روش تهیه خوراک سنگدان مرغ

  سه شنبه، 13 مهر 1400   زمان مطالعه 7 دقیقه
روش تهیه خوراک سنگدان مرغ
بدون شک اگر فرآورده های مرغ با روش صحیح و اصولی طبخ شود می توان با آن ها غذاهایی بسیار خوشمزه تهیه کرد؛ یکی از این فرآورده های مرغ، سنگدان مرغ است که بافتی سفت همچون فیله دارد و خیلی ها به همین دلیل از خوردن آن امتناع می کنند اما باید گفت که نباید از خواص فراوان آن چشم پوشی کرد.

خوراک ها انواع مختلفی دارند و با روش های متفاوتی نیز تهیه می شوند که خوراک سنگدان مرغ یکی از انواع خوشمزه و پرطرفدار آن می باشد و شاید برخی از افراد کمتر نام این خوراک شنیده اند اما بهتر است بدانید که سنگدان مرغ، ماهیچه ای در شکم مرغ است و با مصرف آن پروتئین مورد نیاز بدن فراهم خواهد شد همچنین، مصرف آن باعث می شود فرد برای مدت طولانی احساس سیری داشته باشد و تاثیر شگفت انگیزی در کاهش وزن، پیشگیری از ریزش مو، رفع کم خونی دارد، در ادامه مطلب طرز تهیه خوراک سنگدان مرغ را به شما دوستان آموزش خواهیم داد تا آن را به راحتی تهیه کنید.

مواد لازم برای تهیه خوراک سنگدان مرغ و قارچ

  • سنگدان مرغ ۲ بسته
  • پیاز ۲ عدد
  • رب ۱ ق غذا خوری
  • سیب زمینی ۲ عدد
  • سیر ۲ حبه
  • گوجه ۱ عدد
  • قارچ ۲۵۰ گرم
  • زعفران دم کرده ۱ ق غذا خوری
  • نمک و زردچوبه و فلفل قرمز به مقدار لازم

طرز تهیه خوراک سنگدان مرغ و قارچ

ابتدا سنگدان مرغ را از بسته خارج می کنیم و خوب می شوریم و روی آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن گرفته شود. قارچ ها را نیز خوب بشورید و اسلایس کنید.پیاز ها را پوست بگیرید و بشورید و به همراه کمی روغن زردچوبه داخل قابلمه تفت دهید تا سبک و طلایی شود سپس سیرهای پوره شده را اضافه کنید و هم بزنید تا بوی سیر خارج شود.

سنگ دان مرغ را به همراه پیاز و سیر تفت دهید و ۱ ق غذا خوری رب را افزوده و کمی فلفل سیاه اضافه کنید و تفت دهید تا رب خوش رنگ شود سپس روی سنگدان مرغ آب ریخته و درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید سنگدان مرغ حداقل به مدت ۲ ساعت پخته و نرم شود.قارچ های اسلایس شده را به همراه گوجه فرنگی خرد شده به سنگدان اضافه کنید و مجدد بگذارید تا نیم ساعت دیگر بپزد در ادامه کمی نمک به سنگدان مرغ اضافه کنید.در ادامه سیب زمینی را پوست بگیرید به صورت مکعبی یا خلالی ریز خرد کنید و داخل روغن داغ سرخ کنید. سنگدان مرغ باید آب خیلی کمی داشته باشد و خوب پخته و نرم شود سپس سنگدان مرغ را داخل ظرف سرو کشیده و به همراه سیب زمینی سرخ شده سرو کنید. نوش جان

مواد لازم برای خوراک سنگدان مرغ با برنج

  • روغن به مقدار لازم
  • آرد سفید یک فنجان
  • آرد همه منظوره یک قاشق غذاخوری
  • آب مرغ یک لیوان
  • برنج 2 پیمانه
  • روغن جامد 2 قاشق چایخوری
  • فلفل سیاه یک قاشق چایخوری
  • نمک یک قاشق چایخوری+مقداری
  • آب گرم یک فنجان
  • دوغ یک لیوان
  • سنگدان مرغ یک بسته

طرز تهیه خوراک سنگدان مرغ با برنج

شما احتیاج به یک بسته سنگدان مرغ دارید، بسته را باز کنید و سنگدان ها را داخل یک آبکش ریخته و آن ها را زیر آب سرد بشویید. معمولا سنگدان های بسته بندی شده پاک شده هستند ولی شما یکبار دیگر آن ها را تمیز کنید، قسمت هایی که بافت پیوندی اضافه دارند را جدا کنید.پس از پاک کردن و شستن سنگدان ها، همه آن ها را داخل یک قابلمه مناسب بریزید و روی آن آب اضافه کنید تا آب تقریبا نصف قابلمه را پر کند.

قابلمه را روی حرارت متوسط گاز قرار دهید و درب قابلمه را نیمه باز بگذارید و اجازه دهید تا سنگدان ها به مدت یک ساعت با حرارت متوسط بپزند.پس از یک ساعت حرارت زیر قابلمه را خاموش کنید، می بینید که بر اثر پختن، آب درون قابلمه کاهش پیدا کرده است؛ سنگدان های پخته شده را از قابلمه خارج کنید و داخل یک ظرف مناسب بریزید(آب سنگدان پخته شده را کنار بگذارید به آن احتیاج نداریم).حالا یک لیوان دوغ را روی سنگدان های پخته شده بریزید و بگذارید تا سنگدان های پخته شده به مدت 15 دقیقه در دوغ بمانند.

در این فاصله شما مواد آردی را آماده کنید، از یک کیسه زیپ دار استفاده کنید داخل آن یک فنجان آرد سفید بریزید سپس یک قاشق چایخوری نمک و یک قاشق چایخوری پودر فلفل سیاه به آن بی افزایید، زیپ کیسه را ببندید و کیسه را تکان دهید تا همه مواد با هم مخلوط شود.

زیپ کیسه را باز کنید، حالا سنگدان های درون دوغ را دانه دانه از ظرف دوغ خارج کنید، و داخل کیسه آرد بی اندازید. پس از آن که همه سنگدان ها را به کیسه آرد منتقل کردید زیپ کیسه را ببندید و تکان دهید تا همه سنگدان ها به ترکیب آردی ما آغشته شوند. سپس در کیسه را باز کنید و سنگدان های آغشته به آرد را داخل یک ظرف بریزید و اجازه دهید 15 دقیقه به همین حالت بمانند.

اکنون باید سنگدان های آغشته به آرد را داخل روغن سرخ کنید برای این منظور داخل یک تابه به مقدار لازم روغن بریزید و تابه را روی حرارت ملایم قرار دهید تا روغن داغ شود سپس سنگدان ها را داخل روغن بی اندازید؛ لازم نیست مدت زمان سرخ کردن طولانی باشد همین که طلایی رنگ شوند کافی است چرا که سنگدان ها قبلا درون آب پخته شده بودند.داخل یک ظرف چند دستمال کاغذی قرار دهید و سنگدان های سرخ شده را روی آن بریزید تا روغن اضافی آن گرفته شود.از همان تابه قبل استفاده کنید، اگر روغن درون تابه زیاد بود مقدار روغن را کاهش دهید تا فقط کمی روغن داخل تابه باقی بماند حالا یک قاشق غذاخوری آرد همه منظوره به روغن اضافه کنید و تابه را روی حرارت قرار دهید و مدام تفت دهید تا کمی خامی آرد گرفته شود.

سپس یک لیوان آب مرغ به آن بی افزایید و شروع به همزدن کنید به طور مرتب، تا آرد گوله گوله نشود و مایعی یکدست حاصل شود.پس از آن که مایعی رقیق و یک دست حاصل شد، یک فنجان آب گرم به آن اضافه نمایید، حرارت را ملایم کنید تا این مایع کم کم به جوش بیاید و به قوام برسد.پس از این که این مایع به قوام رسید سنگدان های سرخ شده را به آن بی افزایید همه مواد را هم بزنید، درب تابه را ببندید و اجازه دهید تا همه این مواد 20 دقیقه بپزد.

دو پیمانه برنج را پاک کرده و از قبل بخیسانید، موقع استفاده آب روی برنج را خالی کنید و آن را داخل یک قابلمه بریزید، روی برنج آب اضافه کنید تا آب به اندازه 2 بند انگشت روی برنج را بپوشاند، دو قاشق چایخوری روغن جامد و مقدار کمی نمک به آن اضافه کنید، قابلمه را روی حرارت زیاد گاز قرار دهید و اجازه دهید تا آب به جوش بیاید، وقتی آب درون قابلمه کاهش یافت و روی سطح برنج حفره حفره شد، حرارت گاز را کم کنید و از شعله پخش کن استفاده کنید و روی قابلمه دم کنی قرار دهید تا برنج دم بی افتد و آماده شود.خوراک سنگدان مرغ را با برنج همراه کرده و سرو کنید، نوش جان.

خواص سنگدان مرغ

سنگدان مرغ یکی از بخش هاي با ارزش در این پروتئین حیوانی هست که مورد کم توجهی قرار گرفته، اما می توانید با قرار دادن آن در رژیم خوراکی خود از خواص درمانی آن بهره مند شوید و جسمی سالم تر داشته باشید. بیشتر افراد وقتی میخواهند خوراکی حاوی گوشت مرغ مصرف کنند به دنبال بخش هایي، چون سینه، بال، ساق و بالای ران مرغ میباشند غافل از این که یکی از مهم ترین اجزای مرغ که سنگدان هست معمولاً به دور ریخته می شود یا طرفدار کمی دارد.

از سنگدان مرغ میتوانید در تهیه انواع خورشت ها و خوراک ها به شرط شست و شوی دقیق بهره گیری کنید و از طعم لذیذ و خواص چندان آن بهره مند شوید.اگر به دنبال خوراکی هاي پروئتینی هستید سنگدان را فراموش نکنید، براساس تحقیقات سنگدان و دل و قلوه مرغ دارای ۲ گرم چربی ۷۸ میلی گرم سدیم ۱۰۷ کالری و حدود ۲۷۲ میلی گرم کلسترول هست که می تواند یک وعده خوراکی خوب برای افراد بزرگسال باشد. این میزان از چربی و کلسترول میتواند نیاز تغذیه اي بیماران مبتلا به مشکلات قلبی عروقی را برطرف کند بدون آنکه فرد با تشدید علائم مریضی مواجه شود.


  دیدگاه ها
پربحث های هفته   
همسر رهبر معظم انقلاب بعد از خریدن مبل دست دوم توسط رهبری: تا الان زندگی ‌ما طلبگی بوده، الان هم مبل در خانه نیاورید! (380 نظر) تزئین میز عزای سعید راد با شمع و گل و خرما و عکس های یادگاری در خانه مجللشان/ خدا رحمتشون کنه+عکس (270 نظر) روایتی از عصبانیت رهبر معظم انقلاب از عوض کردن فرش کهنه و نخ نمای خانه شان: اشتباه کردید که عوض نمودید بروید همان زیلوها را بیاورید (140 نظر) رهبر معظم انقلاب: ما درخانه تنها یک فرش دستباف داریم که جهیزیه همسرم بوده بقیه خانه موکت است/ ساده زیستی ایشان مثال زدنی است (130 نظر) عروسِ رهبر معظم انقلاب: بچه ام اسباب بازی ندارد، در اتاق آقا یک میز هست و 6 تا صندلی پلاستیکی و یک تلفن که به دیوار وصل است+عکس (118 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار اردبیلی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیس که معدن طلاست😂👌+عکس (100 نظر) ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (67 نظر) نگاهی به اعلامیه ترحیم مادر جوان حمید گودرزی که دیشب خبر فوتش را آقای بازیگر اعلام کرد +عکس/ روحش شاد (65 نظر) خلاقیت خنده دار هندوانه فروش سمنانی برای جذب مشتری حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلای خالصه😂+عکس (63 نظر) خلاقیت خنده دار مغازه دار شیرازی برای کشاندن مشتری به مغازه حماسه آفرید/ مغز نیست که معدن طلاست😂👌+عکس (49 نظر) تصویری از خانه ابدی برادر زاده نرگس محمدی / روحش شاد و یادش گرامی (43 نظر) نگاهی به جشن تولد عاشقانه 45 سالگی الهام چرخنده بازیگر سریال آوای باران و باکس گل شیک روی میز/ مبارکا باشه+عکس (38 نظر) استوری تبریک خاص سرلشگر باقری به مناسبت روز چپ دست‌ها به رهبر معظم انقلاب+عکس (35 نظر) نگاهی به خونه زندگی مجلل و شاه نشین مهران مدیری به سبک پادشاه عربستان/ خونه نگو کاخ بگو قصر بگو+عکس😍👌 (33 نظر) رونمایی از همزاد و بدل ایرانی هانده ارچل، بازیگر ترکیه‌ای محبوب ایرانی ها/ ایشون هم بازیگر خیلی معروفیه+عکس (30 نظر)
تیتر امروز   
فال روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال ابجد روزانه جمعه 5 مرداد 1403
حمله گازانبری ندا چملانیان همسر دانیال اسماعیلی فر به سروش رفیعی با اسم رمز یه سری آدماااا/ نظرتون در موردش چیه؟ +سند
فال شمع روزانه امروز جمعه 5 مرداد 1403
فال قهوه با نشان روز جمعه 5 مرداد ماه 1403
فال حافظ با تفسیر امروز جمعه 5 مرداد 1403 + فیلم
فال انبیاء روزانه جمعه 5 مرداد 1403
خلاقیت رسانه ای سمی باشگاه استقلال خوزستان با لو رفتن یک پست اینستاگرامی فیک درباره بازیکن معروف ساحل عاجی جنجالی شد/ مغز نیست که طلا است +عکس
ناگفته‌های سخنگوی وقت وزارت بهداشت از دستگاه کرونایاب مستعان
(تصاویر) اولین پسر جهان که با بلندترین مو روی همه دخترا رو کم کرد!/ موی 1.5 متری که رکوردار گینس شد
هدف نهایی زندگی شما با توجه به ماه تولدتان چیست؟
قاب تلخ و غم‌انگیزی از وداع آخر دختر و پسر سعید راد با پیکر پدرشان
(تصاویر)اگه دنبال رژلب های خنک و تابستونی میگردی این 6 مدل رو امتحان کن!/ مخصوص خانم های سخت پسند!
پزشکیان از کجای اقتصاد باید شروع کند؟
(تصاویر) حیاط پر گل و گیاه خانه مادری احسان علیخانی با صندلی‌های فلزی سفید
منتخب روز   
ابتکار جالب یک مرد خلاق در دادن انواع لقب به مسعود پزشکیان حماسه آفرید+ویدئو/ هنر نزد ایرانیان است و بس... (فیلم) سکانس فوق عاشقانه شهاب حسینی و لیلا حاتمی در فیلم "پرسه در ماه" / ما کاملا شبیه همیم طرز نگاهامون دو دو زدن چشامون ...😍 استارت تمرینات سخت علیرضا بیرانوند در تراکتور +فیلم/ آقای دروازه بان آمادگی بدن بالایی دارد! سکانس عاشقانه دل باختن قباد به شهرزاد/ نشود فاش کسی آنچه میان من و توست (فیلم) سکانس فوق العاده احساسی و عاشقانه از شهاب حسینی و معشوقه‌اش در سریال "شهرزاد" / با چراغی همه جا گشتم و گشتم در شهر هیچکس به تو مانند نشد😍 (فیلم) خرید دکتر مسعود پزشکیان از یک سوپرمارکت در تهران به همراه نوه‌ها و عروسش با کارت بانکی شخصی / نوه‌ها پدربزرگ را به خرج انداخته‌اند اقدام منحصربفرد و زیبای طلافروش یزدی به احترام دختر سه ساله امام حسین(ع)+عکس/ این جور تصاویر مخصوص ایران ماست والسلام👌 (فیلم) رهبر معظم انقلاب: به من می‌گویند شما گفتید سوءاستفاده جویان را افشا نکنید / ما حق نداریم افراد را به صرف گمان متهم کنیم سکانس خوشحالی قُباد از بارداری شهرزاد/ قُباد: من تا الان نمیدونستم از این دنیا و از این زندگی چی میخوام اما الان....