زمینی ها را پوست گرفته و به شکل حلقه های نازک برش بزنید و داخل کاسه زعفران بخوابانید تا رنگ گرفته و یک ته دیگ طلایی و خوش رنگ به شما بدهد.

در مرحله بعد پیاز ها را خلالی خرد کرده و با مقداری روغن تفت دهید تا نرم شود، حالا گوشت گردن را اضافه کنید و به همراه پیاز تفت دهید تا تغییر رنگ دهد.بعد از اینکه گوشت تغییر رنگ داد آن را برگردانید تا سمت دیگرش هم با پیاز تفت بخورد. زردچوبه را اضافه کرده و بعد از چند تفت آب را بریزید و اجازه دهید شروع به جوشیدن کند، شعله را کم کنید و اجازه دهید گوشت برای چند ساعت بپزد. یک تکه چوب دارچین داخل آن بیاندازید ولی نمک را در اواخر پخت اضافه نمایید زیرا نمک باعث دیرپز شدن گوشت میشود.

در این فاصله که گوشت در حال پخته شدن است باقالی پلو را آماده نمایید، برنج را از قبل شسته و برای 2 ساعت با آب و نمک بخیسانید.حالا قابلمه ای را با آب پر کنید و روی حرارت قرار دهید تا بجوشد، بعد از اینکه آب شروع به جوشیدن کرد باقالی ها را بریزید و برای 10 دقیقه بجوشانید، سپس برنج را اضافه کنید و طبق دستور آن را آبکش نمایید.

قابلمه را چرب کرده و روی حرارت قرار دهید تا داغ شود سپس سیب زمینی های زعفرانی را ته قابلمه بچینید . مقداری از باقالی پلو را داخل قابلمه بریزید و روی آن کمی شوید، روغن و زعفران بپاشید و هم بزنید، دوباره مقداری باقالی پلو بریزید و باز هم کمی شوید ، روغن و زعفران بپاشید و هم بزنید تا زمانی که مواد تمام شود. بعد از اینکه مواد باقالی پلو بخوبی با هم مخلوط شدند دم کنی را روی در قابلمه قرار داده و آن را روی شعله ملایم بگذارید تا دم بکشد.دقت داشته باشید اگر از شوید تازه استفاده میکنید زمانی که برنج و باقالی در حال جوش هستند شوید را در آخر به قابلمه اضافه کرده و بعد از یکی دو جوش آبکش نمایید، ولی اگر شوید خشک استفاده میکنید طبق دستور بالا آن را لابه لای باقالی پلو بپاشید.

بعد از اینکه برنج را برای دم کشیدن روی گاز گذاشتید به خورش گردن سر بزنید تا آب آن اندازه باشد، بعد از اینکه گوشت بخوبی پخت و جا افتاد آن را در ظرف مناسبی بکشید و چوب دارچین را از داخل آن خارج نمایید. باقالی پلو را هم داخل دیس بکشید و با گوشت گردن سرو نمایید

نکته ها:

  1. برای سفید نبودن برنج میتوانید در مرحله 3 کمی زردچوبه هم همراه برنج اضافه کنید.
  2. برای داشتن ته دیگ کنجدی، کنجد را در بشقابی بریزید. سیب زمینی حلقه شده را روی کنجد قرار دهید و فشار بدهید تا مقداری کنجد به آن بچسبد، سپس آن را در قابلمه بگذارید.

دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (662 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (117 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (93 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (80 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (67 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (39 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (30 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (28 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (17 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (16 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (15 نظر)
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان