دسته بندی ها

سیاست
جامعه
حوادث
اقتصاد
ورزش
دانشگاه
موسیقی
هنر و رسانه
علم و فناوری
بازار
مجله خانواده
ویدیو
عکس

جستجو در ساعدنیوز

مجله خانواده / آشپزی / انواع سالاد و دسر / انواع خاگینه /

روش تهیه خاگینه لذیذ با شیر 

یکشنبه، 28 آذر 1400
خاگینه با شیر یکی از دسر های بسیار خوشمزه ای است که کمتر کسی را می توانید بیابید که آن را دوست نداشته باشد ما در این مطلب طرز تهیه یک نوع خاگینه بسیار خوشمزه را برایتان به اشتراک خواهیم گذاشت در ادامه همراه ما باشید.

خاگینه با شیر یکی از دسرهای خوشمزه است که طرز تهیه بسیار راحتی دارد. این دسر مقوی و البته خوشمزه در کمتر از نیم ساعت تهیه می شود. در طرز تهیه خاگینه با شیر از تخم مرغ و شیر، دو منبع خوب پروتئین، کلسیم و پتاسیم، به عنوان مواد اولیه اصلی استفاده می شود. به دلیل ارزش غذایی بالای این غذا، از خاگینه به عنوان یک صبحانه پرانرژی برای افرادی که فعالیت های بدنی سنگین انجام می دهند به حساب می آید. در ادامه با طرز تهیه خاگینه با شیر همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه خاگینه با شیر

  • تخم مرغ: ۳ عدد
  • ماست یا شیر : نصف لیوان دسته دار فرانسوی
  • آرد: ۱ لیوان دسته دار فرانسوی
  • بیکینگ پودر: ۱ قاشق چای خوری
  • وانیل: یک سوم قاشق چای خوری
  • روغن: به میزان لازم
  • نبات یا شکر: ۲۵۰ گرم
  • آب: یک لیوان دسته دار فرانسوی
  • گلاب: یک سوم لیوان دسته دار فرانسوی
  • زعفران: به میزان لازم

طرز تهیه خاگینه با شیر

در مرحله اول از طرز تهیه خاگینه قاشقی، بهتر است شهد خاگینه را آماده کنید. برای این کار یک لیوان آب در داخل قابلمه ریخته و شکر و یا نبات را به آن اضافه کنید. قابلمه را روی شعله قرار داده و آنقدر هم بزنید تا شکر یا نبات کاملا در آب حل شود. زمانی که آب شروع به جوشیدن کرد، گلاب و زعفران را به مواد داخل قابلمه اضافه کنید. کمی هم بزنید تا شربت آماده شده در درون قابلمه کمی غلیظ شود. میزان غلظت شربت نباید زیاد باشد. چرا که زمانیکه خاگینه ها در داخل آن قرار می گیرند شهد به اندازه کافی جذب خاگینه نمی شود.

در مرحله دوم از طرز تهیه خاگینه قاشقی تخم مرغ ها را درون یک ظرف شکسته و کمی هم بزنید تا از حالت سفتی خارج شوند. سپس ماست و یا شیر را به مایه خاگینه اضافه کنید. دوباره محتویات داخل ظرف را هم بزنید.

در مرحله سوم از طرز تهیه خاگینه قاشقی، آرد،، بکینگ پودر و وانیل را با هم مخلوط کرده و به محتویات داخل ظرف تخم مرغ اضافه کنید. باید دقت کنید تا آرد را کم کم و آهسته آهسته به تخم مرغ اضافه کنید. محتویات مخلوط آرد، تخم مرغ، بکینگ پودر، شیر و وانیل را آنقدر هم بزنید تا کاملا یکدست شوند.

در این مرحله از طرز تهیه خاگینه قاشقی، ماهیتابه رو روی اجاق گاز قرار دهید. کمی روغن به داخل ماهیتابه اضافه کنید. زمانی که روغن داغ شد، مایه خاگینه را به صورت قاشق قاشق در درون ماهیتابه بریزید و سرخ کنید. دو طرف خاگینه قاشقی باید کاملاً در درون ماهیتابه سرخ شود.

پس از آن که دو طرف خاگینه در ماهیتابه سرخ شد، بدون وقفه آن را درون شربتی که آماده کرده اید، بریزید. چند ثانیه خاگینه را در درون شهد قرار دهید و سپس از ظرف شربت خارج کنید. دقت داشته باشید که شربت شما بهتر است خنک باشد تا شکل خاگینه در درون آن بدفرم نشود. خاگینه قاشقی پفی آماده سرو است. شما می توانید برای تزیین آن از کمی دارچین استفاده کنید.

این دسر ساده بسیار مقوی است و معمولاً در شهر تبریز، برای صبحانه سرو می شود. چرا که علاوه بر انرژی زیاد، حاوی تخم مرغ و شیر یا ماست است. خاگینه به دلیل تخم مرغ و لبنیاتی چون شیر و ماست، علاوه بر پروتئین، کلسیم و پتاسیم فراوانی دارد. بهتر است در یکی از وعده های غذایی هفتگی خود این دسر خوشمزه را که به سادگی می توان در خانه تهیه کرد، بگنجانید.

برای اینکه مزه خاگینه دلنشین تر شود، بهتر است دو ساعت قبل از سرو آن را تهیه کنید. تا شهد خاگینه به داخل آن کاملاً نفوذ کند و طعم شیرین تری بگیرد. همچنین میزان شیرینی شهد خاکینه به مزاج شما بستگی دارد. بعضی افراد شهد ملایم را ترجیح می دهند و برخی دیگر شیرینی زیاد شهد را بیشتر می پسندند.

مواد لازم برای تهیه خاگینه با شیر روش دوم

  • تخم مرغ: 3 عدد
  • آرد قنادی: 6 قاشق غذاخوری سرپر
  • شیر عسلی نصف قوطی 480 گرمی
  • بکینگ پودر: 1 قاشق چایخوری سرپر
  • وانیل: نوک قاشق چایخوری (من دو پینچ ریختم)
  • هل: مقداری (نوک قاشق چایخوری)
  • شکر: دو پیمانه
  • آب: یک و نیم الی پیمانه
  • زعفران: به میزان دلخواه
  • کره برای چرب کردن ظرف: مقداری

طرز تهیه خاگینه با شیر روش دوم

تخم مرغ ها را یک ربع قبل از تهیه خاگینه شیر عسلی از یخچال درمی آوریم که خیلی سرد نباشد. شیر عسلی را در خارج از یخچال قرار می دهیم که زیاد سفت و غلیظ نباشد و راحت درون مواد جاری شود.ظرف تمیز و خشک پیرکس را با کره چرب می کنیم تا بعداً مواد خاگینه را درون آن بریزیم.

تخم مرغ ها را شکسته و درون کاسه ای میریزیم و وانیل را به آن می افزائیم. (ظرف و پره های همزن بایستی تمیز، خشک و عاری از هر نوع روغن باشد تا خاگینه بهتر پف کند)سپس با همزن برقی یا دستی با درجه زیاد هم میزنیم تا از لختگی خارج شده و کمی کف کند. (حدود یک الی یک و نیم دقیقه)

شیرعسلی را اضافه کرده و مجدداً با درجه کم همزن، هم می زنیم.سپس آرد و بکینگ پودر الک شده را در دو الی سه مرحله به مواد می افزائیم و با درجه کم همزن هم می زنیم.برای اینکار می توانیم از لیسک نیز استفاده نمائیم. مواد را خیلی زیاد هم نزنید چون باعث می شود پف خاگینه بخوابد. سپس مواد را به آرامی درون ظرف پیرکس می ریزیم. (من از سایز متوسط مستطیلی استفاده کردم)

ظرف را درون فر از قبل گرم شده (من از دمای 175 درجه سانتی گراد استفاده کردم) قرار می دهیم تا خاگینه بپزد.برای خاگینه من حدود 20 الی 25 دقیقه طول کشید تا کمی طلایی شد. سطح خاگینه بهتر است کمی طلایی شود، این کار باعث می شود که بعد از افزودن شهد روی خاگینه زیاد له و خمیر نشود.بعد از بیست دقیقه ابتدا با نوک انگشت تمیز، روی خاگینه را لمس می کنیم و مطمئن میشویم که سطح خاگینه پخته شده است و به انگشتمان نمی چسبد.سپس با خلال دندان تمیز خاگینه را تست می کنیم، به این صورت که خلال دندان را درون خاگینه فرو می بریم اگر تمیز بیرون آمد یعنی خاگینه پخته است.ظرف را از فر درآورده و در کناری قرار می دهیم تا کاملاً سرد شود و خودش را بگیرد. اگر زود خاگینه را برش بزنیم باعث خرد و بد فرم شدنش می شویم.

وقتی خاگینه کاااااملاً سرد شد، لبه های خاگینه را که به ظرف چسبیده است با چاقو جدا می کنیم تا خاگینه کاملاً از ظرف جدا شود.این باعث راحتی کارمان خواهد شد و خاگینه خیلی راحت از ظرف جدا خواهد شد. سپس با چنگال کل سطح خاگینه را با دقت سوراخ می کنیم. این کار باعث می شود که شهد کاملاً به درون خاگینه نفوذ کند.

نگران سوراخ ها نباشید بعداً حین جذب شهد و تزئین آن ها با مواد، کاملا از بین خواهد رفت.سپس شکر و آب را درون ظرفی ریخته و روی حرارت قرار می دهیم تا شکر در آب حل شده و به جوش آید.محلول زعفران یا پودر زعفران را به آن می افزائیم تا شربت خوشرنگ شود. چند غل که زد و از رقیقی درآمد زیر حرارت را خاموش می کنیم.کمی از داغی که افتاد با ملاقه طی چند مرحله روی خاگینه می ریزیم. این زمان کوتاه باعث می شود که خاگینه شهد را جذب کند. (بهتر است خاگینه کاملاٌ سرد و شربت کاملاً گرم باشد تا خاگینه خمیر نشود یا برعکس خاگینه گرم و شربت سرد باشد که من روش اول را ترجیح می دهم).

اکنون دارچین و پودر گل خشک روی خاگینه می پاشیم و با چاقوی تیز به شکل دلخواه (لوزی، مربعی یا مثلثی) برش می زنیم.سپس خاگینه شیر عسلی را با گردوی خرد شده، خلال پسته خرد شده تزئین می نمائیم.یا اگر در قالب ریختیم آنرا برمیگردانیم و تزیبن میکنیم.


2 پسندیدم دیدگاه ها

استخاره آنلاین
فال حافظ آنلاین
فال امروز یکشنبه 16 اردیبهشت
از سراسر وب
دیدگاه خود را ثبت نمایید
چگونه پایان نامه را به کتاب تبدیل کنیم؟
اکسپت فوری مقاله برای دوره دکتری
اکسپت فوری مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله علمی پژوهشی
تبدیل پایان نامه به مقاله آی اس آی
مراحل اکسپت مقاله
پایان نامه خود را چگونه به مقاله تبدیل کنیم؟
پذیرش و چاپ مقاله در مجلات خارجی ISI، SCOPUS، PUBMED، ISC
برای چاپ کتاب و تبدیل پایان نامه تان به کتاب با سرعت نور کلیک کنید!
پذیرش تضمینی مقاله علمی پژوهشی