روش تهیه آب زرشک

  سه شنبه، 19 مرداد 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه آب زرشک
طریقه ساخت آب زرشک طبیعی باید با مقداری حوصله و رعایت نکات مهم و تهیه زرشک مرغوب و مناسب این کار صورت گیرد. زرشک خواص بسیار زیادی دارد که در درمان بیماری های مختلف از جمله مشکلات خونی موثر است. زیاده روی در مصرف آب زرشک نیز ضرر و زیان دارد که به باید به اندازه مصرف شود.

آب زرشک یکی از انواع نوشیدنی است که برای سلامتی ما بسیار مفید است. متاسفانه آب زرشک هایی که در بستنی فروشی ها و سایر مغازه ها فروخته می شوند اکثرا اصل نیستند. همچنین آب زرشک های اصل قیمت بالایی دارند. ولی ما می توانیم براحتی با قیمتی مناسب تر و سلامت بیشتر، خودمان در منزل آب زرشک تهیه کنیم.

مواد لازم برای تهیه آب زرشک

  • زرشک کوهی: 700 گرم
  • آب: 1 لیتر یا 4 پیمانه

روش اول در تهیه آب زرشک

ابتدا زرشک را کامل بشویید و آن را در آبکش بریزید. مقداری آب در قابلمه نسبتا بزرگ بریزید و زمانی که آب جوش آمد، زرشک ها را به آب جوش اضافه کنید.

پس از 10 دقیقه جوشیدن، قابلمه را خاموش کنید. چند دقیقه صبر کنید تا محتویات داخل قابلمه سرد و ملایم شود. سپس مجدد آب زرشک جوشیده را داخل آبکش بریزید تا تفاله ی زرشک جدا و آب زرشک شما یک دست و صاف شود. آب زرشک غلیظ را داخل بطری بریزید و در یخچال نگهداری کنید.آب زرشکی که آماده کرده اید، غلیظ است و برای استفاده از آن، هر بار مقدار کمی از آن را با آب مخلوط کنید و بعد نوش جان کنید.

روش دوم در تهیه آب زرشک

در این روش ابتدا زرشک ها باید شسته شوند. سپس زرشک را به مدت 24 ساعت درون ظرف غیرفلزی قرار دهید.

بعد از اتمام 24 ساعت، آنها را درون مخلوط کن بریزید و تفاله های موجود در زرشک را از آب زرشک جدا کنید. آب زرشک شما آماده است. شما می توانید آب زرشک غلیظ را همانند روش قبل داخل بطری شیشه ای بریزید و آن را در یخچال نگهداری کنید.اگر به آب زرشک علاقه دارید، با ویژگی های آبمیوه گازدار زرشک و انار عالیس آشنا شوید.مصرف آبمیوه گازدار زرشک و انار عالیس به تنظیم فشار خون و رفع غلظت خون کمک می کند. اگر فشارخون پایینی دارید، می توانید آبمیوه گازدار زرشک و انار عالیس را با نمک مصرف کنید.

آب زرشک

نکات مهم در تهیه آب زرشک

آب زرشک یکی از نوشیدنی های پرطرفدار در فصل تابستان است. اگر می خواهید از گرمای تابستان نجات پیدا کنید، می توانید انواع نوشیدنی سرد را آماده کنید و از خواص آن بهره مند شوید. و اما نکاتی درباره آب زرشک:

  • برای تهیه آب زرشک طبیعی به زرشک مرغوب نیاز دارید.
  • دو نوع زرشک وجود دارد؛ زرشک کوهی که طعم ترشی دارد و زرشک پلویی که طعم آن شیرین است. برای تهیه آب زرشک بهتر است از زرشک کوهی استفاده کنید.
  • برای گرفتن آب زرشک دقت کنید که آن را زیاد نجوشانید، زیرا آب زرشک تلخ می شود.

ماندگاری آب زرشک

همانطور که در این بخش از آشپزخانه نمناک اشاره شده است ماندگاری آب زرشک کوتاه است و در یخچال و در بطری شیشه ای حدود یک هفته است و به تدریج ترش، خراب و گازدار میشود.برای نگهداری آب زرشک برای مدت طولانی، آن را به نقطه جوش رسانده و از روی حرارت بردارید.برای اینکه همیشه آب زرشک تازه داشته باشید، زرشک تازه را فریز کرده و در طول سال به اندازه مصرف، آبگیری کنید.

برای آبگیری زرشک چه نکاتی را رعایت کنیم؟

می توانید برای آبگیری زرشک از زرشک کوهی یا زرک که دارای هسته و دانه بوده و طعم آن ترش مزه است، استفاده کنید. زرشک کوهی در رنگ های مختلفی مانند سیاه، صورتی، ارغوانی و زرد وجود دارند که هر کدام آنها طعم به خصوصی دارند. اغلب از زرشک با رنگ سیاه، صورتی و ارغوانی برای آبگیری استفاده میشود.پس از آبگیری آب زرشک را زیاد نجوشانید زیرا باعث تلخ شدن آن میشود و هم خواص آن از بین میرود.

خواص آب زرشک

مقدار مصرف روزانه آب زرشک برای مقاصد مختلف متفاوت است:

  • مصرف آب زرشک 1 لیوان صبح ناشتا و 1 لیوان شب، هنگام خواب برای درمان کبد مفید است.
  • مصرف آب زرشک روزی سه فنجان، نیم ساعت قبل از هر وعده غذایی برای کاهش وزن و لاغری، مفید است.

مضرات آب زرشک

  • آب زرشک دارای طبع سرد و خشک است و افراد دارای مزاج سرد باید در مصرف آن احتیاط کرده و از مصلح استفاده کنند.
  • برخی افراد با مصرف آب زرشک ممکن است دچار عوارض جانبی مانند تهوع، اسهال، یبوست، درد و گرفتکی معده شوند.
  • آب زرشک در دوران بارداری و شیردهی با احتیاط مصرف شود.
  • کسانیکه سرفه های خشک می کنند نباید آب زرشک بخورند.
  • مصرف زیاد آب زرشک به صورت روزانه توصیه نمی شود.

کالری آب زرشک

هر 240 میلی لیتر حدود یک لیوان آب زرشک طبیعی دارای 110 کالری میباشد.

دستور تهیه جوشانده زرشک

  • در یک لیتر آب 20-10 گرم پوست ریشه یا ساقه و یا میوه زرشک را ریخته و آنرا بجوش بیاورید.
  • سپس آنرا از روی اجاق بردارید و بگذارید برای مدت 10 دقیقه بماند.
  • این جوشانده را صاف کنید و با شکر یا عسل شیرین کنید و میل نمایید.

دستور تهیه شربت زرشک

آب زرشک و آب سیب هر کدام 500 سی سی مخلوط کرده و با 250 سی سی آبلیمو و 500 گرم شکر مخلوط کنید و این مخلوط را آهسته حرارت دهید تا به قوام آید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
لحظه باورنکردنی شکار یک عقاب توسط خرس گرسنه در نوک درخت!+ فیلم (1 نظر) فراجا: مأمور خاطی پلیس بازداشت و معلق از خدمت شد (1 نظر) استقبال عجیب دانش آموزان دختر از شهردار زنجان+عکس/ به صف شدن دختران برای تعظیم؟ (1 نظر) رونمایی از چهره هانیه غلامی در 22 سالگی وقتی که از دانشگاه فارغ التحصیل شد / چقد ظریف و زیباست (1 نظر) شهرداری کرمانشاه مجسمه پاندای کونگ‌فوکار را به آغوش مردم ایران بازگرداند/ رفته میکاپ کرده اومده😂+عکس (1 نظر) لوازم آرایش یک خانم شاغل که همیشه باید با خود داشته باشد (1 نظر) فرح پهلوی در چه شرایطی برای سگ سالومه مجری منوتو گریست؟ + ویدئو (1 نظر) استایل جذاب و جوان‌پسند داریوش فرضیایی، عموپورنگ خوش انرژی در 50 سالگی/ ماشاءالله پوستش چقدر صافه+عکس (1 نظر) از واکنش همایون شجریان به خیانتش تا صف طولانی امضای سروش صحت در حواشی داغ امروز سه‌شنبه 25 اردیبهشت 1403 اعتراف چندش و عجیب اهالی قبیله آدم‌خوارها: من گوشت یک مرد و یک زن را خورده‌ام!+ویدیو فال انبیاء روزانه پنجشنبه 27 اردیبهشت ماه 1403 سلفی بامزه و سر صبحی شبنم قلی خانی با دختر یکی یدونه‌اش، شانا خانوم+عکس/ ماشالله بزرگ شده😍 طراحی چهره رهبر معظم انقلاب بر روی برگ درخت توسط این هنرمند+ویدئو/ منحصربفرد و بی نقص عکسی از درختکاری آیت الله جنتی در حیاط شورای نگهبان بررسی جذابیت های آلمان برای مهاجرت با موسسه مهاجرتی میرداماد
دیگران می‌خوانند   
حمله خرس گرسنه به یخچال یک خانواده؛ مهمانی شروع شد! +فیلم استوری عاشقانه و جذاب مونا کرمی از همسرش سپند امیرسلیمانی/ تابلوی دیواری چقدر خاص و شیکه+عکس عاشق‌ترین و رمانتیک‌ترین حیوانات جهان را بشناسید+عکس نگاهی به خانه جذاب و شیک عموپورنگ و ننه نقلی و رونمایی از عکس آتلیه‌ای زیباشون+عکس (ویدئو) نحوه درست کردن یک دسر خوشمزه آلمانی با توت فرنگی و شیر (عکس) تیپ و چهره جدید «بابا پنجعلی» سریال پایتخت در مراسم تولد ایرج طهماسب تمسخر و خنده های ارژنگ امیرفضلی از نحوه پر کردن چاله های خیابان در کانادا+ویدیو فال انبیاء روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 ماجرای باقلوای یزدی دستپخت مادربزرگ رهبر معظم انقلاب نقاشی 400 ساله‌ای که یک پادشاه را «عاشق» کرد التماس سگ به پاکبان برای نجات توله های گرفتارش در آب بی جواب نماند+ویدئو/ مهربانی مهم ترین اصل انسانیت است... شباهت بی حد و اندازه پسر خوشتیپ و جذاب دانیال حکیمی به آقای بازیگر/ خندیدنشون هم کپی همدیگه هست+عکس تصویری از پسر قدبلند، مو فرفری و ریش دار کمند امیر سلیمانی در کنار دایی جان/ ماشالله چه بزرگ شده پشت صحنه جالب و دیدنی نماز خواندن شاهرخ استخری در سریال فاصله ها+ویدیو جواب قابل تامل آیت الله هاشمی رفسنجانی درباره مسئله ترسیدنشان از مرگ+ویدیو نگاهی به تاج کیانی و کمربند زرین و لوکس ناصرالدین شاه قاجار+عکس سی امین سالگرد ازدواج مرجان صفابخش و همسرش مرحوم آرش میراحمدی بر مزارش +ویدئو غوغای اجرا و گیتارنوازی بی‌نظیر عرفان طهماسبی با آهنگ شدم سرگشته حیرانت ای دوست/ از شنیدنش محاله سیر بشید+ویدیو تجربه زندگی متفاوت در عربستان سعودی از زبان جورجینا نامزد رونالدو حال خوب زهره حمیدی بعد گذراندن دوران شیمی درمانی در کنسرت جدید محسن ابراهیم زاده +ویدئو وقتی میخوای فیلم آموزش خانه داری ضبط کنی اما همه جا رو به گند میکشی+ویدیو/ اینجا باید گفت تا آموزشهای بعدی خدا نگهدار😂 نوشته تحسین برانگیز روی شیشه مغازه یک شاطر تهرانی که نان رایگان میدهد/ دست مریزاد+عکس فال شمع روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 وزارت ارشاد ناشران مجازی را غافلگیر کرد تقویت میل و عملکرد جنسی با این 10 ماده غذایی شگفت انگیز! فال قهوه با نشان روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال روزانه امروز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه 1403 فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 30 اردیبهشت 1403+فیلم کبد چرب را با این میوه های شگفت انگیز درمان کنید! چگونه از افتادگی سینه‌ها جلوگیری کنیم؟ نگاهی به تیپ جوان پسند و امروزی احمدرضا عابدزاده در مراسم عروسی دخترش نگار+عکس/ بهش میخوره داماد باشه تا پدر عروس هم اکنون بارش شدید تگرگ در حرم رضوی/ مردم در منازل خود بمانند حیرت کاربران از صدای بهشتی و دلنشین فرشید نوابی مهران در سریال جدال با سرنوشت / شاهکار دیدنی آقای بازیگر سلفی عابدزاده با ستاره دربی 6 تایی رونمایی از خانواده جدید ستاره سادات قطبی و بچه های قد و نیم قد! چه خانواده پرجمعیتی+عکس فال ابجد روزانه یکشنبه 30 اردیبهشت 1403 راه اندازی خط تولید آب معدنی {0 تا 100 هر آنچه باید بدانید!} جدیدترین ویدئو از وضعیت خیابان های مشهد بعد از بارش سیل آسا ویدیوی عجیب که در یک روز 12 میلیون لایک گرفت؛ خوردن یک ظرف 100 لیتری پُر از توت‌فرنگی در 12 ساعت+ویدیو سفر به ترکیه با بودجه محدود
منتخب روز