روش تهیه آبگوشت ماست لذیذ

  شنبه، 17 مهر 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
روش تهیه آبگوشت ماست لذیذ
این غذا، غذای محلی کردستان هست وخیلی خوشمزه است واز درست کردن آن پشیمان نمی‌شوید.

آب گوشت، شوربا , دیزی یا پیتی یکی از خوراکی های سنتی ایران است. در پختن آب گوشت از گوشت و دنبه گوسفند، گوجه فرنگی (و یا رب گوجه فرنگی) و نخود استفاده می شود. خوراکی رقیق که از پختن گوشت و پیاز و سیب زمینی و نخود درست می شود که در دو مرحله می خورند. اول آب آن را با تکه های نان مخلوط نموده و می خورند. بقیه مواد را می توان با گوشت کوب کاملاً کوبیده یا نکوبیده با نان، پیاز و چاشنی مانند ترشی و سبزی خوردن میل می کنند. در صورت پخته شدن در ظروف سنگی آن را دیزی سنگی می نامند. برخی افراد از طریق تیلیت کردن، نان های خشک را به مصرف مفید می رسانند.

مواد لازم برای آبگوشت ماست خوشمزه

  • ماست ملس : ۶ لیوان
  • لپه : یک فنجان
  • سینه مرغ : یک عدد
  • آب : ۷ لیوان
  • پیاز : یک عدد
  • زردچوبه : یک قاشق مرباخوری
  • نمک : به مقدار لازم
  • روغن : به مقدار لازم
  • نعناء خشک : به مقدار لازم

طرز تهیه آبگوشت ماست خوشمزه

برای تهیه آبگوشت ماست ابتدا لپه را بپزید و سینه مرغ را به صورت قطعه قطعه برش دهید و درون روغن آن را سرخ نمایید سپس سینه مرغ را به لپه بیفزایید و اجازه دهید تا لپه و سینه مرغ به خوبی پخته شوند. توجه داشته باشید که بعد از پخت لپه و مرغ باید دو لیوان آب درون قابلمه مانده باشد.

ماست را درون ظرفی مناسب بریزید و به کمک قاشق آن را هم بزنید تا رقیق شود سپس یک قاشق از نعناء خشک را به ماست بیفزایید و زردچوبه و نمک را هم به ماست اضافه کنید سپس ماست را به مخلوط سینه مرغ اضافه نمایید و آن را هم بزنید تا ماست نبرد بعد از اینکه ماست به دمای جوش رسید شعله گاز را کم کنید و اجازه دهید تا به مدت ۱۰ دقیقه این غذا جا بیفتد.در این مرحله از طرز تهیه آبگوشت ماست روغن را درون ظرفی مناسب بریزید و پیاز را به صورت خلالی سرخ نمایید سپس یک قاشق باقی مانده از نعناء را به پیاز بیفزایید و کشمش را هم به مخلوط نعناء داغ اضافه کنید. آبگوشت را درون ظرفی مناسب برای سرو بریزید و روی آن را با نعناء داغ و پیاز داغ و کشمش تزیین نمایید.

نکات طلایی برای پخت بهتر آبگوشت ماست

  1. برای پخت آبگوشت ماست به جای سینه مرغ از هر قسمت مرغ که تمایل دارید می توانید استفاده کنید.
  2. اصل این غذا به کمک گوشت گوسفندی پخته می شود همچنین می توانید برای پخت آبگوشت ماست از هر نوع گوشت نظیر گوشت بوقلمون و گاو و بلدرچین و … استفاده نمایید.
  3. به آبگوشت ماست می توانید یک قاشق غذاخوری کشک نیز اضافه کنید.

مواد لازم برای تهیه آبگوشت ماست مهاباد روش دوم

  • ۱۵۰ گرم گوشت گوسفندی
  • ۱۰۰ گرم لپه (یا ۱۰۰ گرم از مخلوط نخود ، لوبیا سفید و لوبیا قرمز)
  • یک عدد سیب زمینی کوچک
  • یک عدد پیاز متوسط
  • ۴۰ گرم تره یا ۳۰ گرم پیازچه
  • ماست به میزان دلخواه (معمولا به اضاع هر نفر یک پیمانه ماست اضافه می شود)
  • نمک و زردچوبه و فلفل سیاه و قرمز و یک قطعه دارچین و یک عدد برگ بو
  • لیمو عمانی متوسط دو عدد
  • دو عدد گوجه فرنگی متوسط یا یک قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

طرز تهیه آبگوشت ماست مهاباد روش دوم

درست کردن آبگوشت ماست مهاباد شبیه بقیه آبگوشت ها است. یعنی در آغاز مواد رو داخل یک قابلمه ریخته و سپس از اضافه کردن ادویه و لیمو عمانی به مدت ۳ ساعت اجازه می دهیم تا آبگوشت کاملا جا بیفتد. اما تفاوت آبگوشت ماست مهاباد با بقیه آبگوشت ها چیه؟پس از پخته شدن کامل غذا گوشت را جدا کرده تا بعد از اضافه کردن ماست همچنان خوشرنگ بماند. به ماست زده شده کمی آب اضافه شده و داخل آبگوشت روی حرارت گذاشته می شود. فراموش نکنید پس از اضافه شدن ماست آبگوشت باید به طور مداوم هم زده شود تا ماست حالت بریده پیدا نکند.وقتی غذا به جوش آمد به همراه تره یا پیازچه خرد شده (که قبلا در روغن تفت داده ایم)، سیب زمینی هم له شده و در آب آبگوشت ریخته می شود. پس از اضافه کردن مواد جدید اجازه می دهیم تا با آبگوشت به مدت ۲۰ دقیقه بجوشد و قوام لازم را پیدا کند.برای اینکه آبگوشت ماست در حین خوردن تلخ نباشد باید برگ بو و چوب دارچین پیش از اضافه کردن ماست، از آبگوشت جدا شود.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (660 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (95 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (64 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (62 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (46 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (21 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (16 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) خلاقیت خنده‌دار اوستا بنّا در ساختن توالت کنار روشویی برای راحتیِ صاحبخانه حماسه آفرید+ عکس/ مغز نیست که فسفر خالصه😂 (11 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
ویدیو/ خلاقیت محشر یک هنرمند در ساخت خانۀ ویلایی لوکس با چوب بستنی و صمغ درخت برای سنجاب درختی
تغییر نادرست و اشتباه فامیلیِ رئیس جمهور منتخب!
(عکس) تعجب نکنید اینجا مانور زلزله نیست؛ والدین هندی در حال تقلب رساندن هستند!
ویدئو/ کشف بزرگترین گنجینۀ ظروف عتیقه از "تخت‌جمشید" هنگام حفاری چاه خاکستری
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان