دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / آشپزی / نان و شیرینی / انواع کیک /

روش تهیه کیک ماربل با وانیل و شکلات 

پنجشنبه، 29 اردیبهشت 1401
کیک ماربل یکی از انواع کیک های بسیار خوشمزه می باشد که به خصوص در بین کودکان طرفداران زیادی را به خود جذب کرده است، فقط کافی است طبق مراحل تهیه آن پیش بروید تا بتوانید این کیک را تهیه و نوش جان کنید، در این مقاله با طرز تهیه ماربل کیک آشنا خواهید شد.

با طرز تهیه کیک ماربل (Marble Cake) آشنا هستید؟ بله همان کیک دو رنگی که در عین سادگی، طعم بسیار خوبی هم دارد. حتی اگر این کیک فوق العاده را نچشیده باشید، حتماً از اطرافیان تعریف آن را زیاد شنیده اید. در اصل می توان گفت که ماربل از آن دست کیک هایی است که می توان آن را به صورت مداوم پخت و مصرف کرد.

کیک ماربل ظاهر خال دار و لکه داری دارد. این کیک از ترکیب دو خمیر متفاوت وانیلی و شکلاتی ساخته می شود که حتی نیازی به ساخت ترکیب جداگانه ای از آن ها نیست. بنابراین می توانید خیلی راحت، با داشتن کمترین دانش شیرینی پزی کیک ماربل را در خانه بپزید.

تاریخچه تهیه کیک ماربل

ایده استفاده از دو خمیر رنگی برای ساخت یک کیک به قرن نوزدهم و کشور آلمان بر می گردد. این کیک در آن روزها با کسانی که به عنوان مهاجر راهی ایالات متحده شدند، به سایر نقاط دنیا نیز معرفی شد. اولین دستور چاپ شده برای طبخ کیک ماربل در کتاب آشپزی، به سال 1889 برمی گردد. یک کیک خوشمزه که بازتاب دهنده آشپزی آمریکایی ها با شکلات بود.

در سال های 1950 تا 1970 که نانوایی های این کشور در کنار سایر تولیدات خود، کیک ماربل را هم تهیه می کردند، مقداری عصاره بادام را به این کیک شکلاتی اضافه کردند که بعد از آن شهرت خوبی پیدا کرد. اما امروزه شاهد تنوع بیشتری در ساخت این کیک هستیم.

مواد لازم برای کیک ماربل با وانیل و شکلات

  • شکلات تلخ یا شیرین، خرد شده :5 اونس (140 گرم)
  • قهوه دم شده (اختیاری) :1 قاشق غذاخوری
  • آرد همه منظوره:¼ 2 پیمانه (295 گرم)
  • بیکینگ پودر:½ 2 قاشق چای خوری
  • بیکینگ سودا :1/4 قاشق چای خوری
  • نمک:1/2 قاشق چای خوری
  • کره، به دمای اتاق رسیده:3/4 پیمانه (170 گرم)
  • شکر سفید:¼ 1 پیمانه (250 گرم)
  • عصاره وانیل خالص :½ 1 قاشق چای خوری
  • تخم مرغ به دمای اتاق رسیده :3 عدد بزرگ
  • خامه ترش یا ماست پرچرب ساده، به دمای اتاق رسیده :1/3 پیمانه (80 میلی لیتر)
  • شیر، به دمای اتاق رسیده :1/2 پیمانه (120 میلی لیتر)

طرز تهیه کیک ماربل با وانیل و شکلات

ابتدای کار قابلمه ای را آب کرده و روی حرارت قرار دهید تا شروع به جوشیدن نماید، سپس یک ظرف مناسب که اندازه دهانه قابلمه هم باشد انتخاب کرده و شکلات را داخل آن بریزید روی قابلمه آب در حال جوش قرار دهید و با قاشق شکلات را هم بزنید تا ذوب شود. بعد از اینکه شکلات بخوبی آب شد قهوه را افزوده و خوب مخلوط کنید و بعد آن را کنار بگذارید تا خنک شود. استفاده از قهوه کاملا سلیقه ای است. حالا سراغ فر رفته و آن را با دمای 180 درجه روشن کنید تا در طول آماده سازی مواد کیک کاملا گرم و آماده شود.

در ادامه کره را با هم زن برقی خوب بزنید تا کاملا نرم شده و به رنگ کرم درآید، سپس شکر را به تدریج افزوده و دوباره برای 3 تا 5 دقیقه هم بزنید تا کاملا با هم ترکیب شوند. بعد از اینکه مخلوط کره و شکر خوب سبک و ابری مانند شد تخم مرغ ها را یک به یک افزوده و هر بار با هم زن خوب بزنید تا با موادتان ترکیب شود. در ادامه وانیل را افزوده و خامه یا ماست را هم بریزید و دوباره هم بزنید تا مایه خمیر بخوبی یکدست شود.

بکینگ سودا، نمک، آرد و بکینگ پودر را با هم مخلوط کرده و الک کنید ، سپس این مخلوط را در سه مرحله به همراه شیر به مواد قبلی اضافه کنید. به این شکل که ابتدا یک سوم از آرد را افزوده و مواد را هم بزنید ، سپس نیمی از شیر را اضافه کرده و دوباره هم بزنید و به همین ترتیب ادامه دهید تا کل مواد با هم مخلوط شده و خمیر یکدست شود. حالا حدود یک سوم از خمیرتان را جدا کنید و با شکلات ذوب شده مخلوط نمایید، مقداری از خمیر وانیلی را داخل قالبی که از قبل چرب کرده اید بریزید و روی آن مقداری از خمیر شکلاتی قرار دهید .

مجددا خمیر وانیلی بریزید و به همین ترتیب قالب را پر کنید. در آخر با کمک یک سیخ چوبی روی خمیر حرکت دورانی انجام دهید تا شکل های زیبایی داخل کیک ایجاد شود. قالب را برای 35 تا 40 دقیقه در فری که از قبل گرم شده قرار دهید تا کیک بپزد. بعد از این مدت زمان کیک را از فر بیرون آورده و اجازه دهید تا کاملا خنک شود سپس آن را از قالب خارج کرده و بعد از برش زدن در ظرف مورد نظر بچینید و سرو نمایید.

مواد لازم برای تهیه کیک ماربل با وانیل و شکلات روش دوم

  • کره ۲۲۵ گرم
  • آرد شیرینی پزی ۲۲۵
  • تخم مرغ ۴ عدد
  • پودر قند ۲۲۵ گرم
  • شیر ۳ ق غذا خوری
  • پودر کاکائو ۲ ق غذا خوری
  • بیکینگ پودر ۱ ق چای خوری
  • نمک ۱ پنس
  • وانیل ۱ ق چای خوری

طرز تهیه کیک ماربل با وانیل و شکلات روش دوم

ابتدا فر را با دمای ۱۸۰ روشن کنید تا گرم شود. تمام مواد اولیه را ۱ ساعت قبل از شروع کار داخل محیط آشپزخانه قرار داده تا هم دمای محیط شود. قالب مورد نظر را به قطر ۲۰ سانت کمی چرب کرده و کنار بگذارید. آرد و بیکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کرده و الک کنید.

کره نرم شده را با پودر قند را داخل کاسه همزن ریخته و بمدت ۳ دقیقه خوب هم بزنید تا یکدست شود حتما در حین هم زدن با کمک لیسک دور گیری کنید تا تمام کره هم بخورد.

تخم مرغ ها را دانه دانه اضافه کنید و به همراه دانه آخر وانیل را افزوده و با اضافه کردن هر کدام ۱ دقیقه هم بزنید سپس شیر را افزوده و هم بزنید سپس مخلوط آرد را طی سه مرحله اضافه کنید و هم بزنید در حد مخلوط مخلوط شدن کافی می باشد.مواد کیک را به دو قسمت مساوی تقسیم کنید به یک قسمت مقداری کمی وانیل اضافه کنید و با لیسک هم بزنید و قسمت دیگر پودر کاکائو را اضافه کنید و هم بزنید تا قهوه ای رنگ شود.

قالب کیک را آماده کنید می توانید مواد را همزمان به کیک یک نفر دیگر بریزید و با سیخ چوبی روش رگه ایجاد کنید و یا می توانید با ملاقه نصف از مواد وانیلی و نصف شکلاتی ریخته و با سیخ چوبی روش طرح بزنید سپس قالب را ۳ بار به سطح بکوبید تا هوای اضافی آن خارج شود سپس داخل فر از قبل گرم شده به مدت ۴۵ الی ۵۵ دقیقه قرار دهید سپس از قالب خارج کنید و به دلخواه تزئین کنید. نوش جان


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز سه شنبه 11 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
ترجمه رسمی انگلیسی اسناد و مدارک
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی
مراحل چاپ کتاب با بهترین کیفیت
گام به گام مراحل چاپ کتاب
هندی حرف زدن محمدرضا گلزار در آنتن تلویزیون/ آیسان خانوم باید به این همه استعداد افتخار کنه +فیلم
محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب
نحوه محاسبه هزینه چاپ یک کتاب
آموزش گام به گام نحوه سابمیت مقاله در مجلات ISI (آی اس آی)
استخراج فوری مقاله از پایان نامه برای مجلات ISI