روش تهیه گشنیز پلوی لذیذ

  شنبه، 18 دی 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه گشنیز پلوی لذیذ
گشنیز پلو یکی دیگر از انواع پلوهای ما ایرانی ها می باشد که تهیه آن بسیار راحت است و می توانید با مرغ و گوشت و میگو طبخ کنید. گشنیز خاصیت ضد نفخ و اشتها آور است و همچنین گشنیز مانع ترش شدن غذا در معده می شود و همچنین درد صفرا را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد.

گشنیز پلو یکی از غذا های اصیل ایرانی است. این غذا را می توان با گوشت، مرغ، ماهی و میگو تهیه کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا طرز تهیه این غذای خوشمزه به همراه مرغ را به شما آموزش دهیم.

مواد لازم برای تهیه گشنیز پلو با گوشت چرخ کرده

  • برنج ۳ پیمانه
  • گشنیز ۳ پیمانه
  • پیاز ۱ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • گوشت چرخ کرده ۳۰۰ گرم
  • رب گوجه فرنگی ۱ ق غذا خوری
  • قارچ ۳۰۰ گرم
  • نمک و فلفل سیاه و زردچوبه و پودر لیمو عمانی به مقدار لازم

طرز تهیه گشنیز پلو با گوشت چرخ کرده

ابتدا پیاز را شسته و نگینی خرد می کنیم و داخل تابه مقداری روغن ریخته تا داغ شود سپس کمی زردچوبه به روغن اضافه کرده و پیاز های نگینی را اضافه می کنیم و تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود سپس ۲ حبه سیر رنده شده را به پیاز اضافه می کنیم تا عطر سیر خارج شود.

گوشت چرخ کرده را به همراه پیاز و سیر تفت می دهیم تا گوشت تغییر رنگ دهد سپس مقداری نمک و فلفل سیاه و پودر لیمو عمانی را افزوده، قارچ ها را خوب شسته و ورقه ورقه می کنیم به مخلوط گوشتمون اضافه کنید و حرارت را کمی بالا ببرید تا آب قارچ ها کشیده شود سپس رب گوجه فرنگی را افزوده و کمی تفت داده تا رب خوشرنگ شود. مواد گوشتی ما حاضر است.

گشنیز ساقه های نازکی دارد برای پاک کردن آن باید از جایی که ساقه نازک و به برگ ها نزدیک می شود با دست به آرامی ببرید سپس گشنیز ها را داخل لگن آب ریخته تا گل آن خارج شود سپس آبکشی کرده و به اندازه دلخواه ریز کنید.

برنج را از شب قبل با مقداری نمک خیس کرده و روی حرارت گذاشته تا به جوش بیاد و مدام در حین پخت کف روی برنج را گرفته سپس آبکشی کرده و کف قابلمه مقداری روغن ریخته و ته دیگ لواش را می گذاریم سپس یک لایه برنج ریخته و مقداری گشنیز روی برنج می ریزیم و مخلوط می کنیم این کار را تکرار کرده تا برنج تمام شود سپس در انتهای پخت کمی زعفران به همراه کره روی برنج ریخته و در ظرف سرو بکشید و مواد گوشتی روی برنج بریزید و میل نمایید. نوش جان

مواد لازم برای تهیه گشنیز پلو با مرغ

  • برنج : دو پیمانه
  • گشنیز خرد شده : یک لیوان
  • سینه مرغ : یک عدد
  • پیاز متوسط : یک عدد
  • زعفران دم کرده : دو تا سه قاشق غذاخوری
  • فلفل : به مقدار لازم
  • نمک : به مقدار لازم
  • دارچین : به مقدار لازم
  • زردچوبه : به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی : ۱/۲ قاشق غذاخوری

روش پخت گشنیز پلو لذیذ با مرغ

برای پخت گشنیز پلو ابتدا برنج را از شب قبل خیس نمایید سپس درون قابلمه ای مناسب مقداری آب بریزید و قابلمه را روی حرارت گاز قرار دهید تا آب به دمای جوش برسد برنج را به همراه مقداری نمک درون قابلمه بریزید و بعد از اینکه برنج نرم شد و به مرحله آبکشی رسید آن را آبکش کنید.ته دیگ مورد نظرتان را در کف قابلمه قرار دهید سپس گشنیز خرد شده را به برنج بیفزایید و مخلوط برنج و گشنیز را درون قابلمه بریزید.

پیاز را به صورت ریز خرد نمایید و درون مقداری روغن آن را تفت دهید تا طلایی رنگ شود سپس سینه مرغ برش داده شده را به پیاز بیفزایید و سینه مرغ را تفت دهید. ادویه و رب گوجه فرنگی را به سینه مرغ بیفزایید و رب را مقداری تفت دهید.

در این مرحله از روش پخت گشنیز پلو ، زعفران را به مخلوط مواد بیفزایید و در صورت نیاز نیز نصف استکان آب روی مرغ ها بریزید و اجازه دهید تا سینه مرغ پخته شود و یک قطره آبلیموی تازه نیز به مرغ زعفرانی بیفزایید.گشنیز پلو پخته شده را درون ظرفی مناسب برای سرو بکشید سپس برش های مرغ پخته شده را در اطراف ظرف بچینید می توانید سینه مرغ پخته شده را درون ظرفی جداگانه قرار دهید.

مواد لازم برای تهیه گشنیز پلو ساده

  • برنج سفید و دانه بلند : ۱.۵ پیمانه
  • روغن زیتون : دو قاشق غذاخوری
  • پیازچه خرد شده : ۱/۳ پیمانه
  • سیر رنده شده : یک حبه بزرگ
  • آبلیموی تازه : دو قاشق غذاخوری
  • نمک : نصف قاشق چایخوری
  • گشنیز خرد شده : ۱/۳ پیمانه

دستور پخت گشنیز پلو ساده

ابتدا برنج را به خوبی بشویید سپس آن را خیس نمایید. درون تابه ای مناسب مقداری روغن بریزید و تابه را روی حرارت گاز قرار دهید تا روغن داغ شود سپس سیر و پیازچه را تفت دهید.درون قابلمه ای مناسب آب را بریزید و یک قاشق غذاخوری آبلیمو و مقداری نمک به آب بیفزایید و اجازه دهید تا آب به دمای جوش برسد سپس برنج را به آب بیفزایید و درب قابلمه را روی آن قرار دهید و اجازه دهید تا آب جذب برنج شود و برنج را زیر و رو نمایید و اجازه دهید تا دم بکشد.شعله گاز را روی حرارت ملایم تنظیم نمایید و اجازه دهید تا برنج دم بکشد. گشنیز و باقی مانده آب لیمو را به برنج بیفزایید و برنج را درون ظرفی مناسب برای سرو بریزید. این غذای خوشمزه را می توانید به همراه مرغ سرخ شده و کوفته قلقلی و سایر غذاهای دریایی و گوشتی میل کنید.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
تصویری از چهره درس خوان رهبر معظم انقلاب در کلاس ششم ابتدایی+عکس/ 12 سالگی رهبری در مدرسه (462 نظر) الهام چرخنده امروز صبح به دیدار رهبر معظم انقلاب رفت+عکس/ چهره آرام خانم بازیگر در بیت رهبری (323 نظر) نگاهی به انواع لباس مدرسه دانش آموزان کشور های مختلف/ آمریکا، ژاپن، چین و... (308 نظر) پری غفاری معشوقه شاه پهلوی: شاه آرام آرام مشروب می‌خورد و گاهی گیلاس مرا هم پر می‌کرد/ ازدواجی در کار نبود من دستمزدم را می گرفتم! (247 نظر) سحر زکریا: 6 سال همسر مهران مدیری بودم / او جوانی ام را گرفت !+فیلم (213 نظر) مروری بر بازیگران مرد ایرانی که از گوشواره استفاده می‌کنند؛ امیر جعفری، ارسلان قاسمی، امین حیایی و...+عکس (184 نظر) رهبر معظم انقلاب: ترویج موسیقی بر خلاف مذاق اسلام است/ اردوی مختلط دختر و پسر یعنی چه؟! دانشجو بره خارج از کشور که چه کنه؟+فیلم (152 نظر) خلاقیت خنده دار مادر باهوش برای تشخیص کودکان دوقلویش حماسه آفرید+عکس/ من عاشق اون ذهن طلاییت شدم😂 (113 نظر) نعیمه نظام دوست: عاشق احمدرضا عابدزاده بودم ، اون بلیزر داشت منم با یه رنو افتادم دنبالش اصلا به من محل نذاشت قلبم خیلی شکست و اومدم خونه عکسهاشو پاره کردم+ویدیو (94 نظر) خانه پدری ساده رهبر معظم انقلاب به روایت تصویر +عکس/ از سقف چوبی و بوفه دکوری ساده تا چراغ نفتی و کابینت های فلزی (88 نظر) اکبر عبدی: 25 سال مصرف کننده تریاک بودم، اینجانب اکبر عبدی 4 سال و نیم یک معتاد+فیلم (84 نظر) دیدار احساسی علی پروین اسطوره فوتبال با رهبر انقلاب در بیمارستان +عکس / ارادت خاص علی آقا به رهبر معظم انقلاب (83 نظر) قاب‌هایی دلنشین از رهبر معظم انقلاب با لباس بلوچی+عکس/ احترام به فرهنگ مردم منطقه در مدتی که مهمان اهالی این منطقه بودند (81 نظر) نگاهی به کیک تولد مسعود پزشکیان در کنار نوه ارشد با خلاقیت بی نظیر اُوستا قنّاد در طراحی کیک شکلاتی /مبارکاا باشه (81 نظر) همزاد احسان علیخانی، با شباهت صد در صدی پیدا شد+عکس/یکی از یکی جذاب تر و خوشتیپ تر و معروفتر (79 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال روزانه امروز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 8 مهر 1403
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 8 مهر ماه 1403
فال ابجد روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
زینب نصرالله: همسرم قبل ازدواج نمی‌دانست که من دختر سید حسن نصرالله هستم/ الحمدلله توفیق حاصل شد و ما ازدواج کردیم
فال حافظ با تفسیر روز یکشنبه 8 مهر 1403 + فیلم
مدیر عامل معدن طبس سکته مغزی کرد
چشم و چراغ جبهه مقاومت، سید حسن نصرالله به لقاء‌الله پیوست
فال انبیاء روزانه یکشنبه 8 مهر 1403
سید حسن نصرالله به شهادت رسید
بیوگرافی و زندگی خصوصی الیکا ناصری، باران سریال گردن زنی و همسرش+تصاویر جذاب و دیدنی
هدیه تهرانی: چطور با 10 نفر در یک سال ازدواج کنم و طلاق بگیرم، زمان شرعی «عده» را بگذرانم بعد.../ تکذیب کنم که چه بشود؟
خاطره جالب محمدرضا داوودنژاد از همراهی با شهید چمران در پاوه / فلسطینی‌ها اسم من را گذاشتند حسون، پرنده آزادی
ارتش اسرائیل: نصرالله را ترور کردیم
مومیایی هایی که از قدیمی ترین پنیر گاوی جهان نگهداری می کنند! کشف پنیر پروبیوتیک روی سر و گردن مومیایی‌های باستانی+عکس
منتخب روز   
زینب نصرالله: به همه آزادگان عالم میگویم پدرم فرمانده نصرالله در سلامت کامل است و اسرائیل خودش را با دست خودش به آتش سوزان جهنم وارد کرد+عکس برای اولین بار نماینده اسرائیل هنگام سخنرانی مسعود پزشکیان به سخنان رئیس‌جمهور ایران گوش داد و سالن را ترک نکرد+ویدیو از نخ بستن به انگشتر برای اندازه شدن تا دکمه‌های متفاوت قبا و نخ نما شدن عبا؛ در مروری بر ساده‌زیستی رهبر معظم انقلاب+عکس خبرنگار شبکه صهیونیستی ایران اینترنشنال در منهتن آمریکا: من دیدم که همسر مسعود پزشکیان از ساختمانی در اینجا خارج شد+ویدیو/ ای کاش به عنوان خبرنگار یک مقدار اطلاعات داشتی! ذوق‌زدگی و خوشحالی خبرنگار ترکیه از "ساغول" گفتن مسعود پزشکیان در نیویورک؛ خبرنگار ترکیه: این رئیس‌جمهور تُرک آذربایجانی است+ویدیو رهبر معظم انقلاب: بعضی‌ها فکر می‌کنند نشاط یعنی رقاصی؛ فلان برنامه موسیقی رو توی تلویزیون پخش کنیم مردم نشاط پیدا کنند، نشاط این نیست+ویدیو تصاویری جالب از مسعود پزشکیان پشت نیمکت کلاس درس در روز اول مهر/ ردیف دوم و چهارم نشینی رئیس جمهور توئیت جدید پزشکیان به زبان کُردی و عربی +عکس وزیر اسبق کشور: رهبر معظم انقلاب یک دوره تندخوانی شرکت کردند و یک کتاب 300 صفحه‌ای را در یک شب می‌خوانند+ویدیو