روش تهیه فلافل گیاهی لذیذ

  شنبه، 18 دی 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه فلافل گیاهی لذیذ
فلافل از غذاهای نانی است که اصليت آن به لبنان برمیگردد نحوه تهیه فلافل متفاوت است اما چند مدل فلافل وجود دارد که اصلي ترين آن نوعی است که با نخود تهیه ميشود ولی فلافل ماش، عدس، بادنجان، سیب زمینی هم وجود دارد .

امروز قصد داریم طرز تهیه فلافل گیاهی را به شما عزیزان آموزش دهیم. با ما همراه باشید.

مواد لازم برای تهیه فلافل گیاهی

  • نخود خشک یک پیمانه پر
  • برگ گشنیز، ریحان یا نعناع؛ ترجیحا مخلوطی از هر سه۶۰ گرم
  • پیازچه (ریز شده) شش ساقه
  • سیر (ریز شده) دو حبه
  • زیره سبزیک قاشق چای خوری
  • تخم گشنیز نصف قاشق چای خوری
  • نمک
  • روغن سرخ کردنی سه پیمانه
  • سس شیرین یا تند برای سِرو کردن

طرز تهیه فلافل گیاهی

مثل روش تهیه فلافل عربی، نخودها را با آب بشویید و سپس در یک کاسه بزرگ بریزید. روی آنها آب سرد بریزید، آنقدر باشد که نخودها بتوانند ۲ تا ۳ برابر حجم خود آب جذب کنند. روی کاسه را بپوشانید و در دمای اتاق بگذارید یک شب تا صبح بماند. فردا نخودها را از آب در آورید، و با دقت در یک ظرف سالادساز (Salad spinner) بگذارید و با نیروی گریز از مرکز آن بقیه رطوبتشان را هم بگیرید.

نخودها را با برگ گشنیز، ریحان، نعناع، سیر، پیازچه، زیره، تخم گشنیز، و نمک در ظرف دستگاه غذاساز (همزن) بریزید. آنها را آنقدر ریز کنید تا نخودها به مکعب های خیلی کوچکی تبدیل شوند. اگر لازم شد در میانه کار موادی را که در کناره بالایی دستگاه جمع شده به نزدیک تیغه ها برگردانید و بزنید تا یکدست شوند. حالا دیگر مخلوط باید آماده باشد.

مخلوط را برای ۱۵ دقیقه در یخچال بگذارید تا بهتر خودش را بگیرد. این کار به حفظ شکل قرص های فلافل بعد از گرد کردن می کند. بعد از این زمان، ظرف را بیرون آورده و با قاشق مقدار کافی از مخلوط را کف دست خود بگذارید و به شکل قرص در آورید. (این مخلوط را نمی شود مثل خمیر نان ورز داد. باید با کف دست آن را به هم فشار دهید تا شکل بگیرد). قرص ها را در یک کاسه تمیز بگذارید.

وقتی همه مواد به قرص تبدیل شد، روغن سبزی را در یک تابه بریزید، عمق روغن تقریبا دو سانتی متر باشد. بگذارید روی شعله بماند تا دمایش به حدود ۲۰۰ درجه سانتی گراد برسد. سپس به آرامی و با دقت زیاد قرص ها را در این حمام داغ قرار دهید. کمی فاصله بین آن ها لازم است.

بعد از اینکه یک نیمه شان کاملا پخت و به رنگ قهوه ای در آمد، آنها را آرام بچرخانید تا نیمه دیگر هم بپزد. هر نیمه تقریبا در دو دقیقه آماده خواهد شد. سپس می توانید آنها را روی دستمال کاغذی بگذارید تا روغن شان گرفته شود. البته می توانید به جای این نوع فلافل، فلافل رژیمی را آماده کنید تا نگران چربی اش هم نباشید.

وقتی همه قرص ها را پختید می توانید اجاق را خاموش کنید و به سِرو غذا مشغول شوید. همراه با فلافل نان ساندویچی یا معمولی، سس تند یا شیرین، گوجه و خیارشور، و کلم ریز شده سرو کنید تا سفره ای رنگارنگ و خوشمزه داشته باشید.

نکات پخت فلافل گیاهی

  • از نخود خشک استفاده کنید تا نیازی به آرد و مواد مشابه نباشد و فلافل هایتان سبک و ترد از کار در آیند.
  • اگر بعد از ساختن خمیر آن را کناری بگذارید تا رطوبتش برود، فلافل ها شکل خود را بهتر حفظ می کنند.
  • ساختن توپ های کوچک، کمک می کند نسبت تردی بیرون به نرمی درون فلافل ها بهتر رعایت شود.

مواد لازم فلافل گیاهی روش دوم

  • سیر ۲ حبه
  • جعفریِ تازه یک دسته
  • پودر زیره ی سبز ۱ قاشق سوپخوری
  • پودر گشنیز ۱ قاشق سوپخوری
  • پودر فلفل قرمز ۱/۲ قاشق چایخوری
  • نخود پخته ۴۰۰ گرم
  • تخم مرغ ۱ عدد
  • هویج ۲ عدد
  • لیمو ترش بزرگ ۱ عدد
  • ماست ساده ۱۵۰ گرم یا ۳/۲ پیمانه
  • سس کنجد ۱ قاشق سوپخوری
  • پیاز قرمز ۱ عدد
  • نعنای تازه یک مشت
  • نان تورتیلا یا نان پیتا به میزان دلخواه برای سرو
  • ترشی فلفل به دلخواه

طرز تهیه فلافل گیاهی روش دوم

سیر و جعفری را درشت خرد کنید، ساقه های جعفری را هم می توانید استفاده کنید. آن ها را در یک غذاساز ریخته و با ادویه، نخود و تخم مرغ مخلوط کنید. آنقدر به مخلوط کردن ادامه دهید تا یک مخلوط نسبتا خشک بدست آورید. اگر غذاساز ندارید نخود را با گوشت کوب له کرده و سیر و سبزیجات را نیز کاملا خرد کرده و با هم مخلوط کنید.هویج را درشت رنده کنید. پوست لیمو را نیز رنده کنید. یک قاشق از مخلوط فلافل در کاسه ریخته و سپس هویج و پوست لیمو را به آن بیفزایید. آن را با نمک و فلفل مزه دار کنید.

مخلوط را هم بزنید و سپس مخلوط را بادست به شکل ۱۲ گلوله درآورید. اگر میخواهید بعدا آن را بخورید، می توانید فلافل ها را تا ۲۴ ساعت در یخچال نگهداری کنید.کمی روغن را در یک ماهیتابه ی نچسب ریخته و حرارت دهید، سپس هر طرف فلافل ها را حدود ۳ دقیقه سرخ کنید تا طلایی شوند. وسوسه نشوید تا روغن بیشتری بریزید، زیرا این کار باعث می شود فلافل ها وا برود.

آبِ لیمو را بگیرید. ماست را با سس کنجد و ۱ قاشق سوپخوری آب لیمو همزده تا یکنواخت شود. اگر خیلی غلیظ است کمی آب به آن اضافه کنید. در صورت تمایل آن را با نمک و فلفل و آبلیموی بیشتری مزه دار کنید. پیاز قرمز را نازک برش بزنید و برگ های نعنا را از ساقه جدا کنید. باقی مانده آب لیمو را روی آن ریخته و با نمک و فلفل مزه دار کنید.تورتیلا ها یا نان های پیتا را در مایکروفر یا در یک قابلمه ی داغ بر اساس دستورالعمل روی بسته بندی گرم کنید، سپس فلافل را با ماست، کنجد، سالاد پیاز و ترشی فلفل سرو کنید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (647 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (112 نظر) نگاهی به ماشین مازراتی هوش پران علی دایی که همه آرزوشو دارن/ شهریار فوتبال ایران سوار بر دلبر مشکی😍 (90 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (73 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (63 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (44 نظر) مات و مبهوت موندن مهران مدیری از دیدن همزاد خودش تو دورهمی/ چقدرم که شبیه همدیگه هستن!+عکس (43 نظر) رهبر معظم انقلاب: من در کلاس اول ابتدایی چشمانم ضعیف بود و تخته سیاه و چهره معلم رو نمی‌دیدم +ویدیو/ از 13 سالگی عینکی شدم (29 نظر) خلاقیت منحصر به فرد آرایشگر خوش ذوق در تغییر چهره داماد حماسه ساز شد+ویدئو/سلطان بی چون و چرای گریم در سطح خاورمیانه😂 (25 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (23 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (20 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (16 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (15 نظر) مراسم تشییع پدر حامد بهداد، با حضور چهره های سرشناس و بازیگران +عکس/ روحش شاد و یادش گرامی (14 نظر) نگاهی به حضور صبحگاهی بازیگران و چهره‌های مشهور در کله‌پزی+عکس/ از الناز شاکردوست و المیرا شریفی مقدم تا احسان خواجه امیری و نسرین مقانلو (13 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
نجات گروگان 50 میلیارد تومانی از چاه 3 متری
دولت پزشکیان چگونه دولتی خواهد بود؟
قتل دلخراش و هالیوودی توسط پسر 17 ساله در شیراز
هیچ رهبری جرأت شلیک موشک به اسرائیل را نداشت!
توصیه پورمحمدی به پزشکیان برای چینش اعضای کابینه
اعلام اسامی پذیرفته‌شدگان بدون آزمون مقطع کارشناسی ارشد
توقف پذیرش دانشجو در دورۀ شبانۀ دانشگاه شهید باهنر کرمان
ویدیو/ شبیه‌سازی عواقب وحشتناک بمباران هسته‌ای/ قیامت مصنوعی یا پایان جهان در آمریکا
بایدن: نه تنها در مبارزات انتخاباتی هستم بلکه جهان را اداره می‌کنم
(ویدئو) وقتی سلبریتی‌های مرده دوباره زنده می‌شوند/ هوش مصنوعی کتاب‌ها را با صدای بازیگران فقید روایت می‌کند!
(ویدئو) جوانمردی بی‌نظیر شهریار ایران‌زمین کوروش کبیر در برابر زیباترین اسیر خود، پانته‌آ / داستانی که قرن‌هاست ستایش می‌شود!
زیبایی دختر ورزشکار برای تیمش دردسر آفرین شد
(ویدئو) الماس سیاه؛ راز سلامتی و زیبایی با نادرترین سیب جهان که همه را شگفت‌زده کرده است!
مسعود پزشکیان: کسانی که با ما نیستند هم مردم هستند/ پست و مقام برای قیافه گرفتن نیست، برای خدمتگزاری است
ویدیو/ تلفیق علم و فناوری در تولید هنر به وسیلۀ ربات‌های مجسمه‌ساز
منتخب روز   
(فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان