روش تهیه حلیم شیر اصفهان

  شنبه، 20 شهریور 1400   زمان مطالعه 4 دقیقه
روش تهیه حلیم شیر اصفهان
حلیم شیر یکی از غذا‌های پرکالری و دیرهضم است که برای وعده صبحانه و یا در ماه رمضان برای سحری مناسب می‌باشد. گوشت حلیم مانند آبگوشت همیشه از گردن، سرسینه یا دنده گوسفند انتخاب می‌شود. دنده از این جهت ترجیح دارد که پس از پختن و کوبیده شدن ریش ریش می‌شود و حلیم را "کش می‌آورد". روشن است که گوشت حلیم را نباید خرد کرد وگرنه رشته‌های آن کوتاه می‌شود.

طرز تهیه حلیم شیر اصفهان عالی برای 4 نفر را برای شما عزیزان در این بخش از آموزش آشپزی تهیه کرده ایم. امیدواریم که بتوانید این آموزش را به خوبی فراگرفته و این حلیم خوشمزه را در منزل تهیه و نوش جان نمایید. حلیم شیر از آن دسته وعده های غذایی بینظیر و مقوی می باشد.

در این بخش از آموزش آنلاین آشپزی و در بخش انواع غذاهای محلی برای شما عزیزان آموزش طرز تهیه حلیم شیر را به روش حرفه ای و کاربردی تهیه کرده ایم. این بخش به شما کمک می کند تا رویکرد مناسبی نسبت به این غذای محلی گرفته و آنرا به سادگی تهیه و تدارک ببینید.

اصفهان را میتوان از جمله استان های جذاب و عالی در زمینه های گوناگون دانست که موارد زیادی سبب شده تا این منطقه دارای اهمیت بالایی در میان دیگر استان ها باشد. آثار باستانی و سنتی این استان تا حد زیادی در این مورد نقش داشته است.

مواد لازم برای تهیه حلیم شیر اصفهان

  • گندم پوست کنده ۲۰۰ گرم
  • گوشت گردن پخته شده ۱۵۰ گرم
  • شیر ۲ پیمانه
  • کره ۲۵ گرم
  • پیاز ۲ عدد
  • چوب دارچین ۲ تکه
  • نمک به مقدار لازم

طرز تهیه حلیم شیر اصفهان

ابتدا پیاز ها را خرد کنید و داخل قابلمه کمی تفت دهید سپس گوشت را اضافه کنید و کمی گوشت را تفت داده تا گوشت تغییر رنگ دهد سپس روی آن چند لیوان آب راه به همراه ۱ تکه چوب دارچین بریزید و بگذارید تا گوشت خوب پخته و نرم شود سپس از قابلمه خارج کنید و ریش ریش کنید.آب گوشت را از صافی رد کنید و کنار بگذارید.

گندم را از شب قبل یا ۸ ساعت قبل خیس کنید و در طول این مدت چندین بار آبش را تعویض کنید تا پخت بهتری داشته باشد سپس به همراه چند لیوان آب روی حرارت قرار دهید اجازه دهید تا گندم نرم شود در ابتدا حرارت را زیاد کنید تا به جوش بیاد و کف روی گندم را بگیرید دقت کنید اصلا گندم را هم نزنید وگرنه مجبور می شوید تا آخر مدام هم بزنید تا ته نگیرد.

در اواسط پخت حلیم آب گوشت صاف شده را اضافه کنید و در انتها پخت گندم وقتی نرم شد شیر را اضافه کنید و بعد از چند دقیقه از روی حرارت بردارید سپس مخلوط بدست امده را داخل مخلوط کن یا غذاساز ریخته و دستگاه را روشن کنید تا مواد به خوبی میکس و پوره شوند.

گندم پوره شده را از صافی رد کنید تا پوست گندم جدا شود سپس مخلوط صاف شده را داخل قابلمه ریخته و روی حرارت قرار دهید و به آن گوشت ریش ریش شده ۱ تکه چوب دارچین و نمک و کره را اضافه کنید و بگذارید روی حرارت ملایم به مدت ۳۰ دقیقه تا حلیم جا افتاده شود بهتر است برای کشدار شدن حلیم هر از چندگاهی حلیم را هم بزنید حلیم شیر ما آماده شده است آن را داخل کاسه ریخته و به همراه کره و کنجد و دارچین تزئین کنید. نوش جان

نکات کلیدی در تهیه حلیم شیر با گوشت

  1. بسته به سلیقه خود می توانید حلیم شیر را با نمک یا شکر سرو کنید.
  2. رمز و فوت و فن یک حلیم خوب زمان زیاد و حرارت کم برای پخت حلیم است.
  3. می توانید برای تزئین از کمی خامه استفاده کنید.
  4. می توانید بجای گوشت از بوقلمون یا مرغ استفاده کنید.
  5. حتما شیر باید سرد باشد.
  6. حلیم پس از سرد شدن سفت تر خواهد شد.

مواد لازم برای تهیه حلیم شیر اصفهان روش دوم

  • گندم پوست کنده، خیسانده: ۵۰۰ گرم
  • گوشت گوسفندی با استخوان: ۵۰۰ گرم
  • شیر: ۲ لیتر
  • پیاز: ۱ عدد
  • کره آب کرده: به میزان لازم
  • نمک: به میزان لازم
  • پودر دارچین: به میزان لازم
  • شکر: به میزان لازم

مراحل تهیه حلیم شیر اصفهان روش دوم

گوشت را با پیاز چهار قاچ و اندکی نمک در ۶ پیمانه آب بر روی حرارت زیاد قرار دهید تا به جوش آید.وقتی آب به جوش آمد، کف گوشت را بگیرید و سپس حرارت را کم کنید.درب قابلمه را ببندید و اجازه دهید تا گوشت به مدت ۳ ساعت بپزد.گندم را با ۳ لیتر آب در قابلمه جاداری بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. درب قابلمه را نیمه باز بگذارید و حرارت را به اندازه ای تنظیم کنید که ریزجوش بزند، ولی سر نرود.در این مرحله گندم را در ظرف دیگری ریخته و اجازه دهید آن هم با آب کافی بپزد. (نسبت به حجم گندم دو برابر آن آب بریزید.) ۳ ساعت فرصت دهید تا گندم خوب بپزد. در این فاصله گاهی هم بزنید و اگر آب آن کم شد، کمی آب جوش اضافه کنید.

گندم پخته را با گوشت کوب یا غذاساز به شکل پوره درآورده و شیر را کم کم به آن اضافه کنید و هم بزنید تا حالت کشدار پیدا کند، سپس روی حرارت ملایم قرار دهید. گوشت را از آب بیرون آورده، استخوان و رگ و ریشه آن را بگیرید.سپس با گوشت کوب بکوبید تا ریش ریش شود (گوشت را هرگز چرخ کنید). گوشت ریش ریش شده را به گندم اضافه کنید و با قاشق هم بزنید تا حلیم باز به جوش آید. آب و نمک حلیم را اندازه کنید.

چون حلیم معمولا با شکر خورده می شود باید کم نمک باشد.اگر حلیم شل بود حرارت را کمی زیاد کنید و حلیم را هم بزنید تا سفت شود. پس از پخت کامل مواد و غلظت دلخواه حلیم را در ظرف سرو بکشید و آن را با کره آب کرده و پودر دارچین تزیین کنید و همراه با یک ظرف شکر سر سفره بگذارید.


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
سه پرس کباب سفارش پسر کوچک رهبر معظم انقلاب برای خانواده شش نفره‌شان+عکس/ فرزندانی که در ساده زیستی راه پدر را ادامه میدهند (166 نظر) ساده زیستی مثال زدنی رهبر انقلاب ؛ از عینک شکسته و کفش قدیمی تا مبل ساده و عبای نخ کش شده +عکس (153 نظر) شعری که استاد شهریار با خواندن آن اشک ریخت و تا آخر به صورت گریان ادامه داد/ طفل بودم دزدکی پیر و علیلم ساختند (74 نظر) پیام توئیتری علی دایی درباره حمایت از کاندیداهای ریاست جمهوری+عکس (36 نظر) خلاقیت بی نظیر راننده یزدی، با نوشته جالب پشت کامیون حماسه ساز شد/ آدم حَظ میکنه از این درک و فهم بالا... (20 نظر) تصویری از خانه ابدی همسر جوان نسرین مرادی، فریده سریال نون خ/ روحش شاد و یادش گرامی (18 نظر) نگاهی به سبک دکوراسیون و سلیقه ساده پسندِ خانه علیرضا زاکانی+عکس/ خانه ای با فرش ماشینی و لوازم در حد شهروند عادی (17 نظر) مراسم تشییع پدر محسن تنابنده، شوهر همای پایتخت با حضور چهره های سرشناس و بازیگران/ روحش شاد و یادش گرامی +عکس (15 نظر) تزیین ماشین مخصوص حاجی ها/ مُد جدید این روزهای کشورمان +عکس (13 نظر) نگاهی به سلیقه خاص و متفاوت علی انصاریان در چیدمان میز تنقلات و میز شام در میزبانی از بازیگران+عکس/ باقالی پلو و سالادالویه و... (11 نظر) (عکس) انگشتر بسیار زیبای رهبر انقلاب با طرحی دلربا و چهره شاداب و پرانرژی ایشان در 85 سالگی / پیر ما اشرف مخلوقات است ... (10 نظر) رستوران گردی دو نفره حامد آهنگی با مادر شاد و خوش پوشَش+عکس/ خلوت مادر و پسری به سبک مجری خوش خنده😍 (10 نظر) نگاهی به کیک تولد متفاوت و به شکل سالاد الویه حامد آهنگی در مراسم سورپرایز تولدش+ویدیو/ چه ذوقی میکنه آقای خوش خنده😍 (9 نظر) میز غذای خوشمزه و مفصل سپیده بزمی پور برای مهمانانش/ خوش به حال آقا شاهرخ با این خانوم کدبانو (8 نظر) نگاهی به کانتر آشپزخانه شلوغ و جمع و جور خانه مهران غفوریان در این پیام تبریکش+ویدیو/ یخچال هم قشنگ برا خودش آلبوم عکسه (7 نظر)
تیتر امروز