روش تهیه آبگوشت بامیه

  یکشنبه، 31 مرداد 1400   زمان مطالعه 3 دقیقه
روش تهیه آبگوشت بامیه
آبگوشت بامیه یکی از غذا‌های محلی استان ایلام است که در سایر مناطق ایران شهرت چندانی ندارد. ماده اصلی مورد استفاده در این نوع آبگوشت نیز گوشت تازه گوسفندی است که با سبزیجاتی نظیر گوجه فرنگی و بامیه ترکیب شده و غذایی سرشار از فیبر را پدید می‌آورد. در ادامه با طرز تهیه این غذای اصیل آشنا می‌شوید.

آبگوشت بامیه از غذاهای محلی و اصیل استان ایلام می باشد که البته شهرت چندانی در سایر مناطق ایران پیدا نکرده است. وجود مواد سالم و ارزش غذایی هر یک باعث مفید و سالم بودن این غذای ایلامی شده است. به گونه ای که این غذا برای درمان دیابت و سایر بیماری ها نیز بسیار معروف می باشد.

تاریخچه بامیه

خاستگاه جغرافیایی اصلی گیاه سبزرنگ بامیه، به احتمال زیاد در کشورهای غرب آفریقا، جنوب آسیا و اتیوپی بوده است. این گیاه مغذی در مناطق گرمسیری، نیمه گرمسیری و آب و هوای معتدل در سراسر جهان کشت می شود. ارتفاع بوته بامیه به ۵۰ تا ۱۵۰ سانتی متر می رسد و تشکیل گل و میوه در گیاه تدریجی است. همین مسئله موجب طولانی شدن دوره رشد این گیاه تره باری است. بامیه از خانواده پنیرک است و طول میوه رسیده آن به ۳ تا ۷ سانتی متر می رسد.

مصری ها و «مورها» در قرن دوازدهم و سیزدهم میلادی از واژه عربی «بامیه» برای اشاره کردن به این گیاه استفاده می کردند و این موضوع نشان می دهد که بامیه از عربستان به مصر آمده است؛ اما به احتمال زیاد قبل از آن، از اتیوپی وارد عربستان شده است. بیشتر احتمال می رود که بامیه از طریق دریای سرخ و تنگه باب المندب به جنوب غربی آسیا و شبه جزیره عربستان وارد شده باشد تا از سمت شمال و از طریق «صحرای بزرگ آفریقا» و هند.

مواد لازم برای آبگوشت بامیه

  • ۴۰۰ گرم گوشت گوسفند
  • ۲ عدد پیاز متوسط پوست کنده و خلالی خردشده
  • ۴۰۰ گرم بامیه
  • ۳ عدد گوجه فرنگی پوست کنده و رنده شده
  • یک قاشق چای خوری زردچوبه
  • نصف قاشق چای خوری ادویه
  • ۴ تا ۵ قاشق غذاخوری روغن
  • نمک و فلفل سیاه به میزان لازم
  • ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی
  • نان، سبزی خوردن، پیاز و انواع ترشی برای سرو

طرز تهیه آبگوشت بامیه

۱. دو قاشق غذاخوری روغن را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت متوسط گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس پیازها را در آن بریزید و کمی تفت دهید تا نرم شوند.

۲. زردچوبه، ادویه و فلفل سیاه را به پیاز اضافه کنید و هم بزنید؛ سپس گوشت را اضافه کنید و برای چند دقیقه تفت دهید تا رنگ آن تغییر کند.

۳. رب گوجه فرنگی را به گوشت اضافه بیفزایید و هم بزنید. رب را به مدت ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید تا خوشرنگ تر شود.

۴. چهار لیوان آب جوش در قابلمه بریزید. سپس درب قابلمه را ببندید و شعله گاز را کم کنید. اجازه دهید تا گوشت بپزد.

۵. دو تا سه قاشق روغن در ماهیتابه ای جداگانه بریزید و روی حرارت ملایم گاز قرار دهید تا روغن داغ شود. سپس بامیه ها را در آن بریزید و برای ۱۰ تا ۱۵ دقیقه آن ها را تفت دهید تا بوی خامی آن ها گرفته شود.

۶. پس از حدود ۲ ساعت، گوشت شما نیم پز می شود. در این مرحله باید گوجه فرنگی رنده شده و بامیه را به آن اضافه کنید.

۷. مزه غذا را امتحان کنید و به میزان کافی به آن نمک بزنید. درب قابلمه را ببندید.

۸. آبگوشت را به مدت یک ساعت دیگر بپزید تا گوشت کاملا بپزد و بامیه ها نرم شوند.

۹. زمانی که آبگوشت جا افتاد، گاز را خاموش کنید. آبگوشت را در کاسه بریزید، گوشت و بامیه را در بشقاب بکشید و کنار آن بگذارید.

۱۰. آبگوشت بامیه لذیذ خود را با نان، سبزی خوردن، پیاز و انواع ترشی سرو کنید.

خواص بامیه

بامیه یکی از سبزیجاتی است که بیشتر در اروپای شرقی و در اطراف دریای مدیترانه مصرف می شود. بامیه را می توان خشک کرد (نحوه خشک کردن بامیه) و یا به صورت فریز نگهداری کرد (فریز کردن بامیه در خانه) و در زمستان مورد استفاده قرار داد. این گیاه سرشار از ویتامین و مواد معدنی، فیبر و ماده لزجی به نام موسیلاژ است که برای سلامتی بدن بسیار مفید است. یکی از خواص بامیه فیبر موجود در آن است که به کاهش جذب قند و کلسترول کمک کرده و از بروز یبوست جلوگیری می کند. بامیه منبع خوبی از کلسیم و پتاسیم بوده که از پوکی استخوان و فشار خون جلوگیری می کنند. همچنین وجود املاحی، چون منگنز و کبالت در آن تنظیم کننده ترشح غدد داخلی می باشد. در ایران از بامیه برای طبخ انواع خوراک بامیه و خورش هایی مانند خورشت بامیه با لپه و خورش نعنا جعفری نیز استفاده می شود که یکی از غذا های معروف خطه جنوب است.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (642 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (110 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (86 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (54 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (34 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (18 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (12 نظر) بازیگرانی که در جوانی فوت شده اند + ویدئو با صدای معتمدی سریال گرگ و میش / روحشان شاد چقدر حیف شدن😥 عسل بدیعی، پوپک گلدره و .. (12 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان