روش تهیه آبگوشت فلفل همدانی

  یکشنبه، 18 مهر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه آبگوشت فلفل همدانی
آبگوشت فلفل یکی از آبگوشت های بسیار خوشمزه سنتی ایرانی می باشد که اصالت آن برای شهر همدان است و در شهرهای مختلف نیز شاید تهیه شود. آبگوشت ها همیشه یک غذای محبوب سنتی ایرانی است که بسیار خوشمزه و مقوی است و کمتر ایرانی پیدا می شود طعم و مزه آبگوشت را دوست نداشته باشد اما این نوع آبگوشت با فلفل و نخود مخصوص همدان تهیه می شود .

آبگوشت، دیزی یا پیتی (دیزی فارسی) یکی از خوراک های سنتی ایران است که در انواع مختلف پخته و استفاده می شود. می توان گفت آبگوشت خوراکی رقیق است که از پختن گوشت و پیاز و سیب زمینی و نخود درست می شود. این خوراک در دو مرحله خورده می شود؛ اول آب آن را با تکه های نان مخلوط نموده یا به اصطلاح تلیت (تیلیت) می کنند و می خورند و بقیه ی مواد را یا با گوشت کوب کوبیده یا نکوبیده با نان، پیاز و ترشی یا سبزی خوردن میل می کنند. اگر آبگوشت را در ظروف سنگی بپزند به آن دیزی سنگی می گویند.

بسته به مواد مختلف و طعم دهنده هایی که مردم هر قوم و هر استانی به مواد اصلی آبگوشت اضافه می کنند انواع مختلف آبگوشت را می پزند. همدان را می توان شهر آبگوشت های متنوع نامید. زیرا همان طور که در آشپزی و غذاهای استان همدان دیدیم تنوع آبگوشت و آش در بین غذاهای این استان زیاد است و آبگوشت های خاص مثل آبگوشت قورمه سبزی، آبگوشت گوجه فرنگی، آبگوشت یخنی، آبگوشت کلم قمری و آبگوشت فلفل دارند.

آبگوشت در همدان غذای ظهرهای جمعه و تعطیلات و پای ثابت سفره های مادربزرگ هاست. در زمان های نه چندان دور در میهمانی های رسمی مثل عروسی ها یا نذری و یا بازگشت کسی از زیارت آبگوشتی از گوشت قربانی می پختند یا به اصطلاح بار می گذاشتند و با آن از میهمانانشان پذیرایی می کردند.

آبگوشت فلفل همدانی یکی از خوراک های سنتی استان همدان است. مواد این آبگوشت را گوشت گوسفندی با استخوان، نخود، نوعی از فلفل سبز همدان که به آن «بیور» می گویند و طعم شیرین و تندی ملایمی دارد، گوجه فرنگی، پیاز، سیر، سیب زمینی، زیره ی سبز، کمی نعنای خشک، آب لیمو و زنجبیل تشکیل می دهد.البته بیور همیشه شیرین نیست و انواع و درشت و رسیده ی آن تندی زیادی دارد. از این نوع فلفل، ترشی خاصی هم درست می کنند که معمولا چاشنی انواع آبگوشت و کباب کوبیده محسوب می شود و در کنار آن ها سرو می شود. آبگوشت فلفل همدانی شباهت زیادی به دیزی مرسوم در همه ی ایران دارد اما وجود فلفل، طعم آن را خاص تر کرده است.

اگر به همدان سفر کردید و البته از عاشقان آبگوشت بودید حتما سری به دیزی سراها و سفره خانه های سنتی بزنید و از عطر و طعم آبگوشت های خوشمزه و خوش آب و رنگ همدانی لذت ببرید. نحوه ی سرو آبگوشت در سفره خانه های سنتی و در ظرف های سفالی ساخت لالجین نیز لذت خاص خود را دارد. در ادامه مواد لازم و نحوه ی پخت این آبگوشت خوشمزه را با هم می بینیم.

مواد لازم برای آبگوشت فلفل همدان

  • گوشت گوسفندی با استخوان و چربی :نیم کیلو
  • نخود :2 لیوان
  • فلفل سبز همدان:100 گرم
  • سیب زمینی :8-10 عدد سایز کوچک
  • گوجه فرنگی :6 عدد متوسط ( پوره و تفت داده شده )
  • پیاز:2 عدد متوسط
  • سیر :2-3 حبه ( در صورت تمایل )
  • زیره سبز :1 قاشق غذا خوری
  • زنجفیل تازه :1 قاشق چایخوری ( رنده شده )
  • آبلیمو:به مقدار لازم
  • نمک ، زردچوبه :به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت فلفل همدانی

نخود را از چند ساعت قبل با مقداری آب ولرم خیس کنید و چندین بار آب آن را عوض کنید تا نفخ آن کاهش یابد. داخل قابلمه ای مناسب ابتدا گوشت را به همراه یک عدد پیاز خرد شده و مقدار کافی آب ، روی حرات بالا قرار دهید تا به جوش بیاید.حتما کف روی گوشت را بگیرید تا آبگوشت رنگ شفاف تری داشته باشد. نخود را از آب در بیاورید و آبکش کنید.سپس به همراه زیره سبز، پوره گوجه فرنگی تفت داده شده، مقداری زردچوبه، سیر و زنجفیل به داخل قابلمه گوشت اضافه کنید.منتظر باشید تا آب دوباره به جوش بیاید.اونوقت درب ظرف را ببندید و حرارت را روی شعله ملایم قرار دهید تا گوشت به آرامی بپزد.برای اینکه مزه تند فلفل در آبگوشت به تلخی نزند آن را بلانچ میکنیم به این شکل که در قابلمه ای مقداری آب بریزید و روی حرارت قرار دهید.بعد از جوشیدن آب، به آن نمک اضافه کنید به اندازه ای که مزه آب کاملا شور شود، در کنار آن یک ظرف آب خیلی سرد که بهتر است چند تکه یخ داخل آن باشد آماده کنید.فلفل های شسته و خشک شده را داخل آب جوش بریزید و بعد از 30 تا40 ثانیه آبکش کنید و بلافاصله داخل آب یخ بریزید.بعد از 2-3 دقیقه از داخل آب یخ در بیاورید . این کار را مجددا تکرار کنید تا طعم تلخی فلفل ها کاملا از بین برود.برای دوبار درست نکردن آب شور جوشیده لازم است فلفل ها را داخل یک آبکش فلزی بریزید و همراه با آبکش داخل شورآب در حال جوش قرار دهید.فلفل های بلانچ شده را بعد از دو ساعت پخت گوشت ها به بقیه مواد اضافه کنید.در صورت نیاز کمی آب جوش داخل قابلمه بریزید و درب آن را نیمه باز نگه دارید.در نیم ساعت آخر پخت، سیب زمینی ها شسته شده را با پوست داخل آبگوشت بریزید.چربی گوشت را از قابلمه بیرون بیاورید و بکوبید، یک عدد باقی مانده را رنده کنید و با چربی کوبیده شده مخلوط کنید و مجددا داخل ظرف برگردانید.نمک را هم در این مرحله اضافه کنید.آبگوشت پخته شده را از روی حرارت بردارید و هنگام سرو کردن آبلیمو را به مقدار دلخواه به آبگوشت اضافه کنید و نوش جان کنید.

چند نکته آبگوشت فلفل همدانی

  • برای فریز کردن لوبیا سبز، باقلا، نخود فرنگی، ذرت پاک شده ، بامیه و محصولاتی از این دست، می توانید از روش بلانچ کردن یا شوک حرارتی استفاده کنید.
  • مقدار آب در ابتدا به اندازه ای باشد که روی مواد را کاملا بپوشاند. هرگاه نیاز به اضافه کردن آب بود از آب جوش استفاده کنید.
  • در تهیه این آبگوشت، به طور سنتی فقط از نخود استفاده میشود. ولی در صورت تمایل می توانید از ۱ لیوان نخود + ۱ لیوان لوبیای سفید استفاده کنید.
  • نیمه باز گذاشتن درب قابلمه بعد از اضافه کردن فلفل ها برای جلوگیری از تلخ شدن خوراک است.
  • توجه داشته باشید !! طعم این خوراک نسبتا ( خیلی ) تند است! تهیه و مصرف آن برای کسانی که به فلفل حساسیت دارند یا دچار ناراحتی معده هستند و کودکان زیر ۱۰ سال به هیچ وجه توصیه نمیشود.

  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (306 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (227 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (132 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (126 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (99 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (88 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (66 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندونه فروش شیرازی، برای فرار از گرما حماسه آفرید/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (61 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (57 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (38 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (37 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (37 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (30 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (29 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
حمله گازانبری ندا چملانیان همسر دانیال اسماعیلی فر به سروش رفیعی با اسم رمز یه سری آدماااا/ نظرتون در موردش چیه؟ +سند
فال شمع روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 5 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 5 مرداد 1403 + فیلم
خلاقیت رسانه ای سمی باشگاه استقلال خوزستان با لو رفتن یک پست اینستاگرامی فیک درباره بازیکن معروف ساحل عاجی جنجالی شد/ مغز نیست که طلا است +عکس
ناگفته‌های سخنگوی وقت وزارت بهداشت از دستگاه کرونایاب مستعان
(تصاویر) اولین پسر جهان که با بلندترین مو روی همه دخترا رو کم کرد!/ موی 1.5 متری که رکوردار گینس شد
هدف نهایی زندگی شما با توجه به ماه تولدتان چیست؟
قاب تلخ و غم‌انگیزی از وداع آخر دختر و پسر سعید راد با پیکر پدرشان
(تصاویر)اگه دنبال رژلب های خنک و تابستونی میگردی این 6 مدل رو امتحان کن!/ مخصوص خانم های سخت پسند!
پزشکیان از کجای اقتصاد باید شروع کند؟
(تصاویر) حیاط پر گل و گیاه خانه مادری احسان علیخانی با صندلی‌های فلزی سفید
تصاویر دیدنی از دیزاین مجلل جشن تعیین جنسیت برادرزاده‌ی سپیده بزمی‌پور، همسر شاهرخ استخری با دیزاین شیک و جذاب/ عمه خانم که دلش پسر میخواست، ببینین نتیجه چی شد
کنترل انتشار ویروس تب دنگی دشوار است
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....