روش تهیه حلیم بادمجان شیرازی

  یکشنبه، 23 آبان 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه حلیم بادمجان شیرازی
حلیم بادمجان یکی از غذاهای سنتی و خوشمزه ایرانی است که با روش های متفاوتی طبخ می شود. این غذای خوشمزه با مواد متنوعی تهیه می شود، مثلا در صورت تمایل می توانید به جای استفاده از گوشت قرمز از گوشت مرغ یا حتی بدون گوشت این غذا را درست کنید، برای مشاهده آموزش آشپزی سنتی و مرحله به مرحله طرز تهیه حلیم بادمجان در ادامه با ما همراه باشید.

برای تهیه حلیم بادمجان شیرازی از عدس یا لوبیا سفید استفاده می شود. مهم ترین ویژگی یک حلیم بادمجان مجلسی باکیفیت، کشدار بودن آن است که با استفاده از گوشت دنده حاصل می شود. بنابراین گوشت حلیم را کوبید و از خرد کردن یا ریش ریش کردن گوشت پرهیز کرد تا رشته های آن کوتاه نشود.

مواد لازم برای تهیه حلیم بادمجان شیرازی

  • برنج: یک پیمانه
  • گوشت سردست یا گردن: ۲۵۰ گرم
  • کشک: ۲۵۰ گرم
  • پیاز سرخ شده: به مقدار لازم
  • سیر رنده شده: ۲ حبه
  • بادمجان سرخ شده: ۱/۵ کیلو
  • نعناع داغ: یک چهارم پیمانه
  • نمک، فلفل، ادویه جات و زعفران دم کشیده: به میزان لازم

طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی

برنج را ۲ – ۳ ساعت قبل می گذاریم بپزد. برای هر ۱ پیمانه برنج ۷ پیمانه آب در نظر می گیریم. (بعضی ها حلیم بادمجان را با عدس یا لوبیا سفید درست می کنند اما رنگ حلیم بادمجان با عدس تیره می شود و با لوبیا هم طعم چندان خوبی نخواهد داشت اما با برنج هم خوشمزه تر است هم رنگ خوبی دارد) برنج باید آن قدر بپزد تا آبش کشیده شده و غلیظ شود و برنج کاملاً له شود مثل شله زرد.گوشت را با پیاز و ادویه جات می گذاریم پخته شود زمانی که پخته شد آخر سر نمک اضافه می کنیم. گوشت میتونه کمی چربی داشته باشد!بادمجان را پوست کنده ورقه و کمی سرخ می کنیم.

چون بادمجان روغن زیادی به خود می گیرد برای سالم تر بودن غذا می توانیم نیمی از بادمجان ها را در روغن سرخ کرده و نیمی دیگر را مقدار کمی روغن بمالیم و در فر سرخ کنیم تا غذای سالم تری داشته باشیم.بعد از سرخ کردن با یک لیوان آب می گذاریم بپزد و سپس با گوشت کوب یا میکسر یا هر وسیله دیگه ای له می کنیم تا حالت کش دار پیدا کنند نیاز نیست مواد شل شود فقط حالت کش دار پیدا کند کافی است.گوشت پخته شده و بادمجان سرخ شده را به برنج اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم. مواد باید کمی سفت باشد. اگر برنج آب داشته باشد بعد از اضافه کردن مواد هرچقدر روی حرارت بماند آبش خشک نمی شود.در یک تابه روغن می ریزیم و روی حرارت می گذاریم وقتی روغن گرم شد نصف پیاز سرخ شده را اضافه می کنیم بقیه آن را برای تزئین نگه می داریم. سیر رنده شده را اضافه می کنیم تفت می دهیم. نباید سیر بسوزد فقط نرم شود کافی است سپس به مواد اضافه می کنیم.کشک را که با مقداری آب مخلوط کرده و به مدت ۲۰ دقیقه جوشانده ایم اضافه می کنیم و حلیم را روی حرارت می گذاریم تا ۱۵ دقیقه بجوشد.حلیم باید زیاد روی حرارت بماند تا حلیم خوبی شود. روی حرارت خیلی ملایم می گذاریم اما بعد از اضافه کردن کشک نباید حلیم زیاد بجوشد چون ته می گیرد.

مواد لازم برای تهیه حلیم بادمجان شیرازی روش دوم

  • گوشت ۲۰۰ گرم
  • پیاز دو عدد
  • ادویه و زرد چوبه و نمک
  • بادمجان یک کیلو
  • عدس یک پیمانه
  • کشک مقدارش کاملا سلیقه ایه
  • گردو خرد شده
  • نعنا دو قاشق غذاخوری
  • سیر سه حبه
  • پودر تخم گشنیز
  • زعفران دم کرده دو قاشق غذاخوری
  • دارچین یک قاشق چایخوری

طرز تهیه حلیم بادمجان شیرازی روش دوم

تابه ای در ابعاد مناسب را بر روی اجاق گاز قرار داده مقداری روغن اضافه کنید هنگامی که روغن داغ شد پیاز را بصورت نگینی خرد کرده و درون تابه ریخته و تفت دهید حرارت ملایم باشد تا پیازها نسوزد ، وقتی که رنگ پیاز ها تغییر کرد گوشت را اضافه کنید و هم بزنید در همان حال ادویه را به گوشت اضافه کنید کمی تفت دهید ، پس از انجام این مراحل مقداری آب اضافه کرده و صبر کنید تا کاملا پخته شود .

در مرحله بعد بادمجان ها را پوست گرفته و مقداری نمک بر روی آنها بپاشید تا در هنگام سرخ کردن روغن کمتری مصرف کند ، پس از سرخ نمودن بادمجان ها ، یک عدد پیاز را خلالی خرد کرده و کمی تفت دهید و همراه با سیر و تخم گشنیز آسیاب شده به بادمجان ها اضافه کنید ، در پایان نعنا را اضافه کرده و پس از ۳۰ الی ۵۰ ثانیه تفت دادن اجاق گاز را خاموش کنید .

در مرحله بعد دارچین را همراه با زعفران به بادمجان ها اضافه کنید گوشت را نیز به مواد اضافه کرده و به کمک یک گوشتکوب مواد را کاملا له نمایید ، این کار شما هر چه بهتر انجام شود در آخر حلیم کشداری خواهید داشت ، عدس را نیز از قبل جداگانه پخته و در پایان آشپزی همراه با گردو و کشک به حلیم اضافه کنید


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
دو دختر داغدیده سیدابراهیم رئیسی در اولین حضور مشترکشان در دانشگاه بعد از شهادت پدر عزیزشان +عکس/ صبور و استوار (504 نظر) نگاهی به کارت ملی، بسیج و شناسنامه رهبر معظم انقلاب+عکس (264 نظر) خلاقیت قابل تحسین هنرمند هندی برای طراحی چهره نورانی رهبر معظم انقلاب روی یک برگ درخت گیلاس+فیلم (118 نظر) نگاهی به سینی چای و پنیر رهبر انقلاب در دوران جوانی/ ساده زیستی آقا از اوایل زندگی +عکس (62 نظر) پذیرایی صمیمانه و ساده رهبر معظم انقلاب از محمود پاک نیت و هنرمندان دیگر ایرانی با شیرینی و چایی در فنجان عینکی+عکس (36 نظر) تصویری از آیت الله آل هاشم امام جمعه مردمی و محبوب تبریز سوار بر تراکتور/ چون از جنس مردم بود محبوب بود (28 نظر) سبک دکوراسیون ساده و بدون تجملات اتاق کار شهید سید ابراهیم رئیسی با رونمایی از عکس رهبر انقلاب روی میزشان +عکس (21 نظر) ذوق زدگی و خوشحالی داریوش ارجمند، حشمت فردوس وقتی متوجه میشه قالیباف خلبان هواپیماییِ که قراره با اون به اصفهان بره+عکس (19 نظر) باقالی قاتوق پختن به سبک مینا مختاری، همسر باسلیقه و کدبانوی بهرام رادان+ویدیو/ با یه بچه کوچیک همچین غذایی رو پختن احسنت داره (19 نظر) تصویری از دیدار سام درخشانی، احسان سریال هشت و نیم دقیقه با رهبر معظم انقلاب و استقبال گرم ایشان (18 نظر) حال خوش بهاره رهنما با چشمان گریان بعد از زیارت امام حسین(ع) در بین الحرمین+عکس/ قبول باشه (16 نظر) لیستی کامل از بازیگران مردی که با گریم زنانه در دنیای هنر ظاهر شدند+عکس/ از اکبر عبدی و محسن تنابنده تا امین حیایی و سپند امیرسلیمانی (16 نظر) 3 قاب متفاوت از پدر شوهر لبنانیِ زینب سلیمانی فرزند کوچک سردار سلیمانی+عکس/ از دلداری به عروس ایرانی اش در مراسم پدرش تا فاتحه خوانی بر مزار حاج قاسم (15 نظر) نگاهی به کیک تولد دو طبقه با تم غمگین و تیره رنگِ هوتن شکیبا+عکس/ ست بودن رنگِ در و دیوار با لباس و کیک آقای بازیگر‌ (12 نظر) میزبانی سیدمحمد خاتمی از مسعود پزشکیان و فرزندان و نوه هایش در ضیافتی به صرف افطاری +عکس (11 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
فال قهوه با نشان روز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز یکشنبه 27 خرداد 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز یکشنبه 27 خرداد 1403
فواید فوق العاده پوست پرتقال برای قلب🍊 + فواید دیگر
فال ابجد روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
بازداشت شکارچی عروسک های شهر | او دختر بچه ها را می ربود و ...
فال انبیاء روزانه یکشنبه 27 خرداد 1403
به کوری چشم مجاهدین خلق حمید نوری آزاد شد‎
لامبورگینی خاندان سلطنتی عربستان رکوردشکنی کرد+عکس
پیشنهاد ازدواج دوم پارسا پیروزفر به خانم همسایه جوان در خلوت دونفره شان+فیلم
ناگفته های رهبر معظم انقلاب از کودکی و پدر و مادرشان/ از شعر و قرآن خوانی تا خاطره روز اول مدرسه و والیبال بازی کردن در کوچه
ناگفته هایی جالب از زندگی فرزندان رهبر معظم انقلاب؛ از استفاده نکردن از امکانات مملکتی تا وام گرفتن از صندوق های کوچک!
روایت شنیده نشده از خواهر داغدار شهید سید ابراهیم رئیسی از کارکردن رئیس جمهور همزمان با تحصیل بعد از فوت پدرشان/ دلسوز و صبور+عکس
گران بهاترین ماده جهان که قیمتش 1000 برابر نفت است +عکس/ ماده ای که جان انسان ها را نجات داد