روش تهیه حلیم بوقلمون مجلسی 

  دوشنبه، 26 مهر 1400   زمان مطالعه 5 دقیقه
روش تهیه حلیم بوقلمون مجلسی 
«حلیم» دستور پخت‌های فراوانی دارد. حلیم شوشتری، حلیم تهرانی، حلیم مشهدی و حلیم نیشابوری بسیار مشهورند. آموزش طرز تهیه حلیم نذری با گوشت گوسفندی یا مرغ و بوقلمون هم بیش از بقیه مرسوم هستند.

حلیم از غذا های سنتی خاورمیانه است که با گوشت و گندم پخته می شود. حلیم انواع مختلفی دارد و با مواد اولیه متفاوتی طبخ می شود. این غذا معمولا به عنوان یک صبحانه بسیار مقوی، سیر کننده و به عنوان افطاری در ایام ماه رمضان مصرف می شود. تهیه این غذا، ساده اما زمان پخت آن بسیار زیاد است.

مواد لازم برای تهیه حلیم بوقلمون

  • بلغور گندم ۵۰۰ گرم
  • گوشت بوقلمون ۴۰۰ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • برگ دارچین ۲ عدد
  • برگ بو ۲ عدد
  • کره یا روغن کرمانشاهی به مقدار لازم
  • نمک و پودر دارچین به مقدار لازم

طرز تهیه حلیم بوقلمون مجلسی

شما می توانید به دلخواه از هر قسمت بوقلمون استفاده کنید ولی سینه بوقلمون گزینه خوبی می باشد. بوقلمون را به همراه ۲ پیاز پوست کنده و ۴ قاچ شده و ۱ عدد برگ بو و ۱ چوپ دارچین و کمی نمک داخل قابلمه بریزید و مقداری آب روی بوقلمون بریزید و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید با حرارت متوسط پخته و نرم شود.

بلغوز گندم از ۲۴ ساعت قبل خیس کنید و داخل قابلمه بریزید و مقداری آب روی بلغور ریخته و به آن ۱ عدد چوپ دارچین و کمی نمک روی حرارت قرار دهید و در قابلمه را قرار دهید و بگذارید تا بجوش بیاد بعد از بجوش آمدن در قابلمه را نیمه باز بگذارید و هر ۱۵ دقیقه بلغور را هم بزنید تا ته نگیرد و لعاب خوبی به شما دهد.

بعد از پخت کامل بلغور چوپ دارچین را از آن خارج کنید و با کمک گوشتکوب برقی یا مخلوط کن بلغور گندم را خوب میکس و پوره کنید شما از هر روشی استفاده کنید کمی پوست بلغور در قابلمه باقی می ماند برای رفع این کار و کش دار شدن حلیم آن را داخل یکی صافی ریخته و خوب مواد را فشار دهید تا تفاله بلغور داخل آبکش باقی بماند.

در ادامه گوشت بوقلمون پخته شده را از قابلمه خارج و با گوشتکوب خوب له کنید تا پوره شده سپس مقداری از حلیم صاف شده را به آن اضافه کنید و با گوشتکوب خوب گوشت را میکس کنید این کار به کشدار شدن حلیم کمک می کند سپس گوشت له شده را به بلغور اضافه کنید و روی حرارت ملایم قرار دهید و مدام هم بزنید تا کشدار شود سپس در انتها کمی پودر دارچین را با آب حل کنید و به همراه کنجد اضافه کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه حلیم بوقلمون

  1. یکی از رازهای کشدار شدن حلیم همین مرحله کوبیدن گوشت با کمی بلغور پخته شده می باشد.
  2. اگر در هنگام پخت بلغور آب آن تمام شد مجدد آب اضافه کنید.
  3. میزان افزودن نمک دلخواه است.

مواد اولیه برای تهیه حلیم بوقلمون

  • گندم پوست کنده 400 گرم
  • گوشت فیله بوقلمون یا گوشت گردن گوسفند حدود 400 گرم
  • آب 1ونیم لیتر
  • پیاز 1 عدد متوسط
  • نمک نصف قاشق چایخوری
  • زرد چوبه به اندازه نوک قاشق چای خوری
  • روغن حیوانی یا کره آب شده به مقدار لازم
  • شکر و دارچین به مقدار لازم برای تزیینات
  • کنجد و پودرنارگیل برای تزیین

طرز تهیه حلیم بوقلمون

باید از قبل گندم های پوست کنده را بشوییم و در حدود 8 ساعت آن را در آب خیس دهید چون گندم هر چقد بیشتر خیس بخورد زودتر پخته میشود. گندم های خیس خورده شده را با مقدار آب گفته شده برروی حرارت زیاد قرار میدهیم تا بجوشد و بعد از جوش آمدن حرارت شعله را کم کم میکنیم تا حدود 4 تا 5 ساعت گندم در آب بپزد و تا کاملا باز شود . البته باید مدام در حین پخت گندم به آن سر بزنید، هر 4 تا 5 دقیقه و با قاشق آن را هم بزنید تا گندم ها ته نگیرند و اگر حس کردید آب آن کم شده یک لیوان دیگر به آن آب گرم اضافه کنید تا به غلظت دلخواه برسد .

در این فاصله که گندم ها بپزند فیله بوقلمون را به همراه نمک ،فلفل و زرد چوبه و پیاز و حدود 1 لیتر آب در ظرفی دیگری میپزیم این فیله ها باید حسابی مغز پخت شوند.وقتی که کاملا پخت، آن را از آبش جدا میکنیم و آب فیله را صاف میکنیم چون به آبش در استفاده از بوقلمون نیاز داریم و بعد از سرد شدن فیله ها آن را ریش ریش میکنیم. منتظر می مانیم تا گندم ها کاملا پخته شوند و به غلظت مناسب برسد و کاملا آب را به خود جذب کند بعد از اینکه حلیم پخت اجازه دهید سرد شود وبعد در حجم های کم آن را در داخل دستگاه مخلوط کن میریزیم به اندازه 1 تا 2 دقیقه تا کاملا داخل میکسر له شود و بعد حلیم میکس شده را در یک صافی ریخته و با قاشق به صورت دورانی بر روی آن فشار می دهیم تا حلیم کاملا در ظرفی که زیر صافی گذاشتیم ریخته شود البته در حین کار میتوانید مقداری از آب گوشت بوقلمون را به حلیم اضافه کنید تا سفت نشود و راحت تر از صافی رد شود .تمام حلیم را با همین مراحل انجام میدهیم.

وقتی که تمام حلیم صاف شد با فیله بوقلمون ریش ریش شده مخلوط میکنیم و بر روی حرارت ملایم به مدت 30 تا 40 دقیقه مرتب هم میزنیم تا ته نگیرد و حلیم کش دار و غلیظ شود بعد از اینکه حلیم کاملا با گوشت مخلوط شد و قوام لازم را بدست آورد آن را از روی شعله بردارید و در ظرف دلخواه بریزید و با کمی گوشت بوقلمون ریش شده که از قبل باید برای تزیین کنار بگذارید و دارچین و شکر ، کنجد و پودر نارگیل و کمی روغن حیوانی یا کره آب شده تزیینش میکنید. به همین راحتی حلیم خوشمزه ما آماده و تزیین شد.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (188 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (134 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (61 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل کاظم نوربخش، سلمان سریال نون خ+ویدیو/ چه چیدمانی، خوش سلیقگی از در و دیوار میباره (39 نظر) اتاق خواب اروپایی و امروزی بهاره رهنما با طراحی مدرن+عکس/ انصافا سلیقه خاصی داره! (33 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده کرمانی، با نوشته جالب پشت پژو حماسه ساز شد/ آخه جای این چیزا پشت ماشینه؟!🤣 (31 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (26 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (24 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (24 نظر) خلاقیت منحصربفرد مادر ایرانی برای ترک سیگار فرزندش حماسه آفرید/ دست همه سازمان های ترک اعتیاد رو از پشت بست😂 (19 نظر) محمدباقر قالیباف: من برای دخترم جایی عروسی گرفتم که همه کارمندان شهرداری مراسم می گیرند دو نوع بیشتر غذا سفارش ندادم ... +ویدئو (19 نظر) نگاهی به کیک تولد چند طبقه و هزار رنگ رضا داوودنژاد/ لبخندهای از ته دل آقای بازیگر کنار همسرش غزل بانو (18 نظر) آشتی کردن آشا محرابی، فروغ سریال هشت‌ونیم دقیقه با پدرش بعد از 40 سال (16 نظر) ثبت عکس عاشقانه آیسان آقاخانی از رضا گلزار در طبیعت گردی آخر هفته شان (15 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (15 نظر)