روش تهیه خورش مرغ و سیب زمینی

  چهارشنبه، 08 تیر 1401   زمان مطالعه 6 دقیقه
روش تهیه خورش مرغ و سیب زمینی
خورش مرغ و سیب زمینی یکی از انواع خورشت های خوشمزه و پرطرفدار ایرانی است که معمولا در کنار زرشک پلو سرو می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه  خورش مرغ و سیب زمینی در ادامه با ساعد نیوز همراه باشید.

مرغ یکی از مواد غذایی است که طرفداران زیادی دارد. از لحاط اقتصادی نیز نسبت به انواع گوشت های دیگر به صرفه تر است. از این رو، از غذاهایی که با مرغ پخته می شود، استقبال زیادی می شود. یکی از این غذاها خورش مرغ و سیب زمینی است که به روش بسیار ساده تهیه می شود. می توان از آن به عنوان خوراک در کنار نان نیز سرو نمود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش مرغ و سیب زمینی در ادامه با ساعدنیوز همراه باشید.

مواد لازم برای خورش مرغ و سیب زمینی

  • نمک به مقدار لازم
  • زردچوبه به مقدار لازم
  • فلفل به مقدار لازم
  • سیب زمینی 2 عدد متوسط
  • پیاز یک عدد متوسط
  • پودر سیر 1 قاشق چای خوری
  • رب گوجه 1 قاشق غذاخوری
  • روغن 3 قاشق غذاخوری
  • مرغ 2 تکه سینه یا ران

طرز تهیه خورش مرغ و سیب زمینی

خورش مرغ و سیب زمینی، غذایی ساده و زود طبخ است که برای ناهار همراه پلو صرف میشود. برای تهیه آن، ابتدا پیاز را سرخ کرده و کنار میگذاریم. بعد ران ها یا سینه مرغ شسته شده را در تابه سرخ کرده و صبر میکنیم تا خوب تفت بخورد.

نمک، زردچوبه و فلفل را اضافه کرده و بهم میزنیم. چند دقیقه بعد رب گوجه و پودر سیر را ریخته و حین بهم زدن، پیازداغ را نیز اضافه میکنیم و چند دقیقه بهم میزنیم. به میزان دو لیوان متوسط آب به غذا اضافه کرده و صبر میکنیم تا به جوش بیاید. در آخر سیب زمینی را که به قطعات متوسط خرد کرده ایم، به مرغ اضافه کرده و با شعله ملایم میگذاریم تا شکل خود را پیدا کند. این خوروش بعد از 30 دقیقه آماده صرف است.

مواد لازم برای تهیه خورش مرغ و سیب زمینی روش دوم

  • پیاز ۲ عدد
  • رب گوجه ۳ ق غذا خوری
  • مرغ خرده شده به مقدار لازم
  • ماست پرچرب ۳ ق غذا خوری
  • سیب زمینی ۲ عدد
  • رب نارنج یا آلو به مقدار لازم
  • حربره سیر ۱ ق مربا خوری
  • حریره زنجبیل نوک ق چای خوری
  • نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز، پودر تخم گشنیز، ادویه ماسالا، ادویه کاری، زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه خورش مرغ و سیب زمینی روش دوم

ابتدا سینه یا ران مرغ یا ترکیب هر دو را خوب بشورید و روی تخته برش قرار دهید و خرد کنید. می توانید برای زودتر آماده شدن این خورش از سینه خرد شده و مکعبی شده استفاده کنید و بعد بشورید و داخل آبکش قرار دهید.

در ادامه پیاز ها را پوست بگیرید و رنده ریز بزنید و داخل تابه ریخته و به همراه کمی روغن تفت دهید تا سبک و نرم شود. در ادامه تمام ادویه های گفته شده را در حد نوک ق مربا خوری خوری به همراه حریره سیر و حریره زنجبیل در صورت دسترسی اضافه کنید و تفت دهید تا عطر ادویه ها بلند شود.در ادامه باید رب گوجه فرنگی را اضافه کنید و کمی تفت دهید تا بوی خامی رب از بین برود و خوشرنگ شود. حالا نوبت اضافه کردن مرغ های خرد شده می باشد. مرغ ها را با مواد خوب تفت دهید تا تغییر رنگ دهید و کمی سرخ شود و در انتها ماست را اضافه کنید و هم بزنید تا مواد کمی سرخ شود.

در ادامه سیب زمینی ها را پوست بگیرید و مکعبی خرد کنید، حالا باید روی مواد آب بریزید به طوری که روی مرغ ها را بگیرید و نباید خیلی زیاد آب بریزید تا آب زیادی داخل خورشت باشد. حرارت را بالا ببرید تا به جوش بیاید و بعد کم کنید و بگذارید نا خورش مرغ و سیب زمینی جا افتاده و غلیظ شود می توانید در انتها آلو یا رب نارنج به همراه کمی زعفران به دلخواه اضافه کنید و با برنج سرو کنید. نوش جان

خورشت مرغ و سیب زمینی

مواد لازم خورش مرغ و سیب زمینی روش سوم

  • مرغ1عدد
  • رب 4 ق غ
  • زعفران دمکرده به میزان لازم
  • پیاز 1عدد
  • سیب زمینی 1عدد
  • هویج 1عدد
  • روغن به میزان لازم
  • نمک،فلفل،زردچوبه به میزان لازم
  • آبلیمو به میزان لازم

طرز تهیه خورش مرغ و سیب زمینی روش سوم

یک عدد مرغ را از وسط قاچ می کنیم و اجزای اضافه ان را خارج نموده و دور می ریزیم. سپس پوست ان را جدا می کنیم و خوده مرغ را به تکه های مناسب و مورد نظر تقسیم می کنیم. مرغ را تمیز بشویید و داخل اب کش قرار داده تا اب ان کشیده شود. به اندازه نیاز از تکه های مرغ بردارید و داخل قابلمه ای قرار داده و کمی اب به ان اضافه کرده و روی گاز بگذارید تا بجوشد. پیاز را پوست بگیرید و از وسط نصف کنید. یک نصفه ان را خلالی خورد کرده و به مرغ اضافه کنید تا بوی زهم مرغ گرفته شود. نصفه دیگر پیاز را نگه دارید برای خورشتان

هویجی را بشویید و قسمت ته ان را جدا کنید. با پوستکن مخصوص سبزیجات پوست هویج را جدا کنید و به صورت خلالی ان را خورد کنید. می توانید هویج را نیز به صورت خلالی خورد کنید. در تابه ای مقداری روغن بریزید و بگذارید روی گاز تا داغ شود. وقتی روغن داغ شد هویج ها را اضافه می کنیم و کمی سرخ می کنیم تا کمی نرم شود. ان ها را از روغن خارج کرده و کنار می گذاریم.

بعد از گذشت نیم ساعت مرغ را چک کنید ببینید پخته یا نه. اگر پخته بود ان را از داخل قابلمه خارج کنید. در کاسه ای کوچک مقداری زعفران سابیده شده بریزید و داخلش کمی اب داغ بریزید و بگذارید کنار تا دم بکشد و رنگ دهد. با برس مخصوص اشپزی از زعفران ها به مرغ ها بمالید تا رنگ بگیرند و خوش رنگ شوند. مرغ ها را داخل همان روغنی که هویج ها را سرخ کردیم سرخ می کنیم. در تابه را ببندید تا روغن به اطراف نپاشد و یا شما خودتان نسوزید. وقتی یک طرف ان سرخ شد ان ها را برگردانید تا طرف دیگر ان هم سرخ شود و طلایی شود.

سیب زمینی را تمیز بشویید و ان را پوست بگیرید و به صورت خلالی ان را خورد کنید. سیب زمینی ها را در همان تابه ای که هویج و مرغ ها را سرخ کردیم سرخ کنید تا طلایی و برشته شوند. سیب زمینی ها را هرزچندگاهی هم بزنید تا نسوزند. بعد از ان که سیب زمینی ها سرخ شدند ان ها را از روغن خارج کرده و کنار بگذارید. نصفه پیازی که برای خورش نگه داشته بودید را رنده کنید و به تابه اضافه کنید تا سرخ شود. وقتی پیاز ها سرخ شد رب را اضافه می کنیم و کمی تفت می دهیم. نمک و فلفل و زردچوبه اضافه می کنیم و هم می زنیم تا سرخ شوند حالا اب مرغ را صاف کنید و به پیاز ها اضافه کنید و بگذارید تا چند قل بزند و رنگ باز کند. مرغ ها را داخل خورش بچینید و بعد هویج های سرخ کرده را به ان ها اضافه کنید. ده دقیقه مانده به اخر پخت مقداری زعفران دم کرده به ان اضافه کنید.

بعد از ان که خورشتان اماده شد ان را داخل ظرفی بریزید و روی ان را با سیب زمینی سرخ شده تزیین کنید. نوش جان


دیدگاه ها
  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب: آقای ما اجازه نمی‌دهد که در خانه، غیر از برنج کوپنی استفاده کنیم و آن هم کفاف خوراک ما را بیش از یک بار در هفته نمی‌دهد (669 نظر) نگاهی به سفره مفصل و تمام و کمال حضرت ابوالفضل در منزل شاه نشین علی دایی+عکس/ از گل آرایی و شمع‌دان‌هایی طلایی تا پَک هایی لاکچری و جذاب (197 نظر) (فیلم) ورود جالب و معنادار رهبر انقلاب به حسینیه امام خمینی (ره) به همراه مسعود پزشکیان و شعار حیدر حیدر جمعیت (69 نظر) درخت خرمای بزرگ حیاط باصفای خونه ویلایی زهرا گونش/ نخل های هم قد والیبالیست مشهور ترکیه ای (57 نظر) میز غذای ساده رهبر معظم انقلاب و خوردن غذا در بشقاب استیل/ ساده زیستی ایشان همیشه مثال زدنی است+عکس (30 نظر) بنز آخرین مدلی که رهبر معظم انقلاب آن را رد کرد: ببرید اینها را بفروشید! (24 نظر) ریحانه سادات دختر بزرگ شهید رئیسی: سجاده نماز پدرم را در اندونزی تکه تکه کردند و به عنوان تبرّک بین مردم پخش کردند+ویدیو (22 نظر) حضور ساده و بدون تشریفات همسر رهبر معظم انقلاب در یک درمانگاه/ ایشان گفتند من نمی‌خواهم پارتی بازی بکنم+ویدیو (19 نظر) رهبر معظم انقلاب: بعد از فوت پدرم همه‌ی موجودی خانه‌اش 45 هزار تومان شد که نمی‌شد با آن گاز یا یخچال خرید (17 نظر) خلاقیت تحسین برانگیز مغازه دار یزدی در ایام محرم/آدم حظ میکنه از اینهمه درک و شعور+فیلم (15 نظر) هنرمندان و ورزشکارانی که در مراسم نذری پوریا پورسرخ بازیگر سریال کیمیا حضور داشتند/ علی پروین هم بود+عکس (14 نظر) پارسا پیروزفر سَرَش را از ته تراشید؛ تغییر چهره آقای بازیگر قابل شناسایی نیست (12 نظر) (ویدئو) آخرین لحظات ثبت شده بازیگران فوت شده در کنار همسر و فرزندانشان/ یادی کنیم از هنرمندانی که در بین ما نیستند، روحشان شاد😢 ماهچهره خلیلی، حسام محمودی ، حسن جوهرچی و .. (10 نظر) نگاهی به حیاط قدیمی خانه ترلان پروانه در تولد 21 سالگیش +عکس/ مبارکا باشه (9 نظر) نگاهی به خلوت احساسی آزاده نامداری، مجری پرانرژی در ماه محرم و شال سبزرنگ زیبایش/ حیف جوونیش+عکس (9 نظر)
پربازدیدترین ویدئوهای روز   
تیتر امروز   
روایتی از مخالفت همسر رهبر معظم انقلاب با هدیه ای که به رهبر داده بودند/ ما این غذاهایی که می‌خوریم، با این ظرفها جور درنمی‌آید، اینها را رد کنید، برود
تیمار جوجه لک لک مصدوم روستای قراجه محمد مرند توسط اهالی آن
فال روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال ابجد روزانه پنج‌شنبه 28 تیر 1403
حرمت شکنی دختران بی‌حجاب در دسته عزاداری کرج!
فال قهوه با نشان روز پنجشنبه 28 تیر ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز پنجشنبه 28 تیر 1403+فیلم
فال شمع روزانه امروز پنجشنبه 28 تیر 1403
نگاهی به جواهرات مجلل و باشکوه خانواده آمبانی که پربازدید شد/ از زمرد نماد عشق آقای داماد تا گردنبند دستساز مادر شوهر جنجالی+عکس
پایان رابطه عاشقانه زهرا گونش ستاره 2 متری والیبال ترکیه و نامزد پولدار و خوش استایلش/ چقدرهم جذاب و باکلاس+عکس
7 روش تضمینی و قطعی رفع بوی بد سینک ظرفشویی
مبل‌های کثیف خانه را چگونه تمیز کنیم؟ / یک راه سریع و تضمینی
چرا کارگردان مختار نگذاشت بازیگر نقش حضرت عباس (ع) در فیلم یا سریالی دیگر بازی کند؟
نامه زیرکانه و دلبرانه انیس الدوله، بانوی اول حرمسرا به ناصرالدین شاه / یا به من وام بدهید یا شهرستانک را از من بخرید!
رفع فیلترینگ به طور کامل در دست شخص رئیس جمهور است
منتخب روز   
(فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان.... (عکس) هدایای ارزشمندی که پزشکیان در پشت صحنه یک هیئت دریافت کرد / خوشا راهی که آغازش با حسین است ... (ویدئو) شعر سوزناک شهریار برای مادر بزرگش که با شنیدنش اشک از چشمانتان سرازیر خواهد شد به یادماندنی ترین سکانس عاشقانه سریال شهرزاد / از بله گفتن شهرزاد تا مرگ مرگ بزرگ آقا نقش دختر رهبر انقلاب در ترمیم دست مجروح ایشان/ فرزند دختری که به پدر اُنس داشت (عکس) شوخی ظریف با آقای ظریف؛ از مقایسه ظریف با مِسی تا انداختن ماسک به شکل آقای رئیس جمهور!! واکنش عضو دفتر رهبر انقلاب به پست اینستاگرامی پسرش با هشتگ برای ایران، پزشکیان